Whirpool ARG972 koelt slecht

Hallo,

Zoals het onderwp al zegt, onze Whirlpool inbouw koelkast koelt slecht. De compressor slaat wel regelmatig aan, maar het wordt niet kouder dan een graad of 15C. IK heb zelf de indruk dat het de thermostaat zou kunnen zijn, maar ik heb geen flauw idee hoe ik daar bij kom (de witte kap lijkt wel vast te zitten).

Het zou natuurlijk ook de sensor kunnen zijn, geen flauw idee waar die zit.

Heeft er iemand een idee, of misschien de beschikking over een service manual?

Bij voorbaat dank!

Als hij wel met enige regelmaat aanslaat, maar niet voldoende koelt.
Is er denk ik iets anders aan het handje !
Deurrubbers die versleten zijn.
Te weinig koelmiddel.

blijft natuurlijk gissen, want hoe lang draait de compressor gemiddeld ? kan ook zijn dat deze te warm word en thermisch uitschakeld en daardoor niet lang genoeg blijft draaien om de boel op peil te houden.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

de inbouwreeks van whirlpool had een serie die al snel thermostaat problemen had . als je echt wil weten of deze stuk is zal de thermostaat overbrugd moeten worden . is de koelkast dan na een uur continu lopen nog niet onder de 8 graden dan is de motor/ koelsysteem stuk en kun je gaan shoppen voor een andere .

als je er niet bij kunt , is het ook mogelijk om de kap van de motor af te halen ( achterkant onderaan ) en de thermostaat daar te overbruggen . er komt vaak een zwarte draad terug van de thermostaat die de motor schakelt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je wel, dat was ook inderdaad mijn bedoeling om de thermostaat te overbruggen.

Iemand een idee hoe die plastic kap er vanaf moet; moet ik eerst de koelkast uitbouwen of ...?

Meestal kapje van lampje afhalen, daarachter zit een schroefje en je schuift de hele beweging er af (zit met een interne stekker) Whirlpool, 9 vd 10 keer de thermostaat. Net zoals Bosch, weet er tegenwoordig ook wel wat van. Vermoed koelsysteem wel in orde, maar ontdooicyclus thermostaat is verlopen

de thermostaten in die reeks gaan idd erg verlopen , de hysterisis gaat van 7 graden naar 15 graden toe. als je deze vervangt dan is het weer voor een x aantal jaar goed . vaak waren de vervangende onderdelen beter als de originele delen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@smd,

IK heb nog eens gekeken, maar die kap krijg ik er met geen mogelijkheid vanaf (ik wil ook niets breken). Het lijkt erop dat eerst de plastic knop van de thermostaat af moet, maar die zit ook muurvast (en ik zie geen schroefjes).

Iemand nog tips?

de knop kan er wel af , maar zit vaak met een klemring om de as heen . onder de knop zit een schroef , of de moer om de thermostaatknop moet eraf om het paneel los te halen.

er zit ook vaker een wit dopje wat eruit moet om bij de schroef te kunnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je wel, maar hoe kom ik dan bij die klemring, hoe haal ik die los?

Met gepast geweld lostrekken...
Ik bedoel dat je vaak redelijk wat kracht moet uitoefenen

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het kapje wat naar binnen schuift als je de deur dichtdoet en het licht bediend, moet je van boven en onder naar elkaar toe knijpen en naar je toe trekken.
Er komt ook een veer los die meestal op de grond valt.
Het huis zit dan nog vast met een bajonetsluiting die dan zichtbaar wordt.

Dat was inderdaad de oplossing; achter die knop zit een schroefje, en dan alleen nog die bajonetaansluiting.

Ik heb de thermostaat overbrugd, en de koelkast lijkt nu goed te koelen. Nu nog even shoppen voor het juiste onderdeel; lijkt zo'n EUR 40-50 te gaan kosten.

De sensordraad "verdwijnt" in de behuizing. Betekent dat, dat ik de koelkast moet uitbouwen, om die sensor draad goed te kunnen vervangen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 31 maart 2012 14:06:14 (32%)

Ik doelde destijds dus alleen op de knop !
Maar gelukkig, het is je gelukt.
Wat betreft je voeler, daar kan ik je geen antwoord op geven, ik ken die
kast niet.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Nee hoor, je kan de draad er zo uit trekken en de nieuwe draad er in drukken en dan zo min mogelijk vervormen waardoor de draad er het makkelijkst in gaat.

Op 31 maart 2012 13:56:50 schreef CVT:
... en de nieuwe draad er in drukken ...

Dus gewoon aan de draad trekken waar deze de behuizing in gaat? Of bedoel je dat de draad uit de thermostaat wordt getrokken, en de nieuwe daarin wordt gestoken?

Ik denk het eerste, maar toch maar even vragen....

De draad blijft inderdaad aan de thermostaat zitten.
Als de draad loskomt van de thermostaat of je knikt hem, kun je de de thermostaat weggooien.

Op 31 maart 2012 12:54:39 schreef yjb:
Ik heb de thermostaat overbrugd, en de koelkast lijkt nu goed te koelen.

Ja dit is een heel oud topic maar ik wil ook geen nieuwe starten terwijl er al eentje is.
Koelkasten kunnen tijden meegaan en ik zit nu met exact hetzelfde probleem. Koelkast koelt tot 14 graden maar niet lager.
Weet iemand hoe ik het thermostaat kan overbruggen om te kijken of het idd aan het thermostaat ligt?
Ik heb de boel al losgehaald en zie een bruine, zwarte en blauwe draad. De blauwe lijkt naar het lampje te gaan en is denk ik de neutraal terwijl de bruine en zwarte direct aan de thermostaatmodule zitten. Moet ik deze bruine (live?) en zwarte (schakeldraad?) met elkaar verbinden?
Het lijkt me allemaal logisch maar ik vraag het toch even voor de zekerheid.

Op 6 juli 2020 16:00:46 schreef Nisei:
[...]
Ja dit is een heel oud topic maar ik wil ook geen nieuwe starten terwijl er al eentje is.
Koelkasten kunnen tijden meegaan en ik zit nu met exact hetzelfde probleem. Koelkast koelt tot 14 graden maar niet lager.
Weet iemand hoe ik het thermostaat kan overbruggen om te kijken of het idd aan het thermostaat ligt?
Ik heb de boel al losgehaald en zie een bruine, zwarte en blauwe draad. De blauwe lijkt naar het lampje te gaan en is denk ik de neutraal terwijl de bruine en zwarte direct aan de thermostaatmodule zitten. Moet ik deze bruine (live?) en zwarte (schakeldraad?) met elkaar verbinden?
Het lijkt me allemaal logisch maar ik vraag het toch even voor de zekerheid.

Je doet elektriciteit af. JE sluit de bruine aan op de de zwarte (blauw niet aankomen) je laat de koelkast een 20min draaien. de achterwand moet nu gelijkmatig bevroren zijn (-10)
Idien de achterwand gelijkmatig aanvriest thermostaat vervangen (zeker de moeite) indien je compressor hoort draaien maar achterwand amper nog koud word of enkel op een klein plekje = vuilbak
Succes

Lekker advies: kast schakelt aan/uit dus koelgedeelte is OK. Bij dit type moet je een nieuw kitje bestellen met lampfitting en thermostaat. Vervangen en klaar! Ontdooipunt is verlopen van 4 a 6 Graden naar plm 14 Graden..

Bedankt voor de antwoorden.
Heb hem een uur laten draaien en de temperatuur ging mooi van 14 naar 8 graden. Moeite wel waard dus en meteen even een Ranco K59L1229500 met lamphouder gekocht. Voor nog geen €35 incl. verzenden een hoop gedoe en geld bespaard. Nu hopen dat hij nog een aantal jaren meegaat.

Ja hoor, dit waren afgezien van de Thermostaat best goede kasten..