[AC] Breadboard voeding

Sine, ben vanmiddag deze PDF tegen gekomen. Vooral pagina 32 is interessant. Dan zie je dat een beetje oppervlak vrij aardig koelt.
Ben het design van de PCB aan het aanpassen met de kennis die ik deze middag heb opgedaan.

Sine

Moderator

Uhu, op een praktisch vlak, bij een half watt een hele 41 graden temperatuursstijging, dus dat is bij 25 graden omgeving een whopping 66 graden.
En dat voor een miezerige halve watt.

Op 21 oktober 2011 16:36:44 schreef pros:
VZIW is vocht de oorzaak als het misloopt bij het handmatig solderen van een SOT-223 of vergelijkbare behuizing.
Komt het IC vers uit de fabriek, dan is er niets aan de hand. Maar na verloop van tijd kan het gebeuren dat er vocht binnendringt. Als je dan gaat solderen begint het vocht te koken en kan de druk die dat met zich meebrengt de (fragiele) behuizing beschadigen.

Bij twijfel wordt aangeraden om het IC eerst te "bakken". Enkele uren in de oven op 70°C, bijvoorbeeld.

Fabrikanten geven hiervoor hun componenten een MSL code mee die weergeeft hoe gevoelig dat part is voor vocht en wanneer en hoe lang je moet uitbakken.

Wat betreft de voeding, waarom zoveel moeite doen om te proberen dat vermogen in een kleine behuizing te dissiperen.
Een gecombineerde 5V/3V3 met regeleaars in een TO220 behuizing zet je toch bij wijze van spreken zo op een stukje gaatjesboard in elkaar. Heatsinkje er tegen aan en klaar.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

@Jeronimo:
Even het product linken waar ik het in TS onder meer over had: klik.
Hier gaan ze dus ook 12V naar 3V3 over een zelfde type IC.

Het forum hier en dit topic hebben wel laten zien dat dit toch niet zo 1 2 3 gaat.

Kan iemand mij duidelijk maken waarom het product van SparkFun 12V-3V3 * .5A ofwel ~4,4W kan verstoken? Het arme ICtje mag maximaal 120 graden worden in bedrijfstemperatuur (niet dat je dit wilt).

@Shiptronic je staat op de lijst.

Voor de animo check, het bordje wordt met de hier besproken ervaringen aangepast.

Shiptronic

Overleden

Op 21 oktober 2011 21:54:51 schreef significant:

Het forum hier en dit topic hebben wel laten zien dat dit toch niet zo 1 2 3 gaat.

.

De twijfels slaan toe >:), maar verwacht dat de details nog wel aangepast worden !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het zou zomaar kunnen dat het sparkfun ontwerp helemaal geen 0.5A bij 3V3 haalt bij een 12V input.
In deze datasheet bladzijde 11, figuur 5 en 6 zie je de maximale disspatie afgezet tegen het koper oppervlak en omgevingstemperatuur....

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
Arco

Special Member

Ik gebruik voor m'n testboards al jaren een Hape NV68 adapter. Heel handig.
Gestabiliseerd met 6 spanningen voor maar 12 euro...
(Heb 'm al vaak per ongeluk kortgesloten zonder nadelige gevolgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 oktober 2011 22:02:07 schreef Shiptronic:
[...]

De twijfels slaan toe >:), maar verwacht dat de details nog wel aangepast worden !

Nou twijfels, ik denk dat het eerder verhelderend denken is om dingen beter te maken. Dat kan alleen maar als je kritisch bent :-)

@Arco, inderdaad dat gaat hem dan niet worden.

Goed, even resumeren:
Print ontwerp wordt verbeterd met opgedane kennis, ook zal ik even de specificaties van het printje verduidelijken.

Dus animo :-)?

Dus animo :-)?

Wel of niet, altijd goed om zoals je zelf zei, kritisch te zijn, ook voor een eigen product.
Iteraties heet dat, geloof ik. :-P

Uiteindelijk heb ik, zoals eerder vermeld, wel interresse.

Zo, even geklust in eagle:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/copper_pad_v3.jpg
Zo zou het allemaal een stukje beter moeten gaan.
Aangezien het wordt uitbesteed bij de PCB moet dat met de via's goed komen. Het solderen zelf moet ook nog lukken, het lijkt me echter geen amateur klusje meer...
Maar afgaande van dit forum zullen de meesten hier niet door worden afgeschrikt.

P.S.
De jumper selectie uitleg in het plaatje linksboven, dat spreekt voor zich zo? Dit legt uit hoe de spanning van de linker en rechter voedingsbaan ingesteld wordt.

@Lord Anubis heb je op de lijst gezet

De kopervlakken op de bovenkant kunnen makkelijk nog een paar mm2 groter.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Ik vraag me af hoeveel nut het heeft om op de toplayer eenn paar vierkante mm extra te proppen. Ik denk dat je zo veel mogelijk warmte naar de bottom wil duwen. De verspreiding naar de rand van het vlak wordt vrij snel minder toch? Je wint er denk ik niet gigantisch veel mee. Ik vrres dat ik er ook wel 2 wil als alle quirks eruit gedacht zijn ;).

Mzzls

Correct me if I'm wrong!

Op 22 oktober 2011 18:43:43 schreef RobK:
De kopervlakken op de bovenkant kunnen makkelijk nog een paar mm2 groter.

Dat zou naar boven toe kunnen. Ik heb echter de rodevlakken (bovenkant) als "pad" gemaakt door er ook een tStop layer over te leggen. Ik houd dan liever wat ruimte aan de bovenkant zodat je hier niet iets kunt kortsluiten.
Dan zou je er nog voor kunnen kiezen het rode vlak alleen een paar mm hoger te leggen. Ik vraag me af wat dat gaat uitmaken, symmetrie doet het voor mij ook altijd wel goed. De onderkant is nu verdeeld in 2 grote vlakken die met de zichtbare vias met de bijbehorende IC's zijn verbonden.

Ik denk dat we zo een heel eind gaan komen.

Op 22 oktober 2011 18:52:20 schreef JustME125:
Ik vraag me af hoeveel nut het heeft om op de toplayer eenn paar vierkante mm extra te proppen. Ik denk dat je zo veel mogelijk warmte naar de bottom wil duwen. De verspreiding naar de rand van het vlak wordt vrij snel minder toch? Je wint er denk ik niet gigantisch veel mee. Ik vrres dat ik er ook wel 2 wil als alle quirks eruit gedacht zijn ;).

Mzzls

Zal ik je dan ook maar vast in het lijstje zetten?

Welke quirks zie jij nog? Het is niet heel spannend verder allemaal denk ik zo?

@Significant, bij welke fabrikant ga je de PCB's laten maken? Ik zou nog even goed checken hoe het zit met die slotted holes, want bijvoorbeeld bij itead moet je voor freeswerk van te voren een prijsopgaaf laten maken.

Dr lopen nog wat discussietjes geloof ik, ik zal er even kritisch naar kijken :-). Maar er kan niet zo gek veel mis gaan.

Mocht je een "design review" willen kun je me altijd schema's en layout sturen (pdf, want eagle doe ik niet aan), gerbers kan ik ook inlezen mocht je dat willen.

Mzzls

Correct me if I'm wrong!
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 oktober 2011 20:44:45 schreef wieltje:
@Significant, bij welke fabrikant ga je de PCB's laten maken? Ik zou nog even goed checken hoe het zit met die slotted holes, want bijvoorbeeld bij itead moet je voor freeswerk van te voren een prijsopgaaf laten maken.

Itead is al gemaild. Het is gewoon "vervelend" dat deze DC-jacks rechthoekig pinnen hebben, temeer omdat eagle dit soort pads niet heeft. Je moet beetje crea bea zijn om het voor elkaar te krijgen.

Op 22 oktober 2011 20:53:27 schreef Shiptronic:
Kan je het schema posten ?

Schema is niet heel spannend, het is twee keer de spanningsregelaar met ontkoppelcondensatoren.
DC jack en kroonsteen hebben ompool beveiliging met een diode en zijn gezekerd op .5A.
De USB 5V gaat niet over de 5V regeltrap, en is apart gezekerd.
Dan voegt mijn nog een ledje toe met weerstand en we zijn er.

Op 22 oktober 2011 20:45:17 schreef JustME125:
Dr lopen nog wat discussietjes geloof ik, ik zal er even kritisch naar kijken :-). Maar er kan niet zo gek veel mis gaan.

Mocht je een "design review" willen kun je me altijd schema's en layout sturen (pdf, want eagle doe ik niet aan), gerbers kan ik ook inlezen mocht je dat willen.

Mzzls

Welke discussies doel je op (volgens mij mis ik iets)?

Shiptronic

Overleden

als er meerdere diodes in de ompoolbeveiligin zitten eem ik aan dat ze in brug staan en er dus ook AC in mag?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dan ben ik niet duidelijk geweest: het is namelijk OF dc jack OF kroonsteen. Omdat het of is delen de twee een 1N4007 diode als ompool beveiliging.

Pin me er niet op vast, maar volgens mij zijn AC adapters schaars. In mijn rommelbak heb ik er geen enkele.

Is er wel wens om dit te voorzien?

Lucky Luke

Golden Member

Op 22 oktober 2011 21:26:36 schreef significant:
De USB 5V gaat niet over de 5V regeltrap, en is apart gezekerd.
Dan voegt mijn nog een ledje toe met weerstand en we zijn er.

Kan die regelaar dat hebben? 5V op z'n uitgang met niks op z'n ingang?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

significant zet mij ook maar op je lijst

Op 23 oktober 2011 11:11:03 schreef Lucky Luke:
[...]
Kan die regelaar dat hebben? 5V op z'n uitgang met niks op z'n ingang?

Dit staat niet expliciet in de datasheet, maar als ik andere toepassingen van dit IC bekijk zie ik het regelmatig terugkomen.

Op 23 oktober 2011 11:49:37 schreef Chuck:
significant zet mij ook maar op je lijst

Done.

Op 22 oktober 2011 21:26:36 schreef significant:
Schema is niet heel spannend,

Juist daarom, ik heb de lulligste fouten in de minst spannende schema's zien zitten ;-). Ik heb zelf overigens ook wel eens heel lullige foutjes gemaakt in simpele schema's ;-).

Mzzls

Correct me if I'm wrong!
Shiptronic

Overleden

Juist, Ik kan het goede schema er zo bij denken, maar ik kan niet zien of jij dat ook gedaan hebt ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik wil niet de eikel/spelbreker uithangen maareuh, nouwja, kijk zelf maar :+