Plasma Tv Samsung PS50Q91 geen beeld, wel geluid

Hallo,

Sinds gisteren heb ik ineens geen beeld meer op mijn plasma,enkel geluid.
De tv is net 4jaar oud en vind dit wel straf dat deze zo snel kapot gaat...

Kan ik het probleem zelf herstellen?
Enige tips wat dit kan zijn?

mvg

Visca Barça

Zonder enige ervaring is het moeilijk te herstellen.
De fout kan allerlei oorzaken hebben welke je zult moeten meten.

Visca Barça

Begin eens met de sustain panels te controleren of alle zekeringen nog goed zijn. Mocht er 1 defect zijn dan niet domweg vervangen maar de oorzaak achterhalen.

Alle zekeringen zijn nog goed

mvg

Visca Barça

Dan wordt het meten. Zijn de Vs en Va enzovoorts wel correct?
Werkt het logic moduul goed?

Oei graag iets minder technisch zodat een leek dit kan begrijpen aub

mvg

Visca Barça

Hallo de vs en va zijn spanningen die je moet nameten of deze de juiste waardes hebben +-180 v en 80v er hangt een sticker op de achterwand van het scherm met de juiste waardes.Je kan deze spanningen op de voeding nameten of op de y en z sus.De voeding is de middelste print als je achter het toestel staat de ysus is de linkse print en de zsus de rechste print,normaal staat op de print va en vs aangegeven.

Beste,

Dit staat op de sticker vanachter:

Va : 63
Vsc: -195
Vs: 207
Ve: 94

Deze waarden meet ik:

Va: 62
Vsc: -191
Vs: 206
Ve: 14 ( deze weet ik niet zeker want onduidelijk op print)

mvg

Visca Barça

Nog even onder de aandacht brengen...

Visca Barça
maartenbakker

Golden Member

Ve is volgens mij (heb het niet nagezocht, dubbelcheck is nodig) een spanning die op de YSUS wordt afgeleid uit een van de andere spanningen. Ik zou dus als eerste die spanning nalopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Word er echt moedeloos van,wil het probleem maar niet vinden.
Is er iemand op dit forum die in de buurt van Antwerpen woont waar ik mijn plasma kan komen brengen om na te kijken?

mvg

Visca Barça
Henry S.

Moderator

Daarvoor aub even een oproep in de V&A plaatsen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 juli 2012 15:07:09 schreef maartenbakker:
Ve is volgens mij (heb het niet nagezocht, dubbelcheck is nodig) een spanning die op de YSUS wordt afgeleid uit een van de andere spanningen. Ik zou dus als eerste die spanning nalopen.

Dus het probleem zou op de y mainboard kunnen zijn?

mvg

Visca Barça

X en Y mainframebord vervangen maar helaas het scherm nog altyd zwart...

Visca Barça

Als ik het mij goed herinner, zit er een klein groen LEDje rechts onderin op het Y-SUS board, vlak bij de connector van de witte bandkabel (links van de linker bovenhoek van die connector).
Als dat LEDje aangaat (ook met een nieuw YSUS board), dan is het panel zelf overleden.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Definitie van "panel overleden"

Een panel wordt overleden verklaart door de grotere herstel bedrijven terwijl dat niet altijd het geval is. Vanmiddag nog een hele discussie hierover gehad met een werknemer van 1 van de grote herstel bedrijven hier in Nederland.

De uitleg van een defect panel geeft 'men' ook als het controller printje ( logic/LVDS/time controller of hoe je deze print ook noemen wilt ) defect is.Dit gebeurt in opdracht van de grote fabrikanten omdat volgens hun de controller bij het panel hoort. Met andere woorden kan een panel vaak weer tot leven worden gewekt door het vervangen van de controller. Het komt uiteraard voor dat een panel daadwerkelijk defect is geraakt door een sluiting in het panel.
Toen ik vroeg om aantallen kreeg ik te horen dat van de 50 toestellen slechts 5 een defect panel hadden met een sluiting, het grote deel van de toestellen hadden een defecte controller en een klein deel daarvan een defect mainboard.
Dit zijn niet mijn woorden maar die van iemand die bij een groot bedrijf werkt en mij dit vertelde nadat ik de vraag had gestelt waarom zo vaak een panel dood wordt verklaart.

Als ik zeg "panel dood", dan bedoel ik het kale panel!
Daar valt nix aan te herstellen, daar dat niets anders is dan twee (bewerkte) glasplaten die langs de randen aan elkaar gelijmd zijn en ertussen een gas opgesloten zit.

Ik spreek uit (reparatie)ervaring dat wij als reparatie servicebedrijf voor Samsung echt wel tot het uiterst haalbare (moeten) gaan (van Samsung) om LCD/Plasma panels weer aan de gang te krijgen. Merken als Sharp en Toshiba doen niet eens aan panelswap als er een defect aan een panel is; die geven dan gewoon het complete toestel op als einde verhaal. Tssk.

Ik heb ook vaak genoeg aan een PS50Q91 gesleuteld, in de vaak ijdele hoop toch nog leven terug in het panel te krijgen, maar meestal zonder succes. Zodra het LEDje op het Y-SUS board oplicht, heeft het een sluiting verderop (lees: vanuit het Y-SUS board gezien voorbij de drivers, dus de glasplaat zelf) geconstateerd en schakelt het logic-board de aansturing af om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Zelfs het tegelijk vervangen van de Y-Scan PCBs, het Y-SUS en X-SUS èn het logic board geeft dan maar één resultaat: geen beeld en een oplichtend LEDje op het Y-SUS board.
En dan kun je dus echt wel terecht spreken van "panel dood"!

Wat je eventueel kunt doen (als je genoeg werkende boarden hebt liggen en het je weinig uitmaakt dat die met grote waarschijnlijkheid óók defect kunnen/zullen gaan): verwijder de onderste van de twee Y-Scan printen en kijk of het panel dan wel start. Is dat het geval: dan zit de sluiting in de onderste helft van het panel. Is dat opnieuw niet het geval, dan weet je dat de sluiting in de bovenste helft van het panel zit.

Op 5 oktober 2012 21:26:46 schreef william1967:
De uitleg van een defect panel geeft 'men' ook als het controller printje ( logic/LVDS/time controller of hoe je deze print ook noemen wilt ) defect is.Dit gebeurt in opdracht van de grote fabrikanten omdat volgens hun de controller bij het panel hoort.

Dan kan ik je bij deze melden dat Samsung zich niet tot die groep fabrikanten wenst te scharen! Samsung heeft er bewust voor gekozen ook de printen die op de panels zitten (in ieder geval voor een zeer groot deel) als sparepart leverbaar te maken. [Dat zouden meer merken moeten doen!]

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Er brandt inderdaad een groen ledje naast de connector op de Y-mainboard...

@MNM

Wat bedoel je hiermee:

''Wat je eventueel kunt doen (als je genoeg werkende boarden hebt liggen en het je weinig uitmaakt dat die met grote waarschijnlijkheid óók defect kunnen/zullen gaan): verwijder de onderste van de twee Y-Scan printen en kijk of het panel dan wel start. Is dat het geval: dan zit de sluiting in de onderste helft van het panel. Is dat opnieuw niet het geval, dan weet je dat de sluiting in de bovenste helft van het panel zit.''

De onderste van de 2 y-scan printen?

Mvg

Visca Barça

Y-SCAN Upper PCB:
http://imageshack.us/a/img580/8466/bn9604575ayscanupper.jpg

Y-SCAN Lower PCB:
http://imageshack.us/a/img13/8140/bn9604576ayscanlower.jpg

Maak de onderste drie flexprints naar het scherm los uit de connectoren (donkerbruine strip op de connectoren eerst omhoog klikken!);
Wip de witte connector-brug tussen de bovenste en de onderste Y-SCAN PCB's los;
draai de twee schroeven waarmee de onderste Y-SCAN PCB bevestigd is , los;
Trek de Y-SCAN PCB los van het Y-SUS board.

Ps.: het model PS50Q91H is overigens minimaal 5½ jaar oud. In 2008 is Samsung begonnen met de nieuwe modelnummer-reeks, beginnend bij de letter A. De Q91 moet dus van vóór 2008 zijn (of op z'n laatst half maart 2008).

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op zaterdag 6 oktober 2012 15:24:55 (18%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

@ MNM :

Ik heb gedaan wat je me zei.

Als ik dan de tv aanzet dan gebeurd er nog steeds hetzelfde,namelijk ik hoor eerst een klik en dan het geluidje dat de tv opstart.

Dan heb ik het onderste er terug ingestoken en dan het bovenste erafgehaald,hetzelfde uitkomst.

Geen beeld op het scherm en het groen ledje brand op de Y-mainboard.

Mvg

[Bericht gewijzigd door drdre op zaterdag 6 oktober 2012 16:24:50 (24%)

Visca Barça

Dan is het 99% zeker dat het (glasplatendeel van het) panel defect is.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dus met andere woorden niet meer te herstellen?

Het is by the way een PS50Q92 als het een verschil zou maken.
Deze is gemaakt op, 22/04/2008.

mvg

[Bericht gewijzigd door drdre op zaterdag 6 oktober 2012 22:55:10 (12%)

Visca Barça

Dat maakt technisch gezien geen verschil: het enige verschil zit in de lijst.

Als het panel defect is, kun je het toestel eigenlijk wel economisch total-loss verklaren. Een nieuwe 50"/51" Samsung plasma-TV heb je al vanaf €565,- (bol.com). Kwa beeld-resolutie is die gelijk aan de PS50Q92, dus HD-ready. De Full-HD versie is de PS51E550 (voor €895,- bij Bol) en die heeft meteen ook 3D.

Overigens is het wellicht een goed moment om meteen naar een energiezuiniger type TV te kijken: een LED-TV.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Met een LED (LCD!) TV ga je qua beeld in principe een stapje achteruit, al is die techniek de afgelopen jaren flink verbeterd. Met een LED (OLED) TV kom je aardig in de buurt, maar dat is nu nog zogeheten bleeding edge technologie en bovendien flink duurder. Ook nog geen aanrader dus. Waarom niet gewoon weer een plasma aanraden als iemand daar tevreden mee is?

Hoe het verbruik van Samsung plasma's is, weet ik niet. Wel is me opgevallen dat die van LG een stuk zuiniger lijken dan die van Panasonic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."