aansturing vervangen van scootmobiel

ik zit met een probleem, ik heb een scootmobiel gekocht en die wil ik gaan gebruiken om een skelter elektrisch te maken.
nu zit ik met het probleem dat de vooruit en achteruit word bestuurd door dit dingetje.
http://jwpost.nl/20121111_001.jpg
pijtje naar links is achteruit en pijltje naar rechts vooruit.
die wil ik met 2 potmeters vervangen 1 voor vooruit en 1 voor achteruit.
ik neem aan dat het halfrond stangetje een weerstand heeft en naarmate het pijltje dichter bij de linker of rechter kant komt de weerstand minder word. nu wil ik hiervoor 2 potmeters voor gaan gebruiken alleen het gevaar is dus als beide potmeters tegelijkertijd gebruikt worden dan weet ik niet wat dit doet met de aansturing.
ik zoek dus daarbij een oplossing voor als beide potmeters worden gebruikt er niks gebeurt of alleen 1 gebruikt.
ik zat zelf te denken aan een arduino voor dit, omdat ik dit wel kan alleen misschien dat jullie een betere oplossing hebben.
voltages,weerstand enzo weet ik nog niet, heb geen multimeter hier liggen :s

en waarom wil je dat vervangen door 2 pot meters???

ik neem aan dat één kant van dat stangetje aan massa hangt, en 1 kant aan een voedingsspanning. staat de loper halfweg, dan heb je 1/2de voedingsspanning en doet de boel niks.

als je nu 2 meters gebruikt mrt een weerstandje bij en die parallel zet. en dan met een keuzeschakelaar moet je kiezen uit vooruit (1e potmeter) of achteruit (2de potmeter). als je ze samen gebruikt, gebeurt er niks aangezien je maar 1tje selecteerd:

de weerstand en potmeter samen in serie moeten dan dezelde waarde hebben dan de originele.

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/potmeters.jpg

in de bovenste parallelkring staat de loper bv links. er gebeurt niks aangezien de weerstand links, en de potmeter rechts dezelfde waarde hebben (net als origineel in de middenstand). je kan dan vooruit rijden door de loper meer naar rechts te draaien. je kan enkel het vooruit gedeelte besturen aangezien die weerstand links ervan vast is (dat zou het achteruitgedeelte zijn dan).
selecteer je de onderste kring, dan heb je net het omgekeerde. je kan van volledig achteruit tot stilstand selecteren.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken