Hameg HM 204 X-as probleem

Op het scherm is alleen een stip te zien.
De horizontale lijn is niet te zien. Dit geldt voor beide kanalen.
De stip kan wel door middel van de horizontale regelaar verstellen.
Bij een spanning op de meetpen krijg ik wel de juiste vertikale waarde in de vorm van een vertikale lijn.

Heb reeds alle verbindingen en connectors gecontroleerd, zonder enig resultaat.

Iemend enig idee ???

RAAF12

Golden Member

Staat de X-Y knop ingedrukt? Dan krijg je ook een stip op het scherm.
De zaagtandgenerator of de eindtrap kan defect zijn. Ik heb het schema wel liggen.

Dit is de HM 402 en die heeft volgens mij geen X-Y knop. Op de HM 402-2 zit die wel.
De knop op diezelfde positie is de Hor.Ext. knop.

RAAF12

Golden Member

Dan zal de zaagtandgen uitgevallen zijn. Zit meen ik een 121 oneshot in, kan strax wel ff nakijken.

fred101

Golden Member

De 402 heeft een Hor.Ext knop. Als die ingedrukt is heb je geen zaagtand. ( volgens het manual wat je op de Hameg site kan downloaden.)

Als die knop goed staat klinkt het inderdaad als een uitgevallen zaagtand.

Edit, ik blijk naar de 204 te hebben gekeken, 402 manual kan ik niet vinden. Maar Horz. Ext knop is X,Y mode. Staat die goed dan zal het de zaagtand wel zijn.
Als je de scoop al lang hebt en hij het altijd gewoon deed zal het nu wel een defect zijn. Als je de svoop net hebt en er nog geen gewoon beeld op gehad hebt kan je ook iets fout doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Op 3 december 2011 21:47:04 schreef csilla:
Dit is de HM 402 ...

Is 't nu een HM204 of HM402? Je titel zegt HM204. (volgens mij bestaat HM 402 niet)

204 en 204-2 hebben allebei X-Y mode. Op de HM204 heet de knop "Hor. EXT." (omcirkeld op het plaatje). Deze knop moet niet ingedrukt zijn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/hm204xy.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Geen wonder dat ik niks vond over de 402 en het 204 manual had gezocht. Ik had eerst naar de titel gekeken en later las ik 402 dus dacht dat ik me vergist had.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja jullie hebben gelijk een slordige tikfout van mij, ongelukkige gewoonte.
Het is natuurlijk een HM 204 zoals de topic begon.

De scoop is inderdaad enige tijd niet gebruikt, maar ik zou hem weer willen gaan gebruiken nu ikwat meer tijd heb.

fred101

Golden Member

Probeer eerst even dat knopje voor het geval het vuil is en blijft hangen.

Als even niet gebruikt een aantal jaren is, en hij het daarvoor gewoon deed, zul je hem open moeten maken en de rimpel op je voedingspanning moeten controleren. Elcos vinden het na een paar jaar niet fijn gelijk de volle mep te krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Hameg is bekend met hangende drukknoppen.

Ik heb vorige week een HM103 gerestaureerd. Daar zaten alle knoppen op het front via asjes naar de drukschakelaars op de print. De schakelaars op de print bleven hangen.

Klein drupje naaimachine olie op het mechanische deel van de schakelaar en ook het knopje op het front een heel klein drupje en het schakelt weer als nieuw.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb alle schakelaars gecontroleerd, zowel op mechanische als electrisch (weerstandmeting). Alles werkt zoals het moet.

RAAF12 had nog enige suggesties, maar heeft nog niet gereageerd.

Ik kan op dit momet geen rimpelspanningen meten, daar dit mijn enige scoop is. Heb alleen enkele multimeters voorhanden.

Schimanski

Golden Member

Om te weten of de scoop in X-Y mode staat (b.v. omdat schak. blijft hangen) kun je X-ingang met je vinger aanraken. Er moet dan horizontale uitslag zijn (hoe gevoeliger de ingang, des te breder de uitslag)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
RAAF12

Golden Member

Zie je een streep als de componenttester is ingedrukt?
Omdat de stip wel reageert op de regelaar zullen de endtransistors van de deflectieplaten ok zijn.
Blijft alleen de zaagtandgen en het schakelcircuit over. Volgens mij zit er achterop de kast nog BNC met ramp output mja als je geen tweede scope hebt kan je de zaagtand daarop niet meten.
Manual met schema, alleen HM204-2
http://www.hameg.com/manuals.0.html?&no_cache=1&L=1

Als ik de componenttester indruk dan springt de stip naar de rechterkant van het scherm en een streepje van ongeveer 1 - 1,5 cm.

Ik heb op de BNC connector met de mulyi op 200mV wisselspanning een waarde van 11,3 mV. Misschien is dit iets van de zaagtand? Of heb ik het mis?
Ik begrijp wel dat deze meting in het geheel niet betrouwbaar is.

Het schema van de HM204-2 heb ik ook, ik ga morgen kijken of ik hiermee iets verder kom.

RAAF12

Golden Member

De componenttester line is kort die moet 8 schaaldelen lang zijn.
De spanning op de BNC is te laag daar staat een zaagtand van 1.8 V rms op.
Een foto van het signaal(Fluke 867B)
http://img835.imageshack.us/img835/7100/zaagz.th.jpg

Dit signaal komt uit een Beckman Circuitmate 9020 scope, een Hameg kloon, schema is hetzelfde er zit alleen een grotere kijkpijp in.

Zo te zien werkt de generator niet. Veel bijzonders zit er niet in een paar schakeltransistors. Meet de voedingspanning eens die de trap voedt.

RAAF12 Bedank voor alle informatie.

Ik heb nu zowel de schema's van de HM204-2 als van de Circuitmate 9020 hier voor me liggen.
Ik ben niet bekend met reparaties aan scoops maar welk schema bedoel je met de generator?
Is dat de z.g.n. X-eindversterker??

rbeckers

Overleden

Nee, de tijdbasis. Die zit voor de X-versterker.

Let wel op ivm hoge spanningenn!

RAAF12

Golden Member

Het B board, dat is de time base generator, die maakt de zaagtand voor de aansturing van de X plates.

Het circuit rondom de BSX19, zou eerst eens de voedingspanning van het circuit meten.
Wat je mat (meette;-) op die BNC ramp output op de achterkant is zoo laag, dat zal wel wat mV prutstoring geweest zijn.
Jammer dat je geen tweede scope hebt, dat is erg makkelijk bij storingszoeken in pulsenbakken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 5 december 2011 18:09:14 (13%)

Ik denk dat ik de fout gevonden heb RAAF12 de diode die aan de basis van de BSX19 hangt meet open. Ik kan op mijn zeer slechte kopie welke ik gedownload heb van HAMEG niet zien wat het typenummer is.
De diode is zo klein, dat daar ook niets op vermeld staat.

Weet jij misschien welke diode ik hiervoor kan gebruiken??

RAAF12

Golden Member

Mooi! Er zit een 1N4148 op die plaats.
ps. In het Beckman Industrial 9020 manual is het wel duidelijk te zien.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 5 december 2011 20:11:19 (49%)

Die 1N41148 hangt aan de collector. Ze hebben bij Beckman geen diode aan de basis hangen.
Ik ben er bijna zeker van dat de laatste 3 cijfers ***149 is.

RAAF12

Golden Member

1N4149 bestaat ook, zal zo ff kijken in het schema van de Hameg
... Klopt... is inderdaad een 1N4149 en dat is een beter broertje van de standaard 1N4148.
Door hetzelfde type vervangen anders klopt de zaagtand niet op de hoogste frequenties.

Heb heel internet afgespeurd voor de 1N4149, nergens te verkrijgen, alleen bij Farnell. Die leveren echter alleen aan particulieren bij een bestelling boven de 50 euro. Ik heb er echter geen 1000 nodig.
Daarom maar een handvol 1N4184 besteld bij Display. Hopelijk blijven die heel.

Ebay Item number: 360322232673 25 - 1N4149 SWITCHING DIODE 150mA/100V $5.35

Verkoper is anthony4328 uit Orlando, Florida, United States lijkt me meer betrouwbaar dan de chinese verkopers.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb het data-sheet van de 1N4149 bekeken en het verschil met de 1N4148 zou de spanning kunnen zijn: 100V t.o.v. 70V. De 1N4148 kan wel 100V-piek hebben. Ik denk dat de 49 gewoon verouderd is en dat je gewoon een 48 kan gebruiken, gewoon proberen kost niks.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476