GSM in dé kooi van Faraday (magnetron) heeft prima ontvangst?

Er was vanavond zo'n discutabele documentaire op TV over de zogenaamde gevaren van mobiel bellen. (VARA - ZEMBLA).

De eerste deskundige die men liet zien was in mijn ogen al kansloos door de bewering: "Straling uit een magnetron is andere straling dan die van een mobiele telefoon", ja dag! Het is dezelfde straling alleen de golflengte is korter in een magnetron.
Je zou er trouwens ook nog kanker van krijgen.

Het blijft een raar verhaal.
Denk eens aan het skineffect ook, mobiel bellen kun je denk ik rustig doen, het HF loopt over je huid, en warmt het daar met 0,2 graden op na een uur bellen?. Ik denk het niet.

Maar goed.
Ik heb de stekker uit het stopcontact gehouden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 2 juni 2012 19:24:54 (6%)

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
fred101

Golden Member

Een magnetron is zo lek als een zeef. Elector heeft een keer een soort wifi spectrum analysertje gemaakt. Daarop zag hij de magnetron in de kamer er naast als die aangezet werd.

Ik heb een keer een vlieg in de magnetron gehad, voor de gein geprobeerd wat er gebeuren zou, 3x 5 minuten ofzo geprobeerd, beest vloog nog vrolijk rond.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
DE OLDE

Overleden

vlieg ging natuurlijk buiten de "antennestraal" zitten /vliegen :) Slimme vlieg anders werd het een vloog . ;)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
rob007

Yarr, Matey!

Raar allemaal, Maar wel interessant!
Dus de magnetron is lek en de vlieg overleeft het???
Hoe kan dit?
.
Wel een beetje gemeen trouwens he, die arme vlieg!
En ze zijden nog zo Fred doet echt geen vlieg kwaad!!!
Nou die vlieger gaat dus niet op!
Ja stop er nu mee hoor was even een korte bevlieging.

VrGr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dit zal fred wel interessant vinden:

Most of the time, you are not grounded and your body is equivalent to a wide, lossy dipole. [..] The typical impedance for a human body is about 360 Ohms. The higher impedance means that some of the RF energy is 'lost'; It is actually converted into heat in the same way that the wires in a heating element found in a toaster or electric oven convert electrical energy to heat. If you are well grounded, which is surprisingly difficult to achieve, your body is equivalent to a quarter-wave antenna rather than a dipole. Under grounded conditions, you absorb the most energy at half the frequency that you would under normal, ungrounded conditions.

Researchers consider the 'standard man' to be 1.75 meters tall, about 5 foot 9 inches. That makes him resonant at about 86 MHz. So the average adult makes a perfect antenna for Channel 6 television! The average woman, who is shorter, makes a good antenna for FM radio. The biology is certainly more complicated than that but height, grounding, and polarization are the most important factors in determining SAR level.

En ja, bij voldoende vermogen is ook RF niet gezond (en kun je brandwonden oplopen). In hoeverre lage vermogens schadelijk zijn: voer voor eindeloze discussies.

De dynamic range van de ontvanger in een gsm is behoorlijk hoog. Zelfs als de magnetronkooi 40dB dempt heb je nog altijd voldoende ontvangst. Als je er een radiotje inzet blijft die ook gewoon spelen.

Zelfs professionele faradaykooien met de deur op een piepklein kiertje laten vaak genoeg RF door om krachtige radiostations en gsm te blijven gebruiken.

Och, daar begint het weer... De hele bevolking moet weer even bang gemaakt worden. Dit keer *alweer* voor elektromagnetische straling. Ik word moe van dat gezever.

benleentje

Golden Member

Als een mobieltje net zo een hoge straling zou afgeven als een magnetron hadden we nog steeds telefoons gehad van minimaal 10kg:P.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

..en dan hadden we geen magnetrons nodig gehad.
Dan konden we ons voedsel opwarmen met een mobieltje. Lijkt me wel handig ;-).

ik loop momenteel stage in diepenbeek bij IMO en achter me staat een grote kooi van faraday en ik kan je vertellen: daar heb je dus echt geen GSM ontvangst.

fred101

Golden Member

Dan is mijn huis ook een kooi van faraday want ik heb hier ook geen ontvangst ( ik moet voor het raam of buiten gaan staan voor 1 streepje bereik tenzij er " condities" zijn. :-)

Alex, leuke info, ik moet dus 3 meter piraat worden, met mijn lengte ben ik dus resonant voor de 3 meter band. En aangezien mijn lichaamstemperatuur ongeveer 35 graden is krijg ik het misschien eindelijk ook eens warm.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In een kooi van Faraday heb je per definitie geen ontvangst. Er heersen nl geen velden in de kooi (velden die van buitaf komen).
Als de deur op een kier staat heb je uiteraard wel ontvangst, dan is het geen kooi van Faraday en kunnen er gewoon velden in bestaan. Bottom line: het totaal afsluiten van een kooi luistert zeer precies.

@Fred: 35 graden? Van welke planeet kom je? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De grote van de gaten(raster) in de faraday kooi bepaalt welke frequenties er nog naar binnen kunnen komen.
Hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte, hoe kleiner het raster van de kooi moet zijn.
Mooi voorbeeld is de auto, je hebt geen last van bliksem (lage frequentie), in de auto kun je geen(moeilijk) radio (midden frequent) luisteren zonder buiten antenne, maar je kunt wel met je gsm aan de gang (hoge frequentie).
In auto's met getinte ruiten (op gedampt metaal) wil de gsm ontvangst nog wel eens geheel wegvallen doordat de kooi nu helemaal dicht is (klein raster). Het raampje openen om dan te kunnen bellen is de bekende oplossing.

fred101

Golden Member

Op 2 juni 2012 19:49:32 schreef flipflop:.

@Fred: 35 graden? Van welke planeet kom je? :-)

Femto, femto, aardbewoner, dit is Fred van Farad, een kleine planeet vak bij Ork.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

een tijd geleden had ik een klant aan de balie die voor defensie toestellen test . hij zei dat de kooi van faraday die hun hadden toch storing binnen bleek te laten , voornamelijk over het 230v net. daar was al het eea aan gedaan zodat de storing helemaal weg was. er bleek een goede aarding nodig te zijn en een filtering van het stroomnet . vooral de verlichting bleek de storing teweeg te brengen . ik zei dat ze eens moesten proberen om verlichting op accu's te gebruiken die in de nacht konden opladen . zolang de accu's , bedrading en de verlichting in de kooi zaten kon het geen storing oppikken , het waren gewone gloeilampen want tlbakken zijn een no go natuurlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 juni 2012 19:26:44 schreef gideon_wackers:
daar heb je dus echt geen GSM ontvangst.

Lezen wat ik schrijf. Laat de deur maar eens een klein beetje open staan (paar cm) en probeer dan nog eens.

Ik heb net die uitzending even terug gekeken op uitzendinggemist (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1261572). Men vroeg zich af waarom er in Nederland nooit voorlichtingscampagnes zijn geweest en waarom wij geen stickers op de verpakkingen van mobieltjes hebben zitten waarop staat dat het ding kankerverwekkend is, terwijl dat wel het geval is in België en Frankrijk...
Ik ben er wel blij mee. Er wordt tenminste *ergens* nog nuchter nagedacht over **STRAAAALING**.

Ook de stralings-"expert" die aan het woord kwam tijdens de uitzending. Wat een zeveraar. Die vent beweerde dat de straling die uit een mobieltje komt niet dezelfde straling is als die uit een magnetron. Vanaf dat moment was hij al mijn respect en zijn geloofwaardigheid kwijt... Het allermooiste vond ik nog toen hij vertelde dat de straling uit een magnetron de ogen kan opwarmen als je te dichtbij staat, waardoor je blind kan worden.
En men zaagde maar door over het feit dat EM straling bij kinderen dieper doordringt dan bij volwassenen. Wat ze echter niet konden duidelijk maken is wat het dan met je *doet*.

Van normaal zichtbaar licht krijg je ook niks, waarom dan wel van EM straling met een lagere frequentie (en dus een lagere energie)?

ik heb eens zo'n opname op lokatie bijgewoond gehad met een expert , dat was lang niet zo professioneel als de uiteindelijke uitzending was op tv. er kwamen vragen voorbij van de presentator dat ik dacht ,hoe ben je ooit gekomen waar je nu bent...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja, zo stond ik gisteren ook even perplex.
Er waren twee mensen van de storingsdienst onder mijn schuur aan het zoeken naar een breuk in een van de zes coax kabels die daar
lagen. Een man stond gewoon buiten en de andere zat in de kruipruimte onder de aangebouwde schuur; de opening was in de schuur en mat ca 60x40 cm. Behalge hat houten dak en de schuurdeur
zijn de muren van baksteen Ze communiceerden met een paar erg mooie smartphones waarop alle tekeningen en gegevens stonden.
Was totaal geen probleen en de verbinding was prima.
Zelfs mijn gsm verklikker die in de huiskamer stond (linea recta ca 10 meter afstand en dan bóven de betonvloer) vrolijk te knipperen als de heren met elkaar spraken en die werkt op de directe straling.
Even de situatie: alle funderingen rondom en de vloeren zijn van gewapend beton en de karige ventilatieroosters zijn klein en voorzien van metalen roosters met smalle metalen luchtspleten
Nu snap ik wel dat het geen super kooi van Faraday is maar dat de
verbinding nog zó goed was, dat deed mij versteld staan.
Nu snap ik wel dat het signaal op zo'n korte golflengte alle kanten opkaatst gelijk als op een poolbilliart bij de afstoot maar desondanks vond ik het tóch wonderlijk.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Tidak Ada

Golden Member

Vooral die milieuactivist prof. L. Reijnders kan goed zeveren, maar dat heeft hij altijd al gedaan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het is met de jaren wel verbeterd idd , op m'n oude werk kon ik in een kelder die tevens schuilkelder was en ruim onder grondniveau lag gewoon bellen , en had nog 4 streepjes bereik ook nog . de gsm mast stond best een eindje verder en in de rechte lijn stonden nog huizen en kantoorbouw . op t huidige werk kan ik in de werkplaats niet bellen , het pand is van metalen golfplaat en de panden erlangs ook , de mast staat in het verlengde van de werkbank en moet dus door al de panden erlangs heen ook nog.

als ik onderweg naar webradio luister , valt altijd op hetzelfde punt de ontvangst weg . op het stuk onder de 380KV lijnen door. regent het op die dag dan valt het ontvangst onderweg veel vaker weg zelfs .

ik meen dat er al klanten waren die thuis geen gsm ontvangst hadden en zelf een gsm ontvangst mast op het dak zetten , met versterker en antennes in huis her en der om het bereik te verbeteren , dit is dan ook wel een groot huis...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: al met al is er weinig peil op te trekken of een gsm verbinding goed lukt; zoals ik vanuit mijn situatie omschreef:
Vanuit de kruipruimte volledig omsloten door gewapend beton, gsm zendmast op ca 1,2 km linea recta afstand met huizen ertussen en dan nog mijn gsm verklikker die op de directe golf van de man onder de vloer reageerde.
Net zoals jij een voorbeeld gaf van die kelder.
Vandaar mijn voorbeeld van die afstoot op een poolbiljarttafel: het gaat alle kanten op en er wordt maar weinig energie geabsorbeerd zodra er reflectie is (vanwege de korte golflengte.)
Althans zo denk ik dat er aan de hand is.
Bovendien zijn de ontvangers ook vrij gevoelig en is het een digitaal signaal waar aan beide zijden ook nog eens de nodige correcties worden toegepast.
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Soms hebben mensen inderdaad geen goede ontvangst als er bijv. metaalfolie op de ramen gebruikt wordt en erverder geen andere mogelijkheid voor een constante reflectie is.
Zag laatst een mooi programma erover hoe ontwikkelaars dit meten,
Schakelde helaas net te laat in maar kon wel begrijpen dat ze reflecties en dode plekken konden zien via een computer programma.
Aan de hand daarvan konden ze de lokatie van een zendmast bepalen teneinde de dekkingsgraad zo maximaal mogelijk te houden.
Best wel knap en interessant hoor.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Ben ik gisteravond vergeten te vermelden dat ik, na die documentaire mijn GSM bellend in de magnetron heb gestopt. (Eerst de stekker uit het stopcontact, want ik wil geen gekookte Nokia natuurlijk). En dat die gewoon verbinding had op 1800MHz met de rest van de wereld, terwijl de magnetron straling van <2400MHz gewoon heel goed hoort af te schermen.

Deze docu vol van (in mijn ogen) onwaarheden bedoelde ik dus: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1261572
Ik word echt van sommige mensen in die docu een beetje pissig! :P

@ McDuff
Het signaal is hard, heel erg hard.
Dat heb ik hier ook, de Vodafone masten staan op het dak van de flat waar ik woon. Ik woon op de begane grond en dan zitten er nog 5 betonnen plafonds tussen en dan pas de GSM mast.
Lijkt mij veel demping op te leveren, maar zelfs in de magnetron doet 'ie het nog op bijna volle sterkte!

Edit> Ik zit deze docu nu nog eens met open mond te bekijken...
En het eerste wat ik denk: Als elektromagnetische straling kankerverwekkend zou zijn dan had ik allang dood moeten zijn!
En die mevrouw Devra Davis die een boek schreef over de "gevaren" van elektromagnetische straling, dan vraag ik mijzelf direct af: Weet die mevrouw WAT elektromagnetische straling feitelijk is!?
Het "licht" wat wij zien is óók elektromagnetische straling, maar dan met een echt enorm korte golflengte.

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.