Computer onderdelen ; Waar ligt de grens

Dit topic is gesloten

Dit alles heeft wat te maken met het succes van dit forum.
Als ik na een vraag op een ander forum(vb modelbouw)na een week of veertien dagen weer eens geen enkel antwoord krijg, durf ik hier toch ook eens proberen(mits het opgeven van de reden)en tot nu toe meestal met een bevredigend resultaat.
Ik verwijs hierbij ook naar mijn handtekening.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Jeroen

Moderator

Wat wij willen voorkomen is dat Circuits Online een dumpplek wordt voor computerspul. Daarvoor zijn betere sites (Marktplaats, Tweakers). Topics op het forum over bijvoorbeeld het installeren van Windows zullen ook gesloten worden.

Uiteraard zijn er nogal wat raakvlakken tussen elektronica en computers, dus de scheiding is niet zo eenvoudig. We hebben tot nu toe een vrij strikt beleid gehad, met als nadeel dat er advertenties wellicht onterecht verwijderd worden. Waar leg je de grens? Een advertentie voor een scanner mag niet, maar als je zegt dat het voor een UV lichtbak is mag het wel?

Op 27 september 2012 07:57:42 schreef Jochem:
Bedenk je ook wat er gebeurt als je wel een 15" touchscreen toestaat, omdat het meer elektronica raakvlak lijkt te hebben, maar geen gewone overjarige 15" TFT. Als die laatste van mij was, dan ga ik lopen klagen zodra het touchscreen van een ander er wel op staat.

Als de A3 printer van Tidak er wel op mag, en mijn A4 printer er vorige week af werd geknikkerd, dan ga ik lopen klagen dat een ander z'n printer er wel op mag.

Klopt. In het geval van de printer van Tidak, ik snap dat ie handig is voor schema's, maar dan zou ik iedere printer moeten laten staan om het eerlijk te doen, op iedere printer kun je immers schema's printen.

Op 27 september 2012 10:05:38 schreef rew:
nieuwe "regel":

Het aanbieden van "offtopic" artikelen is toegestaan aan leden van de CO gemeenschap.

je bent lid van "de co gemeenschap" als je meer dan 10, 20 of 100 (daar moet nog een grens worden vastgesteld) postings hebt gedaan.

Ik ben niet echt een voorstander van het maken van een clubje waarvoor aparte regels gelden, als je veel posts hebt wil het niet zeggen dat je de regels allemaal kent.

D'r is iemand die regelmatig een hele hoop van die lineaire motoren aanbiedt. Volgens mij is ie gewoon handelaar in die dingen. Dan kan je zeggen: laat hem, het zijn interessante aanbiedingen voor de gemeenschap.

Maar ik zou het correcter vinden om die te weren, dan om de vraag van Dominic te verwijderen.

Handelaren horen inderdaad niet bij Vraag & Aanbod thuis. Overduidelijke handelaren/commerciële zut halen we weg, maar het kan dat er wel wat blijft staan. Mocht je zoiets tegenkomen, stuur dan aub even een mailtje naar een van de mods.

Op 26 september 2012 21:43:06 schreef Dominic:
In mijn advertentie vroeg ik om een 386 moederbord van ruim 20 jaar oud. Dit om mijn CNC computer weer draaiend te krijgen. Deze wordt daarop verwijderd (door een niet nader te noemen mod) onder het mom van "Vragen naar computeronderdelen is niet toegestaan".

Ik was die niet nader te noemen mod. Ik heb bij jouw advertentie getwijfeld, vooral ook omdat het een vraag voor computeronderdelen is en dit vele malen minder vaak voorkomt dan het aanbieden ervan. Tip voor de volgende keer: zet erbij dat het voor een CNC is :). Ik heb je advertentie terug gezet.

Tidak Ada

Golden Member

Jeroen, ik kan je motivatie wel begrijpen, maarde keerzijde is dat juist een A3 printer zo geschikt is voor grote schema's en dat dat de redan was dat ik hem hier plaatste. Ik erger me er zelf namelijk steeds aan om allerlei A4'tjes aan elkaar te moeten plakken als ik een groot schema heb.
Ik zou het inderdaad niet in mijn hoofd gehaald hebben om een A4 printer hier te plaatsen (kan ik elders meer voor vangen >:) ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zie hier ook regelmatig plotters langs komen, dat is ook een soort printer. Het lijkt me duidelijk dat het een erg lastige kwestie is.

Het lijkt me beter om in ieder geval de advertenties van alle echte handelaren te verwijderen ("Iphone 6 nu voor maar... !"), en verder te bekijken of het om "commodity" onderdelen gaat. Een 386 mainboard lijkt me toch iets anders dan moderne, gangbare onderdelen.

@TS: ik heb in ieder geval nog een 386 laptop, en waarschijnlijk nog een PC104 board met een 386 processor erop. Ik ben momenteel aan het verhuizen, dus als ik nog iets anders tegen kom, zal ik het nog even niet weggooien, tenzij je al voorzien bent, natuurlijk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Tidak: ik verwelkom je A3-printer ook van harte, maar ik wil maar aangeven dat het lastig is waar je de scheiding moet leggen.

Misschien zou er nog een nuance aangebracht kunnen worden voor het vragen naar bepaalde computeronderdelen (zoals Jeroen al aangeeft), en wellicht ook voor het weggeven (gratis/verzendkosten) van gedateerd spul dat - ondanks dat het computer-gerelateerd is - voor een elektronica-hobbyist interessant kan zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.

386 heb ik ook nog liggen, zit wel in zo een platte kas (geen rechtstaande.
ik geloof dat er maar 2 ISA sloten opzitten (platliggend). geheugen en cpu ook aanwezig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

't zou zomaar kunnen dat je die kwijt kunt aan Dominic.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Toch grappig dat dit ook een beetje V&A topic aan het worden is, een heerlijk stukje onbedoelde burgerlijke ongehoorzaamheid.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Sparky, Dominic heeft Een serie ISA sloten nodig, niet alleen een moederbord met 386.

Kan je van die laptop niet een router/mailserver maken ? Die gebruikt een stuk minder eneergie dan een gewoon MoBo
Maar ja, een Raspberry slaat dat natuurlijk weer ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nah, als ik dat zou willen doen, zou ik eerder een oude Linksys router of iets dergelijks nemen, of inderdaad een rPi. Ik denk dat de verhouding tussen het energieverbruik en de prestaties van zo'n oud board bedroevend zijn, en dat je dus beter een wat modernere ARM of zo op een lage frequentie kunt laten lopen, als het zuinig moet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ook even een vraag. Ik zou een indutrieel gsm modem willen verkopen, geld dat ook onder de verboden categerie 'gsms'?

Op 27 september 2012 10:05:38 schreef rew:

D'r is iemand die regelmatig een hele hoop van die lineaire motoren aanbiedt. Volgens mij is ie gewoon handelaar in die dingen. Dan kan je zeggen: laat hem, het zijn interessante aanbiedingen voor de gemeenschap.

Ik heb toevallig contact gehad met deze persoon en de vraag gesteld of hij deze altijd op voorraad heeft.
Dit is dus niet het geval, hij heeft er slechts een paar welke afkomstig zijn uit afbraak.
Voor mij heel jammer, want ik zou graag een "vaste" leverancier hebben voor die dingen met schappelijke prijzen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

Ik vind het zwaar jammer aan deze site / dit forum dat de beheerders hun visie in stand proberen te houden terwijl er duidelijk een andere vraag vanuit de bezoekers is.

Bij geval van twijfel (V/A of topic) kan een mod toch naar achtergrond informatie vragen?

Ik vind je stelling kortzichtig. Ik zou ZEKER NIET het aanbod van tweakers.net hier tussen V&A willen hebben staan.

Ik denk dat de beheerder(s) de rest van de bovenstaande stellingen zeker kan/kunnen begrijpen, maar het blijft moeilijk om een lijn te trekken om de handhaving doenlijk te houden.

Je oplossing klinkt simpel, maar elke keer naar de achtergrond vragen kost bakken met tijd. Vergeet niet dat er niemand is die lekker 40 uur per week in dienst is bij circuitsonline.

If you want to succeed, double your failure rate.

Alsjeblieft niet !!!
Van je hobby je werk maken......Kom Op Zeg :p

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Je oplossing klinkt simpel, maar elke keer naar de achtergrond vragen kost bakken met tijd

Het kan ook andersom.
Bij een twijfelachtige advertentie zelf even een mailtje aan de mods sturen met de achtergrond ervan, en het verzoek om deze te plaatsen.

Inderdaad, dit zie je al aan het feit dat die 386-advertentie is teruggezet.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Ik zeg ook niet dat alle rommel van T.net hier ook terecht moet komen, ik vind de beheerders veel te conservatief in hetgeen wat ze toelaten.

In het verleden zijn er al meer dan genoeg voorbeelden geweest waarbij een goed geformuleerde vraag in een topic werd afgekapt omdat het teveel met computers te maken zou hebben. Dat terwijl het wel degelijk een goede relatie met een elektronica project had of kon hebben.

Stel dat ik een vraag zou hebben wat betrekking heeft op een bepaald algoritme voor een pc met Linux als besturingssysteem. Ok of niet?
Nu stel ik dezelfde vraag voor precies het zelfde algoritme, echter nu bedoelt voor Raspberry PI of Beagleboard met daarop embedded Linux als besturingssysteem? Ok of niet?

Software, computermeuk en elektronica hebben nou eenmaal grote raakvlakken, daar kun je wat mij betreft geen lijn doorheen trekken zonder groot grijs gebied te hebben. Daarnaast wekt dit soort gedoe bij mij een indruk van "Je loopt maar in onze pas anders mag je oprotten". Het is zeker niet de eerste keer dat iemand klaagt over een niet al te tactische opmerking van een mod. Dat terwijl sites als deze het toch van zijn bezoekers moet hebben.

Wat betreft het aanbieden van onderdelen, zolang het duidelijk is dat het niet om standaard computers gaat (zoals het geval van de TS), zie ik het probleem niet.

Misschien is het een idee om een hoekje te maken in V&A genaamd "De Schroothoop"?
Hier kun je dan wat "oud schroot" aanbieden waarvan redelijkerwijs te vermoeden is dat het nog wel bruikbaar kan zijn in 1 of ander elektronica-project? (Een beetje wat je op de meeste hambeurzen ziet staan)

@M14: ik denk dat, zoals Karel al zegt, je een heel eind komt met genoeg toelichting. Dat geldt ook voor een forum-topic. Je kunt moeilijk verwachten dat er ook vragen over een willekeurig VBA script kunnen worden gesteld, omdat het in de categorie 'software&interfacing' past. Of wil jij voorstellen dat elke programmeervraag voortaan op CO kan?

Dus is de regel dat je onderwerp raakvlak met elektronica moet hebben niet zo gek. Dat dat raakvlak in een grijs gebied kan liggen ben ik met je eens, maar dan vereist het gewoon wat toelichting. Als je als topicstarter dan zelf verzuimt die toelichting te geven, dan werk je het zelf een beetje in de hand natuurlijk.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 september 2012 19:20:42 schreef M14:
Stel dat ik een vraag zou hebben wat betrekking heeft op een bepaald algoritme voor een pc met Linux als besturingssysteem. Ok of niet?

Niet O.K. want computer

Nu stel ik dezelfde vraag voor precies het zelfde algoritme, echter nu bedoelt voor Raspberry PI of Beagleboard met daarop embedded Linux als besturingssysteem? Ok of niet?

Wel O.K. want embeded system. (Maar afhankelijk van hoe het topic zich ontwikkeld heeft het wel een bovengemiddelde sluitingskans, als het een topic wordt dat op tweakers levensvatbaar is)

En idd, dat heeft wat geks.

Wat betreft het aanbieden van onderdelen, zolang het duidelijk is dat het niet om standaard computers gaat (zoals het geval van de TS), zie ik het probleem niet.

Agree. (Daarom heb je ook menselijke mod's nodig, en geen bots die zich aan allerlei regeltjes houden die niet altijd van toepassing zijn. Enig nadeel van mensen is dat ze wel 's een foutje maken maar de voordelen (Het kunnen inschatten van een situatie b.v.) wegen er zwaar tegenop)

En natuurlijk, met een voldoende goed algoritme zou je een computer wel de beperkte hoeveelheid situaties van advertenties correct kunnen laten inschatten waarschijnlijk. Is er iemand die me wil helpen dat draaiende te krijgen op een Raspberri Pi?

Op 27 september 2012 13:51:50 schreef SparkyGSX:
Toch grappig dat dit ook een beetje V&A topic aan het worden is, een heerlijk stukje onbedoelde burgerlijke ongehoorzaamheid.

;)

Op 26 september 2012 22:40:48 schreef RetroTechie:
Even over TS z'n originele probleem: wat exact is de reden dat je een 386 nodig hebt (of denkt te hebben) bij die CNC machine? Als het x86 moet zijn, waarom niet een -ondergeklokte- oude Pentium bak oid? Even antiek, maar een stuk makkelijker te vinden.

Als ik er nog een heb wil ik die best kwijt. Onderklokbare 200Mhz pentium, i200 oid waarschijnlijk, met ISA sloten. (>:)) (Maar ik heb ook laatst flink wat naar het containerpark gebracht)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Eeen 386 moet toch wel te vinden zijn? Ik kan me nog herinneren dat ze enkele jaren geleden nog wel voor 1 a 2 euro werden aangeboden op rommelamerkten (complete computers hebben we het dan over)

Er moeten er volgens mij nog genoeg van zijn, wij hebben zelfs nog een oude apricot pc met een 8086, ik denk dat die nog wat moeilijker te vinden zijn of niet?

Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"

Op 27 september 2012 07:57:42 schreef Jochem:
Ik vind het een beetje makkelijk van je dat je (ook in je vorige post) nogal wat aan te merken hebt op de moderatoren. Het is nog net niet op de man. (edit: dat was tegen @MNM(tm), Vovpvi kwam tussendoor)

Nee, het was ook niet op de man bedoeld. Wèl heb/had ik binnen het onderwerp van dit topic wel degelijk nogal wat aan te merken op de moderatoren. Regels, prima. Ze naleven, ook prima. Maar desondanks mag ik toch hopen dat moderatoren ook nog echte mensen zijn, en dus ook echt wel eens een beetje buigwerk aan de regels kunnen doen. Ik bedoel: de moderators weten toch zeker wel het verschil tussen een éédagsvlieg die zich alleen maar op CO heeft aangemeld om een advertentie te plaatsen, of iemand die al jaren 'lid' is? En op basis van die wetenschap echt wel wat subtieler / ruimdenkender om kunnen gaan met de regels? Om de advertentie van Dominic er nog maar eens bij te halen: bedenk voor jezelf eens waar je de kans op een zinnige reaktie op die advertentie groter acht: Tweakers, MP of hier op CO?
Zoals Dominic al zei: op Tweakers komen alleen techno-junks die waarschijnlijk amper weten wat '386' is, laat staan dergelijke hardware nog hebben liggen (want dat is beneden hun stand!). Op MP verzuipt je advertentie in de massa en het aantal kijkers naar 'gevraagd' advertenties is ook maar marginaal.

En misschien ben ik vanmorgen een beetje te fel van leer gegaan.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Anoniem

Ik zou eerder stellen dat iedere softwarevraag, gerelateerd aan een taal welke ook embedded te gebruiken is, hier geaccepteerd zou moeten worden. Als je bekijkt wat het niveau is van de gemiddelde vraag over de taal C, dat is ronduit bedroevend. En of je nu code schrijft voor puur een PC applicatie, een PC tool welke communiceert met wat elektronica, een RTOS of embedded software, de manier om bepaalde zaken op te lossen in een bepaalde taal is exact hetzelfde.

Dit is technische ontwikkeling van de bovenste plank en hoort volgens mij wel degelijk op CO thuis. Iedereen zit wel te mekkeren over dat computerstuff op Tweakers.net thuis hoort, maar vergis je niet, van die hele club is maar een klein deel wat daadwerkelijk software schrijft. De rest is voornamelijk gebruiker van (mogelijk ingewikkelde) software pakketten, iets waar voor mij de scheidingslijn ligt. CO moet zich gewoon realiseren dat de tijd van alleen analoge techniek al ruim gepasseerd is.

GJ_

Moderator

Op 27 september 2012 10:42:48 schreef Jeroen:...Ik was die niet nader te noemen mod. Ik heb bij jouw advertentie getwijfeld, vooral ook omdat het een vraag voor computeronderdelen is en dit vele malen minder vaak voorkomt dan het aanbieden ervan. Tip voor de volgende keer: zet erbij dat het voor een CNC is :). Ik heb je advertentie terug gezet.

Ik heb die advertentie zien staan en herkende het probleem, dus ik zag geen reden om hem te verwijderen. Niemand vraagt namelijk voor z'n lol om een 386, meestal zijn dat besturingsproblemen. Er is software die domweg alleen op een 286, 386 of 486 draait. 486's zijn dus ook nog te koop, 386 weet ik zo even niet, de laatste was een jaar terug. Ik loop zelf ook geregeld tegen deze problemen aan omdat iemand vond dat een PC veeeeeel beter was dan een PLC. Na 10 jaar beginnen de problemen dan. Machines gaan langer mee dan PC's en OS'en.

Op 27 september 2012 21:22:01 schreef M14:
Ik zou eerder stellen dat iedere softwarevraag, gerelateerd aan een taal welke ook embedded te gebruiken is, hier geaccepteerd zou moeten worden....

...CO moet zich gewoon realiseren dat de tijd van alleen analoge techniek al ruim gepasseerd is.

Nee, pas als het elektronica gerelateerd is. CO is nou eenmaal een elektronica site. En de tijd van analoge techniek is helemaal niet gepasseerd natuurlijk.
Eigenlijk heeft Lucky Luke dat al vrij helder uitgelegd.

En ik denk dat de post van Jeroen ook helder was waarmee de vraag van TS is beantwoord. Twee pagina's over iets dat normaal gesproken eigenlijk per mail had gemoeten, tijd voor een slotje.

Dit topic is gesloten