spanning te kortstondig om motor goed te laten draaien

Jaja, de 1N4007 doet het net zo goed.

Enne, nou boeien flipperkasten me niet erg. Maar ik ben toch benieuwd wat dat motortje gaat doen...

[Bericht gewijzigd door pros op dinsdag 1 maart 2011 20:17:27 (58%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 27 februari 2011 20:51:42 schreef pros:
Als je een 555 als monoflop schakelt, heeft dat het voordeel dat je de gewenste tijd kan bekomen met een elco die veel kleiner is. Hier heb je een calculator om eea. te berekenen. Probeer het eens met 47k en 10µF, dan zit je aan 0.5 seconden.

Aanvulling:
Een 555 trigger je normaal met een negatieve puls. Maar het IC is veelzijdig genoeg om het positief te triggeren. Dat wordt dan zoiets:
[afbeelding]
Hierbij moet je een 12V relais gebruiken.

Het kan ook eenvoudiger:
[afbeelding]
Hier kan je een relais naar keuze gebruiken. Als je voor een 48V relais moest gaan, neem dan voor D2 ook maar een 1N4007.
De timing is iets minder nauwkeurig dan bij de 555-variant, maar dat lijkt me geen probleem.

Beide schakelongen laten het relais ±3 seconden aantrekken.

Ik kon er lang niet mee bezig zijn.

Maar veranderd er wat in de schema's als ik geen 50 volt heb maar 20 volt ?

Ik zou voor R3 dan 8,2 kΩ nemen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dat is idd. zowat het enige dat veranderd moet worden. De spanning op THRESHOLD moet boven 2/3 van Vcc komen, alvorens die ingang reageert.
Bij een ingangspuls van 20V en een voedingsspanning van 12V mag R3 dus ook 10k zijn.

Bij het onderste schema hoef je niets te wijzigen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Heb je nog problemen met de zekering? Zet dan een NTC voor de motor, dat scheelt meestal een slok op een borrel. Deze bijvoorbeeld.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ik heb het gemaakt. En hij doet het !!!!! Thnx heren.

Alleen zou ik graag willen dat de motor nog iets meer power krijgt. Hij draait wel lang genoeg, maar krijgt nog wat te weinig voltage.

Hoe zou ik dat wat omhoog kunnen krijgen ?

Edit: ik heb het ontwerp genomen met de 555

Hoe wordt de motor nu gevoed? Uit de voeding van de flipperkast zelf?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee, de motor zit op de plek waar het relais zit. Op tekening is dat Rel1.

Je stuurt de motor nu rechtstreeks met de 555? Tja, dan zal die vast geen 12V krijgen. Dan toch maar een relais ertussen?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik was gewoon dom bezig. Heb de motor achter de relais gezet met eigen voeding ( 14volt ) en nou werkt hij als een tierelier. ;-)

Als ik de relais 2 seconden, ipv 3 aangetrokken wil hebben, moet ik dan C2 en C3 vervangen door wat lichtere elco's ?

Je mag ofwel C1 kleiner maken, ofwel R1.
Als je R1 vervangt door een serieschakeling van een weerstand van 4k7 en een instel-potmeter van 22k, kan je de timing naar wens instellen zonder soldeerwerk.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat zou helemaal mooi zijn.

Maakt het uit, in het schema, welke links zit en rechts ?

En nog een vraagje: als ik zoek op potmeter bij conrad, dan krijg ik meer dan 1200 hits. Enig idee welke ik het beste kan nemen ?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ok, ik ben weer druk bezig met dit.

Ik heb de print goed werkend. Daarvoor bedankt allen !

Ik loop nu nog alleen tegen 1 ding aan:

http://prosje.be/CO/Schemas/555-PositiefTriggeren.png

Ik wil meerdere 12 volt's ingangen hebben ( rechtsboven op het plaatje ). Dus van verschillende bronnen ( in dit geval lampen ), wil ik voeding krijgen.

Nu had ik zelf bedacht: dat kan wel met diodes. 3 x 12 volt in erbij, diode's ertussen ( 4007 ), dan alles samen op de 12 volt rechtsboven zetten. Maar dat werkt niet. Zou gauw ik ze samen aansluit, werkt niets, doe ik er eentje ( willekeurig ) aan, dan werkt het weer.

De verschillende 12 volt's komen van gescheiden afgezekerde circuits.

Ik heb het vermoeden dat ik met relais' moet gaan werken.
Maar gaat dat ook werken in het geval dat er 12 volt op 2 tegelijk komt te staan ?
En is dat wel de makkelijkste en goedkoopste oplossing ?

Je wil bovenstaande schakeling uit drie verschillende bronnen voeden?
Dat moet kunnen met 3 dioden. Maar dan zou ik wel een kleine elco (470µF of zo) tussen +12V en GND plaatsen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zoiets ?

ff snel in paint gemaakt ....

http://oi50.tinypic.com/2568jtc.jpg

Ja. Dat zou zondermeer moeten werken.

de min van de elco aan de aarde ?

Dat spreekt voor zich.

[Bericht gewijzigd door pros op donderdag 13 september 2012 19:13:39 (51%)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

mmmm werkt voor geen meter. Met de Elco ertussen ( 470uf ) gaat de timing volledig verkeerd. Even aan, dan heeel lang uit ( ondertussen niet reagerend op 12 volt in ), en weer even aan.

Zonder Elco werkt hij weer, alleen zodra ik meer dan 2x 12 volt erin laat gaan , niets .......

Ik heb nog wat relais's liggen, maar die zou ik liever liet willen gebruiken. Gezien de prijs .....

Zonder Elco werkt hij weer, alleen zodra ik meer dan 2x 12 volt erin laat gaan , niets .......

Met 2 voedingsspanningen werkt het wel, maar met 3 niet?!
Daar krijg ik kop noch staart aan. Welke spanning meet je dan tussen pin 8 en pin 1 van de 555?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Nee, excuus. Ik zeg het verkeerd. Met 1 eentje, zonder elco, geen problemen. Met 2 of meer zonder elco, helemaal niets.
Met elco erbij, dan al bij de eerste rare timing.

Shiptronic

Overleden

Heb je wel DC voeding? en geen AC ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Maar wat is het probleem / het werkte toch goed ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.