Wordt er nog gelezen op dit forum?

Ik betrap mezelf er ook op dat ik me een beetje erger aan "bloedzuigers"; mensen die alleen maar topics met "domme" vragen stellen, zonder ooit ergens aan bij te dragen. Vaak blijven ze ook zeuren als ze niet snel genoeg een kant en klaar schema krijgen. Ik kies er dan natuurlijk zelf voor om het te lezen en te reageren, of (meestal) niet.

Ik zou wel graag iets bij de naam van de TS zien wat aangeeft hoe lang ze al geregistreerd zijn, en hoeveel berichten ze buiten hun eigen topics gepost hebben. Misschien het aantal geopende tics ook nog meenemen.

Dit zou je zelf gedeeltelijk met een greasemonkey script o.i.d. kunnen doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Het hoeft geen uitgebreide dankbetuiging te zijn, maar die paar woordjes als slotzin in je eigen topic is altijd leuk voor de mensen die er hun tijd in hebben gestoken, en kost nauwelijks tijd.

Van mij hoeft iemand niet te bedanken. Mijn dank is als iemand er iets van opsteekt. Vandaar als ik een topic doorlees en ik vind dat TS te weinig inzet toont stop ik vanzelf met posten. Ik irriteer me ook niet meer aan topic want dat negeer ik gewoon allemaal.

En je ziet ook vaak genoeg dat mensen wel blijven hangen en actief meedoen.

Iets wat ik eigenlijk vervelender vind zijn niet de TS en waar we het over hebben maar mensen die antwoorden met iets wat er al staat, geen toegevoegde waarde heeft op in zijn geheel niet klopt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Iets wat ik eigenlijk vervelender vind zijn niet de TS en waar we het over hebben maar mensen die antwoorden met iets wat er al staat, geen toegevoegde waarde heeft op in zijn geheel niet klopt.

100% mee eens, en dat is ook de vraag van TS
Sommigen reageren in een X pagina's lang topic alleen maar op hetgeen er in de laatste pagina staat, zonder ook maar even terug te bladeren, om te kijken waar het precies over gaat, en dan zomaar een of ander domme opmerking plaatsen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dat zijn mensen die:

1. niets te doen hebben en zich vervelen
2. erbij willen horen
3. aandacht vragen

Kortom: onvolwassen (forum)gedrag

Wat niet wil zeggen dat ik me niet als een kind kan gedragen :9

Maar als ik niks te doen heb, doe ik het niet hier :-)

Ach ja... elke beginner..

Natuurlijk zijn er rotte appels bij die voor een hit en run gaan. Maar er zijn er ook genoeg die wel serieus zijn en niet goed hebben gezocht o.i.d.

Als ik naar een topic "Show your projects" kijk, "erger" ik mij veel meer. Ervaren forumgebruikers die pagina's volschrijven over inhoudelijke vragen en opmerkingen wat veelal naar off-topic afdrijft. Nu zie je al complete lappen code verschijnen.
De mods attenderen ons regelmatig op het feit dat het een showtopic is maar wij zijn hardleers denk ik.... maar wel wijzen naar een beginner en van het slechtste uitgaan.

Zo, even zwart-wit de spiegel (bij mijzelf) voorgehouden :)

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Lambiek

Special Member

Kan me er ook wel in vinden wat chrisbou bedoeld.

Er zijn mensen die een hapklare brok willen, en liefst zo snel mogelijk. Ben in principe dan niet te berooerd om te helpen, maar als je het dan tig keer uit moet leggen heb ik wel eens iets van $%%##@@*&(%$$#@. Denk dat het ook vaak komt door de onervarenheid van de vraag steller, als je dat maar weet kan je er rekening mee houden.

Maar er zijn ook mensen die net beginnen, en toegeven dat ze er nog niet veel of helemaal niets van weten. Toch is het dan leuk om ze opweg te helpen.

Waar ik mij ook aan erger is mensen die er met een oplossing van door gaan, en waar je dan niets meer van hoord. Dat is dus dat bedankje, dat hoeft helemaal niet uitgebreid te zijn, maar bedankt is wel op zijn plaats. Maar ik denk ook dat het een tijds verschijnsel is, vroeger was het normaal om iemand te bedanken als hij of zij iets voor je gedaan had. Zou het dan toch de oude stempel zijn. :)

En eigenlijk zou het verpligt moeten zijn om alles in te vullen bij je gegevens, in iedergeval wat je doet, leeftijd, plaats of land.
Je hebt toch niets te verbergen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En eigenlijk zou het verpligt moeten zijn om alles in te vullen bij je gegevens, in iedergeval wat je doet, leeftijd, plaats of land.
Je hebt toch niets te verbergen.

Dat vind ik eigenlijk niet. Ik verspreid mijn gegevens ook niet zo rap hoor ik probeer altijd zo vaag mogelijk te blijven.
En ik denk dat er nog een hoop mensen zijn die hetzelfde denken.
Ik heb woonplaats enz ook maar ingevuld een jaar nadat ik hier op CO zat.

Als je mensen zou verplichten alles in te vullen ga je daar een hoop onzin vinden.

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets
joopv

Golden Member

Op 19 januari 2012 00:16:08 schreef Fuzzbass:
Een moderatiestelsel zoals op Tweakers? Alsjeblieft niet!

Er wordt nauwelijke gemodereerd op tweakers.net. Als er wordt ingegrepen is dat altijd met een duidelijke reden en die wordt ook gecommuniceerd. Denk er aan dat de gemiddelde leeftijd op tweakers erg laag is en dat veel van die kids hun normbesef nog aan het opbouwen zijn.

Moderatie op openbare forums is een lastig punt. Soms is de moderator ook degene die het heeft opgezet, het is zijn levenswerk en "kindje" en dan wordt de betrokkenheid te groot. Hij wordt dan een control-freak en denkt hij dat hij alles onder controle moet houden. Het forum op sat4all.com is zo'n voorbeeld van het negatieve effect van te veel betrokkenheid.

Ik heb zelf jaren een packet-bbs beheerd en ik herken dat patroon, ik had er zelf destijds ook "last" van. En meerdere van de bbs-beheerders uit die tijd.

In dat licht bezien vindt ik de moderatie op tweakers.net heel goed. Sat4all.com is een regelrechte ramp, en soms merk ik hier op CO ook wat control-freak tekenen, maar er is mee te leven :)

Lambiek

Special Member

Op 21 januari 2012 11:49:17 schreef pipsie:
Dat vind ik eigenlijk niet.........
Als je mensen zou verplichten alles in te vullen ga je daar een hoop onzin vinden.

Wat is er mis met wat je doet, leeftijd, plaats of land.
Als je dat al niet durft in te vullen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 januari 2012 11:49:17 schreef pipsie:
[...]Dat vind ik eigenlijk niet. Ik verspreid mijn gegevens ook niet zo rap hoor ik probeer altijd zo vaag mogelijk te blijven.
En ik denk dat er nog een hoop mensen zijn die hetzelfde denken.

Eh, waarom? Zolang je hier niet een alias en/of emailadres gebruikt wat je ook elders gebruikt is d'r niets aan de hand. En emailadressen kun je bij de vleet creeren, waarbij je de email allemaal forward naar hetzelfde eindemailadres.

Een beetje aan je eigen privacy denken is OK, maar 't grenst hier bij sommige CO'ers aan paranoia.

Ik vind het altijd wel leuk als iemand zijn profiel een beetje ingevuld heeft. Dan kun je je een beetje een voorstelling maken van met wat voor iemand je van doen hebt. Niet dat dat noodzakelijk is, maar wel interessant. Zo leerde ik een aantal gebruikers een beetje 'kennen', en in je hoofd maak je toch min of meer een voorstelling bij iemand. Erg grappig als er dan een foto van bijvoorbeeld Rosmalen opduikt en daar een aantal leden opstaan. Dat plaatje in je hoofd blijkt dan soms helemaal niet te kloppen. (begrijp me niet verkeerd, ik heb geen van de foto's als schokkend ervaren;) )

Ik kwam hier op het forum ook aan als iemand met een slechte vraag, en vreselijk veel taalfouten. Ik had geen idee van wat voor mensen er op het forum zaten. Ik besefte niet op wat voor niveau er hier wordt gediscuseerd, en wat er van een startpost nou echt verwacht werd. Ik ben dan ook niet echt trots op mijn eerste posts. Desondanks vind ik dat men toch best geduldig is geweest, en eigenlijk weinig mensen bot zijn geweest naar mij. Wat dat betreft lijken de irritaties dus mee te vallen:)

Anoniem

Op 18 januari 2012 23:15:38 schreef chrisbou:
Iemand met een beetje ervaring weet dat men het eerst de elco's moet controleren. Dat is meestal het eerste antwoord.
Graag ook een mening van een ander

MVG

mIjn mening is dat dit de "nieuwe" methode van repareren is, en elders lees ik dat je al een ouwe rakker bent.

Het is typisch, men wil iets repareren waar men de ballen van afweet. Niet hoe het werkt, geen schema enz. Dan gaat men als eerste de elcos gaan uitsolderen en vervangen. Omdat er verteld wordt dat dit een veelvoorkomende fout is. En omdat het één van de weinig nog handelbare componenten is.
ALs de print dan half kapot gesoldeerd is, en de fout is geen elco, dan staan ze blok en uiteindelijk verdwijnt het ding in de vuilbak.

Repareren doe je niet door te gokken maar als volgt:

Je probeert eerst het fenomeen te bevatten. Als je de juiste kennis hebt heb je al gauw een idee in welk circuit de fout zou kunnen zitten. Dan neem je een meter of scoop en begint te meten.
Door meten, deductie en eliminatie vind je tenslotte de defecte component.
Dus als ik een defecte voeding heb, ga ik eerst meten vanaf het stopcontact, naar de uitgang toe, tot ik op een plaats kom waar het mis gaat.

Stel dat ik een te lage uitgandgsspanning en een te grote rimpel meet, dan pas ga ik een elco verdenken.
Start de voeding niet op, dan is het vaak één van die heel kleine elcotjes.

Maar om nu standaard te beginnen met alle elcos te vervangen zoals ik vaak lees, nee, dat is iemand die zichzelf technieker noemt onwaardig.

Patrick de Zeester

Golden Member

Er is nog wel een middenweg tussen klakkeloos alle elco's vervangen en een apparaat van A tot Z te analyseren. Sommige apparaten hebben bekende problemen, en je kan jezelf veel tijd besparen om daarop als eerste te focussen als de symptomen in die richting wijzen. Op het moment dat je uitgesloten hebt dat het niet om een bekend probleem gaat, kan je altijd nog dieper gaan graven.

Als je een beetje ervaring hebt dan weet je vaak wel welke componenten het meest verdacht zijn; en tegenwoordig zijn dat vaak elco's. Met een ESR meter of scope pik je die er zo uit; echter veel mensen die hier met reparatie vragen komen hebben geen geschikte apparatuur en/of kennis om dit soort metingen te kunnen uitvoeren. En als je niet kan meten wordt het al snel gokken. Het advies dat je deze mensen kan geven is of iemand op zoeken die wel in staat is de juiste diagnose te stellen, of componenten te vervangen waarvan het meest waarschijnlijk is dat die defect zijn.

Anoniem

Tuurlijk, met logisch redeneren en meten kom je een heel eind.
Maar er zijn ook fouten die minder voor de hand liggen, en wie vaak dezelfde dingen repareert merkt dat elk merk/type apparaat blijkbaar zwakke punten heeft waardoor reparaties vaak voorspelbaar worden, ervaring noemt men dat.

Een mooi voorbeeld: eind jaren 70 was er een typische fout bij een Philips K9-k11 chassis. Het beeld was te klein, dus een zwarte rand eromheen, maar verder was het beeld helderder en scherper dan normaal.

Dat kwam door een sterk verhoogde hoogspanning. 35-45 kV ipv 28!
Wie bleef voortkijken in afwachting van reparatie was de pineut.
Na een tijdje begaf er iets. Met wat geluk was het de deflectietransistor, met veel pech sloeg hoogspanning in de beeldbuis doorheen het glas van elektronenkanon naar de deflectiespoel.
Dan kwam er lucht in.

De oorzaak was erg onwaarschijnlijk. Een 47nF condensator in de horizontale deflctiecircuit verminderde drastisch van capaciteit zonder evenwel door te slaan. Vermoedelijk scheurde inwendig de folie onder grote mechanische spanningen. Hierdooor verbeterde de kwaliteitsfactor van de kring en werd de spanning hoger opgeslingerd.

Maar eenmaal je het fenomeen kende, kon je die tv's blindelings herstellen.

Dat is nog iets anders dan blind componenten gaan vervangen tot je toevallig op de fout stoot.

Wat mij het meest hindert op CO, dat in principe een hobbyforum is,is dat er vaak individuen zijn die grootscheepse of professionele werken aanpakken, waar ook een stuk veiligheid van personen mee gemoeid is, zonder zelfs maar de meest elementaire basiskennis over het onderwerp te hebben.
Ze komen hier dan bedelen om wat info. Ze weten zelfs vaak niet hoe er aan te beginnen.
Terwijl ze geen enkele kans hebben hun project tot een goed einde te brengen.
Sommige leden die met hun kennis eens willen uitpakken en zelfs mods proberen dit vaak goed te praten. Terechte kritiek hierop wordt dan als negatieve attitude afgedaan.

