Probleem met TL verlichting

Hallo,

Ik ben bezig met een UV lichtbak te maken.

Ik heb een oude ballast van een reclame paneel herbruikt waar 2 tl's in zaten om mijn 2 uv tl's van 10watt te kunnen gebruiken
De originele tl's waren van een hoger wattage, en ik heb starters die geschikt zijn voor de tl's.

Maar ik krijg telkens maar 1 lamp tegelijk aan.
Een voorbeeld van mijn probleem:

TL 1 = Steekt in
TL 2 = Steekt in

==> ik zet de spanning aan

TL 1 = aan
TL 2 = uit

==> ik draai TL 1 uit zijn armatuur, op het moment dat TL 1 dan uit gaat springt TL 2 aan.

==> dan steek ik TL 1 terug in en die gaat niet aan, pas als ik TL 2 eruit draai, dan gebeurd het zelfde als ervoor.

Hoe komt dit?

Ik moet uiteindelijk 4x UV TL van 10 watt gaan gebruiken voor mijn dubbelzijdige printen te belichten. (2 tl's per zijde)

Ik kan als het moet de tekst van de tl's en een foto van mijn 2 ballasten die ik geprobeerd heb + mijn starters doorsturen.
dit is het schema:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Tl-tube-series.svg/443px-Tl-tube-series.svg.png

Groetjes

het klinkt alsof de ontsteekspanning niet hoog genoeg meer is als er 1 tl aanspringt. dat de originele buizen van een hoger wattage waren zegt minder als de lengte en de diameter van de vervangende buizen , als deze langer en dunner zijn haal je het niet.

overigens zijn alleen 18 watt buizen echt geschikt om in serie op een vsa te zetten , andere buizen willen zelfs eenmaal brandend nog weleens de starter laten pingelen.

als je 10 watt buizen hebt denk ik dat het tl5 buizen zijn en de originele buizen van de reclamebak zijn tl8 buizen.

voor de buizen die je hebt kun je beter een evsa zoeken , want voor tl5 is er eigenlijk geen gewone vsa serie meer. de 4,6,8 watt en 13 watt buizen zijn eigenlijk tl mini die al veel ouder zijn als de tl5 van nu.

je kunt er ook een stel spaarlampen voor slopen , een spaarlamp van 13 watt oid werkt prima op een korte tlbuis die binnen gebruikt wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Je schrijft dat je starters geschikt zijn voor de TL's... Maar zijn ze ook geschikt voor serieschakeling? Welk type heb je erin?

En verder kan het inderdaad ook wat testman schrijft dat je TL's niet geschikt zijn voor serieschakeling.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 30 juli 2012 13:17:02 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een S2 starter kan van 4-22 watt buizen in serie aan , maar je ziet alleen de 18 watt buizen in serie staan eigenlijk. ik heb de test gedaan met 2x 8 watt buizen in serie , maar die combi werkt minder goed. zeker omdat er geen vsa's zijn voor 2x 8 watt buizen in serie. 18 watt buizen werken op een 36 watt vsa , tevens is de 36 watt buis de dubbele lengte van een 18 watt buis. andere vsa's voor een enkele buis werken vaak niet als de halve lengte en originele diameter per tl van de originele buis gehaald wordt . dus een 23 watt tlbuis vsa kan geen 2 tl's aan van 10 watt , vanwege de lengte en de verschillende diameter van de buis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb de test gedaan met 2x 8 watt buizen in serie , maar die combi werkt minder goed. zeker omdat er geen vsa's zijn voor 2x 8 watt buizen in serie

13W VSA'en toch wel?

met 13 watt vsa idd , maar toch duurt het starten vrij lang en willen de buizen als ze allang aan zijn en warm zijn de starters laten pingelen . de starters geven ook oranje licht wat ook niet klopt als de buizen al branden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zal fotos op het forum zetten van de starters, buizen en ballast.
Ook zal ik de afmetingen erbij zetten.

Dit doe ik vanavond nog

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kijk heel goed naar je starters.
Het MOETEN seriestarters zijn.
Er staat een spanningsbereik op, dan moet in de buurt liggen van de halve netspanning, de buizen staan nl in serie.
Dus iets van 100 / 150 Volt.
Een gewone starter is iets van 200 / 250 Volt, dat werkt dus niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

op een s2 staat 110-130v series en 220v-240v single . dan is het nog een probleem om zomaar 2 dezelfde tl's in serie te zetten , de vsa heeft de juiste ontsteekspanning nodig als er al 1 buis aan is.

als voorbeeld kun je beter 2 vsa's van 18 watt parallel zetten voor 1 36 watt buis , als 2 tl's 8 watt op een 13 watt vsa in serie.

een tl 13 watt is 51 cm lang en een 8 watt buis is 28cm lang , dus de ontsteekspanning is net te laag voor 2 stuks 8 watt buizen op een 13w vsa.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

op een s2 staat 110-130v series en 220v-240v single

Andersom, mag ik hopen.

@hieronder: S2-starters kunnen voor een single TL gebruikt worden op een 120V installatie en voor seriebedrijf op een 230V installatie. Single op 230V zou misschien nog werken (niet voor te lange buizen) maar bij seriebedrijf op 120V gaat er iets niet branden. Vandaar dus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 31 juli 2012 01:33:43 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt toch? Serie = 230V/2=115 (110V)
Single volledige netspanning 230V.

Maarten bedoelt het correct: bij 110-130 V netspanning is seriebedrijf van 2 TL buizen met 110-130V type starters niet mogelijk. Wel is single bedrijf (dus 1 TL buis) met zo'n starter mogelijk.

Bij 220-240V netspanning is seriebedrijf van 2 TL buizen wel mogelijk met de 110-130V type starters. Single bedrijf met een 110-130V type starter overigens ook...

Of seriebedrijf van TL buizen (afgezien van het type starter) op 220-240V wel of niet mogelijk is hangt van de lampspanning af; die spanning staat over de TL lamp als ie stabiel brandt en wordt bepaald door bepaalde fysieke factoren die per type buis verschillen. Vuistregel is dat de totale lampspanning van de twee buizen samen niet meer dan ca. 50 ... 60% van de netspanning mag bedragen. Dat lukt bij seriebedrijf van de TL4,6,8W, 20W alsmede TLD 15W en TLD18W. Bij TL13W, TL40W, TL65W alsmede TLD23W, TLD36W en TLD58W lukt dat niet.

Ik zou verwachten dat bij TL10W buizen seriebedrijf ook mogelijk is. Of heb je per ongeluk toch de buizen parallel gezet? Want daar lijkt het wel op gezien je omschrijving. Zodra de ene lamp brandt zal de ander nooit aangaan tenzij je de brandende lamp losdraait. Bij seriebedrijf zullen bij het losdraaien van 1 van de lampen beide lampen doven...

Voor wel wattage/lamptype is de oude ballast trouwens?

Als je nieuwe lampen hebt genomen, dan kan het ook daaraan liggen. Een gevolg van het steeds spaarzamer doseren van kwik.

als er 1 buis aangaat zakt de spanning achter de vsa ,waardoor buis 2 niet meer inschakelt.

bij 18 watt seriebuizen komt het vaak voor dat er 1 buis stuk is en toch brand de 2e nog wel . deze buizen komen bijna nooit aan de max branduren want het pingelen van de starter duurt langer als bij een enkele buis en dat is slechter voor de buis als veel branduren.

ervanuitgaande dat je een vsa 23 watt gebruikt hebt , is de kans groter dat het in parallel bedrijf wel werkt met 2 tlbuizen 10 watt op een enkele vsa 23 watt. wel de s10 starters gebruiken dan..

als er 1 buis stukgaat zal de andere buis ook snel sneuvelen , maar slechter als serieschakelen is het niet , zeker bij een bak die af en toe voor een paar minuten wordt gebruikt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ach ja , zo'n dingen heb ik ook nog ergens liggen , die zijn tevens voor pl-c vaak..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nu de fotos en gegevens van de onderdelen.

De lampen:
https://lh6.googleusercontent.com/-gc6459vs_74/UBeETpvJrcI/AAAAAAAAAUI/iI7Ksbln5XI/s786/tlbuis.jpg
ze zijn ongeveer 32,5cm lang en ongeveer 23,5cm dik, 10watt

Starters:
Deze heb ik gebruikt om te testen.
https://lh6.googleusercontent.com/-TgF8Ms7sTf4/UBeEaQ5RkDI/AAAAAAAAAS0/O_i8_X8REDI/w212-h206-n-k/starter1.jpg

Deze nog niet getest.
https://lh5.googleusercontent.com/-DIsHYhNbB8s/UBeEbHaNsDI/AAAAAAAAATA/E_GU2_3q6qo/w399-h206-n-k/starter2.jpg

Ballast:
Deze heb ik gebruikt.
https://lh3.googleusercontent.com/-qfjWndKg2ds/UBeEaNLHN0I/AAAAAAAAASw/8NjNTfktcgU/w228-h153-n-k/ballast1.jpg

Deze heb ik ook nog.
https://lh3.googleusercontent.com/-pm18-ANmprw/UBeEaYHmOiI/AAAAAAAAAS4/XF-agWVpjAQ/w383-h153-n-k/ballast2.jpg

de tl heeft er al flink van geleden gehad , je hebt een 58 watt vsa voor 2 buizen van 10 watt gebruikt . dat is veel te veel spanning . de andere vsa is voor een 36 watt tlbuis. de starters zijn beide voor buizen van max 22 watt , maar de hoge spanning van de vsa nekt ze ook vlot.

het voorbeeld van ljthijs is veel beter passend als die oude veel te zware vsa's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ken nog niet veel van tl's.

Dus ik dacht ik gebruik 4 tl's en 4 starters en 1 vsa.
Dus ik kocht een goedkope vsa 58w (Rainbow) en de 4 lampen er allemaal op aan te sluiten maar naderhand bleek toch dat dat niet ging. dus heb ik mijn lampen bijna opgeblazen. het waren nieuwe lampen dus het zwart worden is van het testen.

Die oude vsa komt van het reclame paneel waar ook 2 tl's in zaten, maar hoeveel watt die waren moet ik terug eens gaan kijken want ik heb het TL systeem eruit gehaald en led strips ingebouwd.
De philips S2 starter op foto is ook van het zelfde bord.

[Bericht gewijzigd door franky_mertens op dinsdag 31 juli 2012 11:29:31 (28%)

maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook.. Starter correct, VSA erg fout, lampen levensduur gehalveerd ofzo. Ik zou toch maar voor het hier al gemelde electronische VSA gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Au, au, arme lampjes. Deze TLD10W buizen hebben max.ca. 350mA stroom nodig, niet meer.
Op een VSA voor een TLD58W gaat er bijna het dubbele aan stroom door!

Ik zou zeggen: twee van de lampen in serie op een (1x) VSA voor een TLD36W met 2x 110-130V seriestarters (zoals op je foto) en klaar is kees. Nog beter is een VSA voor een TLD18W/TL20W.

Die elektronische ballast voor 10W lampen is bedoeld voor een compactlamp van 10W (bijv. PLC 10W) maar niet voor de TLD10W. Die compactlampen hebben veel minder stroom nodig, ca 160 ... 170mA. Ook daarop zal een TLD10W niet lang branden want bij te lage stroom sputteren de electrodes te snel weg. Je hebt 10W lampen en 10W lampen: de ene is de andere niet.

Ik ga de starter van de firstlight die lj-thijs voorstelde gebruiken.
http://www.firstlight.nl/voorschakelapparaten/voorschakelapparaten-tl-…
of geef de link naar de juiste ballast van firstlight

De starters van OSRAM zoals op foto gebruiken of die van Philips van de andere foto?
OSRAM: http://www.firstlight.nl/voorschakelapparaten/starters/osram-st151-ser…
PHILIPS: http://www.firstlight.nl/voorschakelapparaten/starters/philips-starter…

de tl's zijn 26mm diameter T8, 10 Watt, 345mm lang.
voorbeeld: http://www.easy-lightbulbs.com/light-bulbs/uv-lamps/blacklight-flykill…

de link van ljtijs is een evsa , dan heb je geen starters meer nodig.

aan de foto van de buisjes te zien hebben ze veel geleden van het verkeerde vsa , maar ze branden toch maar af en toe een paar minuten dus zou ik ze laten zitten zolang ze nog werken.

als de buizen normaal opraken loopt de uv straling terug , maar hier is de gloeidraad overbelast dus de lichtopbrengst is nog wel goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Franky,

dit is wat je concreet nodig hebt:

optie 1, elektronisch VSA:

http://www.firstlight.nl/voorschakelapparaten/voorschakelapparaten-tl-…

Dan hoef je alleen nog maar 4x lampvoetjes te hebben en klaar.

Optie 2:

2 van deze conventionele VSA's:

http://www.firstlight.nl/voorschakelapparaten/voorschakelapparaten-tl-…

Maar met optie 2 heb je dan wel de bijbehorende 4-22W starters + startervoetjes nodig. Die starters zou ik niet bij Firstlight bestellen want de minimale afname hiervoor is 25 stuks. Dat lijkt me wat teveel... Kijk eens bij een locale elektrozaak of bouwmarkt.

De ballast (is geen starter) die lj-thijs aanbeveelt levert te weinig stroom; ook slecht voor je lampen en belichten duurt een stuk langer want de lamp krijgt te weinig vermogen.

de vsa die ljthijs in de link heeft is een goede evsa , kan 2x 5-11 watt lampen aan . als je deze lichtbak in de schuur zet zonder verwarming en gaat dan belichten zijn de tijden ook niet goed , want de buizen moeten voor de max lichtopbrengst 30+ graden zijn . dit verreken je meestal in de belichtingstijd die per toestel verschilt. een goede machine rekent de gebrande branduren van de lamp ook mee in de belichtingstijd van het object..

waar rook was, werkt nu iets niet meer