Snelheid knightrider licht op 9 volt vs. 10 volt

Ik heb ooit een zelfbouw printplaatje gekocht met 6 LED's erop die het Knight-Rider effect nabootsen.

De print wordt gevoed door een 9 volts batterij.

Nu heb ik een trafo van primair 220, secondair 10,5 volt.
Daar heb ik een gelijkrichter achter geplaatst.

Als ik het printje aansluit op de batterij gaan de ledjes op een rustig tempo heen en weer.
Maar wanneer ik 'm aansluit op de trafo, dan gaan de lampjes als een gek heen en weer. Sommige gaan zelfs zo snel dat het amper te zien is dat ze aan-en uit gaan.

Ik heb er een potmetertje tussen gezet om te kijken of het aan de spanning zou liggen, maar als ik er aan draai gebeurd er met de snelheid niets en uiteindelijk gaan de lampjes gewoonweg uit.

Een aantal vraagjes:
1) hoe kan ik de schakeling op mijn trafo aansluiten? moet ik misschien nog een elco er tussen plaatsen?

2) Het moet dus mogelijk zijn om de snelheid te beïnvloeden, alleen vraag ik mij af hoe ik dat moet aanpakken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Ton.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Een schema van je schakeling zou VEEL verhelderen...

Tja, een schema heb ik niet meer.
Alleen het gesoldeerde printje.

Ik had al op internet gezicht maar kan het schema niet meer vinden, wel vindt ik een aantal schema's die er op lijken, maar op het moment heb ik de printplaat ook niet in handbereik ....

Sowieso nog even een elco achter de gelijkrichter hangen, 1000uF ofzo. Meet dan even de spanning, wellicht is die te hoog voor je knight-rider printje.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Het zal een beetje hierop lijken :
[edit] Afbeelding verwijderd, juiste schema staat verderop :)

[Bericht gewijzigd door Ton_B op dinsdag 27 maart 2012 13:44:26 (57%)

Arco

Special Member

Achter de gelijkrichter moet in ieder geval altijd een bufferelco van 1000uF of zo.
De spanning van een 10.5v trafo kan bij weinig belasting na gelijkrichting al gauw 15 volt of meer zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ton, Wat ik vermoed is dat iedere 1/50e van een seconde het ding "doorstapt" naar de volgende led.

Als het werkt op een 9V batterij zal het hoogstwaarschijnlijk ook wel op 10.5V gelijkgericht werken. Let er wel op dat dit zo'n 14V zal bedragen als je de elco hebt gemonteerd! Dus dat is anderhalf keer meer dan de 9V waar ie voor bedoeld is. Dat kan ook heel goed te veel zijn.

Als je het op safe wil spelen, moet je een 7809 kopen. Die maakt van die 14V een perfecte 9V.
[edit] Hmm. Die 555 en 4017 zullen alletwee wel tot 12V mogen. Dus toch beter iets aan doen dat ie niet op 14V draait.
Ik had zonder schema gegokt dat het om een transistor schakeling zou gaan. Twee weerstanden en een condensator per ledje (en dus net als met de 4017 in principe dus 10 ledjes).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 27 maart 2012 12:58:43 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat geeft je transformator uit? Wisselspanning ~ of gelijkspanning =?

Bij wisselspanning zal je mogelijk een elco moeten toevoegen (hangt van je schakeling af) en mogelijk ook een spanningsregelaar van 9V toevoegen.

Is het gelijkspanning, dan is het misbruiken van 2 diodes in je voedingsdraad al voldoende.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

wat dacht je van een 7809? 4 diodes condensatortje en klaar

Ok, Elco is het toverwoord hoor ik hier.
en. een extyra weerstand om de spanning te verlagen kan ook geen kwaad :)

Kan ik dan(theoretisch) de snelheid regelen als ik verschillende elco's heb?

Stel, dat ik achter een 3 standen-schakelelaar een andere elco hang de snelheid dan veranderd?
of stel ik nu echt een dummy vraag ? :)

Ik zal vanavond even op de print kijken welke IC's er op zitten.
Dat zal verhelderen zijn lijkt me.

in ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties!
had niet verwacht dat dat zo snel zou gaan :)

[Bericht gewijzigd door Ton_B op dinsdag 27 maart 2012 13:01:29 (24%)

Op 27 maart 2012 12:59:08 schreef xcellency:
wat dacht je van een 7809? 4 diodes condensatortje en klaar

aaah ben te langzaam met typen, 2 voor me :D

[Bericht gewijzigd door xcellency op dinsdag 27 maart 2012 13:05:48 (18%)

Op 27 maart 2012 12:56:11 schreef rew:
Die 555 en 4017 zullen alletwee wel tot 12V mogen.

Ze mogen allebei maximaal 18V voedingsspanning hebben. Zie datasheets.
Met een trafo van 10,5V ga je dat net niet halen, na gelijkrichting en afvlakking.
De oorzaak van het probleem is dat je na gelijkrichting, en zonder afvlakking, een pulserende voeding krijgt, en daar snapt die schakeling niks van.

De clocksnelheid wordt bepaald door de weerstanden en condensatoren rond de 555. De invloed daarop van de voedingsspanning is verwaarloosbaar. Als je de snelheid wil variëren, dan moet je de tijdbepalende weerstand vervangen door een potmetertje.

Het was even zoeken,
maar ik heb het schema gevonden:

dit is 'm.
http://dl.dropbox.com/u/17128909/schema_nightRider.png

Snelheid wordt hier bepaald door R1 en C1.

ok,

dus bij de ingangs-spanning nog een elco + weerstand zetten (zodat je +- 9 volt hebt)
en de R1 vervangen door een potmeter ?

maartenbakker

Golden Member

Je zou bij die schakeling een heel eind moeten komen op 14V. De grootte van de elco heeft niet te maken met de loopsnelheid, onder een bepaalde waarde zal hij 50Hz zien en op hol slaan, boven een bepaalde waarde is het goed. Neem gewoon 470u of 1000u.

Een weerstand in serie is niet echt nodig, de IC's kunnen 14V hebben. Mocht je op zeker willen spelen dan neem je een spanningsregelaar van het type 7809. Gebruik je die niet dan moet je voor het goede de bestaande weerstand R2 in waarde verhogen. Neem 680 ohm of 820 ohm al naar gelang de gewenste helderheid, anders krijgen je LED'jes het waarschijnlijk te warm.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 maart 2012 13:38:59 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 maart 2012 13:37:14 schreef maartenbakker:
Neem gewoon 470u of 1000u.

Er staat altijd maar 1 led tegelijk aan. Die trekt hoogstens 20mA. Het stroomverbruik van de IC's is daarbij vergeleken verwaarloosbaar.
Dus als afvlakelco lijkt mij 47 of 100uF ruimschoots voldoende.

maartenbakker

Golden Member

Goed punt, maar ik ga er altijd vanuit dat als de trafo zwaarder is (en dat zal wel) dat er altijd de verleiding is om nog meer te voeden. Je dimensioneert de gelijkrichter en de afvlakking dan eerder aan de hand van de trafo dan aan de hand van de schakeling die erachter hangt. Enige nadeel kan zijn dat je schakeling na het uitschakelen nog vrolijk een tijd doorloopt. Als dat onwenselijk is, is een elco van 47 of 100u natuurlijk een uitstekende oplossing. Kies voor een elco van minimaal 25V werkspanning, 16V is net wat aan de krappe kant maar kan eventueel ook als je die toch al had liggen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 27 maart 2012 16:43:31 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als ik jou was, zou ik R1 vervangen door 1 die 10x kleiner is. Dan zet je een potmeter die 2x groter is dan R1 er mee in serie. Zo kan je waarschijnlijk van ongeveer 10x sneller tot 2.1x langzamer regelen dat ie heen en weer gaat. Evt. de waardes naar wens aanpassen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Super bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb net de schakeling aangepast.

Ik moest even zoeken met wat ik nog had liggen maar het is gelukt !
Ik heb een 1000u elco geplaatst bij de gelijkrichter, en dat was voldoende om de schakeling "normaal" te laten werken.

Toen even zoeken in de rommeldoos op zoek naar een potmeter.
Ik had er nog eentje liggen van 2K4 en die doet het prima!
De R1 heb ik laten zitten en heb de potmeter er in serie achter gezet.
Nu kan ik van heel langzaam naar heel snel de ledjes bedienen.

Nogmaals super bedankt allemaal, ik ben er erg blij mee!
En zo snel ook!

Ton.