componenten plaatsen

Hallo,

Ik heb een schakeling die ik wil plaatsen op een testprintplaat, maar is er iemand die daar goed mee om kan gaan. Ik wil het namelijk zo klein mogelijk maken. Maar hoe moet ik eraan beginnen? Ik heb namelijk weinig tot geen ervaring daarmee.

Thomas

tekenen op papier.
En er zijn ook programmatjes waarmee je het op de computer kan tekenen. Compacte plaatsing kost gewoon vrij veel tijd.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ik heb redelijk wat ervaring met het bouwen van schakelingen op baantjesprint.
Laat het schema eens zien, dan kan ik kijken of ik daar kansen in zie.

Arco

Special Member

Als je de onderdelen al hebt, is voor through-hole een stukje schuim handig. Gewoon alles erop prikken en kijken hoe het 't beste verdeeld zit. (Zodat ook de banen zo kort mogelijk zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad gewoon gaan proberen op papier. Als je je schema hier even post, dan zijn er vast wel mensen die even mee willen denken.

dit is het schema: http://www.uploadarchief.net/files/download/airfandinges21.jpg

NOTE:
- V1 zijn 2× 9V batterijen, die komen met een 9V-connector op het printplaatje.
- V2 is 12V adapter, mbv 2 losse draadjes aan het printplaatje gesoldeert.
- de schakelaars S1 en S2 komen aan het eind aan de behuizing te zitten, evenals P1.
- FAN (12V ventilator) wordt ook aangesloten mbv 2 losse draadjes.

Deze dus, met een kleine uitbreiding:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000017.gif

Als je even bij in de printplaat-PDF van die schakeling kijkt (de motorregeling wel te verstaan) dan heb je al een goed begin.

bedankt, dit helpt me al een eind op weg!
er is één probleem, ik snap helemaal niks van die printplaat :S het enige wat aangegeven is is de P1 en de waar de ventilator (motor) aangesloten moet worden, voor de rest is het mij niet duidelijk