elektrische fiets zelf maken

hoe zou ik makkelijk een 500 watt moter voor een electrische fiets kunnen maken zo goedkoop mogelijk heeft er iemand een idee of kennis over dit onderwerp?

Een motor maken is niet zo eenvoudig. Daar heb je redelijk wat mechanische skills voor nodig (en een wikkelmachine, of heel veel tijd) en of die dan goedkoper is dan een gekocht betwijfel ik.

Ik vermoed dat je de motor al hebt maar dat je hem nog moet
monteren? Best eens vertellen wat je al hebt.

If electronics aint your life, what r u doing here?

Met motoren is het vaak zo dat ze pas goed vermogen kunnen leveren bij hoge toerentallen. Dan heb je dus een vertraging nodig als je toepassing niet zo snel draait. Voor een electrische fiets is dat dus zeker van toepassing.

Maar als je ook zonder je motor wil kunnen fietsen is zo'n vertraging weer niet zo handig: het hoge toerental in je motor veroorzaakt veel wrijving.

Wat er dus vaak gedaan wordt, is dat je een motor neemt die z'n 500W bij een heel laag toerental al kan leveren. (even rekenen: ik fiets 6m/s met een wielomtrek van 2m. Dat is dus 3 RPs dus 180 RPM). Die motor zal dus rond de 10kW kunnen leveren bij 3600 RPM (*), maar daar is ie officieel niet voor gemaakt.....

(*) Maar dan bij 240V ipv 12V!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

electrische fiets kunnen maken zo goedkoop mogelijk

Electrische fietsen zijn niet goedkoop te maken, naast de motor heb je ook accu's nodig. Oude autoaccu's zijn goedkoop, zwaar en ongeschikt. Nimh is beter maar ook wat duurder, daar heb je dan ook nog een oplader voor nodig. Naast de motor is er ook een overbrenging en een controler nodig.

Wettelijk mag de motor niet meer vermogen hebben dan 250W, niet ondersteunen zonder trappen en boven de 25Km. Je hebt dus ook een trapsensor en een vorm van snelheidsmeting nodig. Al met al ben je zo een 300 euro verder, zelfs als je 2de hands materiaal gebruikt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hi,

Ik zat te denken aan een oude wasmachine motor, bij een recycling bedrijf zou je er zo een paar gratis of een paar biertjes kunnen verkrijgen uit de afval bakken.

Accu's:

Op marktplaats staan regelmatig oude accu's van bv Nokia's te koop voor 1 euro per stuk.
(Ik denk de goedkoopste manier om aan energie te komen)

Deze leveren die zo'n 3.7V bij 500 tot 800mAh per cell.

Nu nog een wiskundige die kan berekenen hoeveel van die accu's ik nodig heb om gemiddelde wasmachine motor een half uurtje te kunnen laten draaien....

NokDoc

DEADBEEF

Een mobiele telefoonaccu mag je denk ik niet erg snel ontladen. Het lijkt me niet dat ze daarvoor gebouwd zijn.

Ohjee, mensen zonder vakkennis die li-ion's aan elkaar gaan knopen om een wasmachinemotor te laten draaien...

Ga je eerst eens verdiepen in de begrippen AC en DC ...

Een wasmachinemotor werkt op DC hoor. Als je er 24V opzet komt er al best wat koppel uit, maar niet genoeg voor een fiets.

Uiteraard, het is een seriemotor.

Ik was in de veronderstelling dat TS en die persoon dezelfde waren.

Op 11 september 2012 15:59:17 schreef NokDoc:
Accu's:

Op marktplaats staan regelmatig oude accu's van bv Nokia's te koop voor 1 euro per stuk. (Ik denk de goedkoopste manier om aan energie te komen)

Deze leveren die zo'n 3.7V bij 500 tot 800mAh per cell.

Nu nog een wiskundige die kan berekenen hoeveel van die accu's ik nodig heb om gemiddelde wasmachine motor een half uurtje te kunnen laten draaien....

Ik hap...

Ik heb vandaag nieuwe nokia batterijen van > 1000 mAh voor $2 gezien. Even aannemen dat dat klopt.... (als je "oude" accus koopt mag je ook blij zijn als er meer dan 500mAh over is).

Dan heb je 3.7 Wh uit zo'n batterij.

Een uur is 3600 sec, dus 3.7Wh = 13.3 kJ

Een wasmachine motor van 500W een halfuur laten draaien is 500W * 1800s = 900kJ

Kortom, je hebt 900 kJ / 13.3kJ = 68 batterijen nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb enkele van die namaak 'samsung' accus getest en ze waren rond de 200mAh (op accu stond 1200mAh).

Geen probleem, mijn toepassing had maar iets van 100mAh nodig en alles extra was bonus. Die accu's waren nog altijd goedkoper dan een 100mAh accu van een bekend merk.

Ik heb een paar "nep-nokias" besteld voor mijn 5800XM. In de eerste instantie viel op dat de nep dingen het langer volhouden dan de echte nokia. Ondertussen beginnen ze ook wat te slijten en heb ik gisteren nieuwe neppers besteld. (d'r zit op de foto een nokia-echtheids-hologram op, dat ook leuk nagemaakt is. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik had gedacht aan een 500wt moter uit rolstoelen 2de hands ofzo en als accu een kleine auto batt die 300 wtt levert/uur en dat 4 uur of zou dit niet lukken

Eehm 300w a 12v is 25Ah/h
4u is 100Ah dus 2 flinke auto accu's

Plus de motor, regeling, frame = klapband weg velg :p

En het leuke daaraan is nog dan je niet harder gaat als, juist, een rolstoel
Dan kun je beter hard leren trappen

benleentje

Golden Member

Eehm 300w a 12v is 25Ah

Dat is dan 25A

Maar de ts heeft een motor van 500W dat is uit 12V dan ca 42A.

een kleine auto batt die 300 wtt levert/uur en dat 4 uur of zou dit niet lukken

Natuurlijk kan dat maar je hebt een motor van 500W dus waarom spreek je over 300W.

Zoals ik boven al uitreken verbruikt de motor op 12V uit de accu bijna 42A.

Stel je hebt een accu van 44Ah (AmpereUur). Dat is de capaciteit van de accu uitgedrukt in stroom die hij over een tijd in uren kan leveren. De tijd is fabrikanten opgeven is bij 20 uur.
Dus 44Ah/ 20 = 2,2A

Nu andersom je verbruikt 42A en je wilt weten hoe lang de accu dat kan doen.
44Ah / 42A = 1.04. Maar omdat de accu nu meer stroom moet leveren dan de 2,2A waar de fabrikant het ding voor hebben gemaakt is de werkelijke capaciteit een heel stuk lager.

De accu zou het dus maar tussen 30 - 45 minuten volhouden.

Voor 4 uur gebruik van 500W en rekening houdende met het feit dat je een accu hebt die je tot 20% van de capaciteit mag ontladen heb je een accu capaciteit nodig van 200Ah

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi,

Ander idee, accu-boormachines.

uTube heeft veel leuke voorbeelden:
http://www.youtube.com/watch?v=gC3rB9f7DaU

Je actieradius is liniair gerelateerd aan de grootte van je rugzak en het budget wat je aan accu's in die rugtas kunt besteden.

Een low-budget accu-boormachine setje bij gamma kost zo'n 29 euro en dan zit er vaak nog een extra accu bij.

4 of 5 van deze setjes zouden mij in mijn kinderjaren heel wat uurtjes speel-plezier hebben gegeven.

Deze motortjes zijn wel zeer geschikt voor een goed koppel omdat ze ingebouwde vertragingskastjes hebben en door de variabele snelheid zijn ze ook nog vrij practisch om om te bouwen voor een fiets.

Waar de jongens op uTube geen rekening mee houden is een 'koppeling', bij onvoorziene omstandigheden zul je de motor direct moeten kunnen stoppen of ontkoppelen.
(noodstop)

NokDoc

DEADBEEF

Commentaar van de maker:

It is very expensive because of drill and the expensive components, parts, but we? didn't make for sale of course. You should buy a normal electric bike, it would be much cheaper and better.

Een low-budget accu-boormachine setje bij gamma kost zo'n 29 euro en dan zit er vaak nog een extra accu bij.

Is dus na 500 meter kapot...

Koop voor 100 Euro 72V 10Ah aan Nimh en neem een wasmaschinemotor, meer kans op succes mi.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

wat bedoelt roland met :Koop voor 100 Euro 72V 10Ah aan Nimh en neem een wasmaschinemotor
wat kopen voor hondert euro ?
een accu of wat vooer iets?

trouwens nokdoc bedankt voor het idee

Lambiek

Special Member

Wat een vermogen voor een fiets. Als je nagaat dat een mens, die zelf trapt
+/- 60W leverd, kan je dus met minder af.
Maar goed als je 500W wilt kan dat ook, en dan zou ik voor een rolstoel motor gaan. Je moet er wel een vertraging op zetten, de meeste rolstoel motoren draaien 1500 of 3000 toeren/min.

Dus net zo hard als een rolstoel gaat niet op zoals eerder gezegt.

Je zal wel een paar accu's nodig hebben . :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 13 september 2012 19:37:41 schreef mister j:
wat bedoelt roland met :Koop voor 100 Euro 72V 10Ah aan Nimh en neem een wasmaschinemotor
wat kopen voor hondert euro ?
een accu of wat vooer iets?

trouwens nokdoc bedankt voor het idee

72V 10Ah is een accu, 72 Volt en een capaciteit van 10 Ampere uur.

iemand een idee van waar een rolstoel moter te halen of goedkoope accu(s)

lambiek volgens mij trapt een mens al rap 100 tot 300 wtt tenzij ik fout ben

Lambiek

Special Member

Ja voor 10 Min mischien, en een prof wielrenner zal meer halen dan 60W.

Maar ik heb het over normale mensen die dat continue kunnen leveren, en dat ligt tussen de 60 en 75W.

EDIT:
En dan bedoel ik bij noormaal fietsen, zo'n 20 kilometer per uur.
Als je harder wil heb je uiteraard meer nodig.
http://www.velofilie.nl/vermogen.htm

[Bericht gewijzigd door Lambiek op donderdag 13 september 2012 20:59:09 (32%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ja ok
maar wat is nu het beste idee om op voort te bouwen
die boormachine die wasmachine moter of die rolstoel moter ik kan maar niet beslissen

Lambiek

Special Member

Boormachine motor kan je gelijk over boord gooien. Een wasmachine motor kan, maar er zijn type's die 230VDC zijn, dus die vallen ook af. Als je een wasmachine motor wil gebruiken moet je er een zoeken met een lage spanning. En een rolstoel motor zit vaak op 12 of 24VDC, dus de keuze lijkt mij simpel. Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.