kachelventilator: waarom voorschakelweerstanden ?

trix

Golden Member

ik heb een ford focus uit 2002 waar de verschiollende toerentallen worden verzorgd d.m.v. voorschakel weerstanden (blijbaar ook bij meerdere andere auto's)

dit lijkt mij zeer ongunstig,
ten 1e omdat er vermogen word weg gestookt, de ventilator draait 95 % van de tijd op stand 1, de stand waarbij het meeste vermogen word weg gestookt.
ten 2e is dit in weze een verwarmings element in je interieur wat i.c.m. een airo zowieso een slecht idee is.

niet dat ik dat wil veranderen of zo, maar waarom kiest men voor deze oplossing ?

eigenwijs = ook wijs

eenvoud en snel te herstellen.

stel: op vol vermogen draait de motor op 12V en verbruikt 5A. in totaal 60watt
1 stand lager laten ze de motor op 9V lopen en verbruikt dan 3A ofzo. over de weerstand staat dan 3V aan 3A is 9watt. de motor zelf is 27watt, dus totaal is nog 36watt
nog een stand lager loopt de motor nog op 6V en verbruikt bv 2A. over de weerstand valt nog 6V aan 2A of 12watt, idem over de motor. totaal 24watt.

waarin zou jij dan het vermogen willen verstoken? ofwel moet je een pwm signaal maken die op lage spanning en hoge stromen schakeld. (leuke print, leuke eindtorren, nog steeds veel warmte, hoge productiekost).

of je regelt het toerental met een doodeenvoudige voorschakelpowertor, die tor verstookt net evenveel vermogen als die doodordinaire weerstand. moet je weer nog koelprofielen hebben, hoge produtiekost.

weerstand is het goedkoopste (draadgewonden), wordt gekoelt door de windstroming, doodeenvoudig te vervangen.

waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. energie is er in overvloed aanwezig (dankzij dit denken is dan ook de electrische wagen gedoemd om te falen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
trix

Golden Member

waarin zou jij dan het vermogen willen verstoken? ofwel moet je een pwm signaal maken die op lage spanning en hoge stromen schakeld. (leuke print, leuke eindtorren, nog steeds veel warmte, hoge productiekost).

je kan toch gewoon op 12 V PWM,en ?
of denk ik te simpel ?

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 2 september 2012 21:42:04 (66%)

eigenwijs = ook wijs
jerome

Golden Member

Omdat het goedkoop en relatief betrouwbaar is. Hedendaags doet men dat met pwm module's, en je wil niet weten hoeveel ik er de laatste jaren al heb voorzien van zwaardere fet's. Het leek een kinderziekte die momenteel gelukkig niet zo veel meer voorkomt.

trix

Golden Member

inderdaad relatief betrouwbaar, ik heb hem in pak hem beet 4 jaar 3x moeten vervangen.
overigens een klusje van 20 minuten.

edit: voor achterligende reden word vaak genoemd dat de ventilator dan te zwaar draait. ik heb hem dan ook bij de laatste keer schonngemaakt en gesmeerd.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 2 september 2012 21:45:03 (39%)

eigenwijs = ook wijs
maartenbakker

Golden Member

Reken erop dat er in modernere auto's met bussystemen altijd PWM zal worden toegepast. Dan is het immers niet simpeler of goedkoper meer om weerstanden te schakelen. PWM doen ze bij bijvoorbeeld BMW zelfs voor de achterlichten/remlichten; gewoon een 21W lampje erin en op half vermogen PWM'men.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 2 september 2012 21:41:26 schreef jerome:
Omdat het goedkoop en relatief betrouwbaar is. Hedendaags doet men dat met pwm module's, en je wil niet weten hoeveel ik er de laatste jaren al heb voorzien van zwaardere fet's. Het leek een kinderziekte die momenteel gelukkig niet zo veel meer voorkomt.

Zoals die in mijn BMW E46 Touring, vervanger voor €70 ex btw.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

een ford focus uit 2002 met handmatige airco heeft weerstanden
een focus uit 2002 met climate control heeft wel PWM

Op 2 september 2012 22:15:51 schreef maartenbakker:
Reken erop dat er in modernere auto's met bussystemen altijd PWM zal worden toegepast. Dan is het immers niet simpeler of goedkoper meer om weerstanden te schakelen.

Hm, ik vind een E46 best een moderne auto met bussysteem. Maar zoals Henry al aangeeft werken ze ook daar gewoon met de weerstand. En die gaat nogal eens stuk. @Henry: op ebay is 'de egel' voor VEEEEEL minder te vinden. Of ebay duitsland (gebläse widerstand). Ik meen dat het hetzelfde type is voor vele modellen, bijvoorbeeld ook de E39. Zelf vervangen is in een kwartiertje gepiept.

PWM doen ze bij bijvoorbeeld BMW zelfs voor de achterlichten/remlichten; gewoon een 21W lampje erin en op half vermogen PWM'men.

Dat dan weer wel, zelfs als dat voor de normale werking niet zo is. Ik heb 2 lampjes van 5 watt per kant in het achterlicht armatuur, enkel voor de gewone verlichting. Als die beiden stuk zijn (sorry, ik ben lui) gaat hij over op het misbruiken van het 21W remlicht dmv PWM. Zelfde voor de stadslichten vóór, als die kapot zijn en je geen dimlicht erbij voert zet hij het knipperlicht op halve kracht aan. Amerikaanse stijl zegmaar.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Daar is duidelijk over nagedacht!

Wat de weerstand betreft: Apart uitziende dingen die Egels... Als er naar jullie eigen bevinden geen weerstand in zat zou je het aan de behuizing niet echt kunnen zien wat de werking is.

Opzich is het ook wel weer logisch dat er nog steeds wel weerstanden gebruikt worden, bedacht ik me na het voorbeeld van de Ford. Als de ventilatie zelf niet aan een bus hangt of bestuurd hoeft te worden, loont PWM nog steeds niet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 3 september 2012 12:21:25 (66%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Buitentemperatuursensor hangt (uit m'n hoofd) aan combi (instrument cluster), en wordt dan via de bus uitgelezen door klima. Maar een weerstand blijft goedkoper dan een PWM-driver. Althans, er hangt wel een goed blok alu aan zo'n weerstand, dat moet met een efficiënt schakelende FET beter kunnen.

Ik mis alleen nog even hoe het voor een bus-systeem interessanter is om te PWMmen dan voor een conventioneel systeem. In beide gevallen moet je toch een driver-trapje maken? Of bedoel je met conventioneel werkelijk zo'n draaiknop (waardoor PWM zou betekenen dat je ook naar een extra uC oid zit te kijken, terwijl een weerstand gewoon direct aan de aansluitingen van de knop kan)?

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Mijn insteek is dat je met een weerstand meerdere transistoren of relais nodig hebt om te schakelen als je dat niet mechanisch doet, terwijl je in geval van PWM met 1 vermogenstrapje kunt volstaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah, zo. Ja, die theorie kan ik me bij aansluiten.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 3 september 2012 07:59:27 schreef Jochem:
[...]Hm, ik vind een E46 best een moderne auto met bussysteem. Maar zoals Henry al aangeeft werken ze ook daar gewoon met de weerstand. En die gaat nogal eens stuk.

De egel is geen weerstand (al wordt die ook door de garage zo genoemd), hiermee wordt namelijk de aanjager traploos aangestuurd. Hier (pag14) kan je schematisch zien dat met 2-8V uiteindelijk een eindtrap wordt aangestuurd (PWM?).

@Henry: op ebay is 'de egel' voor VEEEEEL minder te vinden. Of ebay duitsland (gebläse widerstand). Ik meen dat het hetzelfde type is voor vele modellen, bijvoorbeeld ook de E39. Zelf vervangen is in een kwartiertje gepiept.

Er is immitatie op de markt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Ah kijk aan, dan kom ik terug op mijn 2e alinea. Dat klinkt ook een stuk logischer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Haha, blijkt de theorie toch te kloppen.

Lekker verwarrend om dat dan een weerstand te noemen. Kennelijk blijft zoiets uit het verleden hangen.

Ik zou met immitatie geen probleem hebben, aangezien het origineel toch ook regelmatig kapot blijkt te gaan. Voor het bedrag (25 euro tot en met de deurmat) zou ik het in ieder geval proberen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 september 2012 21:34:25 schreef fcapri:
eenvoud en snel te herstellen.

Inderdaad, zo herstelde ik de blower van een vriendin met een om een potlood gewonden paperclip.

Henry S.

Moderator

Op 3 september 2012 20:13:54 schreef Jochem:
Ik zou met immitatie geen probleem hebben, aangezien het origineel toch ook regelmatig kapot blijkt te gaan. Voor het bedrag (25 euro tot en met de deurmat) zou ik het in ieder geval proberen.

Ik niet want juist die egeltjes gaan weer kapot, de nieuwe orginele niet. De eerste E46 serie heeft een paar welbekende kinderziektes (nokkenassensor, krukassensor, kapot egeltje, lekkend expansievaatje, airbag sensormatje bijrijdersstoel, versleten nokje in de vanos). Als je een beamer wilt rijden moet je hem ook moeten kunnen onderhouden, toch? ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Regulier onderhoud (zoals in je link) is veel belangrijker dan dat je een jaar met een kapotte egel zou rondrijden, of op de gok een immitatie-egel (..) zou proberen.

Maar ik concludeer uit je opmerking dat bij origineel BMW het oude type egel een revisie heeft ondergaan, dus een nieuw onderdeelnummer heeft? Ja, als die vervolgens beter is, is dat wel aan te raden boven een immitatie die misschien weer snel stuk gaat.

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Zie http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Coupe/Europe/318Ci-N42/LHD/N/200… item #3.

BTW, zonder egel heb je geen circulatie, en ook geen ontwaseming van de voorruit.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 4 september 2012 18:03:33 (22%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb voor mijn auto 12 jaar geleden zelf een PWM gebouwd voor de ventilator, omdat de bestaande regeling op de lage stand te veel geluid produceerde om 's nachts bij te kunnen slapen (een Landrover Defender 110) De schakeling regelt traploos vanaf een minimumwaarde om te garanderen dat de ventilator altijd gaat draaien, ook als deze in de laagste stand aangezet wordt. De standaard regeling is nog aanwezig en ik heb e.e.a. zo gebouwd dat bij een defect aan de PWM regeling door het overzetten van enkele stekkers de oude situatie is hersteld. Dat is echter tot nu toe niet nodig geweest. Geschat aantal draaiuren: 6000.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Gerard* : Heb je daar nog een schema van?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)