Klokken lopen ineens te snel

Sinds drie dagen lopen ineens 2 wekkers zo'n 10 minuten te snel per dag. 3 dagen geleden was er dus niets aan de hand en nu moeten we de klok van de agenten en de elektrische wekker elke dag 10 minuten achteruit zetten. Wie weet hoe zoiets kan? Bij de buren blijkt het ook zo te zijn.

echtepino

Golden Member

Word lid van de Benelux DX Club
rbeckers

Overleden

Defecte wekker of storing op het stroomnet.

Zijn er geen elektriciteitswerken in je straat? Als het plaatselijke hoogspanningscabine tijdelijk vervangen wordt door een electrogeengroep heb je het gewoonlijk zitten.

GJ_

Moderator

Op 15 maart 2012 19:52:14 schreef rbeckers:
Defecte wekker of storing op het stroomnet.

Een heleboel defecte wekkers :-)

Veel klokken gebruiken de 50Hz van het lichtnet als tijdbasis dat behoorlijk accuraat is. Vandaar de suggesties hier boven.

klinkt of de netspanning omhoog is gegaan , of de netfreqentie is fout , want daar haalt een wekker z'n referentie vanaf. de netspanning is makkelijk omhoog te krijgen , dat kan een rotte nul draad in de straatgrond kabel al veroorzaken. de 50hz die niet klopt is moeilijker , dat kan alleen als je op een agregaat aangesloten bent tijdens werkzaamheden bijv.

vraag eens na bij andere buren of deze er ook last van hebben , is dit probleem alleen bij de buren waar je een muur mee deelt , dan zit er wrs een probleem bij een van de meterkasten . heeft de hele straat het probleem dan bel maar eens naar de netbeheerder , want dan gaat er iets fout binnenkort.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman een hoge netspanning die een klok sneller doet lopen ?

Kan leuk worden als het net fluctueert in zijn spanning

Netfreqentie kan wel .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
rbeckers

Overleden

Op 15 maart 2012 20:34:57 schreef GJ_:
[...]
Een heleboel defecte wekkers :-)

Veel klokken gebruiken de 50Hz van het lichtnet als tijdbasis dat behoorlijk accuraat is. Vandaar de suggesties hier boven.

Dat is bekend. Ik heb zelf diverse klokken die de 50Hz gebruiken.

zonnepanelen -> de laatste dagen veel zon -> veel spanning -> storingen(harmonischen) op het net (plaatselijk) -> klokken lopen sneller.

jij bent niet de enige met dit probleem blijkbaar :

http://www.ata.org.au/forums/topic/589

http://www.google.be/#hl=nl&gs_nf=1&cp=22&gs_id=10&xhr…

Als zonnepanelen zoveel storingen veroorzaken dan zou je dit probleem veel meer hebben in een hoop huishoudens.

Of het moet wel een erg goedkoop brak klokje zijn .

Toch denk ik net zoals roadrunner dat er een aggregraat is aangesloten . ( wegens werkzaamheden)

Ik heb zo'n aggregraat bij ons wel eens op de zaak gehad (reparatie)hierbij kon je handmatig de netfreqentie regelen dit was een simpel potentiometertje op het regelpaneel .

Per ongeluk het knopje aanstoten en niet meer op het instrumentenpaneel kijken en je doet onbedoeld de freq verhogen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

een wekker werkt op gelijkgerichte spanning van een trafo die gemaakt is voor 220~240v , bij een dipje en een piekje is dit maar een seconde en de spanning is weer normaal . is het net daar gestegen naar 250 of 260volt dan gaan er klokken verlopen en dingen stuk uiteindelijk door de hoge spanning.

dat de 50hz niet meer klopt lijkt me ook waarschijnlijker idd , zou een boel motoren ( of 600watt kweeklamp vsa's ) dit kunnen veroorzaken ?

als 1 van de buren een batterij zonnepanelen heeft met stevige inverter die van de netfreqentie afwijkt zou ook een reden kunnen zijn idd , daar hebben de naastgelegen buren wel het meeste last van dan...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klokken die op netspanning lopen halen hun tijdreferentie uit de frequentie. Op de korte termijn kunnen daar fluctuaties in zitten, maar op de lange termijn wordt die frequentie in Europees verband stabiel gehouden. Dus als de frequentie een dag b.v. gemiddeld te laag is geweest, dan wordt de volgende dag de frequentie iets verhoogd om weer in de pas te lopen.

Als je klokken dus te snel lopen vanwege een frequentiefout, dan zou iedereen in Europa dat moeten merken.
Het is dus waarschijnlijk dat je op een noodaggregaat zit. Zo'n aggregaat loopt los van het koppelnet, en draait dus zijn eigen frequentie.

Een andere optie is dat er bij jou in het net veel harmonischen voorkomen. Dan kunnen er extra nuldoorangen optreden, en dan kunnen slecht ontworpen klokken meer periodes zien dan er werkelijk zijn.

edit: het verhaal van testman is dus onzin. Als je gewoon op het net zit, dan kunnen motoren of zonnepanelen geen invloed hebben op de frequentie.

Tidak Ada

Golden Member

Heeft TS misschien wekkers op batterijen ?? Die hebben niets met de 50 Hz te maken...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je gewoon op het net zit, dan kunnen motoren of zonnepanelen geen invloed hebben op de frequentie.

Ik heb nergens gelezen dat de wekkers op het net zijn aangesloten, de meeste wekkers die ik ken werken op batterijen en hebben een eigen kristaloscilator.
Het zou handig zijn als de TS erbij vermelde om wat voor soort wekkers en klokken het gaat.

Wat ik ook niet begrijp is wat een agent er mee te maken heeft of jou klok wel of niet op tijd loopt.

en nu moeten we de klok van de agenten en de elektrische wekker elke dag 10 minuten achteruit zetten

Als je klokken dus te snel lopen vanwege een frequentiefout, dan zou iedereen in Europa dat moeten merken.
Het is dus waarschijnlijk dat je op een noodaggregaat zit. Zo'n aggregaat loopt los van het koppelnet, en draait dus zijn eigen frequentie.

nee , dit verhaal is zeker helemaal waar ..
als je goed leest ,ik had er ook een vraagteken achter staan .

de boilers en straatverlichting worden ook met een 400hz omgeschakeld en die schakeltijden zijn per regio en land verschillend . dus dat is niet gelijk te trekken over heel europa.

het verschil zal wel komen door een agregaat die op 55hz oid loopt , maar de ts heeft er niet bijgezet of het belgie is of nederland.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als zowel TS als de buren hetzelfde probleem hebben, kan dit alleen maar als er een gemeenschappelijke factor is, of toeval. Batterijen, xtal, voodoo kan het dus niet zijn. Het MOETEN dus netspannings-wekkers zijn (of toeval). Zonnepanelen of whatever kunnen uiteraard nooit het hele powergrid van frequentie veranderen. Die passen zich juist aan aan de frequentie die ze op het net "zien".
Dus, TS, kom er maar in en help ons uit de droom.

@testman: die schakelpuls is een kleine spanning die bovenop de 50Hz gesuperponeerd wordt. Het is niet zo dat de netfrequentie ineens 400Hz wordt hoor. Dat zou heel wat schade aanrichten.

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 15 maart 2012 22:12:20 (18%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Op 15 maart 2012 21:57:18 schreef Brainbox:
Ik heb nergens gelezen dat de wekkers op het net zijn aangesloten, de meeste wekkers die ik ken werken op batterijen en hebben een eigen kristaloscilator.
[...]
Wat ik ook niet begrijp is wat een agent er mee te maken heeft of jou klok wel of niet op tijd loopt.

De meeste wekkers die ik ken hebben rode cijfers en hangen aan het net. Echte klassiekers die je in Chinese uitvoering nog steeds volop kan kopen. Ik kan niet vinden van wie en in welke context die quote over agenten is. Zal aan mij liggen zeker.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 15 maart 2012 22:14:50 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

BAH! Die test om de overgang van winter- naar zomertijd langzaamaan te laten verlopen, kan moeilijk een succes genoemd worden.
Volgend jaar maar wat anders verzinnen... :D

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 15 maart 2012 22:13:01 schreef maartenbakker:
Ik kan niet vinden van wie en in welke context die quote over agenten is. Zal aan mij liggen zeker.

Ja, dat denk ik wel ;) kijk eens in de aller eerste post van de TS ;)

Sinds drie dagen lopen ineens 2 wekkers zo'n 10 minuten te snel per dag. 3 dagen geleden was er dus niets aan de hand en nu moeten we de klok van de agenten en de elektrische wekker elke dag 10 minuten achteruit zetten. Wie weet hoe zoiets kan? Bij de buren blijkt het ook zo te zijn.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Het zou ook zomaar kunnen dat de klok van de agenten die de wekkers controleren elke dag 10 minuten achter loopt (wat waarschijnlijker is dan vooruit lopen).
Dan loopt de hele buurt na zes dagen een uur achter -:) .

joopv

Golden Member

Ik heb geen idee wat er bedoeld wordt met "klok van de agenten"....

Maar aan de TS: kijk eens of er ergens in de buurt een container zachtjes staat te brommen. En er tentjes over gaten in de grond zijn gebouwd.

Als je in Eindhoven woont ligt het waarschijnlijk aan de kabel, die is namelijk woensdag stuk gegaan.

Overigens lijkt het me vrijwel onmogelijk dat de netfrequentie zo veel afwijking heeft. 10 minuten per dag is 0,7%. Dat zou betekenen dat de netfrequentie gemiddeld 0,7% te hoog is, wat neerkomt op een gemiddelde van 50,35 Hz.
Het Europese elektriciteitsnet is zodanig gemaakt dat het bij een afwijking van 0,020 Hz begint om zichzelf bij te regelen. Dit lukt tot een afwijking van 0,200 Hz. In gevallen van nood (een centrale valt uit of een kabel knapt) wordt een afwijking van 0,800 Hz getolereerd, maar wel voor heel eventjes! Deze afwijkingen kan het net slechts gedeeltelijk uit zichzelf bijregelen en het is dan ook te hopen dat het snel verholpen is.
Als de afwijking gedurende langere tijd 0,200 Hz of hoger is, worden maatregelen genomen. Ofwel worden er centrales stilgelegd (als het verschil positief is), ofwel worden er grote verbruikers afgeschakeld (bijvoorbeeld een stad, als het verschil negatief is). In de ergste gevallen, zoals een paar jaar geleden, kunnen dit soort dingen leiden tot een massale blackout, waarbij de stroom in complete landen uitvalt.

Als de netfrequentie dus inderdaad al 3 dagen 0,340 Hz te hoog is, dan was de stroom in heel Nederland al lang uitgevallen.

Voor meer info en de actuele netfrequentie, zie http://www.mainsfrequency.com/

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.

Op 15 maart 2012 22:27:07 schreef robbedoes:
of een vroege 1 april grap

Ik denk dat het hier iets mee te maken heeft

http://www.instructables.com/image/F5T3AF7FGZEMJ4G/DIY-Flux-Capacitor.jpg

[Bericht gewijzigd door Dominic op vrijdag 16 maart 2012 00:29:53 (33%)