Rioollucht uit stopcontact?

Ik loop tegen een heel eigenaardig probleem: in de badkamer komt er een redelijk misselijkmakende stank uit het stopcontact, en dat vooral wanneer de afzuigventilator loopt (onderdruk, aanvoer van lucht via electrabuis).

Ik dacht eerst aan een een losse verbinding waarbij je dan bij belasting vonken trekt en de boel wegsmelt, maar ik kan niets zien. Voorbehoud: ik kan alleen bij het stopcontact zelf, lasdozen zitten in de muur en zijn zonder breken niet bereikbaar. Wat wel tegen de losse contacten-theorie pleit, is dat de stank blijft als ik de spanning afschakel van de groep waarop de contactdoos is aangesloten. Het ruikt niet als geroosterd PVC, de geur houdt het midden tussen riool en dode muis. Geweldig vies dus.

Ik kan natuurlijk gewoon rondom de draden in de buis de boel dichtkitten zodat er geen lucht meer door kan en de functionaliteit van het stopcontact behouden blijft, maar ik vraag me af of ik dan niets over het hoofd zie. Gevalletje symptoom verholpen, probleem gehandhaafd - en later meer symptomen.

Iemand ervaring?

Henk H.

Golden Member

Kan het niet zijn dat de uitgang van de ventilator in verbinding staat met de elektriciteitsleidingen waar de stroomdraden doorheen lopen ? In dat geval blaast de ventilator een deel van de lucht die af wilt voeren de elektriciteitsleidiningen in en komt het er bij de stopcontacten weer uit.

maartenbakker

Golden Member

Dichtkitten lijkt me niet handig. Als er een gefrituurde muis in een centraaldoos ligt kan je vroeg of laat brand krijgen. In de meeste andere scenario's die ik kan bedenken ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee - ventilator blaast uit op een 120 mm buis die rechtstreeks naar buiten gaat (via terugslagklep).

Bovendien gaat het om gewone lucht die uit de badkamer wordt gezogen tijdens douchen - die lucht is wel vochtig, maar stinkt niet. Ook als de ventilator niet loopt, is er een zwakke geur te bespeuren die meteen sterker wordt als de ventilator gaat lopen en er onderdruk ontstaat.

Overstappen op groene stroom :)

Sorry kon het niet laten.

Heb je deze geur ook bij de centraaldoos waar deze buis van het wcd naar toe gaat ?

Op 22 juni 2012 12:18:41 schreef maartenbakker:
Dichtkitten lijkt me niet handig. Als er een gefrituurde muis in een centraaldoos ligt kan je vroeg of laat brand krijgen. In de meeste andere scenario's die ik kan bedenken ook.

Ja, dat is ook mijn bedenking bij deze quickfix. Maar wat dan wel? Om nu lukraak centraaldozen open te breken (achter tegels, in de muur, boven plafond) is ook zo wat.

Op 22 juni 2012 12:24:15 schreef arnold geurtse:
Heb je deze geur ook bij de centraaldoos waar deze buis van het wcd naar toe gaat ?

Nee, voor zover ik kan ruiken, is het probleem beperkt tot alleen dit specifieke stopcontact. Verder in huis ruik je niets.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 22 juni 2012 12:31:26 (26%)

Maak alle armaturen open en open centraaldozen in plafonds, alles nazien.

Als het werkelijk een onvindbare dode muis is, dan zou ik ervoor zorgen dat het natuurlijk drogingsproces van het lijkje niet wordt belemmerd en zo mogelijk wordt versneld. Koop een luchtverfrisser en we zien na 2 weken wel of de lijklucht weg is.

Wellicht kan het zijn dat er een buis met aardedraad ergens naar een waterleiding gaat (onder het bad misschien?) en dat zich daar door een lekkende riolering o.i.d rioolgas ophoopt en meegevoerd wordt door de buis.

Wellicht kan je met een compressor ofzo voorzichtig het buisje doorblazen en kijken of er ergens anders stank ontstaat?

Spanning staat en stroom gaat!

Het kan ook zijn dat het zo vochtig is geweest dat er vocht in de buis zit waardoor er misschien schimmel water in zit hoe je dit er uit moet krijgen zou ik ook niet weten

Ik kwam ook eens bij mensen en daar zaten 2 dode muizen tussen de hoofdschakelaar van 400v in de werkplaats en dat stonk ook ontiegelijk

dus het kan idd zijn dat het een muis is of misschien wat schimmel water wat door de vocht veroorzaakt is

Wat wel kan zijn is dat de lucht uit de kruipruimte komt door de gaten in de vloer waar de gasleiding e.d. doorheen komt en dan via de meterkast de leiding ingezogen wordt. Dit kun je verhelpen door de gaten in de vloer van de meterkast dicht te purren.

Als het dan over is is het wel handig om eens in de kruipruimte te gaan kijken of je geen rioollek hebt...

Dit betekent dan ook gelijk dat je badkamerdeur teveel afsluit, daar hoort een ventilatiekier onder te zitten of een andere vorm van luchttoevoer bijvoorbeeld een rooster in de deur of een rooster naar buiten.

Arco

Special Member

Kan inderdaad een lekke afvoerbuis zijn of een sifon die droog staat. Als de fan aangaat, komt er onderdruk, en wordt door alle beschikbare openingen lucht aangezogen, dus ook de electrabuizen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Zit er misschien een schrobputje of een afvoer voor een wasmachine in de badkamer en zijn die lang niet gebrukt?
In dat laatste geval ligt het waterslot droog en wordt er door de onderdruk, die de ventilator maakt rioollucht aangezogen.
Staat hij uit, dan zal er toch nog iets uit het putje/afvoer opstijgen. Vandaar dat je ook wat bij stilstand ruikt.

edit:
Arco was me net iets voor...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 22 juni 2012 12:58:21 (99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

als je installatie tekeningen hebt van de electricien zou je kunnen kijken hoe alles loopt. en daar eens een kijkje nemen waar de leiding loopt. of met een spannings pen van 5 euro de leiding volgen waar deze heen gaat. ik zou idd niet dicht kitten, neem deze zaak serieus op want kan een brand veroorzaker worden.

een muis die droog ligt stinkt niet langer als een week over het algemeen , een natte muis in een elektraleiding is dubbel fout..

loopt de buis van de wcd naar beneden of naar boven ? dat de muis in een doos of langs een doos ligt is groter als midden in een buis , op het plafond van de badkamer bijv. tenzij de leiding ( of groep ) ook uitkomt achter de koelkast , want dat kan bedorven melk zijn die in het condensgaatje is gelopen van de koelkast en maanden stinkt met steeds weer opwarmen door de motor .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nog heel wat tips om het uit te zoeken dus :D succes

Tidak Ada

Golden Member

Een dood dier(tje) geeft na het stinken in het alemeen een ploselinge overlast van vliegen.
We hebben dat ook eens gehad. Een paar maanden later ontdekten we dat een muis zich had vastgeknaagd tussen de muur en een ladeblok onder de koelkast. Muizenskelet en lege vliegenpoppen (een soort grote donkerbruine rijstkorrels met ribbels). Toen was de vliegenoverlast verklaard !

OT
@testman, hieronder :

Het diertje had zich 10 cm in het spaanplaat geknaagd, terwijl het zonder probleemen achter de koelkast langs had gekund.
Op het platte land is het iets anders dan in de stad hoor >:)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

tja tidak , als je geen muizen wilt moet je de stekker van de koelkast eens uitrekkken , ze nestelen graag achter de motor vanwege de warmte aldaar :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

k moet denken aan paar jaar geleden met 1 of andere energieboer, die toen zei dat de stroom van de concurrent zogenaamd bedorven was .

ik denk dus: BEDORVEN STROOM..

n.a.v. de commercial van toen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kunt het buisje waar de draden door komen dicht maken.
Een heel klein beetje slechte kit, of een propje papier kan wonderen doen.
Blijft natuurlijk wel de vraag waar de stank vandaan komt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Hugo Welther

Moderator

Is het wel echt een rioollucht?
Een knetterende las met deels gesmolten plastic (isolatie en buis/lasdoos) kan ook behoorlijk stinken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ik zou, om te beginnen, de spanning op die contactdoos met en zonder belasting gaan meten. Als de spanning teveel inzakt, heb je waarschijnlijk ergens een slechte las. Je kunt er dan alsnog voor kiezen om te gaan breken, of om die contactdoos buiten gebruik te stellen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zeker dat je er niet vlakbij spaarlampen hebt hangen? Bij mij thuis ruiken de spaarlampen met momenten naar door het lichaam verwerkt bier... :p

Als jouw urine ruikt naar rotte muis moet je misschien toch eens een arts raadplegen ;)

Ik zou voor het voorstel van SparkyGSX gaan en proberen te meten of er een probleem is.