Opti myst haard

Hallo,

Ik heb de afgelopen dagen 3fm serious request zitten volgen, en wat me opvalt is dat ze daar zo een mooie haard hebben geplaatst. na wat zoekwerk ben ik erachter dat dit een Opti myst haard is van Faber.
Als ik dan op de site kijk varieeren de prijzen van 900,- tot 1800,- euro voor zo een ding.

Ook ben ik bij het zoeken vanalles tegengekomen over de werking, waaronder een ultrasonic vapourizer wordt vermeld. maar, nu komt het, hoe laten ze die waterdampomhoog stijgen? als ik zoek naar die verdampers, zakt de damp altijd naar beneden.

Op de site staat wel dat je moet wachten tot de haard is opgewarmd, terijl deze geen warmte afgeeft, hoe zit dat dan?

Tenslottenog even een filmpje van youtube gevonden van zo een apparaat. Linkje

En zou het te realizeren zijn om dit zelf te bouwen? een mooie kast erom is geen probleem, en alles wegwerken ook niet. maar die damp omhoog laten gaan is nog altijd een raadsel :P

http://b.vimeocdn.com/ts/193/388/193388894_640.jpg

Groet, Fabian

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
klein is fijn

Moderator

Het gaat omhoog omdat het iets anders is dan water wat erin zit?

Het gaat omhoog omdat er een opwaartse luchtstroom is?

LED there be light
Hugo Welther

Moderator

Die vaporizes zijn (in het klein) waarschlijk wel bij een tuincentrum te verkrijgen. Dit bestaat ook voor waterornamenten in een tuin.
Voor de tuin heet het een "mystmaker".

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Je kunt het natuurlijk ook maken met wat van dat crêpe-papier (?) in rood, geel en oranje. Een paar waaiertjes en LEDjes eronder en klaar is Kees. Ik weet echter niet of je dat in je woonkamer wilt hebben staan :P

Op 23 december 2011 00:35:31 schreef Hugo Welther:
Voor de tuin heet het een "mystmaker".

Als je gewoon onder mistmaker zoekt krijg je wat meer hits .

Het ding heeft een aansluitwaarde van 1 kW, terwijl een stevige ultrasoon vaporizer aan een paar (of enkele tientallen) watts genoeg heeft. Volgens mij zit er dus ook een verwarmingselement in: warme lucht stijgt op.

Kan het niet zijn dat ze er gewoon een paar stevige gloeilampjes (spotjes) onder hebben zitten en dat ze de warmte die daarbij vrijkomt gebruiken als verdamper? Dus bijvoorbeeld kleine druppels water op de lens (het glas) van de lampjes sproeien? (wel alleen maar als de lampjes tegen een goed afsluitende hittebestendige rubber aan zitten uiteraard ;) anders boem)
dan heb je twee vliegen in één klap, zowel de warmte als het mooie warme gele licht... misschien boven twee of drie lampjes een rood/oranje filter om de minder warme verbranding (smeulen) te simuleren?

[Bericht gewijzigd door Verbatim op vrijdag 23 december 2011 10:02:21 (11%)

Water tegen een heet lampje aan sproeien is plof.

Lees voor de werking het patent (uit de link die ik eerder gaf) maar eens door.
Het werkt met een ventilator en een ultrasoon vernevelaar. Bij waterdamp krijg je dit effect niet omdat de waterdeeltjes te klein zijn.
In het patent staat ook beschreven hoe je de lucht kan laten circuleren om de waternevel weer op te vangen.

Op 23 december 2011 11:14:19 schreef part:
Water tegen een heet lampje aan sproeien is plof.

Geldt dat dan ook voor voorverwarmd water? bijvoorbeeld water van ongeveer 70 a 80 graden? Dan is er veel minder energie nodig om het water tot verdamping te brengen.

Anyway, ultrasoon vernevelen is natuurlijk beter. terugwinnen van de vloeistof kan handig zijn omdat je anders condens op het venster kunt krijgen! Je zult het aan de bovenzijde dan wel moeten afzuigen lijkt me.

Pak dan gewoon een weerstand, of een koffiezet apparaat.

Ik denk dat als je de nevel omhoog spuit, het wel omboog blijft gaan.
Je kan misschien ook wel statisch uitproberen.
Wat veel mensen trouwens ook niet weten is dat water wordt aangetrokken door een magneet.

Zelf denk ik, van onder warm water vernevelen, of water op kookplaat druppelen.
Vanboven een glasplaat, die het weer retouneert naar beneden.

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 23 december 2011 14:31:18 (22%)

PE2BAS

mod edit: spam verwijderd

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 27 april 2020 08:51:37 (91%)