hoe werkt zo een electrische vliegenmepper?

Dit topic is gesloten

Hi
Mijn vraag is dus eigenlijk heel simpel, hoe werkt zo een electrische vliegenmepper? er staat op: maximale lading: 45uC.

Gevoed wordt dat ding met 2x 1.5 V baterijen.

En nog iets, als ik mijn hand op de mepper leg, en hem dan pas aanzet voel ik niks, en als ik hem aanzet en er dan pas aan kom krijg ik een optater... Hoe komt dat?

Als er een eenvoudig schema voor bestaat zou ik het ook graag hebben,kan ik er nog een paar maken :)

MvG
Jan

Sonar is meer dan Ping...

Mischien wordt de lading er langzaam opgezet, zodat jij ook langzaam mee oplaad...

Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

Jou lichaamsweerstand op de aansluitpunten is relatief klein t.o.v. de bronweerstand.
Hierdoor valt er een grote spanning over de inwendige bronweerstand en rest er een kleine spanning op je huid.

Als je pas contact maakt na het inschakelen voel je de spanning wel omdat de contactweerstand van je huid zeer groot is voor je werkelijk doortast.

Hierdoor valt de grootste spanning over je huid en niet over de inwendige bronweerstand.

Je vormt gewoon in beide situaties, hoewel verschillend van aard, een spanningsdeler.

Dat komt omdat de spanningsvermenigvuldiger(X4) niet genoeg stroom kan leveren.Huidweerstand te laag.
De eindcondensator wordt niet opgeladen en zo kan er zich geen lading opbouwen die de nodige piekstroom en hoogspanning kan leveren op het moment van aanraking.

Zelfbouw lijkt mij niet vanzelfsprekend, er zit een speciaal gewikkeld transfootje in.
Tegen de kostprijs van die dingen kun je ze niet maken.
Heb je de hoogspanning nodig voor iets anders :) sloop er dan één

LDmicro user.

Op 8 augustus 2004 15:28:29 schreef MGP:
Heb je de hoogspanning nodig voor iets anders :) sloop er dan één

Of gebruik een tesla spoel:p

Als je denkt, die is gek, dan ben je niet de eerste, want dat was ik... E-mail adres voor imense bestanden: webmasterstinus@walla.com (1GB)

Op 8 augustus 2004 14:40:06 schreef stecj366:
Hi
Mijn vraag is dus eigenlijk heel simpel, hoe werkt zo een electrische vliegenmepper?

Zo een electrische vliegenmepper werkt fantastisch. Die is trouwens ook geschikt voor muggen. Het beste resultaat krijgt je als de vlieg (of mug) ergens op zit en dan de vliegenmepper even er net boven houden wordt, of nog beter er tegenaan houden wordt. Als je target, vlieg of mug, lichtflitsjes afgeeft dan score je en gaat het insect down. Eventuele nabehandeling is soms nodig.
Je kunt ook gewoon om je heen slaan (waar je ook mee kunt scoren) maar de score is dan meestal veel kleiner....

ciao 4 now.....

Op 8 augustus 2004 14:40:06 schreef stecj366:
krijg ik een optater...

Leuk, mensen zijn altijd erg nieuwschierig. Ook al weten ze dat ze een optater kunnen krijgen, gewoon blijven proberen :D

Waar koop je die dingen eigenlijk? Ik zie ze echt nooit.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Anoniem

bij een bouwmarkt, Karwei heeft ze wel!

Hi
Bedankt voor de antwoorden, maar ik weet nog steeds niet goed hoe zo een vliegenmepper nu juist werkt... Wat gebeurt er nu juist om van die 3 volt de ... volt te maken die nodig zijn om dat beest te frituren?

En hoeveel volt wordt er dan zo gemaakt?

Ik heb gehoord dat het zo een 3000 Volt is (toch bij die aanstekers op electriciteit), klopt dit? Als ik dat aanraak heb ik een kleine schok, als ik een stopcontact (230V) aanraak wel net iets meer. Waar ligt het verschil?

PS. ik heb nog niet de 220 aangeraakt om het te "testen" ;)

MvG
Jan

Sonar is meer dan Ping...

De mate waarin je de schok ervaart wordt bepaald door de strommsterkte en de duur van deze stroom. Omdat de condensator in dat ding heel klein is, is hij in zeer korte tijd ontladen waardoor de schok minder voelt dan bij 230 V lichtnet.

Maar hoe dat omhoog transfomeren gaat weet ik ook niet, ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Het kan nooit ingewikkeld zijn met dure componenten want die dingen kosten in de winkel bijna niets

Blokker heeft ze ook :D (4.99 ofzo)
* Gerwin kijkt naar bureau vol geroosterde muggen :/ waarom blijven ze komen :/

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

zal het niet gewoon lukken met een trafo van 230 naar 3 en dan hem "omkeren" zodat je 3 naar 230 krijgt?

Er wordt gebruik gemaakt van een transfootje met 3 wikkelingen,en 1 transistor en nog wat C-tjes en dioden.
2 Wikkelingen worden gebruikt om een Collpits oscillator te maken en de derde met hééél veel wikkelingen is de hoogspanning die dan door vermenigvuldigen (4x) tot +2000v gebracht wordt.

LDmicro user.

het aanraak gedeelte ,zeg maar de mepper bestaat dan toch uit 2 geleiders.kan je zo'n ding niet ombouwen om de katten te ontmoedingen om je tuin als openbaar toilet te gebruiken ????? stel je voor een geleider als ground(moeder aarde) en een geleider zig zag tussen de planten.
die katten hoeven het lootje niet te leggen ,ik wil graag dat ze hun eigen tuin en of die van een ander gebruiken .ik heb geen katten maar wel de stront !

Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!

Geen slecht idee.
Maar als het electronica gedeelte het zal blijven houden bij continue gebruik ,weet ik niet.
Voor de batterijen zal in ieder geval iets anders moeten gemaakt worden.
Mag de onze niet aan testen onderwerpen van mijn ega, ik heb andere brol genoeg om mee te experimenteren volgens haar :+

LDmicro user.

Schrikdraad heeft geen zin. die beesten springen er overheen en het is dierenmishandeling :( . Je krijgt er brandplekjes van. Enige oplossing is een hoog hek, of een hoop gaas. Je kan de katten niet dwingen om ergens anders te gaan... Als je zelf een kat(er) neemt zal die zijn territorium verdedigen, en het is ongelooflijk gezellig!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 8 augustus 2004 22:13:53 schreef ledlover:
Als je zelf een kat(er) neemt zal die zijn territorium verdedigen, en het is ongelooflijk gezellig!

Ja! ging ik ook zeggen, en die schijt niet in zijn eigen tuin

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 8 augustus 2004 22:13:53 schreef ledlover:
Schrikdraad heeft geen zin. die beesten springen er overheen en het is dierenmishandeling :( . Je krijgt er brandplekjes van. Enige oplossing is een hoog hek, of een hoop gaas. Je kan de katten niet dwingen om ergens anders te gaan... Als je zelf een kat(er) neemt zal die zijn territorium verdedigen, en het is ongelooflijk gezellig!

dan moeten ze wel vaak springen op de meter:-)
wat nou dieren mishandeling ,zij komen bij ,ik loop niet met zo'n achter hun aan.
Dat hek of gaas ,dat gaat toch dan wel om de tuin van de kat eigenaar ,en de rekening ook?!
Als ik een kat zou willen ,had ik er al een gehad.

Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!

Katten hebben een hoge pijngrens dus ik denk dat ze er niet zoveel last van hebben. Ze vinden zeker een route waarbij ze zonder gedoe je tuin in kunnen komen. Verder zijn ze ook erg eigenwijs en doen nooit wat je wilt, dus waarschijnlijk nomineren alle katten in de buurt, jouw tuin tot de ideale kattenbak. Met het gevolg dat je met 4 keer zoveel stront zit als voor het schrikdraad.

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op zondag 8 augustus 2004 22:49:40

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

dat kan ik me niet voorstellen ,ook katten zullen de weg van de minste weerstand kiezen en een onvriendelijke tuin links laten liggen.

Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!

Idd. Als een kat iets niet mag is de drang bij katten om het wel te doen groter ;)

It's a good day for science!

dat wordt lachen dan ,dan blijf ik kijken wil ik wel eens zien hoe stoer ze echt zijn.

Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!

je moet die dingen opvoeren, grotere cap enzo, serieweerstand weghalen, dan knallen ze soms uiteen die nare insecten :D

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Ja inderdaad :D zelfs motten, die hun vleugels knallen eraf !

(zit ook nog weerstand parallel over output die ook weghalen)

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Deze vind ik nog altijd de beste! Werkt wel op 230V dus niet aanraken!

Een wesp ontploft gewoon als ie er tegenaan vliegt. :D

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Dit topic is gesloten