Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

Ik had eerst niet goed gekeken, en dacht dat de schaalverdelingen links en rechts verschilden. Maar dat is inderdaad niet zo. Maar beide schalen zijn wel "rond". dwz het is de bedoeling dat het wijzertje voorbij de 8, 9 weer naar de nul kan draaien, maar dan "10" bedoelt. Dus m.i. is dat niet logisch voor toerentellers of power-meters.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb hier thuis een bakje liggen met 65 van deze dingen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/smd%20component.jpg
(opschrift: 136M 1286)
Maar ik heb geen idee wat het is.. SMD is niet mijn sterkste kant :)
Het is zelfs zo erg dat ik de package niet eens weet.. (nou ja, hij lijkt op een sot-252?)
Iemand een idee?

Doet mij denken aan een transistor,FET of Triac.

Verder laat het mij ook koud.

1286 zou een datumcode kunnen zijn(12de week van 1986)

Sonytech

Overleden

Waren dit soort packages al gangbaar in 1986?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Tja, zoiets had ik ook al gedacht. Het probleem is dat ik deze van een kennis heb gekregen die ze nog ergens had gevonden en er niets mee kon. Ik zal dus morgen maar gaan meten wat het zou kunnen zijn.

jerome

Golden Member

hoogst waarschijnlijk triac BT136M

Henry S.

Moderator

Een BT136M in Dpak kan kloppen, maar een componententester brengt uitsluitsel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Uit mijn ander topic:
Ik heb hier een partij van twee soorten mooie grote IC's liggen. Het zijn keramische QFP (een paar honderd gouden pinnen aan de onderkant) en gouden deksel met opdruk (2e regel is datecode):

VLSI
9026VV 131016
VGC7260-0736
PHILIPS-DGA2
ZD8006/2/6/0

en

VLSI
9038VV Y7513
VGC7280-0737
PHILIPS-CGA2
ZD8007/2/6/0

Fotos: http://www.overstockdevices.com/stock/VGC7280/thumb1.jpg
http://www.overstockdevices.com/stock/VGC7280/thumb2.jpg

Heeft iemand een idee wat dit zijn? Iets standaards, of een special voor Philips?

Groeten,
Pieter

Henry S.

Moderator

Voor de volledigheid zijn het PGA's, QFP is een SMD behuizing.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Ook voor de volledigheid, want ik had in het andere topic al wat geschreven, het gaat om IC's die door VLSI gefabriceerd zijn en duidelijk op bestelling voor Philips. Custom dus. Jaar 1990, en toepassing professioneel. Ik zou gokken richting computers, medische apparatuur, telefooncentrales o.i.d.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oh, als ze richting de vuilnisbak gaan... dan kan je de plaatjes proberen open te prutsen. Kijken of je de chip kan zien.

Ik heb hier nog chips liggen die we bij mijn vakgroep toen zelf ontworpen hadden. Daar zat het klepje vast met een plakbandje.... Kon je zomaar naar de chip kijken. Dat lijkt me bij zo'n exemplaar ook leuk. Als je er 1 (of meer om te oefenen met het dekseltje openmaken) opstuurt naar me, maak ik er een mooie foto van voor op het forum. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

gewoon de vijl/dremel langs alle randen halen en ze zijn zo open :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 januari 2013 12:33:45 (81%)

maartenbakker

Golden Member

Als je ze (wat niet naar rew gaat voor démontage) richting vuilnisbak doet, betaal ik je verzendkosten wel of ik kom ze opvangen boven de kliko ;) Ik kan er op het moment ook nog weinig mee, maar aangezien ik door een zekere voorliefde toch vaker dan gemiddeld spullen van Philips tegenkom... Die moeten ooit natuurlijk wel eens gerepareerd worden of wat dan ook.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 10 januari 2013 20:25:50 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 januari 2013 10:15:17 schreef rew:
Als je er 1 (of meer om te oefenen met het dekseltje openmaken) opstuurt naar me, maak ik er een mooie foto van voor op het forum. :-)

Op het lab, waar ik werkte maaten we die dingen open met een wolframcarbide bitje of een diamantbitje in de freesmachiene. Zou dus ook in een CNC kunnen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Robin F.

Golden Member

Deze dekseltjes zitten gewoon gesoldeerd. Als je het dekseltje heet stookt met een gasbrandertje, dan wip je hem er zo af (met een pincet). Krijg je ook geen gruis en scherven op je chip :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Goed, ik heb hier een (lcd) TV met problemen open liggen.

Het eerste wat me opvalt zijn 2 componentjes bij het filter na het netentree. Langs de spoel zit aan iedere kant onderstaand component. En met enige regelmaat vonkt en flits het... is dit normaal. Heb het niet eerder waar genomen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/ding100113.jpg

maartenbakker

Golden Member

Toestel is van TPV zo te zien.

Dat zijn sparkgaps, die zouden eigenlijk alleen moeten vonken als er een forse overspanning op het net is.

Misschien toch een reparatietopic voor je toestel openen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Na wat hobbyen is het flitsen minder. Maar goed ze staan aan beide zijde parallel aan de spoel in de fase en nul lijn. Lijkt me sterk dat over die spoel veel spanning kan komen te staan.

Verderop nog wat filter rommel en dan een bruggelijkrichter zoals je in een SMPS verwacht.

Verder zit er wat in de voeding fout ben ik inmiddels achter. standby 5volt is wat krap 4,4. Bij uit stanby halen komen de andere spanningen niet echt op. Wil eerst wat elko´s gaan vervangen.

word het niets maak ik een topic aan

Het is trouwens een phillips, geen idee wie de producent is

Zitten er twee elkos in de voeding in serie? Met lekweerstanden eroverheen? Dan is een van die weerstanden niet goed of lekt een van die elkos teveel. Waardoor de andere de volle spanning krijgt en de beveiliging erover doorslaat. Dan laadt de elko weer langzaam op, doorslag, opladen, doorslag etc.

ik heb dit ooit in een HP scoop gehad. Gewoon de weerstanden en/of elkos vervangen.

Volgens mij niet.. maar goed, dit gaat te ver voor in dit topic.

Er is een voedings probleem dat is duidelijk. eerst eens verder onderzoeken en dan misschien een topic

Was dat dat gratis-af-te-halen toestel uit Moergestel dat buiten had gelegen?

If you want to succeed, double your failure rate.

Leuk, hopelijk krijg je hem aan de praat. Het was voor mij net even te ver.

@hieronder: ah, jij woont in Tilburg zie ik. Ja dan is het hop, op de fiets, langs het trappistenklooster en met de TV onder de snelbinders weer terug. (Ik kwam daar vroeger weleens in de buurt.)

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 11 januari 2013 14:17:08 (57%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten