Aeg wasmachine maakt programma niet af

pietplof

Golden Member

Collegae,
Net terug uit de lichtmis en voorzichtig doserend de aanwinsten aan mijn echtgenote getoond.
Zij had ook nieuws.
Onze wasmachine een aeg lavamat excelleni aqua control 74803 ver€&@?!()/. Het het programma af te maken.
Zij vertelde dat het ding zich meldde met de tekst: e50.
Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken of moet ik mijn reserve plunderen voor een ander exemplaar.
Pieter

festina lente

Het meest voorkomend euvel is een verstopte pressostaatslang, en dat zou in dit geval ook kunnen.

Weigert de machine te centrifugeren na het pompen ?

kan ook weleens een setje versleten koolborstels zijn , hoe lang heb je de machine al en zijn de borstels al ooit vervangen in de tussentijd ? als de machine nog wel wast , wil het niet zeggen dat de borstels nog goed zijn , dit komt vaker pas met centrifugeren eruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Vandaag, aldus mijn goede vrouw weigerde het apparaat na (40 graden programma) na 29 minuten.
Daarna heeft zij een kort programma van 68 minuten gekozenen die beeindigde het apparaat naar ongeveer 34 minuten.
Daarna op het spoelprogramma gezet en toen werd de hele cyclus keurig afgewerkt.
Heb de trommel met de hand bewogen maar geen merkbare stroefheid ontdekt.

festina lente

als je hem op handmatig centrifugeren zet met was erin ? dan zouden evt versleten borstels wel aan bod komen. de slang verstopt naar de pressostaat zoals gezegd door pg is ook mogelijk . dan zou er ook water kunnen blijven instaan op de verkeerde momenten. een versleten pompje geeft ook vaker op hoge temperaturen problemen , koude wasjes komen dan wel helemaal aan het einde van het programma.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

De machine is zeker 15 jaren oud.
Morgen ga ik de droogtrommel van het apparaat tillen.
Daarna de wasmachine naar voren trekken en de achterplaat weghalen.
Vervolgens de motor demonteren en de lengte van de koolborstels controleren( schijnen minimaal 1,5 cm lang te moeten zijn).
Wordt vervolgd.

festina lente

een model uit de 90's nog ... als die nog niet stuk is geweest zijn de borstels zeker wel een grote kanshebber. er zijn merken zat die vlot 25 jaar halen zonder nieuwe borstels en ook wasbeurten op de klok , maar aeg was daar nooit bij eigenlijk , hier slijten de borstels een stuk sneller als bij miele bijv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik jou was, dan liet ik de machine eerst een keer draaien op 90 graden met een flinke scheut ontkalker erbij. Sjouwen en openmaken kan altijd nog.

pietplof

Golden Member

Het vervolg.
Deze ochtend de machine toch maar open gemaakt(laatste bericht van Plankgas nog niet gezien).
De beide koolborstels waren zeker nog 2 cm lang.
De rest van het binnenwerk zag er piekfijn uit.
De slang van de pressostaat losgemaakt en doorgeblazen; geen probleem.
Geen kalk te zien( wij hebben hier in drenthe tamelijk zacht water).
Volgens de code zou de fout in de controle van het motortoerental zitten en dan blijft er na mijn huidige ervaring maar weinig over.
Een fout in de tacho of in de besturing die de tachospanning/pulsen fout interpreteert.
Zijn er op deze fraaie zondagmorgen nog andere geestrijke ideeen?

festina lente

ik had ook nog gezocht op die e50 code , het kan ook de bedrading van de tachosensor zijn die op de kop van de motor zit. als je deze draden volgt naar de print en met een ohmmeter eens meet terwijl je wiebelt met de trommel , dan mag de waarde niet veranderen of wegvallen. dan zou er een draad onderbroken kunnen zijn vanaf de motor stekker naar de print toe.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Zojuist een proefwas gedraaid en waarachtig de machine heeft het gehele programma keurig voltooid.
Maar ik heb er niets anders aangedaan dan de deksels losmaken, de motor uitnemen, de lengte van de koolborstels meten( meer dan 2 cm) en de motor terugplaatsen.
De slang van de pressostaat doorblazen. Bewonderend naar het nog zo goed uitziend interieur gekeken en that's all.
Verder blijkt, na enig spitwerk, dat onze gedachte over de leeftijd volledig fout is; 't Ding is gekocht in2004.
Wellicht nog een vervolg.
Pieter

festina lente

aeg laat je niet in de steek lalalala

Die slang blijft verdacht.

Wasmachines gebruiken tegenwoordig weinig water, wassen met vloeibaar wasmiddel (daarin zit minder bleekmiddel dan poeder) en ze draaien op steeds lagere temperaturen.

Dit is NIET goed. Af en toe een wasje doen op ouderwets hoge temperatuur doet al wonderen.

Ik heb ook een AEG (+10 jaar), draai elke 2 maanden een 90° was met soda, nooit geen problemen gehad ondanks dat ie dagelijks draait.

Weleens aan een machine van iemand anders gesleuteld, zat vol met zgn "vetluis" door alleen maar 30° wasjes en teveel wasmiddel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pietplof

Golden Member

Het beloofde vervolg en meteen(denk ik) de laatste aflevering.
Uiteraard is het niet de bedoelind een hele discussie opnieuw op te poetsen.
De wasmachine is nu enkele malen gebruikt en geenenkele storing is opgetreden.
Vandaag gaat de beplating er weer op en tegenaan.
'T Ding Gaat in de hoek waar iethuishoort en klaar is Kees.
Wel zal ik, kijkende naar de gegeven adviezen met enkele regelmaat een was plegen op hoge temperatuur.
Dank voor alle adviezen.

festina lente

Misschien nog een tip: Ik heb eens meegemaakt dat de tacho generator achter op de motor as wat naar achteren geschoven was. Dan krijg je ook een storingscode.
Kwestie van het ding terug "in" de motor duwen en een beetje vastlijmen, probleem opgelost.
Wat voor merk het was weet ik niet meer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pietplof

Golden Member

Aangezien het probleem zich na enkele wasbeurten opnieuw manifesteerde is toch een techneut van de leverancier gevraagd te komen.
Die kwam en canstateerde dat niet de tacho ( volgends hem ging die eigenlijk nooit stuk) maar de print een defect vertoonde.
Enkele soldeerpunten van het motorrelais zaten los en maakten af en toe kontakt.
De zaak is gesoldeerd en bij nadere controle bleken ook twee schokdempers defect.
Nu is een en ander weer in orde.
Met deze info kunnen andere gebruikers wellicht hun voordeel doen.

festina lente

Tsja AEG na 2000 en solderen ... het blijft een apart verhaal.

Ik hoop dat de beste man ook de programmaschakelaar gesoldeerd heeft want dat is kanshebber nummer twee.

Gelukkig had je een monteur met een soldeerbout... Ook wasmachinemonteurs zijn tegenwoordig helaas vaak boardswappers.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat waren ze 15 jaar geleden ook al. Je moet het gewoon treffen.