Waarom zijn de regels zo verscherpt?

Dit topic is gesloten

Paar jaar geleden heb ik eens een topic gepost inzake een elektronische ontsteking voor het traditionele carbid schieten.

Zie: http://www.circuitsonline.net/forum/view/39155/1/vliegenmepper

Hier kreeg ik goede info zowel van de mods e.d....

Maar als er nu iets word gevraagd voor een simpele ontsteking d.m.v. bobine of wat voor generator dan ook dan is het gelijk BAM slotje mag niet...

Zijn we hier bang geworden dat we met een kilo tnt het vliegtuig instappen met een label "made by co"?

Ik ben graag VEILIG bezig met mijn carbid hobby eens per jaar en veiligheid is alles, en mag best gezegd worden dat die veiligheid mede dankzij dit forum tot een hoger nivo getild is.

Ik heb een goede betrouwbare elektronische ontsteking, welke dmv een 433mhz zender/ontvanger te bedienen is en een dodemansknop op de carbidbus zelf. Ik kan dus ruime afstand houden en veilig het nieuwe jaar inluiden.

Carbid schieten en alle andere vormen van vuurwerk zijn zowiezo niet veilig.(en zouden verboden moeten worden,of zulke hoge accijns op vuurwerk heffen dat je het wel uit je hoofd laat om het te kopen)
Ik vermoed dat CO er daarom een slotje opgooit net als andere illegale knutsel werkjes op oa brommers om de politie om de tuin te leiden.
Ik denk niet dat er een forumlid in verband gebracht wil worden als er een ernsig ongeluk gebeurd met jouw carbid bus. Hoe veilig jij ook denkt dat het is.

Carbid schieten is overigens aan de noordwest kant van het land gewoon verboden (ook met oud en nieuw)

[Bericht gewijzigd door cmk op donderdag 8 november 2012 23:16:12 (24%)

we hebben het hier wel over 6 jaar verschil he.

8½ jaar geleden poste ik niet zoveel, maar heb wel een hoop gelezen. veel mensen zien komen en gaan.

ik denk dat de mentaliteit en het publiek langzaam aan gewijzigd is. er word steeds minder nagedacht en steeds minder inzet getoond.
(vooral in september, als de scholen beginnen :P)

men is zich mischien gaan beseffen dat je iemand met weinig kennis beter niet kan helpen ipv simpelweg zijn/haar vraag te beantwoorden en dan hopen dat de rest wel snor zit.

GMT+1

Ik meen mij ook te herinneren dat er een of andere nieuwe regel/wet ingegaan was die een auteur/beheerder/website gedeeltelijk of geheel verantwoordelijk kon houden voor toegebracht letsel of veroorzaakte schade, ook al was dat een kwestie van gezond verstand (zeg maar het Amerikaanse model 'er stond niet op de verpakking van de magnetron dat ik m'n kat er niet in mocht doen...')

Of dat klopt weet ik niet...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Gewoon internet afkluiven.
CO heb je voor bommen en andere illegale stuff helemaal niet nodig.
Hier doe ik je gewoon een site voor het zwaardere vuurwerk [url]doe maar niet[/url] cadeau.
Google is your friend ;-).

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 november 2012 14:34:27 (13%)

Ach mensen.....kom toch, bommen? illegaal?

Carbid is gewoon onschuldig en veilig.
Het is maar hoe je ermee omgaat en wettelijk LEGAAL.
Het is hoe je ermee omgaat, net als een ondeskundig persoon z'n handen in een tv zet waarna een elco zich even ontlaad op diegenen.

weet wat je doet of doe het niet...

De onzinnige reactie's van het moet verboden worden samen met het gehele vuurwerk traditie slaat kant noch wal, in verhouding rijden er meer mensen zichzelf in de vangrail als ongelukken met vuurwerk.

Oké, oké, hier een ander linkje [url]doen we ook niet[/url] (Hoe verzinnen ze die naam. Ik snap het niet).
Google is your friend.
Blijf niet hangen aan CO.
Internet is wereldwijd.
En zo is voor iedere legale en illegale activiteit wel een site te vinden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 november 2012 14:35:05 (7%)

Op 8 november 2012 23:11:33 schreef cmk:
...net als andere illegale knutsel werkjes op oa brommers om de politie om de tuin te leiden.
...

Kun je een voorbeeld geven van zo'n topic dat vanwege het onderwerp (en niet vanwege wangedrag van de TS) is gesloten? Ik verbaas me er altijd over dat die dus wel open blijven, aangezien dat toch duidelijk illegaal is.

De TS hier heeft eigenlijk ook wel een punt. Ik weet niet hoe het precies is gesteld met de juridische status van carbidschieten, maar als hij gelijk heeft en het daadwerkelijk toegestaan is, zie ik het een beetje in dezelfde categorie als tesla coils met magnetron transformators en andere dergelijke zaken die met gevaarlijke hoogspanning te maken hebben.

Ik had een tijdje terug het idee om zelf een HF ontsteking op een elektrode lasapparaat te maken; dat zou een interessant dilemma worden hier, denk ik.

@TS: ik ben met je eens dat een elektronische ontsteking veiliger kan zijn dan sommige andere methoden, maar bedenk je wel dat schijnveiligheid erger is dan geen veiligheid. Zo'n 433MHz ontvanger kan heel gemakkelijk gestoord worden, dus er is een reëel risico dat het ding een keer ontsteekt zonder dat jij daar het commando voor geeft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Persoonlijk vind ik de vraag hoe veilig of gevaarlijk iets is, interessanter dan de vraag of het mag of niet. De kennis van een Darwin-kandidaat speelt daarbij een grote rol.

Dus zo gauw je nattigheid voelt, is 't niet verkeerd eerst eens door te vragen wat iemand nu precies van plan is, waarom, en of hij/zij begrijpt waar 'ie mee bezig is. Als iemand dan door de mand valt, is 't wel een beetje onze 'plicht' diegene op gevaren, evt. illegaliteit etc te wijzen.

Maar daar moet je ook weer niet te krampachtig over doen. Kletsen over activiteit X, en activiteit X daadwerkelijk uitvoeren, blijven toch 2 verschillende zaken. Uitgebreid over X discussiëren, staat niet gelijk aan "mensen aanmoedigen X te proberen". Meest besproken methode is lang niet altijd de beste of veiligste (zie: kennis van zaken & gezond verstand). En mensen die dan X doen, zijn uiteindelijk toch zelf verantwoordelijk voor gevolgen daarvan. Dus: please... rustig aan met slotjes, moderators! ;)

Op 8 november 2012 23:25:03 schreef Progger:
men is zich mischien gaan beseffen dat je iemand met weinig kennis beter niet kan helpen ipv simpelweg zijn/haar vraag te beantwoorden en dan hopen dat de rest wel snor zit.

Ben ik het in principe wel mee eens. Maar als 't een populaire activiteit / onderwerp is, gaat zo iemand gewoon naar een andere van de 1001 sites erover. In dat geval is goede uitleg misschien beter dan je handen ervan af trekken (= advies elders, mogelijk veel slechter / riskanter met alle gevolgen van dien).

dat is nu dus mijn punt......
er zijn forums over carbid, dat weet ik ook wel.....maar ik combineer deze traditie met elektronica..
dan is het wel fijn om de info weg te halen bij de mensen die hier verstand van hebben.
en het gaat mij nog niet eens zo zeer om de regels des te meer om de reacties, was het toen nog geen probleem en kreeg je hulp aan alle kanten, word er nu nors geantwoord ban, slotje, illegaal, Google maar etc.

p.s. ik weet dat de 433mhz ontvanger best gevoelig kan zijn maar zoals al vermeld word de voeding hiervan pas geschakeld wanneer de bus gereed is. daarbij verwacht ik niet veel storing in een weiland ;)

EricP

mét CE

daarbij verwacht ik niet veel storing in een weiland ;)

Assumption is the mother of all fuck-ups...

Progger heeft ook een punt. CO is veel te toegankelijk geworden voor allemaal mensen die het echt niet snappen en proberen met halve kennis wat voor elkaar te krijgen. Dat was een aantal jaren terug (toe ik alleen nog mee las) duidelijk anders. Helaas zijn veel mensen met kennis (om die reden?) nauwelijks nog actief :(

Henk H.

Golden Member

Dat er 1001 andere sites zijn waar men heen kan gaan als je bij CO geen antwoord krijgt is m.i. geen argument bij de vraag hoe CO hier mee om moet gaan. De CO-community (gebruikers en mods/beheer) hebben alleen invloed op wat er op CO gebeurt. Andere sites sluiten is onmogelijk, net als proberen foutieve informatie op andere sites hier proberen recht te zetten.

Het gaat erom hoe je omgaat met de (beperkte) invloed die je hebt, in dit geval CO.

Ik lees sinds een paar maanden actiever mee. Ik heb nog maar weinig slotjes gezien wegens gevaarlijk/illegaal. Naar mijn idee wordt bij twijfelgevallen wel gekeken hoe de TS suggesties rondom veiligheid en wetgeving oppakt en in hoeverre de betreffende persoon verstand van zaken heeft. Gebeurt dat niet, of blijkt hij/zij geen kennis te hebben of te willen leren, dan volgt een slotje.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Hm, nog geen MOD te zien :-)

Enne, wat was je probleem ook al weer....?

Vuurwerk en Carbid schieten is natuurlijk gewoon dom vermaak...Bang en het is weg. Gevaarlijk en zorgt voor maatschappelijke kosten. Daarom is het eigenlijk niet wenselijk in onze maatschappij, en zou verboden moeten worden..... dat is mijn persoonlijke visie, nu verder waarom de regels:

Verder geloof ik niet dat het zozeer strenger is geworden maar vooral duidelijker.

Iedere organisatie/initiatief doorloopt globaal het volgende proces:
1. Creatief idee, uitvoering op basis van eigen ideeën en visie.

2. Professionalisering, door groei is het uitvoeren op basis van eigen ideeën en visie niet langer werkbaar. Er zijn verschillenden visies en meningen. Er word beleid opgesteld en richtlijnen, maar daarbinnen is ruimte op er per situatie passend mee om te gaan.

3. Bureaucratisering, door groei is de verschillende interpretatie van beleid en richtlijnen door uitvoerende niet langer duidelijk. De leiding vind dat ze te weinig grip op de organisatie heeft. Beleid en Richtlijnen worden regels en aangescherpt. Deze moeten star gevolgd worden.

Uiteindelijk loopt dit laatste vaak min of meer vast en komt er weer ruimte voor nieuwe creativiteit.

Zoals ik het beleef is CO nu min of meer in de professionele fase.

In de overgang van creativiteit naar professionalisering zijn er ook verschillende afsplitsingen van gebruikers naar andere of eigen fora geweest maar deze hebben alle niet een grote community ontwikkeld zoals CO

Henry S.

Moderator

Op 9 november 2012 07:20:23 schreef EricP:
[...]Assumption is the mother of all fuck-ups...

Progger heeft ook een punt. CO is veel te toegankelijk geworden voor allemaal mensen die het echt niet snappen en proberen met halve kennis wat voor elkaar te krijgen.

En daarom is besloten dergelijke topics niet toe te staan.

@klabam: Je kent de FAQ, je gaat er mee akoord of niet... En die is al jaren zo.

En om te voorkomen dat nog meer mensen niettoegestaande linkjes posten (idd, gebruik dan maar Google, bedankt voor het verpesten van de discussie) gaat hier een slotje op.

@SparkyGSX: Als jij een dergelijk topic opent, dan is het wel duidelijk waar het voor bedoeld is.

Aanvulling:
Helaas wordt een parallel getrokken met opgevoerde brommers en teslacoils. Alle vergelijkingen daarmee lopen finaal spaak:

Net als bij elk ander wapentuig is het bezit, de produktie, de verspreiding, en het gebruik van vuurwerk buiten de normale categorie strafbaar en levert meestal een strafblad of erger op. Verder is het professioneel gebruik van vuurwerk omgeven met regels en vergunningen. Carbid wordt alleen om traditionele redenen op bepaalde tijdstippen en locaties toegestaan, voor het onsteken geldt hetzelfde, het wordt gedoogd maar dat is dan ook alles.

Aangezien de politie meer en meer optreedt tegen de publikaties van dergelijke zaken, kan en zal CO zich daar niet mee bezig houden, en ook geen ondersteuning bieden. We kunnen daarbij geen onderscheid maken tussen puistekoppies van twaalf of professionele vuurwerktemmers.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 november 2012 21:19:29 (37%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten