tussenzekering 230 Volt?

Weet iemand of er een 230V tussenzekering bestaat in de vorm van bijvoorbeeld een gezekerde tussenstekker of een gezekerde stekker voor in de contactdoos?
Regelmatig heb ik bij experimenten met bv buizenschakelingen een lichte zekering nodig om eventuele grote schade bij sluiting oid te voorkomen.
15A is dan nogal wat.

Overweeg eens een gloeilamp. Geen LED, geen spaarlamp, een gewone gloelamp. Bijkomend voordeel: koud is de weerstand laag, gaat het mis, stijgt de temperatuur en dus de weerstand waardoor de stroom verder daalt.

bedenk dat halfgeleiders bijna altijd de snelste zekering zijn.

Een lichtere automaat?
Ik heb ook een 2A automaat aan het begin van mn testwerkbank zitten om iig de rest van mn groep (slaapkamer dus) overeind te houden :p

Tidak Ada

Golden Member

Een zekering monteren in een stopcontactenblok, bijvoorbeeld ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dank voor jullie reacties.
Ik trek maar de conclusie dat wat ik zou willen, niet bestaat.
(zou toch wel handig zijn)
T.a.v. GeertJan: ik neem aan dat de gloeilamp in serie met het project wordt geschakeld. Maar dan krijg ik toch ook een spanningsval?
Dan is een extra lichte voorzet automaat ook wel een goed idee.

DE OLDE

Overleden

Je kunt ook een soort verlengsnoer meken met een klein kunststof kastje er tussen en daarin een paneelzekeringhouder monteren, indien foute boel kost het wel steeds een glaszekering, voordeel je kunt de waarde gauw even wijzigen bij een wat groter of kleiner apparaat om zo sluitingschade te beperken.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Dat soort lichte zekeringen zitten normaal ook 'in' het apparaat

Het is ook niet logisch om een stopcontact of verleng kabel te verkopen dat maar bij 1 apparaat hoort.
Ook nogal gevaarlijk als iemand denkt de stekker erges in een willekeurig stopcontact te duwen met dan dus evt kans op brand enz.

Overstappen naar het engelse syteem. Daar zit vaak een zekering in de stekker.

@ kofi dat kan met het Nederlandse systeem ook. Ze zitten heel vaak aan die tl hanglampjes.

Pak een kapotte tijdklok en zet er een losse glaszekeringhouder in.
Dat heb ik ook gedaan en werkt prima.
En je bent voor een paar euro klaar.

of je maakt een kastje met een stukje dinrail, dan een 2A automaat of:
UK5-HESI
of je zet deze in je WCD (stopcontact), daar een engelse stekker met zekering in:
europees->engels

anders kun je nog een doosje/stekker uitvoeren met deze:
Glaszekeringhouder

GMT+1

Hallo,

Kijk eens bij overspannings beveiligings stekkers, ik heb er eentje met een 4A (5x20)glaszekering erin, bij een kringloop gekocht (E1,-), zekering lag eruit, vandaar dat ik er achter kwam. Kan je dus ook elke ander 5x20 mm glaszekering in zetten.
staat niet echt een merk op, alleen Type 1712.
toch wel: Kopp

Hier een linkje om te zien hoe het eruit ziet:

http://www.markenmix.de/Elektro-Installation/Ueberspannungsschutz/Fein…

hoop dat je zoiets bedoeld.

zit sinds 2009 in de PV.
DE OLDE

Overleden

Op 21 december 2012 17:49:50 schreef DK:
Dat soort lichte zekeringen zitten normaal ook 'in' het apparaat

Het is ook niet logisch om een stopcontact of verleng kabel te verkopen dat maar bij 1 apparaat hoort.
Ook nogal gevaarlijk als iemand denkt de stekker erges in een willekeurig stopcontact te duwen met dan dus evt kans op brand enz.

Zie de post hierboven van Andre 1973, trouwens glaszekeringen zijn er in de maat 5x20 tot wel 16 ampere.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 21 december 2012 17:08:21 schreef opper:
T.a.v. GeertJan: ik neem aan dat de gloeilamp in serie met het project wordt geschakeld. Maar dan krijg ik toch ook een spanningsval?

Dat klopt. Maar zoals gezegd, de weerstand loopt op naarmate er meer stroom gebruikt wordt. Een 100W gloeilamp (als je die nog kan vinden), gebruikt 0.5A bij de volle 220V. Z'n weerstand is dus iets van 440 Ohm bij 220V.

Heeft je circuit op 220V nu 20W nodig, of 0.1A, dan zou er bij 440 Ohm dus 44V opver de lamp komen te staan. Maar dat zal in de praktijk veel minder zijn, omdat de lamp niet opwarmt naar z'n werktemperatuur.

Ook een 100W versterker waar je aan zou kunnen werken hoort "in rust" niet meer dan 20W te verbruiken. Die kan je dus op deze manier beveiligen. En als er ineens 100W aan lamp in je gezicht staat te schijnen valt dat wel op. Dat betekent dat je schakeling 0.5A te verduren krijgt bij een lage spanning: Hij maakt kortsluiting!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 22 december 2012 13:50:45 schreef rew:...Een 100W gloeilamp (als je die nog kan vinden)...

Te kust en te keur. Blijft ook zo trouwens.

Op 22 december 2012 12:06:59 schreef DE OLDE:
[...]
Zie de post hierboven van Andre 1973, trouwens glaszekeringen zijn er in de maat 5x20 tot wel 16 ampere.

Alleen zijn de zekeringhouders hier vrijwel nooit voor bestemt Maximaal 6,3 of 10 ampere.

er zijn vervangers van philips voor de 150w gloeilamp , deze zijn 105w . http://www.slimkopen.nl/ecoclassic-helder-7151.html omdat het een halogeenlamp is , is deze geschikter als kortsluitbeveiliging als een gewone gloeilamp ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Veel gloeilampen blijven gewoon te koop (bv met reflector), dus daar hoeven geen alternatieven voor gezocht te worden

Als dat zo is dan zijn er heel veel mensen op het verkeerde been gezet.

GJ_

Moderator

Die zijn niet op het verkeerde been gezet, die slikken alles voor zoete koek en praten blindelings anderen na ;-)

DE OLDE

Overleden

Op 22 december 2012 14:58:15 schreef Paloma:
[...]

Alleen zijn de zekeringhouders hier vrijwel nooit voor bestemt Maximaal 6,3 of 10 ampere.

Helemaal gelijk, maar er werd niet gepraat over de zekeringhouders maar over de lichte zekeringen. Boven 6 ampere plaats ik ze in mijn ontwerpen gewoonop de print , daar kan de warmte weg en heeft het mits zorgvuldig gemonteeerd goed contact.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Kun ipv een gloeilamp ook een halogeen vervanger gebruiken om in serie met het te testen apparaat te schakelen?

Fordman

dat kan net zo goed idd , halogeen heeft meer stroom nodig om in te schakelen , dus als serielamp beter geschikt vanwege de lagere gloeidraad weerstand ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of een straalkacheltje.

Er bestaan ook kroonsteentjes met ingebouwde glaszekeringhouder (Scrabble!!!)

Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.