Hoi

Weet er iemand de Service Manual voor de AKAI AX M430?

Ik heb me al gek gezocht op google maar kan alleen de AX M400 vinden.
Maar deze is spijtig genoeg te anders.

Hier een manual voor een paar dollar.

Dankje M-i-c-h-e-l maar ik heb spijtig genoeg geen creditcard.

Het is maar een oud versterkertje dat ik in de kelder heb gevonden, En voor de lol wil maken.

Hoewel 5 dollar nu ook weer niet de kop af is, was het natuurlijk leuker moest iemand em zo kunnen vinden.

Misschien een nabije kennis die wel zo'n cardeke heeft?

Wat is het probleem met de akai?

ah , de losse componentenset uit 1992 . die heb ik ook al vaker onder handen gehad , er zaten veel losse soldeerverbindingen in . de aansluitingen achterop en op de print waar de onderdelen tegen het koelblok zitten waren er gevoelig voor , zeker met verhuizen na wat jaren. de potmeters waren ook vuil in de sets die ik heb gehad..

de cd speler die erbij hoort doet overigens niks zonder de glasvezelkabel tussen de cd en versterker gestoken.

Hij wil niet inschakelen, de POWOR_ON lijn(5V) blijft laag bij het indrukken van de power drukknop (een beveiliging omwille van een afwezige spanning?).

Ik heb de voeding van de 4bit µC nagemeten en deze is mooi 5V.
Verder vindt ik er niet direct een stand-by circuit in terug en zijn alle spanningen na en voor de gelijkrichters aanwezig.

Zonder manual is het natuurlijk moeilijk te bepalen of deze binnen de grenzen liggen en welke voedingslijnen wel of niet onder spanning horen te zijn in stand-by.

Ik weet niet of deze versterker altijd zo opstart, maar bij het insteken van de stekker branden de lichtjes van tape decks heel even en daarna niets meer.

@testman: alle solderingen zien er op het eerste zicht ok uit, de CD speler heb ik er momenteel niet aan hangen.

[Bericht gewijzigd door Modinc op (21%)]

heb je de ab er ook bij ? ik meen dat de set zonder tuner ook niet aanging , daar zat de sensor voor de ab ook op..

zitten de koppelsnoeren ook goed erin ? als deze jaren los in de kelder hebben gelegen , kan de steker wel vuil zijn , even wat contact 60 erdoor halen kan ook helpen.

Niet opkomen van de voeding kan duiden op een protectie.
Je zult dan de oorzaak van de te hoge stroom moeten gaan achterhalen.

Nog een poging gedaan een schema te vinden.
Hier een versie voor 8 dollar. Moet kunnen :-)

had deze versterker een stk ic ? die zijn berucht wat betreft stukgaan.

De ab zat er niet bij en de contacten van de koppelsnoeren zien er ok uit en zitten er volledig in.

Hij heeft idd een [STK 4142 II] maar het is de versie na die met de te klein gekozen weerstanden, die wel eens durfden door branden.
Als de STK stuk zou zijn, hoort hij dan niet nog steeds aan te gaan(tenzij die natuurlijk in kortsluiting ligt)?

@M-i-c-h-e-l: vermits die trafo's er in nooit overkill zijn genomen zou de spanning toch meetbaar moeten zakken bij een overstroom. Maar er is geen enkele spanning die drastisch zakt, voor zover ze aanwezig zijn.
Dankje voor de URL, ben er zelf ook al een hoop tegen gekomen maar ik hoop em zo te kunnen vinden. Het is ten slotte maar gewoon uit interesse of we de AKAI weer tot leven kunnen wekken ;)

Als er een protectiecircuit inzit, zal die voorkomen dat er een te grote stroom kan gaan lopen. Je zult dan ook geen ingezakte spanningen meten.

Kijk 's of er ergens een IC uPC1237 zit?
Dan zal je ook relais tegenkomen.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (17%)]

Bij mijn zoektocht naar het standby circuit ben ik er naar opzoek geweest, maar er staat op geen enkele print een relais.
Op de voedingsprint zijn de banen en silkscreen er wel op voorzien maar de componenten ontbreken.
Zie ook nergens de uPC1237.

Ik ga em weer in elkaar zetten en wachten tot ik de datasheet vindt.
Je kent het wel, voor je het weet ligt je werkplek (die al rommelig was) nog voller met nieuwere dringendere projecten,
terwijl je degene waar je al aan bezig was, aan de kant schuift om wat plaats te hebben. ^^

Alvast bedankt allemaal voor de tips

Succes met zoeken naar het manual.
Voor een paar dollar had je 'm al in huis gehad.

Het is dus een versterker zonder relais...

Tja, het blijft gissen. Die stk kan defect zijn. Dat kun je nog controleren.