Boiler warmt niet

Hallo

Ik heb een boiler die warm gestookt wordt met water uit de verwarmingsketel. Helaas warmt onze boiler maar heel traag de laatste tijd. Lauw water na 2uur. Temperatuur verwarmingsketel op 70°C. Verwarming via radiatoren werkt wel normaal.

Wanneer ik aan de warmwater ingang van de boiler (uit de verwarmingsketel) voel is dit zeer zeer warm, uitgang van de boiler naar de verwarmingsketel toe blijft koud/lauw.

Pomp draait continu (thermostaat slaat dus niet af)

Kan het dat de pomp stuk is? (schoepen defect?) Of kan er een verstopping zijn in de waterwater leiding door de boiler?

Ik heb al reeds de warmwater leiding door de boiler ontlucht, maar tevergeeft.

Iemand een idee?

3wegklep al bekeken? Werkt ie nog?

ASPA-tech.be
EricP

mét CE

Klep eens op de hand bedienen. Aardige kans dat-ie te zwaar draait voor het motortje. Je krijgt het wel lekker warm in huis :)

ik heb ook eens zulk probleem gehad, en dat was een lek, waardoor er dus continu water wegliep en de boiler niet kon bijwarmen, ik heb de fout gevonden doordat de watermeter bleef draaien en er geen verbreuk was, veel succes

De zon is de mooiste krachtbron die er is lb
DE OLDE

Overleden

Warmwaterkraan dicht en inlaatcombinatie dicht dan moet het wel normaal gaan, anders inderdaad driewegklep of is de keteltemp wel hoog genoeg???

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

als de driewegklep blijft hangen worden de buizen van de radiatoren in huis heet als de boiler aan het stoken is. ook kan de boilerthermostaat stuk zijn waardoor de ketel te snel afslaat.

heeft de boiler een eigen pomp , of zit deze gedeeld met de cv in huis ? als de boiler een eigen pomp heeft kan deze stuk zijn idd. vaak kun je een schroef op de pomp eruit draaien om de as te zien draaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 april 2012 18:47:04 schreef bordje:
3wegklep al bekeken? Werkt ie nog?

Volgens mij is er geen 3WK in mijn installatie. Bouw installatie +/- 1994. Ik heb dit huis vorig jaar gekocht en dit is een bestaande installatie.

Ik heb een schema getekend.

http://www.mijnalbum.nl/Album=JLS3VYX7

Op 18 april 2012 19:56:59 schreef LUCB:
ik heb ook eens zulk probleem gehad, en dat was een lek, waardoor er dus continu water wegliep en de boiler niet kon bijwarmen, ik heb de fout gevonden doordat de watermeter bleef draaien en er geen verbreuk was, veel succes

Bedankt voor de tip, dit ga ik vannacht eens proberen. Ik ben alle kranen afgelopen, en ze waren gesloten. Maar je weet maar nooit

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 20 april 2012 18:19:46 (38%)

dus volgens u tekening zitten er toch 2 circulatiepompen eentje voor de verwarming en eentje voor het warm water.
Draaid je pomp voor het warm water wel.
Kunt ge controleren door de dop vooraan op de pomp los te draaien en dan even voorzichtig met een klein schroevendraaier in h
et gaatje gaan en ge zult voellen of die draaid of niet.
Wat ge ook kunt proberen is de pomp van de cv afleggen en gewoon een schroevendraaier tegen je santaire pomp houden en je oor tegen de schroevendraaier houden en normaal zal je die horen draaien.
Mvg Danny

Op 18 april 2012 20:06:46 schreef DE OLDE:
Warmwaterkraan dicht en inlaatcombinatie dicht dan moet het wel normaal gaan, anders inderdaad driewegklep of is de keteltemp wel hoog genoeg???

Ketel temperatuur is 75°C. Ik wil wat besparen daarmee de temp wat lager ingesteld.

Op 18 april 2012 21:20:02 schreef testman:
als de driewegklep blijft hangen worden de buizen van de radiatoren in huis heet als de boiler aan het stoken is. ook kan de boilerthermostaat stuk zijn waardoor de ketel te snel afslaat.

heeft de boiler een eigen pomp , of zit deze gedeeld met de cv in huis ? als de boiler een eigen pomp heeft kan deze stuk zijn idd. vaak kun je een schroef op de pomp eruit draaien om de as te zien draaien.

Volgens mij is er geen 3WK aanwezig. Thermostaat heb ik gisteren gecontroleerd en werkt naar behoren. Pomp voor watercircuit door de boiler blijft continu draaien.

