Computer onderdelen ; Waar ligt de grens

Dit topic is gesloten

Om maar eens even een discussie open te breken na het verwijderen van een advertentie van ondergetekende. Waar ligt in 's hemelsnaam de grens bij computeronderdelen ?

In mijn advertentie vroeg ik om een 386 moederbord van ruim 20 jaar oud. Dit om mijn CNC computer weer draaiend te krijgen. Deze wordt daarop verwijderd (door een niet nader te noemen mod) onder het mom van "Vragen naar computeronderdelen is niet toegestaan".

Ik kan me voorstellen dat het onwenselijk is omdat er een dubieuze handel kan ontstaan in nieuwe producten die wellicht "van de wagen gevallen" zijn of om het aanbieden van systemen en randapparatuur te voorkomen. Maar kom op, het gaat hier om een stuk elektronica van 20 a 25 jaar oud dat nog voor 30% is opgebouwd uit TTL !

Ik zie wel modemracks staan (ook computer onderdelen) en regelmatig oude processoren (denk aan Z80,6502,8086,68000 en aanverwanten) Waar ligt nu de grens ? Als je echt geen onderdelen meer mag verhandelen dan zou je dat ook moeten verbieden.

Deze discussie is verder niet bedoeld om ergens tegenaan te schoppen ofzo maar duidelijkheid is wel zo fijn. Waar de FAQ van het forum enorm uitgebreid is daar ontbreekt hij bij V&A volledig. Ik ben benieuwd hoe andere leden daar tegenaan kijken.

Dominic

Arco

Special Member

Ik heb hetzelfde gehad met een 22 jaar oude harddiskcontroller; ook verwijderd. Heb hem toen maar weggegooid... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor computergerelateerde zaken is er een veel betere, Nederlandstalige website: tweakers.net

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Het lijkt me niet dat ze daar echt op museumartikelen zitten te wachten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

"De advertentie moet verband houden met elektronica. Hieronder vallen geen GSM's en computeronderdelen.¨

Maarja, als ik low-esr elco's voor reparatie van een computervoeding (of mobo) vraag of aanbied overtreed ik die regel ook... Terwijl dat me weer prima lijkt te kunnen, want waarschijnlijk moet die regel vooral marktplaatshandelaren tegen houden die hier hun goedkope gsm's en laptops willen adverteren...

Misschien kan er een uitzondering worden gemaakt voor computerspullen ouder dan 12 jaar? (Dat koopt toch geen mens meer, behalve voor obscuur hobbywerk)

Anyway, je zou het op tweakers kunnen proberen.

ik heb nog ergens een hele 80386 pc trouwens, maar moet nog even bedenken of ik die wel kwijt wil

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Had ooit een grote stapel cdrom spelers, leuk voor stappenmotortjes ed. Marktplaats & Tweeakers zitten niet op dergelijke obsolete hardware te wachten. Dus in V&A gezet, werd verwijderd.
Langs de kringloop geweest, wilden het ook niet hebben...
Toen maar bij grof vuil gemikt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 26 september 2012 21:51:40 schreef Fuzzbass:
Voor computergerelateerde zaken is er een veel betere, Nederlandstalige website: tweakers.net

Dat is een veelgehoord argument wanneer het woord computer hier op het forum om de hoek komt kijken. En prima als het om hedendaagse problemen cq onderdelen gaat.

Maar ik zit persoonlijk niet te springen om mezelf aan te melden bij een proletarische club van tech-junks om te vragen om een onderdeel dat de gemiddelde leeftijd van het forum overschrijdt. Zeker niet als het eenmalig is.

TFT-schermen mogen ook niet, als het een computermonitor betreft. Zijn bij mij ook verwijderd.

Een TV mag daarentegen weer wel. Het wordt nog dubieus als je een 24" monitor aan wil bieden met een tuner erin. Ik meen dat Samsung zo'n serie heeft die meer van een PC-monitor weg heeft, maar waar je toch (analoge) TV op kan ontvangen.

Bedenk je echter wel dat je bij een dergelijke regel maar beter heel strak kunt hanteren, om discussie te voorkomen. Het zou sneller dan je denkt de spuigaten uitlopen als PC-hardware/randapparatuur hier ook in V&A toegestaan zou worden.

Maar het is inderdaad wel jammer dat er daardoor een stapel stappenmotoren bij het grofvuil belanden, of je je oude 386-based mobo voor je CNC niet kunt vinden. Want inderdaad, waar ligt de grens; wat als er nu een 680xx processor op dat bord had gezeten?

If you want to succeed, double your failure rate.

mischien bij advertenties op het randje het aantal posts mee laten tellen?

wel jammer opzich, ik heb hier ooit een mooie 15" touchscreen gekocht.

