flipflop schakeling uit CD-R drive

Ik ben weer bezig met mijn allerschoonste case aan te passen.
heb mij gebaseerd op een ontwerp van Atmoz (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/451724)
de schakelaar inbouwen in de case is geen enkel probleem maar het probleem is wel dat met slechts 1 druk op de knop de drive moet opengaan en sluiten bij nogmaals drukken, zoals bij een echte CD-rom drive.

mijn kennis over elektronica reikt niet verder dan het uiteinde van mijn bureau dus vraag ik aan jullie of dat niemand soms een schema van dat principe heeft.

voor alle informatie:
-het moet een motortje van 3 tot 4.5 volt kunnen aansturen
-het is mogelijk om start/stop-schakelaartjes in te bouwen zodat er geen gebruik gemaakt moet worden van timers
-de schakeling/print mag niet groot zijn
-moet kunnen werken op de 12V-spanning van de PC.
-liefst geen SMD's gebruiken voor de schakeling

Ik weet het !
ik eis veel van jullie allen maar eens het resultaat gezien is, zal iedereen er van opkijken !

btw, het is dus GEEN project met ir-led's en bewegingsmelders etc.
gwn
drukknop ==> schakeling ==> open / drukknop ==> schakeling ==> dicht

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Tuurlijk willen wij (tenminste ik) je hierbij helpen.

Het schakelprincipe is mogelijk met een D-flipflop.
En de motoraansturing is te realiseren met een H-bridge.

Verder moet je nog even kijken of er al een maak/verbreek contact op de uiteinden van de lade aanwezig zijn.
Ik bedoel dus als de lade dicht is een schakelaar omslaat en als deze open is een schakelaar omslaat.

Ik zal straks even een proef schakeling tekenen.

code:


  +5V
   |
  +-+  +-----------+
  | |  |  +-----+  |
  +-+  +--|D  Q1|--)--Output
   |      |     |  |
   +-----o|CP Q2|o-+
   |      +-----+
  \
 <-\
   |
  GND

Ps. Vanavond ga ik weer verder tekenen eerst nog wat ideeën op doen.

[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op dinsdag 3 augustus 2004 12:17:52

Wat dacht je ervan om de switch die normaal voor op je cd drive zit te verlengen met 2 draadjes naar je nieuwe switch?? Veel simpeler dan een kompleet nieuwe motordriver te maken met alle logica erbij..

Dat zou HEEL gemakkelijk zijn maar denk eraan:
HEEL DE CD-DRIVE is uit mekaar gehaald !
enkel het geraamte en de openen/sluiten-motor zit er nog in.
het is GEEN gestealthe CD-Drive maar een schakelpaneel ingebouwd in een cd-drive (neemt 2 bay's in beslag)

Greetz.

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Sorry cracker maar ik heb het op het moment heel erg druk.
Ben deze week voor 48 uur op mijn vakantie werk en heb bijna geen tijd om voor jou te tekenen.

Ik hoop dat je nog even geduld hebt.

Ik heb uiteraard nog wat geduld, neem zolang je nodig hebt.
ondertussen ben ik aan die schakeling in de cd-drive nog wat aan het solderen.

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Daar was ik weer. (net terug van rijles)

Omdat er geen IC was die aan de specificaties voldeden heb ik zelf even snel een brug schakeling getekend.

Omdat ik zelf ook niet overal vertstand van heb vraag ik de mede CO'ers of dit goed is.

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Bridge.GIF

De transistoren worden naar alle waarschijnlijkheid BD680/BD681.

Dus de vraag luidt klopt dit schmea om een motor linksom of rechtsom te draaien.

Zal nu snel weer naar mijn werk anders kom ik nog te laat.
Tot vanavond!

Het schema klopt wel volgens mij alleen zul je de knop ingedrukt moeten houden ....

dat denk ik ook maar de ompoolschakeling heb ik dan toch al.

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Dat was ook de bedoeling kijk maar eens naar het flipflop schema van hier bovenaan op de pagina.

Toch ben ik er niet helemaal zeker van of het schema klopt.

