eenvoud en snel te herstellen.
stel: op vol vermogen draait de motor op 12V en verbruikt 5A. in totaal 60watt
1 stand lager laten ze de motor op 9V lopen en verbruikt dan 3A ofzo. over de weerstand staat dan 3V aan 3A is 9watt. de motor zelf is 27watt, dus totaal is nog 36watt
nog een stand lager loopt de motor nog op 6V en verbruikt bv 2A. over de weerstand valt nog 6V aan 2A of 12watt, idem over de motor. totaal 24watt.
waarin zou jij dan het vermogen willen verstoken? ofwel moet je een pwm signaal maken die op lage spanning en hoge stromen schakeld. (leuke print, leuke eindtorren, nog steeds veel warmte, hoge productiekost).
of je regelt het toerental met een doodeenvoudige voorschakelpowertor, die tor verstookt net evenveel vermogen als die doodordinaire weerstand. moet je weer nog koelprofielen hebben, hoge produtiekost.
weerstand is het goedkoopste (draadgewonden), wordt gekoelt door de windstroming, doodeenvoudig te vervangen.
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. energie is er in overvloed aanwezig (dankzij dit denken is dan ook de electrische wagen gedoemd om te falen)