Geen onderwerp voor dit forum

Dit topic is gesloten

Dit heeft alles te maken met het succes van circuits on line.
Het verhaal van die automatische spankop voor een boormachine in de schoolvragen deed mij even meeleven met de aanvrager of aanvraagster. Ik weet google is een krachtig medium maar ik weet ook dat de grootste kans om duidelijk in het nederlands een antwoord of een hint te krijgen op een nevenzaak hier toch bij CO ligt.
Ik bedoel hier mee in dit geval dat het overgrote deel van ons een technische basis bezit en werkt met een boormachientje met zelfspanner.
Bijna dagelijks ondervind ik in andere forums (vb modelbouw, computer enz) je veel geluk moet hebben dat je op uw vraag een antwoord krijgt.

Terwijl ik toch op dit adres ben nog twee oftopic vraagjes. Ik weet dat ik heel voorzichtig moet zijn voor gramatica of taalfouten. Hoe kan ik een spellingscontrole op mijn tekst uitvoeren??
Typen in een tekstbestand, spellingscontrole, knippen en plakken?

Hoe haal ik een gedeelte van een tekst in een discutie, om dat in mijn antwoord te plakken en op te reageren?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Over de spellingscontrole, heb je firefox?
Zo ja, zit er standaard spellingscontrole in volgens mij.
Rechtermuis klik in het tekstvak, dan iets van controle taal of talen.
Daar kies je de taal, rode lijntjes verschijnen vanzelf.

Kan het jammer genoeg vanaf de iPad niet uittesten op dit moment.

Over tekst 'quoten' zoals dat zo mooi heet, kijk je even op de link met het overzicht van de UBB codes.
Als je een reactie typt staat die link boven het venster waarin je je bericht typt.

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
fzwart

Golden Member

Taalfouten zijn volgens mij nooit een probleem. Ik heb nog nooit iemand horen zeuren over een d, t of dt...
Het probleem is dat soms overduidelijk geen moeite en aandacht gedaan is om het netjes neer te schrijven. De desinteresse druipt er dan van af maar men verwacht wel een antwoord, en het liefst nog snel ook.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar
Hugo Welther

Moderator

In de kop van een post staat een icoontje waarmee je een post kan quoten.

Icon http://www.circuitsonline.net/images/icons/quote_message.png
De hele post wordt overgenomen in jouw nieuwe post. Door tekst te verwijderen, kan je de quote aanpassen zodat op één specifiek onderdeel daarvan kan reageren.

Ook is het mogelijk in de gequote tekst de tags [ / quote ] en [ quote ] (zonder de extra spaties) te gebruiken. Je kunt dan de gequote tekst uit elkaar trekken en per onderwerp reageren.
Onnodige quotes zien we liever niet.

Met ruim 50 jaar levenservaring maak ik ook nog wel eens een spelling of "dt" fout. Ik gebruik Google toolbar, daar zit een spellingcontrole optie in.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 28 november 2011 11:34:17 schreef Hugo Welther:
In de kop van een post staat een icoontje waarmee je een post kan quoten.

U weet met proberen weet ik dat het gelukt is of niet.
i.v.m. die taalfouten ben ik nog niet mee.
Volgens mij ontbreekt er nog een stap.
Ik kies na een reactie voor beantwoorden of reageren maar dan zit ik toch nog niet in een email programma(windows mail, outlook express, firefox...) waarvan ik wel weet dat je daar een spellingscontrole kunt uitvoeren.
Ik zal ook de laatste zijn die op dergelijke fouten zal reageren en weet ook dat als je vlug een antwoordje intypt gauw een verkeerde toets is ingedrukt. Normaal herlees ik mijn post voordat ik heb verzonden maar ik ben in eerste instantie een geintersesserde of een technieker.
Toch wil ik voor eigen fierheid liefst geen fouten maken en ik denk dat zeker een moderator mij kan beamen
Bob.

Mod-edit: afsluitende quote-tag toegevoegd.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 28 november 2011 15:25:40 (4%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Op 28 november 2011 11:20:53 schreef fzwart:
Ik heb nog nooit iemand horen zeuren over een d, t of dt...

Nee, want als je dat doet krijg je van alle kanten de rotte tomaten op je af. Dus ik heb een beetje afgeleerd om daar wat van te zeggen.
Wat ik wel doe als een bijdrage irritant veel taalfouten bevat, gewoon niet reageren.

Een d of een t meer of minder stoor ik mij nooit zo erg aan. Wat een grotere frustratie is zijn de soms drie of vier regels lange zinnen zonder punten of komma's. Vol met stijl- en schrijffouten waardoor het amper te begrijpen is.

Wat dat betreft doe ik dan ook wat KlaasZ zegt; gewoon niet reageren.

Ja ik vind het een vorm van respect voor de medeforumlezers.Het is nu ook weer geen forum voor taalpuristen,maar de voertaal is Nederlands en geen koeterwaals of bargoens.
Iemand die niet de moeite neemt zijn vraag of probleem fatsoenlijk te formuleren ,is het mij niet waard te antwoorden.
Er zijn natuurlijk allochtonen, en mensen met dyslexie ,maar dan nog kun je er wel uithalen of het gewoon slordig / lui is,dan wel onwetendheid of onkunde.Met die laatste 2 heb ik niet zo veel moeite, de categorie slordig / lui dan weer wel.

GJ_

Moderator

Op 28 november 2011 10:52:45 schreef Opabob:
Het verhaal van die automatische spankop voor een boormachine in de schoolvragen deed mij even meeleven met de aanvrager of aanvraagster.

Ja, die was jammer, op zich best een interessante vraag. Bovendien hebben allerlei gereedschappen geen directe link met elektronica maar worden ze wel gebruikt door de zelfbouwers. Het is bijna onmogelijk om "elektronisch" bezig te zijn zonder wat werktuigbouw. Omgekeerd is wel mogelijk. Elektromensen zijn dus wat all-rounder.

Maar goed, dit viel toch wel ver buiten de scope van dit forum, en dus heb ik er toch een slotje op gezet.

En wat de taal betreft: ik doe m'n best maar met d/t/dt heb ik een eeuwig probleem.

Op 28 november 2011 15:58:01 schreef GJ_:
maar met d/t/dt heb ik een eeuwig probleem.

En dat is juist het makkelijkste van de Nederlandsche Taal. ;)

buckfast_beekeeper

Golden Member

@opabob: Surf je met Firefox op het internet of met Internet Explorer? In Firefox kan je voor bijna elke taal een add-on installeren. Ook voor het Nederlands. De add-on gaat dan tijdens het typen controleren of de add-on het woord kent wat jij gebruikt. Is dat niet zo, dan wordt het woord rood onderstreept. Je kan dan rechts klikken op het woord en je ziet mogelijke alternatieven, of je voegt het woord alsnog toe aan de woordenbestand.

Zeer handig. Niet alle taalfouten worden er zo uitgehaald maar toch de meest hinderlijke.

Van t-fout lig ik niet meer wakker. Ik heb echt geen zin om de ganse dag met zinsontleding aan de slag te gaan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

D/T-fouten is bovendien iets waar spellingscheckers overheen lezen, net zoals pakkumbeet het verschil tussen eiken en ijken. Wat overigens ook veel voorkomt is dat spellingscheckers andere problemen, zoals spatiefouten, in de hand werken. Mijn tip: als je op school minstens een 7- had voor Nederlands, maar toch zo nu en dan twijfelt: gooi die spellingschecker uit het raam: de fouten die hij introduceert zijn minstens zo erg als die, die hij voorkomt. In elk geval voor forumgebruik.

P.S. betreffende zinsconstructie (ontleden kan pas als je eerst wat hebt geschreven): soms moet je wel. Dan staat er opeens compleet iets anders dan je bedoelde. Vaak nog niet eens verwarrend en soms alleen maar erg grappig... Maar in een technisch verhaal wil je niet altijd verwarring, grapjes of dubbelzinnigheden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 28 november 2011 16:18:17 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Het begint een gezellig keuvelen te worden geloof ik. Als OpaBob nog vragen heeft mag hij me mailen. Dan kan hier een slotje op.

Dit topic is gesloten