Senseo slaat af of beetje in kopje HD7810

Belde vandaag met Philips (0900 2021177) omdat mijn Senseo 7860 kleine kopjes gaf en dan afsloeg. Mag het apparaat met DHL gratis opsturen en dan wordt hij gerepareerd. Aan het serienr kunnen zij nagaan of het apparaat binnen de garantieperiode valt (ik had geen bon omdat ik hem had gekregen). Ik ga afwachten hoe dit afloopt.

Net de beruchte dain condensator vervangen door een mkp, in elkaar gezet en nu blijft het lampje continu branden terwijl die hoort te knipperen.
Hij verwarmt dus niet meer, iemand een idee?

[Bericht gewijzigd door enterprice op donderdag 20 december 2012 15:21:23 (85%)

Hugo Welther

Moderator

Factory reset gehad. Eerst even doorspoelen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat had ik dus al als eerste gedaan maar maakt niets uit, lampje blijft continu branden.
Jammer want zoveel mensen hebben wel resultaat na het vervangen van die condensator.
Dus toen ik zag dat er bij mij ook een gele Dain in zat was ik vol goede moed maar helaas, nog geen bakkie koffie dus.

Geen sluiting gesoldeerd per ongeluk?? zet anders even de oude C er in.

Je hebt hem niet laten koken zonder water of dingen verkeerd aangesloten? Ook las ik een aantal posts geleden iets over een vlotter, waarvan de plaatsing kritisch was.

Solderen was geen punt, heb gewoon twee mooie lasjes gemaakt.
En water bak zit vol en vlotter kan gewoon vrij bewegen.
Heb ook geen draden of slangetjes los gehad.
Ik zal morgen die oud Cap een terug solderen kijken wat die dan doet.

maartenbakker

Golden Member

Ik begrijp dat het gedrag wel veranderde na het plaatsen van de nieuwe condensator? Dat is een aanwijzing dat de oude stuk was, maar er toch iets anders gebeurd is; de kans is toch heel groot op een los contact of aanverwant probleem.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 20 december 2012 22:04:11 (47%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Net even die oude Cap terug gesoldeerd en nu blijft het lampje ook continu branden.
Voorheen gaf die met de oude Cap nog met veel moeite en knoppen gedruk nog een halve bak koffie.
OOk nog even die watersensor doorverbonden om uit te sluiten of het daar aan lag, dus niet.
Alle slangen en draden zitten gewoon vast dus weet het even niet meer.
Ik zet dan ding maar in de kast voordat ik gek wordt, misschien later nog eens naar kijken als ik echt niks te doen heb.
In ieder geval koop ik never geen Senseo meer.
Toch nog even de Print goed bekeken en zag een slechte soldeer las op een van de pootjes van de BT139, dit is naar mijn weten een Triac.
Zou dat ding soms zo warm zijn geworden dat het soldeer op dat pootje loslaat en de Triac defect is geraakt.
Ik zal als laatste optie nog een keer proberen er een nieuwe Triac in te solderen.
Doet die het dan nog niet dan gaat die echt de kast in.

[Bericht gewijzigd door enterprice op vrijdag 21 december 2012 14:08:18 (27%)

Moet wel zoiets wezen, maar denk dat doorsolderen voldoende is. Meet de 5V anders welke op processortje komt.

De tegenhangers van BV Bosch, Pricess etc waren helemaal rampen apparaten!!! Niet alleen onhandig in gebruik, ook onhandig te servicen!!

Door solderen had ik al geprobeerd.
Nu heb ik net de Triac vervangen en een nieuwe Cap erin gesoldeerd, een keer water doorgespoeld maar dat lampje brand dus nog steeds continu.
Normaal gesproken moet die dus gaan knipperen en het water gaat dan op warmen.
Mijn vermoeden wordt steeds sterker dat de Boiler defect is want water pompen doet die nog uitstekend, maar water blijft koud bij het aan zetten
Nieuwe Boiler kost ongeveer 20 Euro maar dat wil ik er niet meer aan besteden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 26 december 2012 23:32:41 (29%)

maartenbakker

Golden Member

Heb je het element al doorgemeten? Als dat onderbroken is, is de boiler defect. Anders niet, lijkt me.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ok, en hoe meet ik dat Element door, er gaan een rode en zwarte draad van af de print naar de boiler.
Ik denk die rode en zwarte draad losmaken van de Boiler en dan de weerstand op de twee vrij gekomen aansluitingen op de Boiler meten.
Heb ik dat goed?

Heel vreemd, Ik had een HD7810 uit 2005 met een blauwe Epcos condensator(vervanger volgens Phillips bulletin) en nu heb ik een andere HD7810 uit 2010 en deze slaat altijd af.

Hoe kan dit?

Ik heb het printje van de Senseo uit 2005 nog liggen en ik heb foto's gemaakt:

http://i47.tinypic.com/2hpkaok.jpg

http://i47.tinypic.com/25k28ue.jpg

http://i46.tinypic.com/2ib0th5.jpg

Dat afgebroken stuk van de printplaat komt omdat ik de senseo met geweld opengemaakt heb(uit het dakraam gegooid), ik had niet door dat er nog 2 schroefjes inzaten.

De senseo uit 2010(aankoop in 2011) zal binnenkort worden opgehaald omdat hij nog in garantie is.

@enterprice:
Heb je de clixon max thermostaat doorgemeten?
Die zit tegen de boiler geklemd, en die zit in serie met de boiler-element. Meten is weten.
Hier:

hd781010.pdf

voor verdere info. En deze http://www.onderdelensenseo.nl/files/HD782070.pdf
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Heb net de Boiler Verwarmings Element doorgemeten en die gaf ongeveer 33Omh aan dus lijkt me ok.
Dan nog even de NTC gemeten en die was 10K lijkt me ook in orde dus misschien iets met de Eeprom software.
Maar nu het goede nieuws de Senseo werkt.
Wat ik gedaan heb is gewoon de knop voor 1 kopje ingedrukt en laten pompen net zo lang tot de pomp vanzelf stopt.
Daarna uitzetten en weer aan , dan wordt die routine in de software bewaard in de Eeprom.
Dan gaat eindelijk het lampje van continu branden over in knipperen en hoor je dat de senseo begint met opwarmen.
Dan nog even de hoeveelheid water wat in het kopje komt afgesteld (was teveel) en kon eindelijk genieten van een bakje koffie, eindelijk.

maartenbakker

Golden Member

@luckyboy: Die uit 2010 heeft dan waarschijnlijk een Daincondensator. 2005 is vrij laat, maar de modellen van vóór die tijd hadden inderdaad Epcoscondensatoren gemonteerd zitten. Heb hier ook nog een printje van liggen uit de tijd dat ik die schroefjes ook niet doorhad. Schroevendraaier als breekijzer gebruikt inplaats van dakraam.

@smd hieronder: het was een sloper met onbekende problemen en ik wilde wel eens weten wat erin zat...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 29 december 2012 02:30:36 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sjee wat een barbaren !! Uit dakraam gooien, schroevendraaiers als breekijzer, hmmmm!! Moeders was weer blij met een nieuwe denk ik.Had het ook ff niet in de gaten van die schroefjes, maar met geduld en een manual kwam ik er achter. De laatste generatie van juli 2012 hier gehad, maar IDD zat ook een ouderwetse Epcos weer in!! (van deze machine was in het water gevallen tijdens schoonmaken, domdomdom van diegene, maar na drogen weer werkend!!)

Ik heb de MKP uit mijn Senseo (7810) uit 2007 ook vervangen.
De printplaat kan zowel de 22.5mm als de 27.5mm versie aan.
Ik heb bij Dick Best de Vishay MKD X1 470nF gekocht.
En het past ook nog ;)

Zo zat de oude er op:
http://i48.tinypic.com/1immoi.jpg

En dit is de nieuwe:
http://i49.tinypic.com/2q9i7sw.jpg

Voor de volledigheid nog een paar foto's van het uit elkaar halen.
Hier beginnen:
http://i48.tinypic.com/2cxeo36.jpg

Achterkant eraf:
http://i49.tinypic.com/r1wfsw.jpg

Deze torx schroeven losdraaien:
http://i45.tinypic.com/2efj581.jpg

Printplaat na het verwijderen van de MKP condensator
http://i45.tinypic.com/14wywb4.jpg

maartenbakker

Golden Member

Nou ben ik wel even benieuwd... Was jouw oude Epcos MKP toch ook stukgegaan?

Dan zou die X1-klassering wel eens vrij noodzakelijk kunnen zijn om langer mee te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik weet niet of de oude een Epcos was. Daarom heb ik maar even een foto gemaakt.

De symptomen waren in ieder geval hetzelfde: apparaat ging uit tijdens het opwarmen of als hij bezig was om een kopje te vullen.
De truuk die ik gebruikte was om hem eerst op te laten warmen. Dat ging nog redelijk vaak goed.
Als hij tijdens het doorlopen er mee ophield gebruikte ik de 'doorspoel' combinatie om verder te gaan. (1-kop en 2-koppen indrukken en daarna de power knop indrukken).
Met een beetje geluk ging het dan wel zonder al te vaak uit te vallen. Daarna wel op tijd uitzetten natuurlijk ;)

http://i48.tinypic.com/lfpfk.jpg

maartenbakker

Golden Member

Da's een Epcos. Goed om te weten dat die ook stuk kunnen. Neem aan dat je Senseo het nu weer uitstekend doet.

Ik mag dan hopen dat de Epcos die Philips tegenwoordig levert, wel expliciet geschikt is voor seriegebruik.

En zomaar eens een gedachte: Zouden deze problemen ook optreden bij het voorgeschreven 'across the mains' gebruik? Daar merk je capaciteitsverlies lang zo snel niet (pas als de capaciteit richting 0 gaat en er bovendien sprake is van netstoring).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 29 december 2012 13:41:45 (62%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dit type condensatoren zit in bijna alle bekende merk evsa's , echt sluiting hebben ze niet , net als de gele en blauwe philips mkp's maar de waarde verloopt wel vaker idd. de 1600v en 2Kv uitvoeringen tussen 2 buisvoeten in een evsa is wel vaker van een bult voorzien , maar dat zijn meestal andere typen ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien interessant voor maarten:

Op de printplaat van een gewone Philips koffiezet zit ook zo'n Daincondensator, ik weet het typenummer van die koffiezet niet meer maar het was een van rond 2010.

De printplaat is zeker niet van Philips. Er hangt een stickertje op:

code:

41672
   PURE 07 ASO
    1023K01936 

Op de onderkant staat nog: AP-11-031073-02-A

Volgens mij is het printje van China omdat het relais en de elco's
ook van China is.

Hier enkele foto's:
http://i.imgur.com/GJto4.jpg

http://i.imgur.com/DiW1p.jpg

http://i.imgur.com/Qvzps.jpg

klopt , onlangs kwam er ook iemand voorbij met een philips koffiezetter waar deze gele mkp slecht van was , het relais valt dan steeds uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer