Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

bedankt voor de info :)

Ondertussen de weerstanden en het 2de buisje vervangen.

http://i47.tinypic.com/29ys6qg.jpg

verbruik ligt ook een stuk lager. Nu komt het niet meer boven de 90mA. Daarvoor tot 130mA.

Turbokeu

Golden Member

Mooi zo!
Zijn de buisjes in werkelijkheid ook zo helder, of is dat gelegen aan de foto/camerasettings?

PS: Heb je per abuus geen Sprint Layout component van de MG-17G footprint op je PCB?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Goh ze lijken niet overdreven helder, het lijkt mij normaal :p.
Ik had de layout in eagle, maar die stond op de vorige pc. Ik had die zelf uitgetekend. Ik heb wel zo nog enkele printplaatjes liggen (al vind ik het ontwerp nu niet meer zo goed, het werkt).

Tidak Ada

Golden Member

De foto is wel wat overbelicht.
Probeer het donkerste pun op te zoeken en leg hier je zwartpunt. In PhotoShop gaat dit met het zwarte pipetje in het schempje "Niveau's" (Level)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de mijne zijn niet gedimt, heeft toevallig iemand ervaring met de levensduur van de IN-8-2, dus niet wanneer ze niet meer lekker dimmen maar echt kapot zijn. ik heb helaas de prijzen de laatste maanden zien verdubbelen dus als ze toch vrij snel kapot gaan moet ik toch maar eens een setje op reserve bestellen nu het nog net gaat.

he turbokeu je noemde net de IN-12, ik was stiekem aan het denken om misschien van de zomer een klokje te maken met die buisjes voor mn vriendin. oke ze kosten nog geen 2 euro per stuk inc voetjes maar wat mag je verwachten kwa levensduur van dergelijke cheape buisjes?

Turbokeu

Golden Member

Wat is kapot?
Sommige nixies slaan door de veroudering aan de binnenkant van het glas zwart of zilverachtig uit, anderen krijgen gedeeltelijk oplichtende/niet meer oplichtende kathodes door cathode poisoning/cathode sputtering, tot zelfs alle voorgaande fenomenen samen.

De IN-12 is één van de (zoniet dè) goedkoopste nixiebuisjes.
Mijn herinneringen van ervaringen van Neonixie-L leden met de IN-12 wijzen er inderdaad op dat ze een redelijk kort leven beschoren zijn in verhouding tot de meeste andere buizen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

en wat wordt verstaan onder kort leven: één jaar, twee jaar of toch nog langer?

ik hoef het niet op de dag te weten natuurlijk maar gewoon een grof idee ervan leek me wel fijn

Turbokeu

Golden Member

Voor mij persoonlijk is alles onder 5 jaar kort en alles boven 10 jaar lang. :D
Daarbij hangt de effectieve levensduur af van teveel parameters (direct/gemuxt, anode/kathodestroom, nachtuitschakeling,...)
Ook is er verschil in levensduur tussen de verschillende buizen in een klok: De buizen van de seconden-en minuteneenheden cyclen regelmatig tussen de 10 kathodes (0 tot 9), de buis van de 10-uren cycelt slechts tussen '0', '1' en '2' (24uurs mode) tot zelfs tussen '1' en 'niks' (12uurs mode met nulonderdrukking).

Als je de datasheets van enkele Russische buizen bekijkt zie je opgegeven levensduren van bvb. 10.000 uur (IN-8-2) en >=5.000 uur (IN-18).
Reken je dat om naar 24/24 - 365/365 gebruik kom je op een theoretische levensduur van respectievelijk 1.14 jaar en 0.57 jaar!!!
Nochtans zijn er vele IN-18 nixieklokken die het succesvol reeds meer dan 10 jaar uithouden met dezelfde buizen.(*)

Voor sommige Amerikaanse, Europese en Japanse nixiebuizen worden levensduren opgegeven van 100.000, 150.000 tot zelfs 300.000 uur.
Begrijpe wie begrijpe kan...

Persoonlijk blijf ik nu, op de 40mm IN-18 na (de 30mm Z566/Z5660 en de 50mm Z568M/Z5680 en B7037/NL7037 zijn te duur en te zeldzaam), ver weg van alle Russische nixiebuizen.
Kwikloze buizen komen hier al helemaal niet binnen.
Mijn goedkope IN-16 buizen gebruik ik puur nog als testbuis (heb er 1€/stuk voor betaald), als ik ze om de één of andere reden opblaas is er geen enkel probleem.

Op 12 mei 2012 22:16:58 schreef Arco:
Die omgekeerde 2 als 5 is niet alleen iets Russisch...

Jawel.

Om de een of andere reden hebben veel dartboarden dat ook...

Omdat ze Russische nixiebuisjes toepassen...

De Russen zijn de enigen die (volop) nixies vervaardigd hebben tot en met 1991 (praktisch alle westerse/Japanse fabrikanten zijn gestopt in de jaren '70).
Daardoor zijn er in Rusland en de Russische lidstaten met kwasi 100% zekerheid nog enorme voorraden NOS nixiebuizen beschikbaar (op Ebay vindt je trouwens met enige regelmaat offertes voor 1000 of 5000 identieke Russische nixiebuizen).
Er wordt, met reden, verondersteld dat de Russische verkopers met opzet de laatste jaren het marktaanbod beperken, en dus de marktprijs kunstmatig hoog houden (zeker bij de felbegeerde IN-18 buis!).

Zoals te verwachten zijn de Chinezen ondertussen ook gestart met de productie van een paar types (Chinese) nixiebuizen, schijnbaar van zéér ondermaatse kwaliteit.

(*) Volgens Neonixie-L lid Jeff Thomas (die een aanzienlijke voorraad van duizenden IN-18 buizen bezit) is er trouwens een groot kwaliteitsverschil/verschil in levensduur tussen de verschillende produktiejaren (dit wordt dan wel weer tegengesproken door Dieter Waechter).
De slechtste IN-18 buizen zouden deze met produktiecodes tussen 1980 en 1983 zijn, de beste met produktiecodes tussen 1989 en 1991.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

he ik had het laatst nog met iemand erover van dat die chinezen nog niet zijn begonnen om nixies te maken, blijkbaar wel dus. heb je toevallig namen/types van die "nieuwe" buisjes.

maar als die IN-12 het toch nog een aantal jaar volhouden is dat voldoende voor wat ze kosten :)

maartenbakker

Golden Member

Dartborden zonder nixies dus, daar heb ik ook regelmatig die vreemde cijfers gezien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Op 3 juli 2012 14:21:18 schreef gideon_wackers:
heb je toevallig namen/types van die "nieuwe" buisjes.

Neu...
Ik herinner me wel berichten daaromtrent enige tijd geleden op Neonixie-L.

maar als die IN-12 het toch nog een aantal jaar volhouden is dat voldoende voor wat ze kosten :)

Ik zou dan toch voor de IN-16 met kwik gaan.
Geen sockets nodig (soldeerdraden) en normale '5'.

Ik heb ooit een set van 24 stuks gekocht op Ebay aan 1€/stuk.
Stomweg heb ik daarvan 3 sets van 6 weggegeven aan een paar vrienden om hen een pleziertje te doen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

IN-16 is ondertussen al grofweg 45 dollar voor een set van 6 ex shipping. IN-12 20 dollar voor een set van 12 met de sockets erbij :)

Tidak Ada

Golden Member

Is die IN-16 pincompatible met de IN-14 ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Spijtig ;(
Geeft het veel cross-wire werk om er ze in een print te zetten, die voor IN-14's is gemaakt, of vind je dat ik daar dan maar van af moet zien ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bjokal

Golden Member

@tidak Ada: Hier staan de buisjes met links naar de datasheets/pinouts.

Zo te zien zitten er een paar kruisingen in, en zitten veel aansluitingen net een pinnetje versprongen.

Ik kom dan op het volgende:

code:


IN14:              IN16:
 1 Anode           1 Anode
 2 Cathode comma   2 Cathode "1"
 3 Cathode "1"     3 Cathode "7"
 4 Cathode "2"     4 Cathode "3"
 5 Cathode "3"     5 Cathode comma
 6 Cathode "4"     6 Cathode "4"
 7 Cathode "5"     7 Cathode "5"
 8 Cathode "6"     8 Cathode "6"
 9 Cathode "7"     9 Cathode "2"
10 Cathode "8"    10 Cathode comma 
11 Cathode "9"    11 Cathode "8"
12 Cathode "0"    12 Cathode "9"
13 Cathode comma  13 Cathode "0"
"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Turbokeu

Golden Member

@Eric:
IN-16
IN-14
Is zeker te doen.
Ik was het trouwens van plan op deze paneelmeter maar de IN-16 heeft geen DP's.

Edit: De IN-16 heeft dan toch wel DP's (links en rechts zoals de IN-14). Hmmmm...?

Op 3 juli 2012 17:36:31 schreef gideon_wackers:
IN-16 is ondertussen al grofweg 45 dollar voor een set van 6 ex shipping. IN-12 20 dollar voor een set van 12 met de sockets erbij :)

Oeps, ben ik blij dat ik geen nixies meer hoef te kopen...

Ik vind trouwens regelmatig dozen en zakjes terug met nixies, numitrons, VFD's waarvan ik niet eens meer wist dat ik ze had...
Zo heb ik een paar dagen geleden n.a.v. de discussie over de MG-17G met charel000 nog een zakje met 6 Sanyo SMI-01 Eightrons (nixie 7-segmenten) teruggevonden.

Een mooi, ook goedkoop maar klein (9mm) nixiebuisje is de IN-17 (met kwik, soldeerdraden en correcte '5'):
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0004.jpg
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0040.jpg
Daarvan heb ik ergens nog een doosvol ongebruikt van liggen (waren ook iets van 1€/stuk).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

nou turbokeu, je kan mooie handel gaan bedrijven: een set van 6 IN-17 buisjes doet momenteel een euro of 20 ex shipping.

Tidak Ada

Golden Member

Bedankt Turbokeu en Bjokal . Ik zal de gegevens bestuderen.

Zie mijn mail...

[edit]
Ik zie nu dat die IN-16 een stuk kleiner is (13 mm i.p.v. 18 mm).
Mooie site Bjorn, maar wel duur...
[/edit]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bjokal

Golden Member

Eigenlijk hadden we jaren geleden flink nixies moeten inslaan (Turbokeu lijkt dat wel gedaan te hebben >:) )
Toen kon je voor leuke prijzen nog complete fabrieksdozen kopen, die zijn inmiddels al bijna niet meer te vinden.

IN17's heb ik destijds nog wel 100 stuks van gekocht. Dat blijkt nu dus een leuke investering geweest te zijn :o
Rond diezelfde tijd ook m'n setje van 6 maal IN18 voor net geen 100€. Dat gaat je nu niet meer lukken helaas.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Tidak Ada

Golden Member

't Begint zolangzamerhand lucratief te worden om een bedrijf(je) op te gaan zetten dat weer Nixies maakt. Liefst op basis van gegevens van gevestigde typen van Bourns, National etc.
Op NEONIXIE_L en bij de TCA zijn overigens al een aantal mensen druk in de weer om zich de tecniek van het buizen maken eigen te maken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 3 juli 2012 22:19:42 schreef Tidak Ada:
Zie mijn mail...

Mail beantwoord.

[edit]
Ik zie nu dat die IN-16 een stuk kleiner is (13 mm i.p.v. 18 mm).
[/edit]

De IN-19 (a, b, en v) symboolnixies passen kwa symboolhoogte en buishoogte inderdaad bij de IN-14.

Op 3 juli 2012 23:04:55 schreef bjokal:
Eigenlijk hadden we jaren geleden flink nixies moeten inslaan (Turbokeu lijkt dat wel gedaan te hebben >:) )
Toen kon je voor leuke prijzen nog complete fabrieksdozen kopen, die zijn inmiddels al bijna niet meer te vinden.

Alhoewel ik inderdaad vele nixie-, numitron- en VFD-buizen aan zeer goedkope tot zeer schappelijke prijzen kunnen inkopen heb ben ik er toch iets te laat mee begonnen (ca. 2005).
De gouden tijden waren de tweede helft van de jaren '90 en beginjaren 2000.
Toen gooiden ze letterlijk ermee en geraakten ze de buizen aan de stenen niet kwijt (bvb. de grote alfanumerieke B7971 nixiebuizen in volledige fabrieksdozen aan 0.5-1$/stuk! - gaan nu gemiddeld 60-80€/stuk).
De extreem mooie 50mm grote Z568M/Z5680/B7037/NL7037 buizen kon je vinden aan een paar 10-tallen €/stuk, nu gaan ze 250€/stuk (als je ze vindt).
De grootste nixie aller tijden, de Japanse CD47/GR-411/GR-414 (135mm digithoogte) kon je vinden vanaf 50€/stuk, nu gaan ze voor niet minder dan 500€/stuk! (ik heb het al eens gemeld: Dieter Waechter heeft een voorraadje van ca. 70 stuks van deze buizen, allemaal gereserveerd voor zijn gigantisch CD47 nixieklokproject...)
De prijs van de klok ligt nog niet vast maar zou minstens 3000€ bedragen met een oplage van een 10-tal stuks.

Sine is trouwens veel vroeger begonnen met nixies inslaan en heeft derhalve vele mooie buizen aan nog goedkopere prijzen kunnen bemachtigen.

Ik heb nog vele mooie Japanse nixiebuisjes (bvb. 12x GR-112, 14x CD66) aan spotprijzen via marktplaats.nl gevonden maar dat is ondertussen ook al lang verleden tijd.
Ik heb toen ca. 30€ betaald voor de 14x CD66 waar ze nu minstens 30€/stuk gaan op Ebay.

Rond diezelfde tijd ook m'n setje van 6 maal IN18 voor net geen 100€. Dat gaat je nu niet meer lukken helaas.

Klopt...
Mijn eerste setje van 7 kwam op een 15€/stuk, een jaar later heb ik ca. 20€/stuk betaald voor 18 stuks.
Actueel gaan IN-18's rond de 30-35€/stuk (ze hebben zelfs geruime tijd tijd aan 40-45€/stuk gestaan).

Op 3 juli 2012 23:11:07 schreef Tidak Ada:
't Begint zolangzamerhand lucratief te worden om een bedrijf(je) op te gaan zetten dat weer Nixies maakt.

Een paar nixielovers (o.a. de Pool Aleksander Zawada en de Duitser Jens Boos) zijn op experimentele (thuis)basis inderdaad ermee bezig maar het blijft puur amateurwerk.

Om echt op professionele wijze nixies te produceren heb je de tools en de machinerie van een ex-nixiefabriek nodig maar die liggen met 100% zekerheid al lang allemaal op het schroot (zelfs die van de laatste Russische Sovtek nixiefabriek in Ukraïne).

PS: Ik ga trouwens eens een lijstje opstellen van alle nixies, numitrons en VFD's die ik kwijt wil en op V/A zetten.
Mijn grote probleem is dat ik een hekel aan inpakken en naar de post lopen heb...(dus liefst afhalen)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

brussel is me net wat ver rijden, maar dit klinkt zeer interressant!

Turbokeu

Golden Member

Dat begrijp ik...

PS: Ik heb trouwens ooit eens de 'opkuis' van de stock van één of andere Russische-deelstaat verkoper (Ukraïne, Estonia, Litouwen, Georgië?) via Ebay opgekocht voor een paar 10-tallen $.
Het pakket was een redelijk grote doos met vele tientallen (stuk of 70) Russische nixies, numitrons, VFD's maar telkens 1 tot maximum 3 exemplaren van eenzelfde buis/display.
Doordat het een 'bulk' verpakking betrof (de buizen waren niet afzonderlijk verpakt) zijn er wel een paar gebroken of gebarsten toegekomen.
Wat echter interessant is is dat er tussen de vele buizen een aantal VFD buizen (waaronder tweekleurige blauw/rood) zitten die ik nooit ofte never ergens anders (ook niet op Ebay of iedere mogelijke online database) tegengekomen ben.

Zal er eens een paar foto's van maken/publiceren.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

dit topic wordt met de post interresanter. zoiso is al een groot deel van de fotos die je met google vind als je op nixie zoekt afkomstig van turbokeu en nu gaat die me ook nog misschien onbekende buisjes tevoorschijn toveren :)

maar laat maar wat horen wat je verkoopt als je opruiming gaat houden, dicht bij huis buisjes kopen en geen gedoe met invoerrechten en dergelijke is altijd leuk

laat ik dan ook maar eens wat apparts laten zien, niet van mij maar ik kwam een thyratron klok tegen met dat ITS-1 buisje.

http://www.youtube.com/watch?v=ULKdAg0mLhQ&feature=related

[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op woensdag 4 juli 2012 21:52:14 (19%)