gsm zendmasten

Dit topic is gesloten

Op 3 april 2012 17:03:28 schreef dawmast:
@HarrieNak:

[...]

Toch schijnen mensen door de GSM-straling ziek te worden die recht onder zulke masten wonen. Zouden de HF-versterker- en mengtrappen in eenvoudige middengolf- en FM-superhets geblokkeerd kunnen raken door zulke sterke GSM-signalen vlak onder de mast op het dak van je flat?

Ik merk er al drie jaar lang lichamelijk helemaal niets van.
Maar misschien heeft iemand anders er wel last van. Kan ik niet over oordelen.
Ik bedoel; jij drinkt een beker melk leeg en er is niets aan de hand, als ik dat doe heb ik een overdosis lactose binnen en ben ik de hele dag "aan de oscillatie" en dat inclusief harmonischen, als je begrijpt wat ik bedoel. :P

Geblokkeerd niet, maar gestoord wel degelijk.
Het hangt allemaal af van de kwaliteit van de ontvanger.
Mijn wekkerradio spuugt op FM ook die smerige pulsen van die GSM zenders hier uit, mijn oude Philips B3X02A heeft er helemaal geen last van. Kwestie van een fatsoenlijke ingangskring blijkbaar.
Verder kun je nog last hebben van intermodulatie wat met een goede afscherming en dito ingangskring prima te beperken en zelfs te elimineren is.

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.

Op 3 april 2012 17:03:28 schreef dawmast:
@HarrieNak:

[...]

Toch schijnen mensen door de GSM-straling ziek te worden die recht onder zulke masten wonen. Zouden de HF-versterker- en mengtrappen in eenvoudige middengolf- en FM-superhets geblokkeerd kunnen raken door zulke sterke GSM-signalen vlak onder de mast op het dak van je flat?

In het verleden heb ik wel GSM installaties helpen installeren. Het mooiste voorbeeld van iemand die ziek werd van een GSM installatie.
Persoon laat ons aanspreken door de huismeester van het gebouw. Die persoon had sinds de GSM op het dak stond, elke keer hoofdpijn en de hond deed raar.
We hebben de huismeester mee genomen naar het dak en hem daar de antenne mast, ( zonder coaxkabels en antennes ) en een BTS kast laten zien, waar nog geen accu's, geen netvoeding op aangesloten was. De coaxkabels zouden pas 2 dagen later komen, we waren op het wachten op NUON om de boel aan te sluiten.

Het zou best kunnen zijn dat die persoon ziek werd van het idee, en zijn hond daar op reageerde, maar van de GSM installatie kan het niet gekomen zijn.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt er ook alleen ziek van worden als je weet dat dat geloofd wordt. (Klinkt gemeen, maar is exact wat er aan de hand is.)

Toen een 400 kW UHF pulszender nog gewoon een televisiezender (als in: syncpulsen) heette werd niemand er ziek van.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dan heeft het slachtoffer er dus ALTIJD baat bij.... (negatief gezien wel te verstaan).

Misschien een idee om 's een topic te starten over de link tussen elektronica en psychologie? :-)

Input, output, oscillatie, positieve en negatieve feedback, clipping...
oversampling, distorsion

>:)

Nu maar weer ontopic.

als je eronder woont is het geen probleem , maar als je langs de zenders staat is het minder goed ... dat heb ik zelf meegemaakt en gaf een koppijn van 3 dagen , en dan heb ik nog niet eens gestaan op dat dak , alleen m'n kop was op de hoogte van 1 van de zenders. als ik het nazoek was dat wrs een mast van 20,8 dBW .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

het uitgestraald vermogen wordt toch berekend aan de antenne, wat heeft de zender op zich daarmee te maken, die zal wel héél goed afgeschermd zijn. Ik gebruik hier dagelijks 4 kW en de enige koppijn die ik krijg is omdat ik er 1 teveel heb achterover geslagen. En dat kan ik ook op voorhand zeggen. 20,8 dBW is nu toch ook niet zo veel.

dat was 1 van de zenders op die mast , er stonden 6 van die zenders met dat vermogen , de straalverbinding was 26,5 dBW . ik heb alleen foto's gemaakt van die masten op dat dak omdat ik dacht dat de masten al afgekoppeld waren , maar dat was nog niet zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 4 april 2012 01:26:41 schreef Uranium:
[...]

De uplink naar een satelliet, zeker met antenne gain, is toch een behoorlijk vermogen. Daar zou ik ook niet graag voorstaan.

Dat soort kul voedt nu net die doemdenkers.

stel je transporteert 1W in een coaxkabel naar de antenne. Een reele waarde voor veel straalverbindingen.
De (flinke) schotelantenne heeft 40 dB winst.(10.000x)
Hoeveel vermogen wordt er van die schotel afgestraald?
10 kW? Nee, 1W natuurlijk.
Als dat niet zo zou zijn is het energieprobleem gelijk opgelost zonder zonnepanelen:-).
En als je pakweg met een fietslampje naar je hoofd schijnt koken normale hersenen ook nog niet zo gauw. :-)

Het effectief isotroop uitgestraald vermogen is idd 10 kW.
Daarmee bedoelt men dat de antenne in de vooorkeurrichting op een afstand een veldsterkte creert alsof het signaal zou zijn uitgezonden door een antenne die rondom straalt en met 10 kW aangestuurd wordt.

Met een 30W sat uplink zender waar je in mijn voorbeeld dus 300 kW EirP mag rekenen zou je op enkele meter afstand in de bundel misschien licht een warm gevoel krijgen, meer niet.

Best om toch maar voorzichtig te zijn, en als beroeps de veiligheids richtlijnen te volgen , maar laat sterke verhalen voor wat ze zijn.

Als je me niet gelooft, doe morgen maar een rauw kippebilletje mee voor de lunch en hou het eens een tijdje voor zo'n schotel.
Als het lauw wordt heb je een meevaller. :-)

Waar ik echt bang van zou zijn is militaire lange afstands radar
En radar op vliegvelden.
Maar ook daar zijn de verhalen over gebraden vogels die met karrevrachten uit de lucht vallen broodjes aap.
Men vangt ze uit veiligheidsoverwegingen met slagnetten en de goedkoopste en duurzaamste oplossing is ze daarna gewoon de nek om te wringen. Maar Jan Publiek hoeft dat niet te weten.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is een leuke Mythbusters-aflevering, waarin een kalkoen voor de scanner van een grote militaire lange-afstandsscheepsradar gebonden wordt.
Na een uurtje draaien is de vogel... afgekoeld in de wind.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Was het schip aan het varen? ;)

Een illumination radar is volgens mij wel gevaarlijk.

het verhaal van de kippen die gehangen voor een radar toch wel gaar worden is mij ook bekend . dat heb ik van een ex beroeps militair gehoord. maar er was toch ook een rechtzaak van een man die in de divisie communicatie zat en door de straling van jaren op t werk thuis was komen zitten ,die zaak speelde een paar jaar terug.

overigens staan op vooral hoge masten in steden veel straalzenders naar de onderlinge gsm masten in de buurt van die mast. die straalzenders geven meer zendvermogen af omdat het een gerichte verbinding betreft . op de mast waar het in een ander topic over ging hier in de buurt staan 20 straalzenders die tussen de 13 en 26 dBW doen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 4 april 2012 01:26:41 schreef Uranium:
De uplink naar een satelliet, zeker met antenne gain, is toch een behoorlijk vermogen. Daar zou ik ook niet graag voorstaan.

Dan heb je het over de beam, niet over 'in de buurt'! En relativeer het eens... het gaat daarbij nog niet over kilowatten. Een kip zal er niet gaar van worden.

Maar goed, erg offtopic, net als de meeste posts, tijd om daarmee te stopen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 april 2012 17:14:59 schreef rbeckers:
[....]
Een illumination radar is volgens mij wel gevaarlijk.

Een radar puls kan enkel Megawatts zijn, maar wat is de effectieve waarde....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Op 4 april 2012 15:25:38 schreef grotedikken:
[...]
Dat soort kul voedt nu net die doemdenkers.

stel je transporteert 100 mW in een coaxkabel naar de antenne. Een reele waarde voor veel straalverbindingen.
De (flinke) schotelantenne heeft 40 dB winst.(10.000x)
Hoeveel vermogen wordt er van die schotel afgestraald?
10 kW? Nee, 100 mW natuurlijk.
Als dat niet zo zou zijn is het energieprobleem gelijk opgelost zonder zonnepanelen:-).
En als je pakweg met een fietslampje naar je hoofd schijnt koken normale hersenen ook nog niet zo gauw. :-)

Het ligt allemaal iets genuanceerder. Niet zozeer het vermogen maar ook de frekwentie speelt een belangrijke rol.

Ik heb wel eens als proefje mijn hand voor de straler van een 10GHz bakenzendertje (veel minder dan 1 watt) gehouden (op de TU/e), en voelde vrijwel onmiddelijk een tinteling in mijn hand.

Ik ken me heel goed voorstellen dat je ook moet oppassen bij de straler van een sat-uplink die met 10W of meer op 14GHz werkt. Terwijl dat op 30 of 145MHz nog bij lange na niet zo'n effect heeft.

Tidak Ada

Golden Member

Niet direct verboden, maar indirect wèl ! En alleen omdat het niet is te handhaven :(

Wet goed interpreteren, met name wat er staat over art 5 & 6 in het WvW. Je bent dus sowieso schuldig als er wat door jou gebeurt, ondanks de (schijnbare) vrijwaring van "de zwakke weggebruiker".

