Regelbare Constant current load problemen

Dit topic is gesloten

- Schema gebaseerd op eevblog
- probleem is als ik de stroom verhoog , ik met de scope
oscillatie waarneem op uitgang 2e opamp freq +- 70khz
- Ik heb al geprobeerd + en - ingang met 2n2 te verbinden
oscillatie niveau word erger.
- Beste resultaat haal ik door uitgang opamp 2 met 100nf
naar ground , maar dit is wss niet aangewezen.
- Ik heb reeds een weerstand van uitgang opamp naar mosfet
maar dat heeft weinig invloed.

De opamp is een LM258 of LM324

Hebben jullie nog ideeen?

http://farm9.staticflickr.com/8448/7857081662_58407a6a42_b.jpg

Ik denk zelf dat er niets mis is met de opamp schakeling, de LM324 is ook niet zón type waarbij snel oscillaties optreden.
Die spanningsregelaar van 6Volt heeft te winig instuurspanning, dwz het stabaliseerd niet goed.
Zelf had ik laatst ook zoiets waardoor mijn 6 Volt fluctueerde rond de 5,8Volt.
Er moet iets van 4Volt over de regelaar komen te staan, wil deze goed stabliseren.
Anders kan een low-drop type spanningsregelaar een oplossing zijn.
Heb je de schakeling al geprobeerd zonder gebruik te maken van die regelaar op een andere gestabliseerde voeding? Op pen 8 van het ic zou ik ook een elco gebruiken van 100 micro farad naar de aarde.
Als dat het ook niet kan het nog zijn dat de spanningstabilator niet helemaal goed is, vervangen door een 78L05 kan je ook proberen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Die 7806 heeft 3 V nodig om te werken. Die 9 V batterij zal dat aanvankelijk wel kunnen leveren, maar al gauw zakt de spanning onder de 9 V en dan zal het probleem gaan beginnen.
Aangezien het slechts een referentiespanning betreft, waarom gebruik je niet gewoon een zener, dan heb je heel wat meer ruimte !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

2,5 tot 3V zou al moeten werken. Zeker als hij maar een tiental mA hoeft te leveren. 100 tot 300 nF op de ingang, en als je gelijkrichter en afvlakelcos er niet vlakbij zitten ook bv een 470 uF. Op de uitgang 100 nF en parallel bv 10 tot 100 uF, niet te lage ESR.

Gebruik op de opamp een 100 nF en bv 10 uF tot 100 uF zo dicht mogelijk bij de voedingspin.

Om oscillatie te krijgen heb 180 graden fase draaiing en een versteking van 1 nodig. Maar je ingangen kunnen ook Rommel oppikken en mee versterken. Een serie gate weerstand verschuift de fase marge . Probeer eens 100 ohm.

Mogelijkheden:
een Ctje over de weerstand naar de gate, een zogenaamd speedup condensatortje.

Ik heb 100 ohm gate serie weerstand gebruikt, verder een snubber van 2,5ohm met 10 uF in serie van gate naar massa. Ook heb ik 2 ferrietkralen over de draad direct aan de gate kant.

De oscillatie kan uit opamp 1 komen, alleen is hij daar klein en op de uitgang van 2 versterkt.

En als laatste, die oscillatie kan er ook best helemaal niet zijn. Dat kan ook een meetfout zijn. Je probe capaciteit en zelfinductie van de groundclip kabel kunnen samen met de rest behoorlijke ringing veroorzaken. Bij hogere stroom ontstaan er behoorlijke spanningspieken op de voeding en je probe kan dat oppikken. Maar eigenlijk alleen als de load gemoduleerd wordt en dit is volgens mij een statische.

Gebruik je 10x probes ? Probeer ook eens een 10 K weerstandje in serie met je probe en en zo kort mogelijke groundlead.

Edit: Flashb, inderdaad, niet handig, zit ik dubbel werk te doen :-(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Enkele antwoorden:
- ref met 7806 is tijdelijk proef ik heb reeds een lowdrop besteld
maar de oscillatie komt hier niet van.

- De power supply naar de mosfet met elco van 10uF erover
en oscillatie verdwijnd maar ikbegrijp niet waarom

- Die 100 ohm van opamp2 nr gate heb ik al getest maar dat
doet niks. zelfs tot 1k getest.

- De oscillatie begint van ongeveer vanaf ingestelde stroom
van 100mA

@flash2b nieuw schema + nieuw probleem.

Henry S.

Moderator

Waarom gaat de TS niet hier verder?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten