welk type transistor?

Hallo iedereen,

Ik ben net met electronica als hobby begonnen.

Ik gebruik de velleman k8055 om mijn eerste circuits uit te proberen.

( deze bevat )
8 digitale open-collector uitgangsschakelaars (max 50V/100mA) (LED aanduiding)

ik wil een blokgolf naar een speaker sturen.

( deze is 8 Ohm 0.25 Watt ) ik gebruik een accu ( 12 Volt 1.2 Ampere )
( daarom moet ik er een weerstand van 2 Ohm tussen leggen )

Nu wil ik een transistor gebruiken als schakelaar. ( om de speaker als
het ware een "klik" te geven )

Hoe wordt ik wegwijs tussen allerlei soorten transistoren, wat zijn de
belangrijkste verschillen tussen transistoren, en welk type transistor
is voor dit eerste projectje nu het beste?

dank jullie wel,

digi

Er is een classificatie van transistors volgens hun input en output karakteristieken. U kunt uw type transistor uit de stapel kiezen

Lambiek

Special Member

Waar stuur je de K8055 mee aan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rbeckers

Overleden

.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op zondag 6 augustus 2017 22:40:36 (92%)

Knap hoor, om een topic te vinden dat 6 jaar oud is, en daar dan ook nog op gaan reageren.
En dat terwijl de topicstarter hier al 2 jaar niet meer is geweest. Die kijkt waarschijnlijk niet meer.

Op 1 november 2011 12:29:18 schreef digi2:
( deze is 8 Ohm 0.25 Watt ) ik gebruik een accu ( 12 Volt 1.2 Ampere )

Ik denk dat die accu 1.2 Ampere-uur is. 1.2 Ah geschreven.

Dat betekent dat als je een stroom van 1A trekt hij 1.2A mee zou moeten gaan. Of als je 1.2A hij 1 uur mee gaat. Ook zou je 2A kunnen trekken dat ie 0.6 uur meegaat.

Dat is de theorie. In de praktijk, is die 1.2Ah gemeten bij een ontlading over 10 uur. Dus met slechts 0.12 A stroom.

Dan de luidspreker....

Je moet weten: P = U . I : Vermogen is spanning maal stroom.

Daarnaast is er de wet van Ohm: U = I . R: spanning is stroom maal weerstand.

Omdat we U= hebben met de tweede formule kunnen we die makkelijk in de eerste invullen: P = (I.R) . R = I2 . R .

Omdat we P weten en I willen uitrekenen moeten we dat herschrijven:
I2 = P / R -> I = sqrt(P/R) = sqrt (0.025 / 8) = sqrt (.03125) = 0.176A = 176mA.

Omdat we nu de I en R weten kunnen we die tweede formule gebruiken: U = I . R = 176mA * 8 Ohm = 1.4V.

Je luidspreker mag dus maar 1.4V aan effectieve spanning hebben.

Met jou voorstel komt er ongeveer 10V op te staan, m.i. veel te veel. (oefening: reken het precies uit).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Een spamvertisment voor een Amazon-affiliate site?

@markdobre: het is niet zo'n goeie binnenkomer als je first post een kick is van een 6 jaar oud topic en bovendien een in krakkemikkig Nederlands gestelde machinevertaling is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 6 augustus 2017 23:32:17 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja ik ben geen moedertaal nederlands, maar ik vind het altijd leuk om met andere taalgenoten te communiceren in mijn vakgebied, hoe ver mijn excuses voor zo'n slechte nederlandse.. het is echt de fout van de machine niet van mij.. :'(

Het is toch echt jouw fout. Als je op zo'n oud topic reageert krijg je in rood een waarschuwing in beeld. Daar heb je je kennelijk niks van aangetrokken.

maartenbakker

Golden Member

Geen probleem, welkom hier!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt, het is zo aardig van jou @Maartenbakker