Gewoon handsfree bellen dus en dan nog, als je niet oplet.... !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Wat is het electrisch verbruik van een GSM mast?
En wat is het rendement van de zender(s)?

een mast verbruikt niks, dat is een stalen constructie, maar de rest wel en dat hangt af van het vermogen die de zender(s) + vermogen randappartuur moeten afleveren.
Het echte rendement hangt van véél factoren af, zoals gebruikte pluggen, coax, type antenne ..........alle verliezen worden opgeteld na de zender. Je kan een 12 dB winst antenne gebruiken maar zo slecht construeren dat er niks meer over blijft van die winst. Het slecht solderen, of bv goedkope pluggen op zo'n frequentie's zijn nefast en geven van in het begin al verliezen. Dat is ook zo op HF.

joopv

Golden Member

Een GSM basispost is geen energie omzetter, dus heeft het geen zin om over rendement te spreken.

Je hebt het toch ook niet over het rendement van je tv, of van de senseo in je keuken, of van de universeelmeter op je werktafel?

Alleen bij de RF eindtrap kan je praten over rendement, omdat die gelijkspanning moet omzetten in hoogfrekwent energie. Dat zal ergens tussen de 50 en 80% liggen. Op het totale energieverbruik van de basispost maakt dat bar weinig uit.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 april 2012 09:51:07 schreef Tidak Ada:
Niet direct verboden, maar indirect wèl ! En alleen omdat het niet is te handhaven :(

Wet goed interpreteren, met name wat er staat over art 5 & 6 in het WvW. Je bent dus sowieso schuldig als er wat door jou gebeurt, ondanks de (schijnbare) vrijwaring van "de zwakke weggebruiker".

De vrijwaring is bij mijn weten verzekeringstechnisch. Artikel 5 en 6 zijn overigens op elke verkeersdeelnemer in elke situatie toepasbaar en impliceren geen indirect verbod van welke handeling dan ook.

Edit: halve bericht weggehaald, zag pas nu de off=topicwaarschuwing. Sorry.

Wat betreft de straling van GSM-masten: het is vast ongezond om er recht in te gaan staan, maar het veld eronder schijnt bij meting heel erg mee te vallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Anders omschreven:
Wat is het energieverbruik van een GSM basispost en wat is het vermogen van de RF eindtrap.

Dat kabels, connectoren, antenne etc. belangrijk zijn is bekend.
De hoogste frequentie die mijn apparatuur haalt is 3GHz.
Ik heb het wel eens over het rendement van een waterkoker gehad. ;)
Ivm de universeelmeter. Welke van de 10? :)

men kan niet zo maar zoveel vermogen sturen als men wil, deze wordt afgeregeld naar de gsm masten in de nabijheid. Daar komt heel wat bij kijken zoals afregelen van varmogen, het ERP, afregelen van de tilt van de antenne's etc..om dan maar te zwijgen van het wettelijk karakter per land.
Tik eens in uw zoekmachine "output power base station gsm transmitter" ge zult bestanden genoeg hebben om te lezen.

Anoniem

Op 4 april 2012 23:07:19 schreef joopv:
[...]
Het ligt allemaal iets genuanceerder. Niet zozeer het vermogen maar ook de frekwentie speelt een belangrijke rol.

Dat is zeker waar. De mate waarin een radioveld energie afstaat aan een lichaam zal afhangen van de samenstelling daarvan en de frequentie. Het Begrip SAR is daarvoor ingevoerd. Maar een Watt blijft een Watt en je kan een EM golf met een golflengte van 11cm niet dermate bundelen dat je met een vermogen van 1W lichaamsdelen op afstand kunt oververhitten. En warmteontwikkeling is het enige (kortetermijn)effect dat nog ernstig genomen wordt na tientallen jaren onderzoek.

Ik heb wel eens als proefje mijn hand voor de straler van een 10GHz bakenzendertje (veel minder dan 1 watt) gehouden (op de TU/e), en voelde vrijwel onmiddelijk een tinteling in mijn hand.

vrijwel iedereen kan die proef doen , want heeft een zender in huis die tussen 0,15 en 2W kan leveren. Ja, je GSM zelf.
Ikzelf kan niet voelen met mijn handrug of de GSM aan het zenden is of niet. Wie dat wel kan bij een blinde proef, post het hier maar.

Ik ken me heel goed voorstellen dat je ook moet oppassen bij de straler van een sat-uplink die met 10W of meer op 14GHz werkt. Terwijl dat op 30 of 145MHz nog bij lange na niet zo'n effect heeft.

Das waar; maar je 10 W wordt nooit meer, en je zit met de isotrope verzwakking, ook met gebundelde golven neemt de vermogen dichtheid af met het kwadraat van de afstand. je lichaam vangt hoe dan ook daar maar een fractie van op. En met pakweg 1W, krijg je je kippepootje niet warm, laat staan dat je hersens beginnen te koken of je ogen.
Voorzichtigheid is zeker geboden, maar dat is iets anders dan in blinde paniek wilde verhalen rondstrooien. In mijn jonge jaren maakten ze de kinderen bang met de boeman.:-)
.

rbeckers

Overleden

Mee eens.
Maar overtuig de mensen eens die een GSM mast in de buurt hebben staan.

Dit topic is gesloten