handig om te hebben

Dit topic is gesloten

joopv

Golden Member

Op 3 oktober 2012 22:49:30 schreef lexvdpoel:
dus wat is er handig om te hebben :)

Kennis en ervaring. En die krijg je niet door het verzamelen van meetinstrumenten.

Je hebt niets aan meetinstrumenten als je de beperkingen en randvoorwaarden niet kent, en de resultaten niet op waarde kunt schatten.

Dus kennis en ervaring opdoen. Sluit je aan bij een groepje zendamateurs, doe een cursus voor een examen, bouw kleine zendertjes en/of ontvangers, experimenteer met antennes.
Voor al die dingen is een spectrum analyzer echt niet nodig - met een lange / midden / kortegolf radio, en misschien nog een oude vhf/uhf scanner kun je voorlopig vooruit. Die dingen zijn allemaal voor een paar tientjes te koop op 2dehands sites en vlooienmarkten.

Valt wel mee met de meetapparatuur. Over het algemeen heb je weinig nodig. Wat je dus niet moet doen is "opvanghuis" op de gevel zetten als je weet dat je vrienden een zwak voor wezen hebben.

Als je begint heb je vooral heel weinig, simpel en betrouwbaar spul nodig. Dus als basis een redelijke (niet zo'n goedkope) multimeter, een eenvoudige scope van een goed merk, een bomvaste voeding en een stabile signaalgenerator.

jerome

Golden Member

En zeker niet te vergeten, een heel geduldige partner. Eens door dat virus gebeten zal er veel tijd naartoe gaan. Al je een beetje weet, ga je pas beseffen hoeveel je nog niet weet.

Handig:
Waar ik vooral zelf veel gemak van heb is wat chirurgisch gereedschap.
Een haakje om vuil etc. weg te peuteren, een pincet om kleine onderdeeltjes op te pakken en een spiegeltje om ergens onder of achter te kunnen kijken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/gereedschap.jpg
Niet echt electronica gereedschap maar ooit voor weinig bij Baco gekocht en hoort inmiddels tot het meest gebruikte gereedschap naast mijn zijkniptang.
Een striptang gebruik ik zelf bijna nooit, bij dikker geisoleerd draad strip ik met een scherpe zijkniptang (vergt enige oefening) en voor dunner draad en gelakt koperdraad gebruik ik een draadkrabber.

Op 4 oktober 2012 13:22:00 schreef fred101:
En het spul niet te dicht bij elkaar zetten, op de een of andere manier vermenigvuldigd het zich anders. Voor je het weet ziet het er bij jou uit zoals bij personen hier waarvan ik de naam niet zal noemen.

Ik weet, denk ik, wie je bedoeld ;)
Anderen maken zich al zorgen om de fundering. :)

Handig: een Dremel, nodig: tin zuiglitze, meetsnoeren, met diverse pennen en klemmen.

Een zogenaamde 'derde hand' Een of 2 van die klemmetjes op een soort van statief waar je de dingen aan kan hangen die je wilt solderen.

Mijn normale striptang gebruik ik niet zoveel (alleen als ik een geisoleerde nodig heb), maar mijn stripax (automagische striptang) zou ik niet kwijt willen. Zeker als je ene bosje kabel moet strippen, een keer goed instellen en je hebt elke kabel dezelfde lengte. Geen gepruts met mesjes, zijkniptangen e.d. meer :).

Helaas wel een beetje prijzig (euro of 50 of mp), maar een goedkope werkt misschien ook prima.

Vergeet ook je `lab' veiligheid niet. Rookmelder, blusdeken, brandblusser, afgezekerd stopcontact (6A bijv), etc

3e hand is alleen leuk als je een goede hebt, niet zo'n 3 euro ding dat omvalt als je er tegen aan blaast

guidob

Overleden

Op 4 oktober 2012 13:38:55 schreef joopv:
[...]
Kennis en ervaring. En die krijg je niet door het verzamelen van meetinstrumenten.

Wel als ze de één na de andere kaduuk gaan. Lijkt wel of de garantie is afgelopen hier. Al een aantal spullen moeten repareren en gisteren kwam er weer een patiënt bij. Reparatie (soms zonder schema) kan dan ook leerzaam zijn.

Voordeel; je blijft bezig. Nadeel; je hebt geen tijd meer voor de projectjes waar je het spul eigenlijk voor had gekocht.

Met verzamelen heb ik het dan ook over oude spullen bij elkaar zoeken over de hele wereld. Niet over het kopen van een heel arsenaal aan nieuw spul.

Ik zou niets kopen totdat je het nodig hebt. In die zin is jouw vraag eigenlijk onzinnig. Begin iets te bouwen, dan ga je vanzelf iets missen. Dat koop je dan. In die volgorde en niet andersom. Zo bouw je vanzelf iets op wat precies matched met wat je nodig hebt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Juist, helemaal mee eens.
Mij bekroop ook al het gevoel van:
Iemand wil iets, weet (nog) niet precies wat, maar begint alvast maar middelen te verzamelen.

Wat je nodig hebt is een doel. Een bruikbare schakeling, een idee. Dan ga je 's kijken wat je daarvoor nodig hebt. Begin gewoon aan de keukentafel. Je merkt vanzelf of je toe bent aan een beter zittende fautuil, feutail ehh foutaul, hoe schrijf je dat :-) oja, fauteuil (Frans voor "gemakkelijke stoel" :-)), beter meetgerei, een tosti-ijzer, een ander huis etc etc.

Als je het andersom doet, wordt je gereedschap je doel, maar dat is en blijft middel om je doel te halen.

Heel veel succes met de hobby, dat wel natuurlijk.

Tidak Ada

Golden Member

Vergeet niet iemand, die je af en toe koffie brengt en je verder met rust laat (à raison van een weekendje uit) >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Nouja, soms moet je ook gewoon dingen kopen als je ze niet onmiddelijk nodig hebt maar ze op je pad komen en je er op termijn wel plannen mee hebt of ze gewoon handig zijn. Ik noem een diffusiepomp en een puntlastafel.

Overigens niet aan te raden voor de TS. Ik zou zeggen: soldeerbout, multimeter, paar tangetjes en vanaf daar verderkijken wat je nodig hebt. Maar als je weet dat je verder wilt in de electronica... Dan kan je natuurlijk ook een keer een scope meenemen als die op je pad komt. Niet meteen de eerste de beste aanschaffen als je hem niet nodig hebt, want dan zal je altijd zien dat je alweer een betere en goedkopere tegen het lijf loopt voordat je hem echt wilt gaan gebruiken.

P.S. Tidak, ik ben je nog een mail schuldig maar t was nogal druk de afgelopen dagen...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 oktober 2012 00:10:28 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, puntlastafel....
Ik wacht in spanning op je post ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Is weer wat anders dan solderen toch ;) Overigens heb ik hem nog niet in huis.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 oktober 2012 00:51:37 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
harry64

Golden Member

Multimeter
Scoop

En vooral weet wat je meet. Dat scheelt enorm aan de schade&schande school. :P

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Post verplaatst naar: https://www.circuitsonline.net/forum/view/142447/26

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 23 augustus 2021 10:32:19 (73%)

Dit topic is gesloten