ster driehoek

wie heeft er een schema voor mij voor een ster/driehoek schakeling met auto/timer voor op een 380v compresor met een motor van 3KW

als je ff heb staat ie morgen online
die dingen teken ik zo ff

Een schizofreen is nooit alleen!

ster/driehoek is toch vanaf 7.5 KW? of loopt die kompressor bij veel bar aan? d.w.z moet ie zwaar trekken?

Nachtdienst is het mooiste wat er is:s'nachts niet slapen ,overdag niet werken!

Op 21 augustus 2004 21:04:38 schreef john bleu:
wie heeft er een schema voor mij voor een ster/driehoek schakeling met auto/timer voor op een 380v compresor met een motor van 3KW

hoog vermogen 2 traps relais gebruiken

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Op 22 augustus 2004 01:13:42 schreef harry789:
ster/driehoek is toch vanaf 7.5 KW? of loopt die kompressor bij veel bar aan? d.w.z moet ie zwaar trekken?

wat vanaf 7.5 kw -> ster driehoek word veel toegepast zelf bij kleine vermogens

Dit wordt idd zoals sarge zegt veel gebruikt. kijk eens op http://www.tld-nv.com/vhti/5.TIF . Stond als voorbeeld bij EPLAN op m'n computer. De werking is vrij simpel.

Succes

Tim

Op 21 augustus 2004 21:04:38 schreef john bleu:
wie heeft er een schema voor mij voor een ster/driehoek schakeling met auto/timer voor op een 380v compresor met een motor van 3KW

Voordat je een ster/driehoek schakeling begint te bouwen moet je er zeker van zijn dat je motor hiervoor geschikt is. De motor moet in normaal bedrijf in driehoek staan. Als je een net hebt van 220V/380V (230V/400V) dan moet er op het kenplaatje van de motor 380V/660V staan, anders zal het niet lukken.

OP deze compresor zat eerst een motor met 5kw maar de pomp was af toen heb ik deze vervangen door een gebruikte schoepcompresor 7 bar max met een 3kw motor en aan gesloten op de bestande schakeling,(deze motor werd met de hand van ster naar driehoek geschakeld en kan contienu draaien)maar omdat hij niet contienu werk heeft zit hij op de automaat.maar dit is een oud systeem zodat ik het met nieuwe relais moet vervangen.
K.P. Meinesz als je voor mij een wild tekenen alvast bedankt

een ster driehoek scakeling ken ik zelfs al op motoren van af 2kw op 380v

opletten bij een ster-driehoek schakeling

bij het verkeerd overschakelen van de fasen van ster naar driehoek worden er kortsluitstromen uit het net getrokken

je moet altijd maken dat de driehoek zo wordt geschakeld dat de spanningvectoren van de driehoek in de draairichting van de motor voorijlen op deze van de ster

(hoek tussen driehoek en ster is 60 graden, dus in bij vooruit draaien moet je maken dat die hoek bij driehoek voor is op de vectoren van de ster)

pff is moeilijk uit te leggen met tekst ik maal wel eens een tekeningetje

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

gewoon zien dat de ster en driehoekcontactor nooit samen kunnen aantrekken dus :)

Op 22 augustus 2004 18:05:19 schreef sarge:
gewoon zien dat de ster en driehoekcontactor nooit samen kunnen aantrekken dus :)

dat ook niet :p maar ik heb over iets anders

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

hij heeft het over de fase sprong

l1 en U zijn niet in fase bij omschakelen
hierdoor kan het zijn dat de motor ff vol in de rem gaat om synchroon te gaan draaien met het ´nieuwe veld´.
het kan ook anders hierdoor springt de rotor opeens vooruit tijdens het omschakelen
bij de eerste methode kunnen er behoorlijke stromen gaan lopen en de motor stokt ff.
de tweede schakelt veel soepeler over.

Een schizofreen is nooit alleen!

Op 22 augustus 2004 18:25:38 schreef k.p.meinesz:
hij heeft het over de fase sprong

l1 en U zijn niet in fase bij omschakelen
hierdoor kan het zijn dat de motor ff vol in de rem gaat om synchroon te gaan draaien met het ´nieuwe veld´.
het kan ook anders hierdoor springt de rotor opeens vooruit tijdens het omschakelen
bij de eerste methode kunnen er behoorlijke stromen gaan lopen en de motor stokt ff.
de tweede schakelt veel soepeler over.

ja zoiets
het is omdat de rotor blijft draaien en een emk induceerd in de statorwikkelingen dit veld loopt verder in dezelfde richting als de draaizin x de slip? (dacht ik)
als je de driehoekvectoren kan inschakelen wanneer die 60 voorijlen op de stervectoren is de kortsluithoek klein (tussen 0 en 60 graden)
bij de andere (60naijlen )is de hoek altijd > 60 graden dus een grotere stroom

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 22 augustus 2004 19:11:48 schreef Sp3ci3S:
[...]
ja zoiets
het is omdat de rotor blijft draaien en een emk induceerd in de statorwikkelingen dit veld loopt verder in dezelfde richting als de draaizin x de slip? (dacht ik)
als je de driehoekvectoren kan inschakelen wanneer die 60 voorijlen op de stervectoren is de kortsluithoek klein (tussen 0 en 60 graden)
bij de andere (60naijlen )is de hoek altijd > 60 graden dus een grotere stroom

Dit begrijp ik wel bij het naijlen betekend dat een zwaardere belasting voor het net en je motor met daar aan gekopelde pomp, bij voorijling maak de motor een kleine versnelling voor uit

Op 22 augustus 2004 18:25:38 schreef k.p.meinesz:
hij heeft het over de fase sprong

l1 en U zijn niet in fase bij omschakelen
hierdoor kan het zijn dat de motor ff vol in de rem gaat om synchroon te gaan draaien met het ´nieuwe veld´.
het kan ook anders hierdoor springt de rotor opeens vooruit tijdens het omschakelen
bij de eerste methode kunnen er behoorlijke stromen gaan lopen en de motor stokt ff.
de tweede schakelt veel soepeler over.

Als ik het goed begrijp moet L1 van af U1 eerst door schakelen naar U2 (voorijlen) en niet naar W2 (naijlen)of begrijp ik dat verkeerd

het schema staat online KLIK beetje groot 3MB maar het is beter als niets

Een schizofreen is nooit alleen!

hoe ga je dit dan doen laten voorijlen enzo met relais?
ik weet wel dat er controlers zijn die dit kunnen maar met relais snap ik niet direct + ook nog nooit gezien :s

het voor/na´ijlen´ zoals jij dat noemt is gewoon een vooruit of achteruit springend draaiveld
indien het veld ´achteruitspringt´moet je alle fasen 1 of 2 plaatsen opschuiven hierdoor springt het veld dan vooruit.
daar is dan geen regelaar voor nodig,alleen een beetje ervaring van een monteur is voldoende.
een geoefend oor hoort of hij vooruit of achteruit omschakeld.

Een schizofreen is nooit alleen!

ah ok :)
nee van die controller is niet alleen daarvoor dat is voor het regelen van draaiveld alleen :) ook voor aflezingen en factoren die bepaling hebben bv. bij cnc ofzo

Het wordt toch soms moeilijk gemaakt zenne. Al die theoretische uitleg van faseverschuivingen...., ik los zo'n dingen praktisch op dus bij deze wat uitleg bij http://www.tld-nv.com/vhti/5.TIF Het belangrijkste bij zo'n schakeling is de fasevolgorde tussen uitgang K10 en K20. Praktisch worden veelal de 2 buitenste lijnen (L1 en L3 dus) onderling gewisseld bij toevoer op K20. Waarom? Omdat je als je al enige ervaringen hebt in het aansluiten van elektrische motoren (compressoren zelfde principe) je plaatjes (MOEST dit een gewone driehoek aansluiting zijn) de fasen al draaien (zie opbouw van de wikkelingvolgorde). Nu. Hoe werkt de schakeling. Je K10 en K30 trekken aan. De motor begint te draaien. De omschakel tijd hangt af van het vermogen van de motor maar meestal wel kort genomen. K30 springt af en ogenblikkelijk trekt K20 aan. Uiteraard in die volgorde om geen kortsluiting te bekomen.

Groetjes,

Tim

Het schema van k.p.meinesz moet wel een kleine aanpassing hebben omdat het nu getekent staat als een met de hand bediende schakeling.
De drukknoppen S1 (stop) en S1-1 (start) moeten vervallen hiervoor in de plaats komt het maakcontact en het breekcontact van de pressostaat van de compressor dan pas zal die automatisch aan en afslaan

Groetjes Kees

mag ik hierbij ieder vriendelijk bedanken voor de info met wat ik van jullie nu weet kom ik er verder wel uit.
ps ik moet nog wel iets aan pasen want dit is een oud systeem zonder N (dus alles word met 380v ook aan gestuurd)
groetjes JOHN