componenten plaatsen

Op 7 mei 2012 08:18:34 schreef pros:
Ik heb wat hard geroepen, vrees ik. De spanning zakt wel in, maar blijft toch een eind boven de 12V - ik meet bijna 17V.

oeps :) toch bedankt, het zou namelijk prettiger zijn zonder die 7812 en nu dus die 2 extra condensatoren

Als je nu altijd op 18V moest werken, zou je het regelbereik kunnen beperken door een weerstand van 56k in serie met D2 te plaatsen. Dan wordt de hoogste spanning beperkt tot 9V gemiddeld, hetgeen ongeveer overeenkomt met 12V effectief.
Maar dan kan de fan niet voluit draaien als je de schakeling met 12V voedt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hoeveel stroom trekt die fan, als dat minder is dan 0,2A kan die fet ook weg en de diode over de fan een UF4007 worden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 mei 2012 10:44:35 schreef Roland van Leusden:
Hoeveel stroom trekt die fan, als dat minder is dan 0,2A kan die fet ook weg en de diode over de fan een UF4007 worden.

Dit staat erop:
DC 12V 0. 18A
(een duidelijke spatie tussen '0.' en '18A') dus 18A :)

Een 555 kan 200mA aan zijn uitgang leveren.
Er zit wel een addertje onder het gras: bij 200mA zakt de uitgangsspanning enigzins in. Bij een voedingsspanning van 12V komt er iets meer dan 10V uit.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 7 mei 2012 19:26:29 schreef pros:
Een 555 kan 200mA aan zijn uitgang leveren.
Er zit wel een addertje onder het gras: bij 200mA zakt de uitgangsspanning enigzins in. Bij een voedingsspanning van 12V komt er iets meer dan 10V uit.

oh, naja, de ventilator draait nog steeds behoorlijk hard, dus dat maakt mij niet zo heel veel uit.

Als je de fan niet "belachelijk hard" laat draaien op 18V, kan je m.i. gewoon zonder die 7812. Gewoon zelf opletten dat je hem niet te hard zet. Motoren zijn zeer "tolerant". Een 5V motor kan je prima op 12V laten draaien, als je dat maar niet meer dan 41% van de tijd doet, of niet langer dan een paar seconden. (hij brandt door van "te heet", en dat heeft tijd nodig, dus in een paar seconden is ie nog niet "te heet").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/