Elektronica starter/beginner

Ik dacht zelf ook al dat dat voor nu een beetje te hoog gegrepen zou zijn. Ik denk sowieso dat het slim is om eerst wat te oefenen met een paar ledjes en wat weerstanden om te kijken wat er veranderd en uitrekenen of k het snap etc. Maar dan heb ik dus wel een simpele voeding nodig. Wat raadt je me aan? Wat moet ik aanwchaffen om die simpele schakelingen te kunnen maken ?

Zoiets ?:

Breadboard
LEDjes
9v batterij
Spanningsregelaar
Draadbruggen
Weerstanden
Mss nog een banaanstekker ?

wat je zeker nodig hebt:

  • Breadboard
  • voeding/batterij
    bij een 9V blokje wel een aansluiting voorzien om deze in je breadboard te prikken
  • draadbruggen
    ik heb hiervoor een oude telefoonkabel gebuikt en op de gewenste lengte geknipt en gestript
  • ledjes
    neem een paar verschillende kleuren, 30mcd is voor testen en beginners voldoende, een leuke schakeling om met ledjes te maken is de asstabiele knipperled schakeling
  • weerstanden
    (kwart wat is voldoende)
    aangeraden weerstanden om in huis te hebben:
    1. 100 ohm
    2. 220 ohm
    3. 330 ohm
    4. 470 ohm
    5. 1k ohm
    6. 10k ohm
    7. 100k ohm
    je zou hiervoor een weerstanden set kunnen kopen (http://elektronicadirect.nl/index.php?item=set-van-610-weerstanden-_e1…) wel duur als je ze niet allemaal gaat gebruiken
  • condensatoren
    (elco's en mkt/keramische), afhankelijk van wat je wilt proberen
  • transistoren
    standaard bc547B en bc557B kunnen voor veel gebruikt worden
  • potentiometer (variabele weerstand)
    1k ohm, 5k ohm (vaak 4.7k ohm), 10 k ohm zou voldoende moeten zijn om te beginnen (let wel als je deze in je breadboard steekt gaat je breadboard hieraan leiden doordat de pinnen van potentiometers vrij breed zijn)
  • een spanningsregelaar
    is handig, een 7805 kun je al makkelijk nodig hebben maar om te beginnen zie ik niet waarom je deze al nodig zou hebben, als je er toch 1tje koopt neem dan zeker ook 2 100nF condensatoren en 1 10µF elco
  • een paar diodes
    in huis hebben kan ook geen kwaad, waak worden deze ook gebruikt in schakelingen,
    1. 1n4148 (smal signal diode)
    2. 1n4004 (gelijkrichter diode)

wat zeker handig is om te hebben:

  • Multimeter
  • Scoop (optitioneel)
    voor een beginner is dit TE duur, zeker als je niet zeker bent of je hem echt nodig hebt
  • een abonement op Elektor, (optitioneel, leerijk maar moeilijk)
    vind je veel interesante artikels in, maar waarschijnlijk allemaal nog veel te hoog gegrepen, ook voor mij zijn deze vaak te moeilijk of niet interesant. je kunt wel een proefabonement nemen van 3 maanden.

Eerst moet je weten wat je wilt gaan maken. op bassis van het project de onderdelen aanschaffen. Je kan ook zelf proberen maar je kunt een ledje opblazen als je hem met een verkeerde weerstand aansluit bijvoorbeeld. je moet ook weten welk ledje je neemt, ik heb hier 43 verschillende leds liggen met verschillende voltages en stroom opnames.

Heb je een smart telefoon? download electrodroid, ik help ook mee met de vertaling.

Kijk eerst welk projectje je wilt doen en koop daar de onderdelen voor. en ja idd ledje weerstanden, 9v batterij ook een stekkertje dat de de batterij in het bordje kunt prikken, kabeltjes (massief 1 kern), een schakelaar of drukknop. met je voltmeter kun je de voltages meten over de weerstanden en verbruik van de schakeling. zo kun je zelf berekeningen maken met weerstanden paralel of in serie.

Mail me maar is als je meer wilt weten.

Hoi allemaal,

Iedereen is van de beste wil om de TS te helpen maar tussen de regels door lees ik ook veel tegenstrijdigheden en zo bestaat de kans dat een beginner door de bomen het welbekende bos niet meer ziet.

Misschien dat er eens een aantal beginners(breadbord)schakelingen op de site kunnen worden gezet die uiteraard CO approved zijn en waar voor iedereen wat tussen zit. De een heeft wat met knipperende ledjes de ander stort zich graag in de HF en weer een ander kwijlt van LF schakelingen.

Gr,

Paul

I thought, I thought of everything

@TS: Als je echt veel op je breadboard wilt maken dan zou je eens Electronic Circuits for the Evil Genius, 2 Edition moeten aanschaffen. Alle projecten die erin voor komen worden op een breadboard gemaakt. Meestal staat er ook een uitleg bij van wat elk component doet.

Als je geen kennis hebt dan zou ik eerst met Electronica voor Dummies lezen, als ik dat zelf had gedaan had ik hier een hoop topics bespaard :D

En een tip: als het om componenten gaat koop alleen maar wat je nodig hebt.

HF virus is hier aanwezig!

Het boek is inmiddels binnen. Ik ga maar gewoon beginnen met lezen en kom vanzelf bij de eerste schakeling die uitgelegd staat in het boek, daar haal ik dan gewoon de materialen voor en dan ga ik lekker een beetje proberen.

Was net wel in de formido en heb daar gekeken naar een drukschakelaar en 2 x 0.75mm² draad (Blauw/Bruin), maar het werd me niet duidelijk wat voor lampje ik daarop kon aansluiten met een 9v-batterij. Volgens mij als ik het bruine draad van de 9v batterij naar de drukschakelaar laat lopen en vervolgens naar een fitting en de blauwe van de fitting terug naar de batterij heb ik een gesloten circuit toch ? maar wat voor fitting/lampje kan ik daar dan op aansluiten ? (Ik snap dat dat geen schakeling is zoals bedoeld op een breadboard, maar als dit klopt snap ik iig hoe ik een kring dmv de 9v-batterij kan voorzien van spanning.)

pa3gws

Golden Member

Ik denk dat je bij de fietsen maker meer kans van slagen hebt dan bij de bouwmarkt.
Koop daar een fiets lampje (6 Volt) en een platte 4,5 Volt batterij en tot slot een rolletje draad voor bijvoorbeeld het achterlicht en klaar is klara

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

maar bij formido is installatie techniek he. Dat is het grote spul.
huis tuin en keuken knoppen enz... kijk eens hier: www.dickbest.nl
Deze boef is goedkoop.

Thuisgestuurd in 2 dagen door de brievenbus.
Als je componenten nodig hebt kun je ze daar bestellen.