Masser verwarming blijft aan

Beste lezers, Ik heb een probleem met mijn elektrische verwarmingen van Masser. Deze blijven namelijk maximaal verwarmen en zijn niet meer uit te zetten middels de instelknop. Bij een verwarming heb ik de printplaat eruit gehaald en zie ik dat er drie weerstanden verbrand zijn. Dus kan ik de waarde niet meer aflezen. Als ik aan beide zijden meet krijg ik geen meting dus denk ik dat ze stuk zijn. Heeft iemand dit probleem al eens opgelost? Graag hulp bij dit probleem.

Als je geen meting krijgt, ligt het probleem bij jou. Je krijgt altijd een resultaat. Lees eens af wat er op het display staat, en zeg er bij in welke stand de multimeter staat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 21 november 2011 11:53:14 schreef rew:
Als je geen meting krijgt, ligt het probleem bij jou.........

Als de weerstanden verbrand zijn, zal hij inderdaad niets meten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Als ik me niet vergis is er levenslange garantie op Masser onderdelen als je het hebt laten installeren. Alleen verplaatsing en uurloon. Vorig jaar was hier de thermostaat van de badkamer verwarming stuk (na 30 jaar) en is dat probleemloos vervangen.

Ik zou zeggen neem gewoon contact op met Masser.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 november 2011 12:05:18 schreef Lambiek:
[...]
Als de weerstanden verbrand zijn, zal hij inderdaad niets meten. :)

Oneindige weerstand meet je dan.

If you want to succeed, double your failure rate.
Evarist

Golden Member

Op 21 november 2011 12:08:59 schreef buckfast_beekeeper:
Als ik me niet vergis is er levenslange garantie op Masser onderdelen als je het hebt laten installeren. Alleen verplaatsing en uurloon.

En die zijn zo hoog dat de onderdelen mee betaald zijn.

Op 21 november 2011 12:05:18 schreef Lambiek:
Als de weerstanden verbrand zijn, zal hij inderdaad niets meten. :)

Als de weerstanden verbrand zijn kan je toch meten? Ik heb hier verbrande weerstanden liggen en ik kan daar aan meten, omdat ik handen en een multimeter heb.

Antwoord op REW zijn vraag.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
maartenbakker

Golden Member

Klopt, maar inplaats van weerstandsdraad of een opgedampte laag, meet je dan fysiek niets ;)

De meter geeft dan ongetwijfeld iets zinnigs aan inplaats van niets, en het is handig als dat even vermeld wordt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties, maar ik ben net zo technisch als de knoop aan mijn jas. Maar ik dacht op dit forum iemand te treffen die dit probleem al eens op gelost had. Wat de garantie betreft, vorig jaar had ik een radiator met hetzelfde probleem. Masser gebeld en gekomen en ik kreeg een rekening van 380€ voor vervangen van het printplaatje. Dat is mij toch te gek dus zoek ik een oplossing. Ik sta graag open voor reacties.

was het normaal zo dat je met het aanzetten een klik hoorde ? of was er geen schakelen hoorbaar ? is het nr2 dan kan er een simpele triac stuk zijn die in sluiting ligt en continu de heater aanstuurt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nee, er is geen schakelen hoorbaar.

En als er een triac in sluiting staat hoe ziet dien er dan uit en kan ik dat met een multimeter meten ?

Beste testman, heel hartelijk bedankt voor de gouden tip. De verwarmingen zijn gerepareerd middels jouw advies.

de onherkenbare weerstanden waren dus nog goed blijkbaar . de halfgeleider op het koelblok heeft een m8 bout eraan , meestal zijn dat thyristoren .

voor een evt ander co lid met hetzelfde probleem , wat was het type van de defecte thyristor ?

je hebt er toch 600 euro mee gespaard , de printen waren zo te zien wel een 30+ jaar oud....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste,

Kan je nog even verduidelijken wat de exacte oplossing was
Ik heb ook zo een masser sturing die niet meer uitschakeld.
Heb ook enkele weerstanden waarvan de kleur ode niet meer te lezen valt
Heeft er iemand toevaliig een volledig schema uitgetekend

Bedankt

bij de ts was de thyristor stuk gegaan ,die zit op het koelblok zelf. de weerstanden waren wel heet geweest maar niet stuk bij hem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waar kan ik een thyristor zoals deze vinden
part nr : T6421m
via internet vind ik geen verkoop adressen