componenten plaatsen

Hallo,

Ik heb een schakeling die ik wil plaatsen op een testprintplaat, maar is er iemand die daar goed mee om kan gaan. Ik wil het namelijk zo klein mogelijk maken. Maar hoe moet ik eraan beginnen? Ik heb namelijk weinig tot geen ervaring daarmee.

Thomas

tekenen op papier.
En er zijn ook programmatjes waarmee je het op de computer kan tekenen. Compacte plaatsing kost gewoon vrij veel tijd.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik heb redelijk wat ervaring met het bouwen van schakelingen op baantjesprint.
Laat het schema eens zien, dan kan ik kijken of ik daar kansen in zie.

Arco

Special Member

Als je de onderdelen al hebt, is voor through-hole een stukje schuim handig. Gewoon alles erop prikken en kijken hoe het 't beste verdeeld zit. (Zodat ook de banen zo kort mogelijk zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad gewoon gaan proberen op papier. Als je je schema hier even post, dan zijn er vast wel mensen die even mee willen denken.

dit is het schema: http://www.uploadarchief.net/files/download/airfandinges21.jpg

NOTE:
- V1 zijn 2× 9V batterijen, die komen met een 9V-connector op het printplaatje.
- V2 is 12V adapter, mbv 2 losse draadjes aan het printplaatje gesoldeert.
- de schakelaars S1 en S2 komen aan het eind aan de behuizing te zitten, evenals P1.
- FAN (12V ventilator) wordt ook aangesloten mbv 2 losse draadjes.

Deze dus, met een kleine uitbreiding:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000017.gif

Als je even bij in de printplaat-PDF van die schakeling kijkt (de motorregeling wel te verstaan) dan heb je al een goed begin.

bedankt, dit helpt me al een eind op weg!
er is één probleem, ik snap helemaal niks van die printplaat :S het enige wat aangegeven is is de P1 en de waar de ventilator (motor) aangesloten moet worden, voor de rest is het mij niet duidelijk

[Bericht gewijzigd door ELmo_94 op maandag 30 april 2012 20:16:48 (71%)

Hugo Welther

Moderator

De componenten layout, klikbaar.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/co%2024v%20motorregeling%20component.jpg

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

bedankt! maakt het een stuk duidelijker

ik heb even snel de componenten geplaatst om m'n testprintplaatje. Is dit nog steeds groot? ZO ja, hoe maak ik 'm nog kleiner? Elke feedback is welkom :)
http://www.uploadarchief.net/files/download/p10004552.jpg

Hugo Welther

Moderator

Experimenteer plaatje op maat zagen?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Experimenteerprint zaag ik nooit. Tussen de bankschroef en voorzichtig doorbreken op de gaatjes. Gaatjes gedragen zich als perforaties.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Alles gewoon dichterbij elkaar plaatsen. Je kan de onderkant van je plaat bestuderen en kijken waar je nog meer ruimte uit kan winnen.

Je zou R2 vertikaal kunnen plaatsen zodat je de BUZ11 meer daar links kan schuiven. Je zou eventueel ook C3 kunnen verschuiven. Je connector (of hoe dat ding ook mag heten) kan meer naar boven (1 of twee gaatjes). De 7812 kan je nog verder plaatsem dus meer richting R2. Ik hoop dat je hieraan iets hebt.

HF virus is hier aanwezig!
Arco

Special Member

De 7812 mist zo te zien zijn 100nF condensatoren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 mei 2012 16:56:48 schreef nulzeventig:
Alles gewoon dichterbij elkaar plaatsen. Je kan de onderkant van je plaat bestuderen en kijken waar je nog meer ruimte uit kan winnen.

Je zou R2 vertikaal kunnen plaatsen zodat je de BUZ11 meer daar links kan schuiven. Je zou eventueel ook C3 kunnen verschuiven. Je connector (of hoe dat ding ook mag heten) kan meer naar boven (1 of twee gaatjes). De 7812 kan je nog verder plaatsem dus meer richting R2. Ik hoop dat je hieraan iets hebt.

is zien of me dit gaat lukken :)

Op 6 mei 2012 17:01:14 schreef Arco:
De 7812 mist zo te zien zijn 100nF condensatoren...

Nee, is niet nodig, tenminste, toen ik de schakeling testte op een breadboard had ik geen problemen.

Zet ze er toch maar bij. In de datasheet staat dat ze erbij moeten voor een stabiele werking...... Op je breadboard werkt het misschien goed, maar op de printplaat zal het waarschijnlijk niet of slecht werken....

Op 6 mei 2012 19:18:36 schreef Stefanh001:
Zet ze er toch maar bij. In de datasheet staat dat ze erbij moeten voor een stabiele werking...... Op je breadboard werkt het misschien goed, maar op de printplaat zal het waarschijnlijk niet of slecht werken....

ok, dus gewoon op dezelfde manier als die bij de eerder genoemde motorregeling? Vlak voor de in- en uitgang van de 7812, tot aan de ground?

Voor dat, zie datasheet. Daar staat in dat voor en na de regelaar een Ctje naar GND moet.

Even iets anders:

V1 zijn 2× 9V batterijen, die komen met een 9V-connector op het printplaatje.

Dat zijn toch wel "grote" batterijen, geen 9V-blokjes?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 6 mei 2012 20:12:51 schreef Stefanh001:
Voor dat, zie datasheet. Daar staat in dat voor en na de regelaar een Ctje naar GND moet.

heb je een linkje naar de datasheet, want de datasheets die ik heb kan ik niks in vinden

Op 6 mei 2012 20:15:49 schreef pros:
Even iets anders: [...]
Dat zijn toch wel "grote" batterijen, geen 9V-blokjes?

toch wel 9V blokjes, ik gebruik waarschijnlijk bijna altijd gewoon de 12V adapter, maar ik wilde de mogelijkheid hebben om hem ook "portable" te maken, vandaar.

www.datasheet.in en zoeken op LM7812...

en anders is google je beste vriend voor deze shit

[Bericht gewijzigd door Stefanh001 op zondag 6 mei 2012 20:29:17 (27%)

Als je ofwel met 2 9V-blokjes, danwel met 12V voedt, kan die 7812 toch weg? De (onbelaste) 18V van die blokjes zakt sowieso naar een spanning die de fan moeiteloos slikt.
Dat bespaart je alvast een regelaar en een koelplaat.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 6 mei 2012 20:35:15 schreef pros:
Als je ofwel met 2 9V-blokjes, danwel met 12V voedt, kan die 7812 toch weg? De (onbelaste) 18V van die blokjes zakt sowieso naar een spanning die de fan moeiteloos slikt.
Dat bespaart je alvast een regelaar en een koelplaat.

weet je dat zeker, want die ventilator gaat maar tot 12V en echt niet meer. En waardoor zakt die 18V dan weg?

Ik heb wat hard geroepen, vrees ik. De spanning zakt wel in, maar blijft toch een eind boven de 12V - ik meet bijna 17V.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)