Controle van de as van de pomp moet ik nog doen. Ik voel wel dat hij aanslaat wanneer je warmte in de boiler vraagt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 20 april 2012 18:20:08 (55%)

hebt ge al eens je boiler ontlucht.
Normaal zit er bovenaan op de boiler een klein ontluchtertje zoals op de radiatoren die ge kunt open draaien met een schroevendraaier of met een purgeersleuteltje.
Deze open draaien tot er geen lucht meer uitkomt.
TIP:Voor ge dat doet de instalatie 1 uurtje van te voren stil leggen zodat er geen circulatie niet meer is en dat de lucht tijd heeft om naar boven te komen.
En zie ook eens de druk op de instalatie na of die nog 1.5 bar bedraagd.
Danny

EricP

mét CE

Als je een boiler hebt die door de CV verwarmd wordt, dan zal er toch iets moeten bepalen of de warmte van de CV naar de radiatoren gaat of naar de boiler. Dat is een klep die de keuze maakt tussen die 2 wegen (en dus onlogischerwijs 3-weg klep genoemd wordt...)

@EricP.
hetgeen wat gij zegt is volledig juist hoor maar ik heb al veel instalaties tegengekomen waarvan dat zo niet is hoor.
De kamerthermostaat voor de cv pomp en de thermostaat van de boiler voor de boilerpomp.
Danny

de boiler krijgt wel voorrang op de cv , anders blijft er niet zat stookvermogen over . ik weet niet waar je zit , maar heb je veel kalk in het water aldaar ? bijv in regio zuid limburg laaien de boilers helemaal aan met kalk na een tijdje. dan wil de waterstroming in het boilervat ook niet meer kloppen .

overigens moeten de leidingen die de boiler ingaan bijna net zo heet worden als de leidingen die eruit komen , dit duurt van koud uit gezien langer , maar uiteindelijk moet er niet veel verschil meer zijn in de aanvoer/ retour. gaat de ketel zelf niet op max temperatuur eruit ( dus de 70 graden al bereikt ) dan is er geen stroming genoeg. worden de radiatoren in huis wel heet zat in een korte tijd , dan is de boilerpomp verdachte nummer 1.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Overigens is het verstandig om een onderhoudscontract te hebben bij een verwarmingsboer. Liefst eentje waar uw assurantiemaatschappij vertrouwen in heeft. Die moeten, behalve het apparaat geregeld schoonmaken, ook dit soort ongemakken kunnen verhelpen.
Onlangs werden in midden Limburg, in het dorpje Thorn, onverklaarbare knallen gehoord, kwamen bij iemand uit de schoorsteen. Bij nadere inspectie bleek een en ander mis met de cv ketel. De bewoners zelf verklaarden niets te hebben gehoord...

knallen uit de schoorsteen ... ik weet dat gasboilers met kalk erin dat ook behoorlijk kunnen doen , de vloer trilt dan zelfs.. ketels kunnen het ook wel hebben , vaak de ionistatieplug die versleten is waardoor het gas niet/slecht wil ontsteken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

De pomp van boiler heeft vast een terugslagklep, die er moet voor zorgen dat koel retourwater van de radiatoren niet omgekeerd door de boiler kunnen stromen al de boilerpomp niet draaid. Deze klep kan vast gekomen zijn, en is meestal met een schroevendraaier manueel te openen door een kwartslag draai. Rondom tikken met lichte hamer maakt ze meestal los. Ik heb ook eens weet van een schoepewieltje dewelke losliet op de as van de pomp. Dat alles goed ontlucht moet, hoeft niet gezegd.

Hier was het verleden jaar de driewegsklep. Het huis werd wel warm :-)

Mvg Oswald
DE OLDE

Overleden

Als ik de tekening van Ts zie zit er geen driewegklep in, kan hij ook niet stuk. Dus water in de ketel moet heet zijn en er moet transport naar de boiler plaats vinden. Ketel moet natuurlijk (veel) hogere temp. hebben dan gewenste boiler temp. Dus 1. ketel moet heet zijn , vraag : ja of nee . 2. ketel heet draait pomp en pompt hij ook inderdaad water ? : ja dan moet de boiler warm worden of hij is intern lek.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Schakelt de thermostaat van je boiler alleen de boiler pomp aan en uit of ook de ketel?
Het eerste denk ik aan een defecte cirkulatiepomp, hoe je dat kunt testen staat hierboven al aangegeven.
Verder kan er ook lucht in het cv circuit van de boiler zitten, ontluchten!
Je keteltemperatuur niet te laag zetten, minimaal 10 graden hoger dan je gewenste boilertemperatuur

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

@toeternietoe.
De boilerthermostaat zal wel enkel de pomp uitschakelen en niet de ketel.
Anders heeft hij geen verwarming niet meer ook als de boiler op temperatuur is.
Danny

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als dat zo is, dan valt en nog wel wat energie te besparen voor de TS.
Dan is de ketel dus altijd heet, zomer en winter, warmte vraag of geen warmte vraag...........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja het is niet de corecte toepasing van werken.
Maar dat is zijn probleem.
Wat zijn probleem is dat zijn boiler niet warmt.
of.pomp defect.Lucht in de leidingen van de cv instalatie.Boilerleiding toegeroest(Ook al eens meegemaakt met een acv Boiler) .
Danny

Ik wil dit topic even van onder het stof vandaan halen, omdat ik een vraag heb die deels hiermee te maken heeft en geen nieuw topic te moeten starten.

Ik heb een verwarmingsketel met een gelijkaardig principe als deze van de topicstarter. De ketel wordt verwarmd en deze verwarmt dan de boiler. Is de boiler warm, wordt het water uit de ketel gebruikt om de radiatoren te verwarmen.

Er zitten op de installatie dus 2 thermometers (1 voor de boiler en 1 voor de ketel) en 2 thermostaat-knoppen.

Uit mijn ervaring weet ik dat de ketel nooit warmer gestookt wordt dan de temperatuur waarop de thermostaat van de ketel is ingesteld. Als het warm water moet opgewarmd worden, gaat de circulatiepomp voor de boiler aan en deze blijft gaan tot de boiler de ingestelde temperatuur heeft bereikt. De thermostaat van de ketel zorgt er ondertussen voor dat de ketel ongeveer de ingestelde temperatuur behoudt.
Als de boiler op temperatuur is en de kamerthermostaat geeft aan dat de radiatoren warm water nodig hebben, valt die circulatiepomp van de boiler uit en gaat de circulatiepomp van de radiatoren aan. Daarbij blijft de thermostaat van de ketel ervoor zorgen dat de ketel de ingestelde temperatuur behoudt.

Nu heb ik sinds kort volgend probleem:

Indien de boiler warmte nodig heeft, valt de circulatiepomp van de radiatoren uit en gaat de ketel automatisch aan. Deze blijft dus stoken, zo lang de boiler nog niet warm genoeg is, zonder hierbij nog rekening te houden met de thermostaat van de ketel. M.a.w. blijft de ketel heel lang doorstoken, tot deze 110° bereikt en in veiligheid valt! De circulatiepomp van de boiler blijft werken om de boiler te verwarmen tot deze op temperatuur is.
Maar dan moet die veiligheid natuurlijk gereset worden, vooraleer de ketel terug aanspringt en soms duurt het natuurlijk een tijdje voordat we doorhebben dat alles is uitgevallen (meestal door een gebrek aan warm water of koude radiatoren als ze warm moeten zijn).

Ik heb de elektronica van de ketel eens bekeken, en deze is vrij eenvoudig, maar voor mij toch nog net te ingewikkeld. Ik zie op 1 printplaat een 3-voudige relais zitten en ik vermoed dus dat deze defect is.
KAn iemand mij hier van wat advies voorzien? Een nieuw relais heb ik al in mijn bezit. Deze kostte 17€ incl. verzending, als ik een technieker hiervoor moet laten komen, ben ik waarschijnlijk een of meerdere 10-vouden van dit bedrag kwijt.

U weet zeker dat de installatie 2 pompen heeft, en niet één pomp en een driewegklep ?

Ik neem aan dat als als u de installatie reset, de boiler voorrang krijgt. Helpt het aantikken of draaien van de boilerthermostaat om het stoken te stoppen als de boiler op temperatuur is maar de ketel blijft stoken ?

Foto ?

Op 23 januari 2021 16:29:42 schreef plankgas:
U weet zeker dat de installatie 2 pompen heeft, en niet één pomp en een driewegklep ?

2 aparte pompen, 1 voor de boiler, 1 voor de radiatoren

Ik neem aan dat als als u de installatie reset, de boiler voorrang krijgt. Helpt het aantikken of draaien van de boilerthermostaat om het stoken te stoppen als de boiler op temperatuur is maar de ketel blijft stoken ?

Foto ?

Als ik de ketel reset, doet alles weer redelijk normaal, behalve dan dat de ketel blijft stoken, tot de boiler op de ingestelde temperatuur is. Verdraai ik de thermostaat naar een lagere temperatuur, dan stopt de ketel ook met branden.