handig om te hebben

Dit topic is gesloten

Hoi ik vroeg me af wat ik kan doen om mijn setje compleet te maken.

ik heb nu:

2x labvoeding
1x multimeter
1x soldeerstation

en ik wil ook nog een oscilloscoop.
dus wat is er handig om te hebben :)

fred101

Golden Member

Heb je ruimte, dan weet ik wel een lijstje >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

geld is altijd wel handig om te hebben.

geld is gelimiteerd maar ik heb een weekend baantje dus kan sparen :)

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Circuitsonline als startpagina.
Een frequentieteller, een functiegenerator.

Bekijk deze video eens:
http://www.youtube.com/watch?v=R_PbjbRaO2E

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Licht heel veel aan wat je wil gaan doen.

Transistortester, mosfet en triactester.

voor hoog frequent zou een spectrum analyzer, een frequentie counter en een swr wattmeter ook wel makkelijk zijn.

Een belichtingsbak en etsbak?

houd er wel rekening mee dat ik nog eigenlijk een beginner ben.
en dat ik juist graag meer wilt leren kunnen :)

-- edit --

vooral in draadloze besturing via radio, antennes

[Bericht gewijzigd door lexvdpoel op woensdag 3 oktober 2012 23:05:23 (23%)

Transistortester, mosfet en triactester. zijn alle 3 zelf te maken dus dat is niet zo'n probleem

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/148/meten-en-testen/thyrist…

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/55/meten-en-testen/torteste…

[Bericht gewijzigd door Paloma op woensdag 3 oktober 2012 23:06:40 (17%)

Tijd ;)

En behalve meetapparatuur ook goed gereedschap, tangen, krimptangen, schroevendraaiers, etc.

fred101

Golden Member

Op 3 oktober 2012 23:03:22 schreef lexvdpoel:
houd er wel rekening mee dat ik nog eigenlijk een beginner ben.
en dat ik juist graag meer wilt leren kunnen :)

-- edit --

vooral in draadloze besturing via radio, antennes

En dat laatste vraagt de meeste kennis en de meest complexe ( en dure) meetapparatuur.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goed bureau, goed opberg systeem, goede verlichting en ook een goede (niet isoleerde ) plaat op je burea waar je kunt knutselen.

Op 3 oktober 2012 23:16:33 schreef vincent1971:
Goed bureau, goed opberg systeem, goede verlichting en ook een goede (niet isoleerde ) plaat op je bureau waar je kunt knutselen.

ik heb twee opberg koffertjes en een lade assortiment,
en ik heb ook goede verlichting 3x 20w spot, maar heb een heeel klein bureau krijg binnenkort een grootere.

Op 3 oktober 2012 23:16:18 schreef fred101:
[...]

En dat laatste vraagt de meeste kennis en de meest complexe ( en dure) meetapparatuur.

ik wil klein schalig beginnen.

Op 3 oktober 2012 23:13:47 schreef Bas Smit:
Tijd ;)

En behalve meetapparatuur ook goed gereedschap, tangen, krimptangen, schroevendraaiers, etc.

tijd zat ;)
en inderdaad moet wel ff nieuw gereedschap halen m'n striptang is gesneuveld :(

Op 3 oktober 2012 23:04:50 schreef Paloma:
Transistortester, mosfet en triactester. zijn alle 3 zelf te maken dus dat is niet zo'n probleem

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/148/meten-en-testen/thyrist…

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/55/meten-en-testen/torteste…

leuk projectje om de tijd te doden zal er zeker wat mee doen is volgens mij ook wel leerzaam :)

Op 3 oktober 2012 23:00:31 schreef Paloma:
Licht heel veel aan wat je wil gaan doen.

Transistortester, mosfet en triactester.

voor hoog frequent zou een spectrum analyzer, een frequentie counter en een swr wattmeter ook wel makkelijk zijn.

Een belichtingsbak en etsbak?

will ik inderdaad ook doen maar dan moet ik ergens een plekje vinden om het goed te bewaren we hebben overal katten rondlopen :)
( en klijn zusje ))

veel kennis,ervaring en geduld en dat zeker in dat wat jij je wilt verdiepen.
Er zijn mensen met 20 jaar electronica ervaring die nu nog niet op dat nivo zitten of wat gij wilt doen als beginner.
Verdiep je eerst is wat simpelere schakelingen en eens dat onder de knie kijk dan verder.
Hou er rekening mee wie hoog klimt kan diep vallen.
Toch nog veel succes met de hobby
mvg Danny

Rust in je hoofd :-)

Gedult is het toverwoord

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 3 oktober 2012 23:30:18 schreef danny1:
veel kennis,ervaring en geduld en dat zeker in dat wat jij je wilt verdiepen.
Er zijn mensen met 20 jaar electronica ervaring die nu nog niet op dat nivo zitten of wat gij wilt doen als beginner.
Verdiep je eerst is wat simpelere schakelingen en eens dat onder de knie kijk dan verder.
Hou er rekening mee wie hoog klimt kan diep vallen.
Toch nog veel succes met de hobby
mvg Danny

wat beveelt u aan?
en bedankt zal ik zeker nodig hebben :)

-- edit --

Op 3 oktober 2012 23:30:30 schreef Gadget_inc:
Rust in je hoofd :-)

Gedult is het toverwoord

maak je hoofd leeg haal diep adem en zugt uit en je zult rust vinden of een kapot beeldscherm haha :)

rbeckers

Overleden

Misschien Veron boek voor zendamateur en dan N examen.

Op 3 oktober 2012 23:39:02 schreef rbeckers:
Misschien Veron boek voor zendamateur en dan N examen.

met een n examen mag je toch uitzenden als radioamateur?

-- edit --
ik gok dat dit ook handig is om bepaalde dingen te meten?

http://www.circuitsonline.net/aanbod/10203/meten/pm3208-2ch20mhz-oscil…

[Bericht gewijzigd door lexvdpoel op woensdag 3 oktober 2012 23:43:18 (27%)

als ik je een goeie tip mag geven in verband met klein materiaal.
Koop merkmateriaal en niet zo een doos uit de gamma of weet ik veel waar er tangen en schroevendraaiers inzitten voor een spotprijsje.
Ik heb nu nog altijd mijn materiaal van als ik op school zat die bijna dagelijks gebruikt word en dat is van het merk knipex en deze zijn om en bij de 25 jaar oud.
Deze zijn nog altijd in perfecte staat.
Laats ook eens zo een doos meegebracht en de eerste kruisschroevendraaier is nog enkel goed om gaatjes in je broeksriem te prikken en de kniptang kunt ge na 5 keer gebruiken al zien in de bekken welke diameter van draad ik ermee hebt geknipt.
Dus koop een merkprodukt en wat ge dringend nodig hebt het eerst en vul daarna je setje aan en ge hebt er jaren plezier van.
Vergeet niet goedkoop is duurkoop.
Mvg Danny

fred101

Golden Member

Op 3 oktober 2012 23:41:01 schreef lexvdpoel:
[...]
ik gok dat dit ook handig is om bepaalde dingen te meten?

http://www.circuitsonline.net/aanbod/10203/meten/pm3208-2ch20mhz-oscil…

Ja, om bepaalde dingen te meten is dit handig, net als een THD meter handig is voor bepaalde dingen en een TDR hanig is voor bepaalde dingen en .......

Eerst weten wat je wil meten
Dan weten hoe je dat moet meten
Dan het passende instrument erbij zoeken
En vooral weten hoe je het moet gebruiken.

Doe je audio dan is een 20MHz scoopje leuk als begin. 35 euro is een redelijke prijs maar je hebt ook nog probes nodig. De goedkoopste zitten op 10-20 euro het stuk dus dan wordt hij weer wat duur.

Jij wil RF gaan doen, welke frequentie ? In geval van nood kun je uit de voeten met een scoop met de bandbreedte van je hoogste frequentie maar eigenlijk liever 5X. Dus met en 20 MHz scoop kun je en korte golf ontvangrtje bouwen tot bv 4 MHz maar je kunt nog zien of en 20MHz osillatortje wat doet. Amplitude zal niet meer kloppen en als het ding zo clipt dat het een blokgolf is zie jij een perfecte sinus, pas met een 100Mzhz scoop zie je die blokgolf behoolijk en weet je wat er mis is. Een FM omroep ontvanger vereist een 150MHz of liever nog veel meer MHz scoop.

Een analoge oude scoop kost ruw weg 1 euro per MHz, 2 voor een hele mooie complete, 3 of meer er MHz voor iets speciaals.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

.

[Bericht gewijzigd door McDuff op donderdag 4 oktober 2012 02:38:42 (99%)

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Vergeet vooral niet: een hele goede, niet te harde zetel, liefst met goede steun in de rug en armsteunen.
Want je zult er nog heel wat uurtjes zoet kunnen brengen.
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Handig om te hebben, tip 34: Tosti ijzer + Koelkast voor tosti benodigdheden ;)

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare

Overschat het nut van een scoop niet.
Zoals @fred101 al zei, hij moet geschikt zijn voor het doel dat je voor ogen hebt.
Stel dat je een besturing maakt op pakweg 27Mc, dan zou je met een scoop van 100MHz aardig uit de voeten kunnen om te kunnen zien of je een redelijke signaalkwaliteit hebt, mits je goed kunt omgaan met die scoop en op de juiste manier meet.
Probes, afsluitweestanden en pick-ups worden dan opeens heel belangrijk.
Of je signaal goed is kun je ook op andere manieren onderzoeken met hulpjes die daar voor meer geschikt zijn.
Dat zegt echter nog niets over de modulatie, want het gaat er uiteindelijk om dat je het signaal dat je uitzendt ook weer op de juiste manier uit je ontvanger krijgt.
Dan heb je aan een scoop weinig of niets.

Dat neemt niet weg dat een scoop een handig hulpmiddel is om zichtbaar te maken of er vreemde verschijnselen zijn die aandacht vragen.
Vreemde oscilaties b.v., stoorpulsen of instabiliteit op je voedingslijn om maar wat te noemen.

fred101

Golden Member

En het spul niet te dicht bij elkaar zetten, op de een of andere manier vermenigvuldigd het zich anders. Voor je het weet ziet het er bij jou uit zoals bij personen hier waarvan ik de naam niet zal noemen.

Je hebt niet zo veel nodig. Met kennis, een scoop, multimeter, signaal en functiegenerator, labvoeding kun je heel veel doen.
Voor RF komt daar een spectrum analyser en counter bij en dingen als ( inline) teminators, goede kabels, splitters, couplers, probes ect. Ook een network analyser is daar handig.
Voor digital werk is en LA handig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten