Je mooiste gratis aanwinst - Deel 2

Dit topic is gesloten

Vandaag een Philips PM3200 oscilloscoop opgehaald. Voedingskabel maar gelijk eraf gehaald voor de veiligheid want die was afgeschreven. Lekker met kerst dit ding klaar maken voor gebruik.

gezocht: nieuw potje " magische rook "

is dat er eentje van de blauwe serie? die hebben rifa C's in de netfilter. en die gaan wel eens defect.

verder even rimpel meten op PSU C's ik geloof dat dat ding SMPS heeft. dus de secenduaire elco's kunnen rot zijn. dat is een kwestie van rimpel meten op de rails

wel een heel uitgebreide en grondige manual dus je komt er wel uit.

expert in percussive maintenance

als deze een smps heeft zijn de elco's primair ook wel gaar wrs , daar zaten nog krap berekende (spanning) philips elco's in welke gingen lekken .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Een PM-3200 is een 10MHz oscillograph uit eind jaren 60. Daar zit volgens mij geen smps in. Ik heb wat Philips scopes uit die tijd gehad. Daar waren bij twee de hoogspanningscondensators lek. Bij de derde een doorgefikte kabelboom maar dat was zo'n mainframe in de maat van een Tek 547.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

beeldbuis scoop met accu :+ nog nooit gezien

er zit een gewone trafo in , maar wel een hoogspanning met schakelvoeding , met ac187 erin . nog uit de tijd dat de aarde plat was :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 december 2012 18:26:12 schreef quinten4321:
beeldbuis scoop met accu :+ nog nooit gezien

Tek en HP hadden er ook een paar (maar waarschijnlijk moest jij toen nog in je ei) en mogelijk nog vele anderen :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=3180
http://www.pa4tim.nl/?p=638
Twee batterij gevoeden scoopjes.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/212.jpg

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 19 december 2012 22:09:09 (27%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@fred101
hoelang duurt het bij die scoop's voor de batterijen leeg zijn ?

elmowww

Golden Member

Fred, ik heb ook nog een soortgelijk babyscoopje, een digitale 10MHz, kanelen galvanisch gescheiden geloof ik.
Een Tek 222

De batterijen zijn verwijderd en hij mist de juiste probes. Graag zou ik deze een keer repareren omdat ie voor mij wat emotionele waarde heeft. Weet jij waar ik een servicemanual zou kunnen vinden en/of wat de specs van de probes zijn?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
fred101

Golden Member

Service manual 222 oa hier: http://www.ko4bb.com/manuals/index.php?dir=Tektronix/Tektronix_-_222

Ik heb geen idee hoe lang de batterijen mee gaan. De Tek heeft nog steeds de originele nicads maar langer dan een minuut of 10 heb ik nooit geprobeerd. De andere zit op een adapter, ik heb nooit batterijen geprobeerd.

Op 19 december 2012 17:38:10 schreef florick:
is dat er eentje van de blauwe serie?

Zal dit weekend even kijken wat welke serie het is, en wat er aan moet gebeuren.
Bij de scoop zat ook nog een 1:100 probe voor max 30kV van Philips, de PM9240.

@ tidak,

zeker weten dat het weerstanden zijn? Meen ergens eens gelezen te hebben dat spoeltjes zo gecodeerd werden.

Op 20 december 2012 18:47:57 schreef richardvelsen:
@ tidak,

zeker weten dat het weerstanden zijn? Meen ergens eens gelezen te hebben dat spoeltjes zo gecodeerd werden.

Yep, maar ze wijken meer af dan je zou verwachten en dan die twee gekleurde stippen, die niet met de waarde overeenkomen.
Het zijn in ieder geval koolweerstanden, want ze hebben een negatieve TC, maar niet zoveel als een NTC weerstand

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 20 december 2012 18:42:09 schreef darkpinguin:
[...]

Zal dit weekend even kijken wat welke serie het is, en wat er aan moet gebeuren...

Vandaag alle sleepringen schoongemaakt met schoonmaak alcohol, voedingskabel vervangen door een nieuwe zonder losse contacten in de stekker.

Blijkbaar is het ook de PM3200-X (TV)versie met gele HV condensatoren op de print. alles lijkt er nog goed uittezien verder. de schakelaars zijn wel aan vervangin/schoonmaak toe.
Het kabeltje voor de Probe Adj lag ook los, deze ookgelijk maar vastgemaakt. Zijn er nog dingen die handig zijn om te controleren of te vervangen?

in de manual. pagina 72 zie je de switchende voeding van dat ding. je zou rimpel met een DVM kunnen checken. teveel rimpel en de C is waarschijnlijk slecht,

Ik meet op dit moment 29.2V in de manual staat 26.5V zou dit een probleem kunnen zijn?

Dat komt door de hogere netspanning. niks speciaals.

De rimpel zou wel rond de 1.5v moeten zijn. als hij velen malen hoger is is de elco waarschijnlijk defect.

maar dit is een showtopic. misschien leuk om een repair log hiervan op CO te zetten ? dat is ook wat vriendelijker voor de continuïteit van deze tread

joopv

Golden Member

Er gebeurt niet veel meer hier. Is het te koud geworden om in de vuilnisbakken te graaien :)

Vorige week een mooie 20" monitor gered van de schredder. IIyama E511s (1600x1200 S-IPS paneel). Gisteravond een defecte elco (C207 470uf 16v) gevonden met de fohn en koudspray. Vandaag kijken of ik die elco ergens kan vinden en vervangen.

Toch eens een ESR meter op de kop tikken.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=1728 laatste schema. De verbeterde versie ( welke een CO kit gaat worden, was bedoeld voor deze beurs maar dat halen we niet) heeft ipv de inverters getekend, een 4013 welke de oscillator in twee deelt voor een perfecte 50 % duycycle. Qlaag en Q hoog als uitgang. Goede MKP sample condensators gebruiken, De frequentie van de oscillator moet dan wel omhoog ivm de twee deler. De mijne draait nu van 10-100 KHz ( dus oscillator 20KHz tot 200 KHz.) meet de ESR nog van 100 nF condensators . Letop, dit is een ESR meter, de meeste ESR meters zijn impedantiemeters waarbij men er van uit gaat dat de reactantie verwaarloosbaar is. Bij 1000 uF is dat ook maar bv een 4,7 uF/400V in een kleine smos heeft geen verwaarloosbare reactantie,
De verstelbare frequentie is omdat ESR frequentie afhankelijk is.

Gisteren toevallig twee ladertjes gerepareerd en in een zaten twee slechte elcos. De ESR berekend uit D was iets van 6 Ohm op 1KHz, mijn ESR meter stond op 50 KHz en gaf rond de 5 Ohm, de peak welke op 100 KHz werkt gaf rond de 4,5 Ohm. Ook bij andere condensators zag ik zo mooi in 3 metingen de curve. Dit kan dus op een meter, dat ik het nu met 3 deed is omdat ik al een aantal weken het ontwerp aan het testen ben en sinds de lastste versie geen fouten meer gevonden.

EricP

mét CE

@fred: is het met dat ontwerp nog te doen om er meters in te gebruiken die uit dezelfde voeding gevoed worden? Scheelt een extra voeding... Ik denk dat je met name met die nul-stelling daarmee de mist in gaat, maar weet het niet zeker.

fred101

Golden Member

De meter wordt hier gewoon uit de zelfde voeding gevoed. Die module werkt op 5V en heeft een differentiele ingang. Dat is handig want zo kon ik een heel invoudige nulinstelling maken. Dit is de derde versie, de eerste met analoge meter heb ik een jaar of twee gebruikt. Deze laastste heb ik nu een maand of twee in test staan. De eerste versies werkte goed maar bleken niet nabouwzeker. De 74 logica heeft te veel spreinding in componenten ibleek te groot. Maar nu is het component onafhankelijk.

EricP

mét CE

Da's mooi. Weet niet of alle metertjes dat doen - Hugo heeft ooit eens een schemaatje gepost om zo'n ding floating te krijgen.
Maar eh... Niet klaar voor de beurs? Hoezo niet? :)

joopv

Golden Member

Ik zou wel in de markt zijn voor zo'n kit, maar niet in-circuit kunnen meten beperkt de bruikbaarheid m.i. nogal.
Is er niks te bedenken dat de meetspanning beneden de 0,5V blijft, eventueel met een compromis op de andere specs?

Het meeste werk / tijd (=geld) is niet het component maar de tijd die nodig is om het ding te vinden en te verwijderen. Als je zo'n elcootje er uit gehaald hebt en het ding blijkt nog goed te zijn kun je er toch voor dezelfde moeite een nieuwe voor terugplaatsen.

Dit topic is gesloten