revox A700 vu meter

heb een revox a 700 waarvan ivm verm ouderdom
het inwendige deel vd vu meter op de draaipunten loslaten
vermoedelijk gelijmd oid....
nu heb ik een gelijksoortige meter v grundig kunnen verkrijgen, echter deze geeft minimale uitslag
weet iemand een schakeling om dc-dc te versterken,instelbaar zodat ik deze meter kan gebruiken en of aanpassen

Hugo Welther

Moderator

De gevoeligheid van de metertjes zal verschillen. Heb je een service manual van die A700?
De VU-meter in de A700 is aangesloten via aan spannningsdeler. Die zul je moeten aanpassen.

Staat de gevoeligheid op de metertjes.
Soms staat dit ergens in een hoekje op de schaal. (bijv. 100µA, 1mA o.i.d.)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

heb wel de service manual, maar deze gaat niet in op de vu meters
op ( de grundig meters) staat niets,
revox service in belgie kon ook niet vertellen wat de gevoeligheid van de revox metertjes was, moest ik maar opmeten,.... hoe kan dat als ze niet meer werken.

heb idee dat de revox 100 ua meters zijn en de grundig 1 ma
hoe han ik dit omzeilen of converteren??

Hugo Welther

Moderator

Het schema van de VU-meters (klikbaar):
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/a700%20vu%20meter%20circuit.jpg
In de onderdelenlijst staat de gevoeligheid van de meters ook niet aangegeven.

Je kunt twee dingen proberen.
Met R1+R24 de gevoeligheid van de VU-meter versterker wat opregelen. Je moet daarna wel de piek indicator opnieuw afregelen met R9+R32.
Of beide weerstanden van 2k7 R22/R23 (R45/R46) aanpassen. Eventueel R8+R31 ook.

Kan je mailbox 11Mb aan?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik zit een tijdje te kijken naar de VU meter aansturing en ik weet het niet meer. Een DC spoel aansluiten aan deze schakeling gaat toch niet werken. Er komt een AC spanning op een spoel met 2 weerstanden waarbij de diodes als protector geschalked zijn.

Wat zit er in de VU meter om het te doen werken?

De spoel werkt niet naar aarde, wanneer gaat de stroom lopen??

Is het geen speciale spoelmeter die op AC werkt oid? Ik zie namelijk een 9 pins conector op een internet foto.

RAAF12

Golden Member

D13 zit in serie met de inputsignaal er zit een gewone uA/ mA meter in. De diode zorgt voor gelijkrichting en wat log uitslag.
Een beetje ongelukkig getekend, misschien. Is de oude meter niet te repareren? Losgelaten lijm opnieuw lijmen?

r22 r23 verlaagd naar 500 ohm en r8 naar 270 ohm,
nu heb ik volle uitslag op de meter, bij 775 mv op de uitgang

nu moet ik nog uitvogelen welke waardes ik voor de
piek indicator moet hebben, want deze klopt ook niet meer, omdat de ingangspannig bij r 8 ook lager geworden is door achterliggende verhoogde belasting van de nieuwe meter

als antwoord op opnieuw lijmen.
de bevestiging van de veertjes, aan boven en onderkant vh metertje zaten met een plaatje op het frame
vh spoelhuis gelijmd, met daaraan vast de draad van de spoel, apenhaar -1 noem ik dit
zodra je dit teveel aanraakt, zit je al mis,
is alleen redelijk te zien dmv een 20x loep, draden teller, zelfs een pincet is dan al te grof.
is zeker een uitdaging voor een instrumentmaker, als deze nog bestaan

RAAF12

Golden Member

Dat revox spul is prachtig alleen jammer dat de O en W koppen meestal versleten zijn :-(

Die 50k pot zou toch wel afstelbaar moeten zijn, als je hem helemaal kortsluit moet de lamp wel gaan branden.

De waarde van je vervang weerstanden is wel erg laag, volgens mij is er geen VU spoelmeter die deze stromen nodig heeft.

Zit er geen compensatie waarstand in de meter? wat meet de weerstand van de spoel van de meter? moet toch enkele Kohm zijn.

miedema

Golden Member

Reparatie VU-meter Revox A700

Toch nog maar een hele oude koe uit de sloot halen :-)
Vooral omdat dit probleem van de defecte VU-meters van de Revox A700 regelmatig voorkomt. En het zonde is dat, zoals TS hier deed, de oude meter afgeschreven wordt, en er met veel moeite een andere meter in de A700 geprutst wordt....

Ook ik had hier een Revox A700 met het bekende probleem van de defecte VU meter:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/a700/IMG_5421--A700-2-linker-VU-meter-defect-600pix.jpg
klik op de foto's voor een grotere versie

Het bovenste, min of meer H-vormige, plaatje zat op de draaispoel gelijmd. En die lijm heeft de tand des tijds niet doorstaan....
Omdat aan dat plaatje ook het veertje vast zit dat de naald in balans houdt, ligt die naald nu onder in de hoek...

Nog een ander aanzicht:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/a700/IMG_5429--A700-2-linker-VU-meter-defect-600pix.jpg

En hier beide meters, zodat het verschil met de goede (rechter)meter goed te zien is:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/a700/IMG_5425--A700-2-beide-VU-meters-ter-vergelijk-600pix.jpg

Om de meter weer op orde te krijgen hoeven we alleen maar dat plaatje weer op z'n plek te schuiven, en te fixeren :-)

Eerst schoof ik het plaatje op z'n goede plek. Je kunt het oppakken met links en rechts een pincet. Er zijn een paar nokjes zodat het plaatje maar op 1 positie goed past, dus het kan niet missen...

Vervolgens het plaatje weer fixeren. Ik deed dat met een paar hele kleine druppeltjes epoxylijm (Bison-snel). Hiermee zette ik de zij-vleugeltjes, die over de draaispoel vallen, weer vast aan het spoellichaam.
Met dat druppeltje lijm op het puntje van een cocktailprikker kun je mooi onder het veertje door manoeuvreren.

Het resultaat:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/a700/IMG_5439--A700-2-linker-VU-meter-gerepareerd-600pix.jpg

Weer een prima werkende meter :-)
Zorg dat je niet teveel lijm gebruikt. Het is extra massa wat je aan het draaiend deel van de meter toevoegt... (en vandaar ook lijmen bij die zijvleugeltjes, daar zit die extra massa redelijk in het midden van het draaiend gedeelte.

In principe een heel simpel klusje, waarmee je een al lang niet meer geproduceerde meter kunt redden. Wel heel voorzichtig en goed doordacht werken! Alles ik klein en teer, dus een klein foutje kan er voor zorgen dat je meter ècht onherstelbaar kapot is....

Ik deed het onder m'n stereo-microscoop, maar met flink veel licht, en goede ogen lukt het ook wel zonder.

groet, Gertjan.

Op 17 juni 2019 19:28:37 schreef miedema:
En het zonde is dat, zoals TS hier deed, de oude meter afgeschreven wordt, en er met veel moeite een andere meter in de A700 geprutst wordt....

mooi, maar je weet niet in welke toestand TS zijn meter was. er zitten in de revox metertjes nog andere gelijmde delen (oa de lagerpunten) , als die loskomen wordt het een heel andere zaak om het geheel weer werkend te krijgen.

miedema

Golden Member

Ha Kris,

Natuurlijk weten we niet wat er precies met de VU-meter van de topic starter mis was. Er stond geen foto bij :-). Nu, 9 jaar later is dat ook niet zo relevant meer.....

Mijn post is meer bedoeld voor mensen die nu dit probleem hebben, en hier al googelend terechtkomen. In de hoop dat er meer VU-meters gered worden, in plaats van dat ze afgeschreven worden :-).
Ik vond op internet meerdere vragen/verwijzingen naar dit probleem, maar geen oplossingen....

Overigens: ik heb me verbaasd over de klodders soldeer op dat H-vormige plaatje. Ze zijn links en rechts ook anders.
Volgens mij hebben ze met dat soldeer de meter gebalanceerd....

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Yep, dat klopt heb het bij meerdere meters gezien, ook bij die 2 twee losse meters in de A77.

Tidak Ada

Golden Member

Grote broer van de A700 onder de naam Studer heeft/had toch bargraphs als niveau indicatie en een elektronische bandteller?
Het mooie van beiden is dat het piek aanwijzing is, zij het middels een lampje bij de A700.
Helaas staat mijn machine te verrotten vanwege problemen met het transport en mogelijk een deel van de 15V voor de logica.

Ik vind overigens het remsysteem naadje. Het vergt een gigantische aanloopstrook om niet van de spoel te lopen. Ik heb het verschil tussen de Studer en mijn A700 ooit eens op de Fiarex geprobeerd te testen, wat mij niet in dank werd afgenomen door de standhouder :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

De A700 is een mooie recorder, maar inmiddels zijn ze wel ruim 40 jaar oud...
Ik heb er net 2 gerepareerd (eigenlijk gerestaureerd :-)), en die lopen weer als een zonnetje. Wel een maand zoet geweest.....

De eigenaar dacht dat de spoelmotoren verbrand waren, er kwam rook uit.... Bleek een Rifa te zijn :-). (Er zitten 9 Rifa's in èèn A700...)

