waar werden de beruchte*tech*merken verkocht?

beste allemaal.ik heb vandaag een multitech tv gekregen die het prima doet.Nu vroeg ik me zo af:waar werden deze tech merken verkocht?door welke fabrikant werden ze gemaakt?Ik kan er helemaal niks over vinden.
nu ken ik de merken PRIMA,supertech,multitech,frontech,protech en wat allemaal niet meer.Gezien deze merken veel op elkaar lijken lijkt het logisch dat ze van een en de zelfde fabrikant zijn,of misschien juist niet?mvg robert haar

maartenbakker

Golden Member

Samengevat heten die dingen in de wandelgangen vaak "de pechmerken".

De merknamen waren en zijn van handelsmaatschappijen. De fabrikant verschilt vaak zelfs per model (en is voor de kenner soms te herkennen, ik hobby daar ook een beetje in en ben ooit begonnen alle modellen in kaart te brengen maar daar kan ik op het moment niet bij dus doe veel uit het hoofd). Verkoop is en was in bouwmarkten, supermarkten, beddenzaken, bingo's, kermissen, postorderbedrijven, hema, V&D, kijkshop, aldi, lidl, etc. maar ook wel als goedkoop alternatief in bruingoedzaken (soms hadden ketens ook eigen huismerken, zoals Expert - zowel V&D als Expert betrokken veel bij Körting).

Soms heeft een handelsmaatschappij meer merken. Multitech, Audiosonic en MT-Logic waren van dezelfde. Soms gaan er ook bedrijven samen of worden merkrechten doorverkocht.

Fabrikanten zaten echt letterlijk all over the place, tegenwoordig voert China de boventoon met Turkije op de 2e plaats.

Vroeger kwamen zulke toestellen naast China en Japan ook wel uit Oost-Duitsland, West-Duitsland, Frankrijk, Turkije, Roemenie, Engeland, Italie, Letland, Spanje, Korea, Rusland, etc. Juist dat maakt ze ook wel erg boeiend. Ik zoek onder andere ook nog informatie over de beruchte Indiana chassis van zo rond 1990 en over vroege Turkse en Roemeense productie in het algemeen.

Samsung is hier ook ooit begonnen als een van de pech-leveranciers, net als Daewoo en LG. Het spul was toen nog vaak dubieus van kwaliteit (nu zijn het aardige B-merken met A-merkaspiraties en zijn het veelal de Chinese en Turkse fabrikaten die dubieus van kwaliteit zijn - de markt schuift dus een beetje op), en mensen hadden vreemd genoeg meer vertrouwen in de pechnaampjes die erop werden geplakt dan in de echte fabrikant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste maarten,ik heb hier de multitech kt-8228dk.
best een leuk beeld.Deze tv is van 08-01-1987 gemaakt in thailand.wat wel grappig is dat ik zelf op 07-11-1988 door men ma op deze planeet gedropt ben.de tv is dus iets ouder dan mij haha.deze tv's zijn idd ook boeiend.Er is nu een frontech naar mij op weg.mijn ALLEREERSTE tv ooit was een frontech waarvan ik de code niet weet.Was halvewege de 90's.Ik weet wel dat daar altyd het geluid van stuk ging.4x laten repareren(mijn ouders dan)tot hij later niet meer aan ging.Zou wel leuk zijn als u ooit bij de documentatie kunt komen ben zeer benieud.mvg robert haar

Maarten,

Je hebt mijn favoriete (NOT) merk nog niet genoemd....

Hint..ik ga een broodje doner eten!
het kreng speelt nog steeds.. ;)

Yoko was ook zon fijn merk van dubieuze kwaliteit

Frontech zag je veel bij de kijkshop en de makro..

je kreeg waar je voor betaalde..kwaliteit was over het algemeen belabberd.

toch waren veel dingen goed te repareren en waren onderdeen soms gewoon leverbaar.

Volgens mij kwamen veel van die dingen ook bij Orion en Funai weg.

haha toevallig een beko grundig?:P
Heb ook nog een marquant mct-1494p2
ook verkocht als akari.Het chassis type heb ik nog niet direct gevonden.maar wat wel op viel is dat er een akari chip in zit.lijkt een beetje beko achtig.mvg robert haar
http://imageshack.us/a/img821/4269/img01071q.th.jpg
http://imageshack.us/a/img23/1646/img01081.th.jpg
http://imageshack.us/a/img580/2056/img01091k.th.jpg
http://imageshack.us/a/img20/3872/img01101h.th.jpg
http://imageshack.us/a/img811/555/img01111l.th.jpg

deze is onderweg:
http://imageshack.us/a/img827/6789/p1000141resized.th.jpg
men eerste tv bron google:http://imageshack.us/a/img689/7148/imagergd.th.jpg

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op donderdag 22 november 2012 16:46:15 (15%)

RAAF12

Golden Member

Goldstar was ook zo'n obscuur merk uit Korea, slecht spul. Toen veranderden ze de naam in Lucky Goldstar wat we nu kennen als LG.

Onderdelen en service van Multitech was in Amsterdam, of dat nog zo is, is mij niet bekend. Het adres was aan het (de) Tynmuiden als ik het goed heb geschreven. Het leuke is dat Multitech een eigen codering gebruikte voor onderdelen, zo was een L... een gewone TDA 2579 en zo waren met de juiste tabel er bij alle componenten te herleiden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Dat is inderdaad wel heel handig ja.Is wel grappig dat er nog redelijk wat van deze tv's nog steeds te verkrijgen zijn.spelend wel te verstaan.(zal dan misschien het nodige aan vervangen zijn eventueel)

maartenbakker

Golden Member

Ergens meen ik in je plaatjes ook iets van Orion te herkennen, dat is meestal simpel te zien aan de gebruikte controllerchip. Daar moet dan ook Orion op staan. Verder zijn dingen vaak aan printopdrukken te herkennen, alleen weet ik daar lang niet allemaal nog de oorspronkelijke fabrikant bij. Wel heb ik een reeks oude modellen ontdekt waarvan de opdruk in het latere systeem van TCL past, en zo kom je steeds meer tegen.

Funai was inderdaad ook zo'n grapjassenfabrikant, die tegen alle verwachtingen en tegen beter weten in nog steeds overleeft; heeft regelmatig videorecorders aan Multitech geleverd. VHS-videorecorders van Philips sinds 2002 en al hun Noord-Amerikaanse televisies komen ervandaan, maar ook goedkope printers van Dell en Lexmark. Hun toetsenborden waren vreemd genoeg wel goed. Net als vroeger verbuigen die videoloopwerken nog steeds als je er alleen maar naar kijkt. Vroeger was het "dumper rubber" een beruchte foutoorzaak. Een nieuw rubbertje monteren had geen zin, maar verbuigen van het uitsteekseltje waar het rubbertje op zat was voldoende om de boel weer spelend te maken. Hun LCD-televisies zijn bijzonder apart van constructie, met voeding, inverter, kleinsignaal allemaal op 1 print (ken ze alleen uit de manuals gelukkig)

De 3 Turkse fabrikanten zijn Beko (daar komen veel van de iets recentere modellen van Multitech/Audiosonic/MT-Logic trouwens vandaan), Vestel en Profilo-Telra. Vroeger werd er kennelijk ook wel aan licentiebouw gedaan en het stukje geschiedenis van licentiebouw tot de 3 groten mis ik ook nog.

Een van de redenen dat het vaak nog speelt, is dat het om kleinbeeldtoestellen gaat die bovendien weinig gebruikt zijn.

Beruchte toestellen waren de Onwa- en afgeleide chassis (Kong Wha video engineering was naar ik meen de dader van die dingen en fabriceerde ook voor Akai en JVC maar het voedingsontwerp kwam veel voor - uit het geheugen gezegd ook in voornoemde TCL-achtigen), waar de voeding na een paar jaar altijd opsteeg omdat er een 47u elco'tje rot werd. Dan mocht je vaak ook de 2SC2335+2SA1015 standbyswitch vervangen en in erge gevallen ook nog een handjevol andere onderdelen maar dan speelde het altijd weer.

Andere beruchte toestellen waren de 2e generatie Italiaanse toestellen (echte fabrikant nog niet achterhaald, Italie was tot eind vorige eeuw bijzonder productief, maar van alle fabrikanten zijn er nog maar 2 of 3 over) die met een TEA2026 en verder ook van Thomson afgeleid voedingsdeel werkten, met de grote scheidingstransformator. Die voeding klapte er vaak uit en heb ik eigenlijk nooit de tijd en moeite ingestoken om uit te zoeken hoe je die heel kon houden. Nu zou ik er voor m'n verzameling wel weer eens eentje willen hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een van m'n eerste tv's was ook een frontech , met van die oude drukknoppen nog.. overigens denk ik dat je datum miss wel verkeerd is , staat er geen 08-01-1987 minesterio pt oid bij .dat is een bekende datum van een keuring of dergelijk wat veel tv's achterop hadden staan. m'n eerste oude sony tv was door de vorige eigenaar weggemikt vanwege die datum achterop ( defect en al veel te oud dacht hij ), welke 6 jaar scheelde tov de echte datum :) de tv was nog geen 7 jaar oud en had alleen een losse soldering ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 22 november 2012 17:01:17 schreef RAAF12:
Goldstar was ook zo'n obscuur merk uit Korea, slecht spul. Toen veranderden ze de naam in Lucky Goldstar wat we nu kennen als LG.

Wat nog steeds een verdacht bagger merk is ...

( mooi spul ? NOT ! )

@maarten.Prachtig die verhalen haha.is echt heel boeiend!(klinkt sarcastisch maar is allesbehalve zo bedoelt!!(vind dat echt leuk om dat soort dingen te lezen)Die recorder die onder de tv staat is een funai met dvdspeler.Na een filmpje te hebben gekeken week geleden brak na een poging de band er uit te krijgen door de eject knop kwam er een onheilspellend lawaai uit.Een van de armpjes die de band naar beneden begeleid brak af(plastic)dus ja behoorlijk gammel spul en de band moest er voorzichtig uit gesloopt worden.@testman:
http://imageshack.us/a/img17/6997/afbeelding032t.th.jpghttp://imageshack.us/a/img145/1135/afbeelding033.th.jpghttp://imageshack.us/a/img692/6366/afbeelding034ay.th.jpg misschien idd iets te snel geschreeuwd hahah

Funai?

Raam open...
Pak dvd/video
Gooi uit raam
raam dicht

Grootste probleem bij mij is ruimte...ik wil er ook nog wel blokker kneusje bij hebben maar de stelling staat vol ;)

De enigste Italiaan die ik heb is Indesit (een T12)

@ testman
Volgens mij heeft die keuring iets te manken met rontgenstraling..
Staat ook achter op mijn Sony die wel uit 1987 komt.

[Bericht gewijzigd door PL500 op donderdag 22 november 2012 18:39:58 (10%)

maartenbakker

Golden Member

Ik denk meer een algemene keuring van het Italiaanse equivalent van de PTT, want ik kwam die ook wel op videorecorders tegen. De Duitsers hadden ook zo'n keuring (ben de naam even kwijt) maar die ging wel specifiek over de Roentgenstraling.

@aristonaboy: klinkt niet sarcastisch hoor, en ik vermoedde al dat jij ook een liefhebber bent.

Die KT-8228DK is volgens mij ook zo'n ding waarvan de voeding opstijgt. Als je hem veel gaat gebruiken liefst preventief een kwaliteitselco monteren inplaats van de 47u elco aan de basis van de voedingstransistor. Mogelijk een TCL-achtige. Op de printplaat staat dan iets dat lijkt op xxx-B1488-xx ofzo.

Op 22 november 2012 18:33:45 schreef Sine:
[...]

Wat nog steeds een verdacht bagger merk is ...

( mooi spul ? NOT ! )

Nou, ik vind het toch wel een stevig b-merk geworden (bagger noem ik c-merken). Ze zijn goed bezig in de ontwikkeling (een van de criteria om als fabrikant hogerop te komen) en de bouwkwaliteit is toch een trapje hoger dan het allerlaagste spul.

@PL500 hieronder: Klopt, dankjewel voor de hint! Omdat ik via verschillende toeleveranciers heb besteld is het in de molen gekomen van onderlinge verrekeningen en factureringsachterstand. Ik mail je zo spoedig mogelijk.

@PL500 hierboven: Blokkerkneusjes waren een categorie apart. Jubileetoestelletjes waren er in 2 varianten: de goede van Tecnimagen in Spanje (voormalig Philips) en een slechtere uit de *pech-categorie. Later verkocht men Provision, en die kwamen bij Siauliu Tauro uit Letland vandaan. Redelijk goed budgetspul.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 22 november 2012 19:06:46 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,

volgens mij sta ik nog bij je in het krijt....

@maarten:dat klopt helemaal!philips en aanverwanten en dit soort merken zijn idd ook liefhebberij van my. @pl500. tja die funai doet dienst als ontvanger.tussen kpn en de tv.De tv heeft geen scart namelijk hahah.
iemand een idee omtrent de datum op mn tvtje?

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op donderdag 22 november 2012 19:13:38 (10%)

Video als modulator heb ik zelf ook een poos gedaan maar ik heb ook buizen televisies zonder UHF.

Ik gebruik nu een VHF modulator op kanaal 3 of 4 werkt voor alle televisies.

kun je een fotootje van het chassis van die multipech maken?

Maarten,

Weet jij toevallig ook waar de goedkope blokker lcd's tegenwoordig wegkomen?

ik zat eingelijk ook aan de provision te denken..ik dacht dat dat Beko of Vestel was.

hoe is de tegenwoordige kwaliteit van de turkse merken? is het nog steeds "Schrott"?

Ik zal vanavond of morgen even een foto maken.de xirons en duals komen van vestel net zoals de salora's van wehkamp.de q.media en dergelijke komen van een chinese fabriek waar onder anderen een aantal types van salora vandaan komen met dvdspeler,een tve(heb die salora allebei en de tve,telefunken gehad)hkc,telefunken en zo een aantal meer.http://imageshack.us/a/img255/2140/afbeelding005w.th.jpgalle chineze merken van deze fabriek hebben het zelfde menu en dergelijke
chinese blokker tv's:waaronder de salora op de foto,telefunken,die genoemde tve,q.media,hkc

Diamon

Golden Member

Heb vroeger (ik was iets van 8) een Cosmel tv gehad. Kan mij er niet meer veel van herinneren.3

@diamon,Volgens mij was cosmel iets van supertech ofzo lijkt wel veel op super tech als ik de foto's op internet bekijk.mvg robert haar

RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2012 18:33:45 schreef Sine:
[...]

Wat nog steeds een verdacht bagger merk is ...

( mooi spul ? NOT ! )

Net zoals Samsung <G> Zit zelf te twijfelen over aanschaf van een nieuwe TV. Lastig omdat er zo weinig info is over de bouwkwaliteit en de gebruikte onderdelen van nieuwe types.
Philips/Sony? Ben er nog niet uit.

heb beneden een lg plasma maar deze doet het perfect.zeer mooi beeld.alleen deze is net 3 maand oud dus moet zich verder bewijzen.zelf zeer tevreden

maartenbakker

Golden Member

Klopt, qua beeld, stroomverbruik en afmetingen viel LG plasma me positief op. Is alleen niet voor alle modellen full HD. De bouwkwaliteit zal zich nog moeten bewijzen, dat weten we over een paar jaar.

Ik heb een lichte voorkeur voor Panasonic, maar als het LCD moet zijn dan zijn de dure Philipsmodellen ook nog steeds wel mooi.

@hieronder: Philips TV's worden tegenwoordig in een joint-venture gebouwd. Ontwerp en constructie van de dure modellen is nog steeds "Philips". LG lijkt me opzich geen slechte keus verder.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn opa en oma hebben een panasonic.kwa beeld lijkt het een plasma: mooi scherp en warme kleuren alleen het is dus een lcd.hun oudere sony bravia had veel meer een korrelig beeld(met ziggo insteek kaart)Dus ik zal als ik niet voor lg had gekozen wel voor panasonic zijn gegaan.Philips heeft kwa merk en design en achtergrond mijn voorkeur omdat philips in een adem met tv's genoemt kan en mag worden.Maar nu philips niet meer zelf de tv's bouwt(corrigeer me als ik t fout heb)leek lg me een goede keus waar ik zeer beslist geen spijt van heb.Mede omdat philips en lg hebben samen gewerkt.mvg robert haar

@Maarten, die Italiaanse merken waren, Seleco, Zanussi en Indesit. (twee houten ballen en een gummi tiet) dus koop hem niet! Men had het hier over Turks en Telefunken, maar dit kwam van Thomson en werd ook door B&O gebruikt. Ik heb video's onder handen gehad met Tech namen en die kwamen zo van Panasonic, evenals Akai wat zo van JVC kwam. En zo kan ik er nog heel wat opnoemen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!