@ grotedikken

Ik weet ook goed wat u bedoeld, en ik zal ook niet klakkenloos elco's vervangen, maar bij mijn voorbeeld dat gaat over de beruchte samsung lcd voedingen. Daar zitten gewoon goedkope elco's op, die vroeg en massaal overlijden, het stopt niet bij 20 van die lcd tv's dat ik ze heb moeten vervangen. Maar dan kan je wel iemand die raad geven om dat eerst te controleren. Maar dit staat al in verschillende topics. Dus iemand die de moeite doet om samsung te zoeken in dit forum zal al verschillende topic vinden zonder er weer een nieuwe hoeven te openen. En eerst een lezen wat er geschreven wordt.

Als het dat beginners zijn die iets willen leren, hoop ik alvast dat het met hun eigen toestel is i.p.v. van iemand anders.

En het niet meer antwoorden als je wel de moeite gedaan hebt om toch maar iemand te helpen ergert mij meer.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/101676
http://www.circuitsonline.net/forum/view/101488
http://www.circuitsonline.net/forum/view/100082

MVG

@grotedikken: Tsja, ik heb er ook een aantal vervangen. De eerste keer kostte het me uren voor ik het gevonden had wat de oorzaak was. Daarna 5 min.
Idem met de kortsluitingen in de cascade, voordat je bij iemand was wist je al wat er stuk was (het bekende hikken) 95% kans op een cascade probleem.

@chrisbou: ja irriteert me ook wel, als ik zelf iets post (TS) en ik heb het opgelost (of juist niet) zet ik wel de oplossing erin, al is het topic nog zo oud.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als een TS aangeeft dat hij/zij nog weinig ervaring heeft ben ik geneigd meer hulp te bieden dan als ik dat niet weet. Je gaat dan toch al gauw proberen deze persoon verder te helpen in de hobby.
Ik vind het leuk als mensen laten weten dat het heeft geholpen, maar ik snap aan de andere kant ook best dat dit niet altijd het eerste is dat in hun hoofd opkomt.

Waar ik mij af en toe over verbaas is de volhardendheid van TS'en die van allerlei kanten zinnige adviezen krijgen en die steevast negeren en menen dat 'hun oplossing toch de juiste is'. Stel dan gewoon geen vraag.

Ik wil wel even een compliment maken aan vele CO'ers over de kwaliteit van een groot deel van de reacties. Ik heb hier ook een aantal topics gestart omdat ik dingen niet snapte en ben elke keer perfect geholpen, waarvoor dus dank.
Juist om die reden meng ik mij ook in topics waarvan ik denk dat ik een zinvolle bijdrage kan leveren, het is gewoon leuk om mede-hobbyisten een stapje verder te brengen.
Ok, er gaat wel eens wat fout...probleem niet goed gelezen, niet goed begrepen of zelfs een enkele keer een volkomen fout antwoord...maar gelukkig altijd weer mede CO'ers die dit kundig corrigeren.

Dit, en het feit dat ik hier lees over zaken waar ik nog nooit over had nagedacht/nog nooit in mijn kop waren opgekomen, maakt dat ik heel vaak dit forum raadpleeg.

Just find out what you like and let it kill you

@Hadv: je hebt volkomen gelijk.

Waar ik mij af en toe over verbaas is de volhardendheid van TS'en die van allerlei kanten zinnige adviezen krijgen en die steevast negeren en menen dat 'hun oplossing toch de juiste is'. Stel dan gewoon geen vraag.

Waarom de hulp van CO inroepen, als je het zelf toch beter weet?

Ik heb bv. met mijn Johnny6 project ontzettend veel vragen gesteld, hier op het forum, en ook een lang lopend topic weten te creëren waar velen van genoten hebben, je moet dit als een soort naslagwerk beschouwen, zoals vele andere gelijksoorte topics.
Ik ben begonnen met 0,0 en ben nu bij 0,1 ;)

Om effe ontopic te blijven, ik deed best wel veel zoekwerk, en legde hetgeen ik gevonden had ook voor.

Dit is wel het verschil tussen "hoe repareer ik" of "ik ben een robot/domoticasysteem"aan het bouwen.