Als ik nou de motor linksom wil laten draaien maak ik A hoog en B laag.
Er loopt nu een stroom van +5V via T1 door de motor en door R3 die ervoor zorgt dat de stroomkring via T4 gesloten is.
Maar als ik goed kijk kan de spanning boven T4 ook nog een afslag nemen en T3 in geleiding brengen.

Dus klopt dit of niet?

kloppen de BD680/BD681 - transistoren wel ?
ik denk dat de schakeling altijd geleidt.
denk ik toch.
( kortsluiting) ?

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Toch OK
heb de schakeling overgetekend in Crocodile Technology.
alles werkt in die schakeling !
Alhoewel, ik weet niet waarom maar in de ene stand geeft de schakeling een lagere stroomsterkte.

[Bericht gewijzigd door BjornR op woensdag 4 augustus 2004 21:13:49

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Ben ik ook wel bang voor.
Ik zal even verder denken voor een simpele oplossing.
Trouwens ik vindt die mod wel supervet!

Ik heb ook nog wel een oude drive liggen.
Ga dit denk ik ook maar maken.
Aleen zonde als je twee sloten in gebruik neemt.

[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op woensdag 4 augustus 2004 22:20:07

Johan, Johan toch! Ik denk soms wat moeilijk!

Wat dacht je van dit?
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Bridge2.GIF

Aleen mag ik 2 transistoren schakelen met 1 weerstand?
Zoals je al merkt is analoog niet mijn sterkste kant sorry.

TTL rules, CMOS sucks. (nevermind)

Begone met de kortsluiting vandaar die hogere stroom in crocodile!

Ps. Hier is de mod van Atmoz nog een keer klikbaar:
[link]http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/451724[/link]

@Cracker sorry was niet helemaal duidelijk maar bedoelde dus deze.

[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op woensdag 4 augustus 2004 23:47:18

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Crocodile suckt vind ik maar nu ontploffen de transistoren nog sneller (echt heb ik nog niet getest)

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.

Simulatie programma's werken nooit zoals jij wil dat ze werken.
En geloof me er gaat niets boven de realiteit.
In het echt leer je veel meer dan te simuleren, zo sluit je een elco maar één keer verkeerd om aan.

Trouwens je kunt je bericht bewerken door op edit te klikken.
(DAMN hoe kan ik dat tekentje invoegen, MODS help me please :+)

[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op woensdag 4 augustus 2004 23:44:30

Geen idee denk dat die van mij iets eenvoudiger is. Mischien moet ik nog wel die diodes erin zetten maar waarvoor zijn die ook alweer?

Het kan nog simpeler bedacht ik net :P Of het ook lekker is voor het motortje vraag ik me af maar het werkt wel. De schakelaar is een terugverende tuimelschakelaar met 6 pennen. Ff snel in paint gedaan heb eagle nog niet geinstalleerd om m'n hdd (crash gehad)

http://members.lycos.nl/eftelnet/motor.jpg

Edit : Laat maar zitten er moet een druktoets gebruikt worden , even vergeten ....

[Bericht gewijzigd door Dominic op donderdag 5 augustus 2004 01:25:43

Goede ideeën zijn altijd welkom!
Mischien vindt cracker dit ook wel goed. Het werkt in iedergeval wel en scheelt heel wat Electronica. (Ruimtebeparing)
Ook kun je nu simpel bepalen hoever de lade open of dicht moet gaan.

Je moet alleen even 2 verbreekschakelaars toevoegen op de uiteienden zodat hij stopt als hij open is en stopt als hij dicht is.

[Bericht gewijzigd door Sjaak Boomschaak op donderdag 5 augustus 2004 07:19:41

Bedankt stynus scheelt mij weer heel wat denkwerk.
Maar het begin was er!

De schema's die in dat topic beschreven is, is perfect voor jou doelstelling cracker.

Ik hoop dat je hiermee acoord gaat.

ik heb een update.
Nu nog die ompoolschakeling integreren in de main en we zijn er :)
http://users.telenet.be/-ddbs-/ELEKTRO/images/CDdrive_sch.jpg
voor eagle-gebruikers:http://users.telenet.be/-ddbs-/SHARED/elektro/CO/schemas/ModProject1.s…

Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.