Verder kwam ik van alles tegen: defecte spoelmotor sturing, uitgelopen lagers tape rollers, vergaan dempingsvet in de tensionroller dempers, VU-meter, lam geworden zekeringhouders, lekke elco's, defecte tape-end sensor, DC op koptelefoon uitgang. Tellersnaren waren vergaan tot teerachtig drab, dat zich natuurlijk weer tussen bewegende delen vastgezet had. En natuurlijk gewoon onderhoud: uitgedroogde aandrukrol, bandspanning weer op orde, koppen rechtzetten, opname/weergave afregelen, defecte lampjes etc...

Overigens kun je op sommige punten (zoals de dempers van de tensionrollers) gedetailleerdere info vinden in de service manuals van de professionele broertjes A67 en B67. Dus de moeite waard om ook even na te slaan!

Opvallend is dat het 2 recorders zijn met dicht bij elkaar liggende serienummers, ongeveer een jaar verschil. (bouwjaren 1974 en 1975)
Bij de nieuwste zijn 2 Rifas ontploft, en in de overige Rifas zaten barstjes. Ook waren de meeste Fraco elco's slecht. In de 1 jaar oudere recorder heb ik geen Rifa of elco vervangen. Allemaal nog prima! (zowel visueel als gemeten)

Inderdaad is snel stoppen bij het einde van de band na snelspoelen niet de sterkste kant van de A700. Deel van de oorzaak is dat de rechter grote tension roller als tape-move sensor gebruikt wordt. En die heeft een flinke vliegwiel werking...
Maar een snelspoelende 26cm band laten stoppen op de aanloopband is ook wel behoorlijk ambitieus :-).

Tegenwoordig bestaan er ook voor de A700 aftermarket digitale band tellers.

groet, Gertjan.

Sine

Moderator

Heb je die rifa rookbommem vrijwillig laten zitten?

Als je het apparaat toch al helemaal uit elkaar hebt dan had ik ze ook meteen vervangen, die krengen gaan vroeg of laat allemaal.

Nouja, ik heb ook begrip voor de redenering die miedema kennelijk toepast: als ie na 40 jaar nog prima er uit ziet, gaat ie vanaf nu waarschijnlijk nog wel 10 jaartjes mee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Sine,

Het Rifa probleem is eigenlijk een simpel mechanisch probleem.
Op een gegeven moment komen er barstjes in de kunsthars waarin de C ingegoten is. Dan kruipt er vocht in het papier diëlektricum, en....BOEM :-)

Maar zolang er dus geen barstjes in die kunsthars zitten is er dus niks aan de hand.... Ik denk dat men vroeger het proces minder precies onder controlle had, en sommige batches blijven goed, maar sommige ook niet....

Als die Rifa's nu, na 44 jaar, nog niet gebarsten zijn, dan zullen ze nog wel een tijdje meegaan. Denk ik :-)

Je hoort alleen over de geplofte Rifa's, maar ik kom ook regelmatig prima exemplaren tegen.

Als ik de internet tam-tam zou volgen, dan moet je per A700 9x Rifa, een stuk of 25 Frako's en nog zo'n 100 tantaaltjes vervangen.... En om daar bij te komen ben je flink bezig met de diverse printen uit te bouwen...
(Alleen al om bij de netfilter Rifa te komen een paar uur sleutelen om de trafo/voeding sub-assembly uit- en weer terug te bouwen).

Als ik door de hele opname- en weergave elektronica 0,02% THD meet, dan heb ik een redelijk idee dat de koppel C's nog wel in orde zijn ;-) (koppel elco's verouderen het snelst omdat er geen DC over staat)
Bij de "slechte" recorder was dat 0,7 en 3% THD. Dan ga je verder kijken...

Bij die "slechte" recorder ook wèl alle Rifa's vervangen: 2 geploft, een paar met haarscheurtjes, dan vervang je de overige ook maar...

Wat ook meespeelt is dat deze recorders een licht leven krijgen, ze worden alleen af en toe eens aangezet om een oude mastertape te digitaliseren....

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Sine en Miedema

Wat betreft die Rifa's geldt dat alleen voor die polyester C's of ook voor alle elco's? Meestal hoor ik over die gebarsten epoxy exemplaren.
In die tijd (jaren '70) golden die Rifa's als toppers, samen met de Siemens polycarbonaat serie.

@Miedema:
Je maakt me wel bang met die aantallen werkuren. Ik had een van de eerste exemplaren en heb daar behoorlijk wat ellende mee gehad. Inderdaad die slechte remwerking, maar ook nog eens een voedingstrafo, die luid aan het brommen was en veel vervorming in de hoofdtelefoonversterker. Natuurlijk na de garantie dus dat kostte me zo'n hfl. 1000,- om het te laten repareren :( Al met al had ik in die tijd er een splinternieuwe Eend of een Fiat 500 voor kunnen kopen.

Uiteindelijk kreeg ik problemen met de aansturing van de kaapstandermotor. Het duurde een 'eeuw' voor het transport op komt. Daar kwam dan bovendien nogal wat handwerk aan te pas. Als hij dan uiteindelijk draaide, moest je de boel aan de gang houden, want bij opnieuw starten kon de ellende opnieuw beginnen.
Helaas is de werking van die sturing voor mij volledig duister en kwam er bovendien een periode van andere prioriteiten, vooral het werk aan ons huis. Hij is toen blijven liggen na een poging om de fout(en) te zoeken. Ploffende en rokende condensatoren ben ik (gelukkig?) niet tegen gekomen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

De hier bedoelde Rifas zijn de bekende papier-folie ontstoor condensatoren. Deze dus:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/a700/IMG_5401--Revox-A700-2-ontplofte-Rifa-condensator-600pix.jpg

En hier de uitgebouwde trafo unit, met Rifa oogst:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2019/a700/IMG_5414--A700-2-trafo-unit-uitgebouwd-met-oude-en-nieuwe-Rifa-ontstoor-C's-600pix.jpg

Die achter de spanningscarrousel was het lastigst te vervangen, daarvoor moest de hele trafo unit er uit...

Inderdaad is er een hoop tijd in gaan zitten. (natuurlijk heb ik in die maand ook andere dingen gedaan :-))

Maar op veel fronten is er na 40 jaar slijtage... En repareer je iets, dan komt er weer wat anders boven water. Een beetje zoals mijn Hameg reparatie van onlangs, maar dan met een veel complexer apparaat...

Ook uitzoekwerk. Zoals het dempingsvet dat in de dempers van de tensionrollers zit. Het oude was vergaan (heel dun geworden, en stonk naar kattenpis :-)) Maar wat voor vet (damping grease) hoort daar in te zitten? En waar vind je dat? Het A700 service manual heeft het er niet over, de A67 en B67 manuals spaarzaam.

Echte grote problemen, zoals jij beschrijft, heb ik eigenlijk weinig gezien. Je schrijft dat je èèn van de eerste exemplaren had. Ik zie wel dat er in de loop van de tijd veel modificaties zijn geweest. Ook een 2e versie van diverse printen. (onder andere van Tape transport controll (A5) en die Capstan speed controll (A15) printen)

Jammer dat je met je A700 zoveel gedoe hebt gehad. Het is een prachtige recorder....

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Je bedoelt dus met 'een maand werk' tussen de bedrijven door en niet een maand achter elkaar aan de soldeertafel.

Uiteindelijk heeft deze A700 nog geen 1.000 uur gewerkt op de urenteller, die ik er aan had hangen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
miedema

Golden Member

Ha Tidak Ada,

In die maand waren de A700's wel zeg maar m'n hoofdwerkzaamheden.
Maar ik ben natuurlijk wel eens een dagje weg, ochtenden roeien etc. Ook had ik Blackdog's 3458A hier, dus ook dagen weerstanden meten etc. (moet ik ook nog wat over schrijven....)

Maar inderdaad, als alle uren tegen werkplaatstarief gefactureerd zouden moeten worden, dan wordt het snel niet meer rendabel...

De 1e A700 was echt een reparatie, met wat bijkomend onderhoud dat ik tegen kwam. Dat was qua uren goed te doen.

Maar de 2e A700 is meer op een revisie uitgelopen, en daar zijn veel uren in gaan zitten... (ook meer dan ik verwacht had.)
Ik denk dat die ook een zwaar leven achter de rug had (kwam oorspronkelijk uit een theater, mogelijk in een flightcase gezeten, zodat hij het warmer had dan normaal)

Een volgende zou natuurlijk ook weer sneller gaan. Inmiddels ben ik aardig los op de A700 ;-).

groet, Gertjan

pietplof

Golden Member

Mijn b77 mk2 heeft mij ook al gevraagd om een kleine renovatie.
Bovenstaande verhalen lezende wordt de startdrempel weer wat hoger.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Ha miedema,

Zo, even mijn gehakkel verbeterd (zie vorige post).

Ik zit voorlopig met groot onderhoud aan mijn huis.
Verder wil ik nog het meetsysteem van een vdHeem buizenvoeding afregelen (meter wijst fout aan) en in een TEK 556 een nieuwe fan inbouwen.

@Heer Plof: Die drempel verhoogt met de leeftijd! ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †