Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

nou veel plezier voor degenen die hiermee gaan spelen :)

Tidak Ada

Golden Member

Heeel interessant. Dat gaat nog wel vragen oproepen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Nog een leuke you tube link. Nixie nodig, maak hem zelf ;)

http://www.youtube.com/user/glasslinger

Hij maakt ook nog andere buizen zelf zoals Fleming Diode en Audion of, ook leuk, je eigen röntgenbuis :+

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Ja, Glassinger is bekend bij Neonixie-L.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ken de experimentele DIY nixies, maar zijn er eigenlijk al "functionerende" DIY nixies gemaakt door hobbyisten?

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat die Pool (kan even zijn naam niet herinneren) iets had gemaakt op zijn keukentafel. Gewoon met zelf gebogen cijfers. Het werkte redelijk.

Btw er is op het moment op neonixie een thread m.b.t. patenten op dekatrons, interessante stuff !

@Mans,
Röntgen kan je al maken met een courante HV gelijkrichter. Daar zijn ook YouTube filmpjes over.
Ik vind het echter nogal link, want er wordt met lage anodespanningen gewerkt en dat geeft zachte straling, die relatief veel schade kan aanrichten in je celhuishouding.;

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 7 augustus 2012 22:02:03 (36%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

ik moet me misschien toch maar eens inlezen in de wereld van de microcontrollers. het (ietwat vage) plan op dit moment is om arduinix te gebruiken voor een klok. maar ik heb geen zin om een arduino + schield te gebruiken dus dacht ik eigenlijk om de chip te programmeren op de arduino, eruit te pakken en op een bordje te zetten (met kristal en voeding) en op dat zelfde bordje het eigenlijke shield erbij. en dan IN-12 buisjes ofzo als nixies, ik heb nog gekeken naar IN-1 maar die pennen moeten 2,36 mm zijn en de enige echt passende die ik vond kosten 1.20 per pen terwijl die nixie zelf net 2 dollar ofzo kost, beetje erg gortig dus. ag we zullen het wel zien he. binnenkort maar gewoon eens zon arduino van dealextreme bestellen

btw, ben ik de enige die neonixie echt heel onhandig te lezen vind?

Tidak Ada

Golden Member

Lees le via de Yahoo of Google site of per e-mail ?. Je kunt overigens ook een daily digest (alleen titels plus link) laten komen, dan wordt je mailbox niet overvoerd.
Verder is het een kwestie van gewenning: Ik moest hier ook wnnen na jaren alleen TCA, Neonixie en Glowbug...
Ik vindt de indeling in threads en subthreads bij Neonixie en TCA nog steeds erg overzichtelijk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

nog een snel idee dat me vandaag inviel: met een IN-9 of IN-13 een thermometer/ luchtvochtigheids meter maken. is er een belangrijk verschil tussen beide buizen behalve dat de IN-13 langer is en er versies zijn met wat meer argon? oh en nog opmerkingen over de levensduur en hoe gevoelig ze zijn voor inbranden/cathode poisoning?

als ik het goed begrijp is bijvoorbeeld de IN-9 lineair tot een cm of 8 waarbij 1 mA goed is voor 10.3mm, totale lengte die mogelijk is is 10mm.

Sine

Moderator

Op 7 augustus 2012 22:17:04 schreef gideon_wackers:
btw, ben ik de enige die neonixie echt heel onhandig te lezen vind?

Nee ... dat ze daar nog geen forum van gebakken hebben naar het verlaten van friggin Yahoo snap ik echt niet.

Mijn laatste aanwinst voor nul euro:
3 x ZM1041 en 18 x ZM1040
Hier worden waarschijnlijk enkele klokjes van gemaakt :)
Kan ik ergens aan herkennen hoeveel uren ze hebben gemaakt? Ik denk dat deze helaas aardig wat uurtjes er op hebben zitten...
Pluspunt is dat ze volgens de datasheet 100.000 uren kunnen branden.

Hoe kan ik ze het beste schoonmaken zonder de coating aan te tasten? Ze zijn nogal vettig en vol met stof. Alcohol?

http://www.uploadarchief.net/files/download/zm1040.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/zm1041.jpg

[Bericht gewijzigd door Girrekes op donderdag 9 augustus 2012 20:28:13 (36%)

Tidak Ada

Golden Member

Mogelijk wasbenzine, daar haal ik ook altijd stickerlijm van kunststoffen af, zonder schade.
Natuurlijk wel even in een hoekje proberen.

Overigens curieus; de meesten op Neonixie proberen juist van die coating af te komen (Ben ik het niet mee eens), terwijl hij juist contrastverhogend is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

vochtig microvezeldoekje? Tenzij je die coating dan wegwrijft...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Als ze ECHT veel uren gehad hebben dan is het glas aan het zwarten aan de binnenkant, dat zie ik op jouw foto's niet.

hoe de .... kom je daar gratis aan?

ik ga denk ik maar eens wat IN-12 kopen, dat is een van de weinige betaalbare buizen

Tidak Ada

Golden Member

Geen goeie ervaring met Russen (en zeker niet met de Ukrainers (zie thread op Neonixie).

Ik heb begin vorige maand 6 IN14's gekocht. Nu blijkt dat ze wel in Nederland zijn geweest, maar terugestuurd. Vermoedelijk is het pakje gecrushed.
Dus géén recht op op PayPal bescherming, want de verkoper heeft zijn plicht gedaan. Het is voor mij de eerste echte strop met buizen op eBay :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 augustus 2012 22:54:54 schreef Tidak Ada:
Geen goeie ervaring met Russen (en zeker niet met de Ukrainers (zie thread op Neonixie).

Ik heb begin vorige maand 6 IN14's gekocht. Nu blijkt dat ze wel in Nederland zijn geweest, maar terugestuurd. Vermoedelijk is het pakje gecrushed.
Dus géén recht op op PayPal bescherming, want de verkoper heeft zijn plicht gedaan. Het is voor mij de eerste echte strop met buizen op eBay :(

Dan is het toch ook hun fout niet?
Als het koeriersbedrijf op jouw pakje gaat zitten, dan moeten hun dat toch vergoeden?

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 augustus 2012 22:59:39 schreef azziplekkus:
[...] Dan is het toch ook hun fout niet?
Als het koeriersbedrijf op jouw pakje gaat zitten, dan moeten hun dat toch vergoeden?

Dat zijn toch ook Russen ??

@gideon : Nooit problemen mee gehad. Meestal is de verzekering het veelvoud van de prijs van het gekochte en dat vind ik het risico waard. Nu niet dus :'(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 9 augustus 2012 23:09:57 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 augustus 2012 23:07:39 schreef Tidak Ada:
[...] Dat zijn toch ook Russen ??

@gideon : Nooit problemen mee gehad. Meestal is de verzekering het veelvoud van de prijs van het gekochte en dat vind ik het risico waard. Nu niet dus :'(

Als de Russen zeggen dat het pakje in Nederland is geraakt, dan is het toch TNT (of welke instantie dat in Nederland is) die het pakje gecrushed heeft, en dus verantwoordelijk is?

Tidak Ada

Golden Member

Kan ook (en dat is logischer) onderweg naar NL gecrusched zijn.
Het waren ook niet de Russen, die het niet hebben geaccepteerd, maar TNT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb net een setje Numitron tubes gekocht, omdat dat me veel gemakkelijker lijkt om aan te sturen dan Nixie tubes (dus pas als de Numitron klok werkt ga ik me op de Nixie's storten)

Nu vroeg ik me 1 ding af, in dit filmpje gebruikt hij een constant current driver voor een LED, maar hij zegt erbij dat hij die "toevallig" nog had liggen. Is deze dan noodzakelijk? Kan ik ze ook rechtstreeks aansluiten op een arduino bordje? (met een weerstandje voor natuurlijk)

Turbokeu

Golden Member

Numitrons moeten zeer zeker niet met een constant current driver aangestuurd worden.
Uit een (ouder) topic op Neonixie-L (had de inhoud van een aantal reacties in textformaat gesaved) herinner ik me dat constant voltage zelfs beter is voor de levensduur, net als multiplexing.
Voor een 6-digits klok (duty cycle 1:6) zou 1 à 1.5kHz multiplexfrekwentie de beste resultaten geven.

Numitrons zijn spanningsgestuurd, dus geen serieweerstand benodigd.
Let er op dat vele numitrons op een nominale spanning van 4.5V werken (bvb. de Russische IV-9 en IV-16).
Bij directe aansturing op 5VDC is het aangeraden een geschikte Si-diode in serie met de 5V te plaatsen.
Bij gemultiplexte aansturing moet er sowieso een diode naar elk segment.

De gemiddelde stroom van een numitron ligt rond de 20mA per segment maar is hoger bij koude gloeidraden (inschakelpiek).
Ik raad sowieso altijd af om displays, LEDs, relais rechtstreeks vanuit de poorten van een µC te sturen, zelfs al ligt de opgenomen stroom binnen de specificaties.

PS: Voorbeeld van een 'crushed' zending uit ex-Rusland:
http://www.turbokeu.com/temp/crushed.jpg
Dit 'waren' 4 stuks IN-14 nixies.
De hele bubbelenvelop (wat een idee om nixies in een bubbelenvelop te versturen!) was nat/doordrenkt met een onbekende sterk kleurende groene vloeistof.
De Belgische Post had de envelop verpakt in een plastieken folie om contaminatie te voorkomen.
Ik heb mijn geld achteraf toch zonder problemen van de verkoper teruggekregen (als bewijs heb ik bovenstaande foto opgestuurd).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Oh, ok. Dan hoef ik geen constant current drivers te kopen :)

Maar als ik het van een arduino bordje wil draaien (stel, want nu dat je zegt dat je beter niet rechstreeks vanuit de poort van een µC de stroom haalt zal ik het wel met een MOSFET ofzo doen) dan heb ik toch een voorschakelweerstand nodig om de spanning te beperken?
Een Arduino geeft 5V uit, de Numitrons die ik heb gekocht werken op 2-3V, dan heb ik toch wel een serieweerstand nodig?