Breadboard "tussenstekkertjes" wat is de correcte benaming?

Hoi allemaal,

Ik heb voor een paar projectjes die ik van plan ben in de toekomst te realiseren soepele draad nodig (kan niet op de echte benaming komen, geen massieve kern, maar allemaal kleine draadjes).
Natuurlijk kan je dit niet in een breadboard stoppen (tenzij je zit te prutsen om al die draadjes in het gaatje te stoppen...)

Maar nu heb ik ergens kleine pinnetjes gezien, die je op soepele draad kan zetten, en dan dichtknijpen met een tang zodat ze bruikbaar zijn in een breadboard. Heeft er iemand enig idee hoe deze pinnetjes noemen? Want momenteel heb ik echt geen flauw idee hoe dit noemt, en dat maakt het zoeken naar een winkel die ze verkopen vrij moeilijk :)

Als er iemand weet waar ze deze verkopen is dat ook altijd welkom ;)

Mvg, Azziplekkus

bjokal

Golden Member

Die draadjes zijn ook compleet te koop.

Ze zijn onder andere te koop bij E.O.O.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Ja, dat weet ik, zo heb ik er meer dan genoeg :)
Maar ik bedoel echt enkel de pinnetjes, niet de draadjes met pinnetjes aan.

Tidak Ada

Golden Member

Wat dacht je van 'jumpertjes' ?

Goed verkrijgbaar op eBay :

Item nummer : 280826328417, Gratis verzending

En zoek eens op wirewrap pins

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 6 augustus 2012 10:22:45 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die wirewrap pins zouden er eventueel nog wel voor kunnen dienen, maar het is niet echt wat ik bedoelde.

Wat ik zelf nog wel eens doe als Quick'n'Dirty oplossing voor soepel draad in een breadboard: draad even strak draaien, vertinnen en het puntje eraf knippen. Dan wil het meestal ook in een breadboard :P

Let wel: je hebt een speciale tang nodig om die pinnen goed op een draad te kunnen knijpen!

Is dat zo? Dacht dat dat met een universele / scherpe bektang ook wel ging?

Maar wat voor tang heb je dan nodig?

Gewoon de eindjes van de litzedraad vertinnen. Werkt bij mij al zeker 20 jaar feilloos.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Zo'n soort tang bijvoorbeeld: http://www.reichelt.de/?ACTION=3;GROUP=D325;GROUPID=572;ARTICLE=6844;S…

Je kan ook wel met een universele tang proberen die bekjes dicht te drukken: dat zal meestal wel werken, maar dat geeft niet altijd een goede verbinding... En als je het toch niet goed doet, is het gewoon vertinnen van de uiteindjes een stuk goedkoper/minder gedoe :P

Inderdaad, ik denk dat ik ze gewoon ga dichtknijpen met een universele tang, en dan een beetje vertinnen zodat het vast blijft :)

Veel te veel gedoe met krimpkous, of anders heb je een ongeïsoleerd deel boven je breadboard uit steken -> kortsluiting.

Vertinnen die handel, of massieve kern gebruiken.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Shiptronic

Overleden

Die stekkertjes zijn te dik, en slopen je breadbord !!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je kan toch een stukje massieve draad aan je soepele draad solderen?

Nog makkelijker: gewoon massieve telefoondraad gebruiken, zo soepel hoeven die draadjes niet te zijn.

Ik maak ze zelf met een pin strip:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/749929/Ampmodu-Mod-II-Low-Cost-pin-…

Draden eraan solderen en isoleren met krimpkous.
Verschillende kleuren draad voor verschillende lengtes.

Groeten Joop...

ik heb mijn hersens niet in de hand.

Op 6 augustus 2012 21:44:38 schreef joopoldenzaal:
Ik maak ze zelf met een pin strip:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/749929/Ampmodu-Mod-II-Low-Cost-pin-…

Deze zijn ook te dik.
Slecht voor je breadboard.

Ikzelf heb er toen een hele zak voor weinig geld op Ebay gekocht.
En als ik er nog maak, gebruik ik van die hele dunne connectorkerntjes die ik 'toevallig' een zakje heb liggen

Anoniem

Ik zou hier even kijken:

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=4146

50 pinnetjes bij Conrad € 3,49

40 pinnetjes bij Dick Best € 0,45

(En bij Voti zijn ze ook veel goedkoper dan bij Conrad)

Het prijsverschil is toch aardig groot :-)

Ja, ik ben geen Conrad-fan. Zou dat iets met de prijs te maken hebben?

Tidak Ada

Golden Member

Zijn die van EOO (v/h Dick Best) ook verguld ? (Maakt wel verschil).
Maar "C" is idd wel duur :(, kan je beter bij MOUSER e.d. kijken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 augustus 2012 22:06:41 schreef Kareltje:
Deze zijn ook te dik.
Slecht voor je breadboard.

Hoezo te dik? De draden van een 1N4004 zijn dikker. Zou dat dan ook niet mogen?

Op 6 augustus 2012 22:45:40 schreef KlaasZ:
[...]Hoezo te dik? De draden van een 1N4004 zijn dikker. Zou dat dan ook niet mogen?

Het is geen kwestie van mogen, een 1n4004 prik je er af en toe weleens in, het kan, maar die vierkante pennen van een pinheader gebruik je constant, en op alle plaatsen.
Als je dikke pennen constant gebruikt zal je merken dat straks de draadjes van een kristal of een c'tje steeds makkelijker erin gaan, met slecht contact als gevolg.

ik heb mijn hersens niet in de hand.

De specs van de meeste breadboards geven aan dat de draaddiameter 0,4 tot 0,7 mm mag zijn.
Sommige zeggen zelfs 0,3 tot 0,8 mm. Dus ik zie het probleem niet.