Zelf Wifi extender maken

Voor alleeer ik hier kwam zoeken heb ik eerst op comercieele sites gekeken of ik wifi extender kon vinden.En uiterraard heb ik die gevonden 1 - puntje ze konden maar maximum het bereik x2 doen.

nu dacht ik op de zolder v men ouderlijk huis ligt nog een oude groote radio atenne (je hoort me vast al aankomen)Zou het moelijk zijn het signiaal v men modem te versterken en die oude radio attene te gebruiken als zend mast?)de afstand tussen mijn huisje en het ouderlijke huis bedraagt geen 5km)ik heb een bereik van +- 4 km nodig. Indien ja hoe hoor ik een versterker te bouwen (shematjes) + hoe kan ik de atenne best aansluiten?)

Elke vorm van hulp is nuttig ook al gaat het om nuttige website links
Dank bij voorbaad

Zelfbouw is eigenlijk geen optie, aangezien je vraagt of je een gewone antenne kunt gebruiken voor WiFi (wat dus eigenlijk niet kan). Bij die frequenties krijg je te maken met speciale technieken. Het is geen schema wat je zo even in elkaar zet.

Als je een zichtlijn hebt (dus geen obstakels als bomen, huizen, etc) tussen beide huizen zou je het met richtantennes kunnen proberen. Een goede antenne haalt meer uit dan een slechte versterker.

Kwestie van een accesspoint / router op zolder zetten en daar een richtantenne aan hangen. Aan de andere kant hetzelfde truukje en vervolgens de boel goed uitlijnen. Houd er rekening mee dat regen en mist het signaal behoorlijk kunnen dempen.

Zelf heb ik met succes twee kleine schotel antenne's gebruikt met in het brandpunt een USB WiFi stick.

Sonytech

Overleden

Ik heb ergens eens gehoord dat er een bepaald verband bestaat tussen de lengte van een antenne en de frequentie waarop 'ie het beste werkt. Misschien handig om dat eerst eens op Wikipedia te bekijken.

Waarschijnlijk kan je die oude radio-antenne beter op zolder laten en bij de Albert Heijn twee bussen Pringles halen en daar een paar "Pringles can WiFi-antennes" van maken.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op ebay staan wifi yagi antennes met 25 dBi gain voor ongeveer 12 dollar, als je er daar twee van neemt dan moet je op zich al een redelijke afstand kunnen halen.
Wifi versterkers staan er ook, maar die zijn wat duurder.
Op ebay weet je trouwens nooit of de opgegeven specs ook echt kloppen, maar de yagi antennes zien er wel redelijk yagi-achtig uit, dus het zijn sowieso richtantennes.

4 kilometer is een zeer grote afstand voor wifi, ik zou dit in kleine stappen doen, koop of maak een set richtantennes, en kijk dan of je bijvoorbeeld 500 meter kunt halen, en hoeveel signaal je dan nog hebt.

maartenbakker

Golden Member

Met pringles-antennes en een tussenstation (WDS, met diversity zodat je er twee antennes aan kunt hangen) kan je 4km misschien wel halen.

Zelfbouw van wat voor ander iets dan ook, lijkt me vrij kansloos.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Het verlies door de coax van je router naar je antenne op het dak zal groter zijn dan de gain van je antenne tenzij je exotische kabel gebruikt. Is het open veld zonder bebouwing ?

Hebben zijn ouders dan nog wel wifi met een yagi of beter, schotel buiten ?

Is de buurt er blij mee als jij een heel sterk signaal neerzet

Is dit overigens overigens legaal voor een niet zendamateur ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 3 november 2011 23:04:18 schreef fred101:
Het verlies door de coax van je router naar je antenne op het dak zal groter zijn dan de gain van je antenne tenzij je exotische kabel gebruikt. Is het open veld zonder bebouwing ?

Daarom kun je het beste een accesspoint of usb netwerkkaart zo dicht mogelijk bij de antenne plaatsen, en dan de afstand naar de pc overbruggen met netwerk of usb kabel.

Ik weet niet of het helemaal mag, maar kijk eens op www.pe2er.nl voor zelfbouw antennes. Dus dat is wel degelijk mogelijk: zelfbouw ;) Ik heb er hier ook een paar staan, zelfs tot 20dB :)
Maar die zijn dan wel weer niet zelfbouw..

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

@maartenbakker: WDS werkt echt niet goed, beter kun je gewoon twee AP's met een netwerkkabel koppelen.

@fred: Je moet er inderdaad nog een AP bij hebben voor lokaal; voor zover ik weet is het alleen op de 5.8GHz verboden. Op de 2.4GHz geldt hetzelfde als voor magnetrons, ? 1 ? Watt maximaal op ieder willekeurig punt.

Versterkers en antennes maken voor deze frequenties moet je hobby zijn, daar stap je niet zomaar in. Er zijn wel erg goede zelfbouwantennes te vinden, maar deze zijn zelden goed genoeg voor >1km.

Als je werkelijk line-of-sight heb, moet je eens kijken naar de schotelantennes zoals: http://www.yc-antenna.cn/products/2-4G-parabolic-grid-antenna.htm

Deze schijnen onder goede omstandigheden tientallen km's te kunnen halen.

Shiptronic

Overleden

Stuur maar een PM, heb nog een complete set liggen, inkl. 2 antenne's .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

@fred: Je moet er inderdaad nog een AP bij hebben voor lokaal; voor zover ik weet is het alleen op de 5.8GHz verboden. Op de 2.4GHz geldt hetzelfde als voor magnetrons, ? 1 ? Watt maximaal op ieder willekeurig punt.

Maximal 100 mW EIRP.
Dus met een 20 dB antenne en de antenne direct op de zender mag die nog maar iets van 1 mW doen. Veel van die dingen schijnen al 30-50 mW te doen dus dan ben je met een 20 of meet dB schotel al aan het piraten.

Verder zijn er voor straalverbindingen nog eisen. Het moet line of sight zijn waarbij 60 % van de eerste Afresnell zone helemaal vrij moet zijn.
Ook zijn er eisen over de frequentie vs afstand maar ik weet niet of dat ook voor ISM geldt. Voor de afstand van de TS kom je dan op 18 of 23 GHz. De lage frequenties zijn gereserveerd voor langere afstanden.
Woon je binnen 100 km van de grens dan val je onder de coordinatoe zone en moet ook het buitenland goedkeuring geven. ( zou lullig zijn als je bv een paar duizend euro boete aan het AT moet betalen en ook aan het bipt)

Lijkt me in een bebouwde omgeving ook niet echt sociaal om te doen alleen om wat te besparen op adsl of kabel.

Maar zelfbouw versterkers ofzo gaat je niet lukken, dat is niet echt gemakkelijk. Een echte yagi die ook netjes een swr van 1 heeft ook niet zonder apparatuur. En zonder dat soort dingen ga je geen 4 km halen. Zeker niet als er geen zicht verbinding is

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 4 november 2011 20:39:02 (86%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

Inderdaad; bij de bagageafhandeling op het platform van een groot vliegveld zag je hetzelfde probleem. Daar wilden ze ook een richtantenne gebruiken, gericht op het platform.
Formeel had dan ook het vermogen van het zendertje naar beneden gemoeten.
(In dit speciale geval eigenlijk een onterechte 'straf', want zelfs met de volle 100mW veroorzaakten ze in de terminal, waar de WiFi drukte is, al veel minder veldsterkte doordat hun richtantenne de andere kant op wees.)

Over de Fresnelzone bestaat wat misverstand hier en daar.
Het is geen dwingende EIS dat 60% van de eerste zone vrij moet zijn.
Het is alleen een vuistregel dat als 60% vrij is, er praktisch geen extra demping is ten opzichte van compleet vrij zicht.

Maar je kunt best werken met, bijvoorbeeld, maar 30% vrije zone. Het betekent alleen dat je dan maar de helft van het mogelijke vermogen binnenkrijgt, dus extra verlies hebt van 3dB. Dat kun je gewoon in het link budget opnemen.

Bij de meeste HF en VHF verbindingen is de Fresnel zone helemáál niet vrij: de aarde zit in de weg. Daarom heb je dan ook meer vermogen nodig dan in de 'vrije ruimte'. Maar het gáát dus gewoon wèl.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Vergeet ook het verlies niet te rekenen in de kabels en connectors..
Een 24dB grid antenne hoeft dus helemaal niet piraterij te zijn: zorg dat er genoeg kabel tussen zit ;) Het voordeel is dan, dat je de antenne zo hoog mogelijk kunt zetten/plaatsen om zo een vrije "LOS" te krijgen.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)