GMT+1
Arco

Special Member

Ik vind het meest zonde dat zeldzame onderdelen nu op de vuilstort komen, terwijl iemand er misschien al jaren naar op zoek is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 september 2012 21:53:41 schreef Lucky Luke:
"De advertentie moet verband houden met elektronica. Hieronder vallen geen GSM's en computeronderdelen.¨

Sorry, maar wat zijn computeronderdelen dán??

Dominic heeft gelijk: die tech-junks (die zichzelf o-zo goed vinden en alles wat ze niet aanstaat met grof geweld afkraken en erg vaak niet eens weten waar ze over lullen, zolang ze maar ergens over kunnen lullen!) op tweakers zitten echt niet te wachten op 'oude zooi'. Ze lachen je met hele hordes tegelijk uit en schoppen ook dáár je goedbedoelde advertentie met het grootste gemak naar de /dev/null. :(

De overduidelijke afkeer tegen computer gerelateerde zaken is mijns inziens op dit forum te ver doorgeslagen! Computers zijn óók elektronica! Dat is een feit en dat kun je, ook als moderator die zich graag vastklampt aan de zo'n beetje tot de 10 Geboden verheven forumregels, niet ontkennen!

Als je als mod zó streng de regels wilt naleven, dan zul je, als mod, óók alles wat met microcontrollers te maken heeft, van het forum verwijderen! Microcontrollers zijn namelijk óók echte computers (zij het dan in een heel kleine behuizing)!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Even over TS z'n originele probleem: wat exact is de reden dat je een 386 nodig hebt (of denkt te hebben) bij die CNC machine? Als het x86 moet zijn, waarom niet een -ondergeklokte- oude Pentium bak oid? Even antiek, maar een stuk makkelijker te vinden.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Misschien helpt het om het in je signature te zetten: gevraagd: 386 moederbord. Dan valt het niet zo op. Maar of dat de bedoeling is....

Inderdaad, wel jammer. Mijn mening is dat het wel moet kunnen, als je aangeeft als het is om iets te repareren, en er geen 'handel in is'

Ik zou ook wel eens willen weten waarom het niet mag en wat wel/niet is toegestaan.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

@RetroTechie,
Ik denk dat hij zo een moederbord nodig heeft ivm de hoeveelheid ISA sloten.

Tidak Ada

Golden Member

En wat als ik een A3 printer aanbied voor het afdrukken/plotten van grote schema's ? Is kort geleden ook verwijderd. Nu kan hij naar het stort, terwijl iemad er erg blij mee zou kunnen zijn...

Ik den dat het best in regels te verankeren is en als het duidelijk is dat er andere motieven achter zitten kan er altijd nog een moderator streng maar rechtvaardig en met tact optreden.

Grenzen kennen ook toleranties.

Er was een tijd (jaren 70) dat iedere elektronicus z'n PC maakte met een 8080 of een 6800 en dat veroorzaakte een strijd tussen CISC en RISC, Intel vs Motorola, MS vs Apple.

Voor mij zijn een computer, een scanner en een printer gereedschap voor de elektronica

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Advertentie voor een TV moederbord mag klaarblijkelijk weer wel... (terwijl dat meestal een complete linux computer is) ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik geloof dat ik een oplossing heb, Dominic :
Je zoekt elko's van een 386 moederbord, liefst met een werkend moederbord er nog aan vast gesoldeerd ;)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
maartenbakker

Golden Member

Op 26 september 2012 22:07:01 schreef Roland van Leusden:
Had ooit een grote stapel cdrom spelers, leuk voor stappenmotortjes ed. Marktplaats & Tweeakers zitten niet op dergelijke obsolete hardware te wachten. Dus in V&A gezet, werd verwijderd.
Langs de kringloop geweest, wilden het ook niet hebben...
Toen maar bij grof vuil gemikt.

Oud ijzer, meer waard dan kaal staal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 september 2012 22:53:30 schreef Tidak Ada:
En wat als ik een A3 printer aanbiedt voor het afdrukken/plotten van grote schema's? Is kort geleden ook verwijderd. Nu kan hij naar het stort, terwijl iemand er erg blij mee zou kunnen zijn...

Om daar dan maar meteen op te reageren: welk merk/type printer was/is dat dan? Ben wel geïnteresseerd. Heb hier namelijk wel een Epson A3+ inkjet staan, maar zo vaak gebruik ik die niet en inmiddels is de kop verdroogd (het wordt in deze kamer 's zomers soms meer dan 40°C!), dus een vervanger zou welkom zijn.

Op 26 september 2012 22:53:30 schreef Tidak Ada:Voor mij zijn een computer, een scanner en een printer gereedschap voor de elektronica

En volgens mij geldt dat ook voor de (naar mijn persoonlijke mening op dit onderwerp té overijverige) mod's!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb zelf hier nog geen (computer)onderdelen aangeboden, maar in dit geval moet het kunnen.

Als je hier de nieuwste laptop komt aanbieden, dan zeg ik ook dat het niet kan. Daar heb je andere en betere plaatsen voor.

Nu begrijp ik ook dat er ergens een grijze zone is. Wat doe je bijvoorbeeld met een moederbord van een oude Pentium computer die door de adverteerder gebruikt wordt om signalen te meten of iets aan te sturen? Of een scanner die kan omgebouwd worden tot lichtbak.

De jacht is mooier dan de vangst....

Ik vind het een beetje makkelijk van je dat je (ook in je vorige post) nogal wat aan te merken hebt op de moderatoren. Het is nog net niet op de man. (edit: dat was tegen @MNM(tm), Vovpvi kwam tussendoor)

Er zijn bepaalde regels opgesteld. Misschien zijn die regels te streng, en misschien moeten ze veranderd worden. Dat is hier de discussie, en niet of een mod zich strak aan de regels houdt.

Bedenk je ook wat er gebeurt als je wel een 15" touchscreen toestaat, omdat het meer elektronica raakvlak lijkt te hebben, maar geen gewone overjarige 15" TFT. Als die laatste van mij was, dan ga ik lopen klagen zodra het touchscreen van een ander er wel op staat.

Als de A3 printer van Tidak er wel op mag, en mijn A4 printer er vorige week af werd geknikkerd, dan ga ik lopen klagen dat een ander z'n printer er wel op mag.

Het is dus een lastig punt. Ik ben het ermee eens dat een gratis stapel CD-rom spelers moet kunnen, ik ben het ermee eens dat het zoeken van een 386 moederbord moet kunnen. Maar ik begrijp ook het dilemma dat samenhangt met het trekken van een lijn en het formuleren van die grens zodat je consequent kan blijven.

Het is voor ons makkelijk lullen, maar de praktische uitvoering is wat complexer dan het in eerste instantie lijkt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Misschien is het uitsluiten van een productgroep niet een goed idee. Je zou bijvoorbeeld ook duidelijke commerciele/proffesionele verkopers kunnen uitluiten.

Dan bedoel ik niet een bedrijf wat een overschot of wat oude voorraad aanbied voor een zachte prijs maar meer personen die CO als marketing middel gaan gebruiken

Mag ik een voorstel doen?

nieuwe "regel":

Het aanbieden van "offtopic" artikelen is toegestaan aan leden van de CO gemeenschap.

je bent lid van "de co gemeenschap" als je meer dan 10, 20 of 100 (daar moet nog een grens worden vastgesteld) postings hebt gedaan.

D'r is iemand die regelmatig een hele hoop van die lineaire motoren aanbiedt. Volgens mij is ie gewoon handelaar in die dingen. Dan kan je zeggen: laat hem, het zijn interessante aanbiedingen voor de gemeenschap.

Maar ik zou het correcter vinden om die te weren, dan om de vraag van Dominic te verwijderen.

Ik zou (betaald) WILLEN adverteren op CO, maar mag niet van de leiding omdat "de plekken vol zijn". Grrr....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Jochem, ik had er dan ook duidelijk bij geschreven "Voor het printen van grote schema's"

Computer en printer zijn overigens hèt gereedscahp voor de elektronicus, naast de soldeerbout (die overigens ook niet specifiek elektronica gerelateerd is).
Ook andere dingen, waar hier vaak op het forum wordt uitgewijd, zoals Raco kastjes, Peoxxon zaagtafeltjes en noem maar op, zijn niet echt elektronica gerelateerd. Moeten we die dan ook maar bannen ? Dat zou een stuk rechtlijniger zijn.
Raco kastjes kan je van alles in doen, van kruiden, via kralen tot parfum samples en zèlfs weerstandjes. Een hamer hebben we allemaal op het rek, maar weet je dat je die ook voor spijkers kunt gebruiken ? (En zelfs om van je schoonmoeder af te komen (Do'n try this at home) ).

Dat het uitwijden over overclocking, case modding en in zekere zin de nieuwste insteek kaarten wordt vermeden, ben ik het volledig mee eens, díe horen op Tweakers.net thuis. Maar een topic over het instellen van een PCB programma, een programma voor een functiegenerator of een SA resp. NA, horen hier echt wel thuis op het forum. Daar snappen die Tweakers geen ene bal van.
Een beetje hulp als je even met een besturingssysteem loopt te knoeien, waardoor je dat PCB'tje niet kan maken ,omdat je PCB programma met Windhoos of Pinguin aan het knokken is, moet m.i. ook nog kunnen. Die expertiese zit hier en niet bij Tweakers ! Je doet dat bovendien makkelijker met bekenden, dan met andersdenkenden (tweakers). We zijn met z'n allen best in staat om iemand op z'n vingers te tikken als hij/zij over de schreef gaat (gebeurt ook).
Mensen, "van buiten" die bij dit forum met informatica vragen komen verwijzen we trouwens allang direct naar de tweakers.
Mischien kan de mogelijkheid voor het starten van dit soort topics pas vrijgegeven worden na een bepaald aantal topics ? Dan vermijd je mensen, die hier zo maar binnen komen vallen met computervragen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten