waar te vinden: geared DC motor

Goedendag beste CO leden,

Ik ben op zoek naar een simpele DC motor (hoewel simpel)
voor de volgende worldskills wedstrijd. Hierbij moeten de
volgende leden een blikkenpers maken (op zonne energie.)

Hierbij hebben wij een elektromotor benodigd. Ik heb een
motor nodig die met ongeveer +/ 200 toeren per minuut draait
en toch een behoorlijke kracht heeft (+/- 20nM, 30 ampère oftewel
toch nog een behoorlijk vermogen). Helaas kunnen we niet simpel
zomaar een motor gebruiken, want het moet reproduceerbaar zijn.
Het product hoeft ook niet lang mee te gaan, na 100 blikjes en flesjes is de opdracht voltooid en mag het hele ding uit elkaar vallen.

Nu zoek ik dus niet een motor maar een winkel waar men borstelmotoren
kan vinden die behoorlijk wat kracht hebben en erg goedkoop zijn (want ook de prijs telt mee.)
Ik heb wel behoorlijk gegoogled en de meeste hobby winkels hebben wel
wat maar niet echt wat we zoeken. De beste motoren vind ik op http://www.robotmarketplace.com/store.html.
Echter zijn zij gevestigd in de VS en de levertijd bedraagt 3 a 5 weken (wat toch nog behoorlijk wat is.)

Mijn vraag:
Weten jullie een winkel waar ik goedkoop "geared brushed" motors kan vinden?

electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer
Lambiek

Special Member

Kan je niet een ruitenwissermotor op de sloop halen, misschien kan je daar iets mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ik dacht ook aan een ruitenwisser motor.

Wat moet de werkspanning van de motor zijn? En hoe kom je aan die 30 Ampère?

P.S. De juiste eenheid voor koppel is niet nM (nano*mega), maar Nm (Newton*meter) ;)

[Bericht gewijzigd door kloppertje op vrijdag 11 januari 2013 10:56:50 (58%)

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Goedkoop en op zonnen energie is niet echt handig. Voor persen heb je een flinke stroom nodig en het rendement van goedkope motortjes is beroerd. Is het niet bijvoorbeeld handig eerst een compressor aan te drijven en met de luchtdruk het blikje te persen?

[Bericht gewijzigd door Da_Vinci op vrijdag 11 januari 2013 10:59:38 (11%)

De werkspanning is bij voorkeur 12 V.
12v loodaccu's zijn immers goedkoop te krijgen.

Maar eventueel kan het ook op 24 volt. (2 kleinere accu's)
Maar liever toch echt niet hoger.

Als ik op internet zoek naar ruitenwissermotor
kom ik wel behoorlijk wat tegen. Ik denk dat, dat
een goede tip was

Made in China maakt helemaal niks uit

@davincie
Jep dat klopt, maar door een beetje goed door te kijken
in de benodigde wedstrijd specs wordt alleen getest of
een zonnepaneel een accu oplaad. Dus we pakken een klein
zonnepaneel die de accu oplaad (al duurt dat een maand)
en een behoorlijke accu die sterk genoeg is om de test in
een keer door te gaan zonder op te laden

[Bericht gewijzigd door Dubbeld7 op vrijdag 11 januari 2013 11:03:21 (33%)

electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer

Als je 20 Nm aan koppel wilt hebben bij 200 rpm, heb je een mechanisch vermogen P = koppel [Nm] * hoeksnelheid [rad/s] = 20 * (200/60)*2π = 419 W nodig. Stel dat het hele systeem een rendement heeft van 50% (vertraging met wrijvingsverliezen, rendement van de elektromotor), dan heb je een dikke 800 W aan elektrisch vermogen nodig. Bij 12 V heb je dan zo'n 70 (!) Ampère nodig.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
EricP

mét CE

Bij 24V is dat een dikke 30A. Een beetje ruitenwissermotor haalt 20-30A als-ie fors belast wordt... Maar toegegeven, je hebt niet veel 'over'.

Ooit lang geleden heb ik ook ooit eens met een idee voor een blikjes pers gestaan. Nooit uitgevoerd maar ook een idee:

Een buisje, met rubberen kop voor de afdichting. Die kop zet je op de opening van het lege blikje. Als je op het buisjes drukt schakelt een vacuum pomp in en verschrompelt het blikje in een.

Dat klopt inderdaad, maar die nM waarde was mij natte vinger werk.

Als ik ook nu iets beter verklaar waar ik de waardes vandaan haal

Een eerdere motor die 100RPM (10,47 rad/sec) draaide bij 24 volt verbruikte 3 ampere (72 watt).
om een blikje te persen zou die dus ook
24*3 / 10,47 = 6,87 nM
verbruiken

aangezien we sneller een blikje willen persen (200RPM, 20.9 rad/sec)
hebben we dus 143 watt aan capaciteit benodigd.
dus zeg maar +/- 250 watt denk ik wel zeker.

electronica werkt op rook; als de rook ontsnapt is werkt het niet meer

Ik zou het zo doen:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Pivgetriebe.png

je pakt een vaiomatic achtige contstructie.

via PWM laat je een motortje een poellie aandrijven (bovenste as)

de onsterste as heeft een variabele overbrenging. als je snelheid laag is is je koppel hoog.

als je op snelheid bent, zal de variomatic ervoor zorgen dat de overbrengingsverhouding verder stijgt, waardoor je onderste as sneller gaat draaien.

op je onderste as monteer je een vliegwiel waar je dus energie in opslaat. nu maak je de motor spanningsloos en laat het vliegwiel draaien.

naast de variomatic zit een koppeling die bediend wordt door dat de variomatic op snelheid is. die drijft een tandheugel aan die het blikje verplettert

code:


 .--------.
 |        |     \../
 | motor  |=====||||  poelie
 |        |     /||\
 '--------'      ||
                 ||
        ||       ||     _
        ||  ||  \||/   | |        
     ===||==||==||||===| | vliegwiel
        ||  ||  /''\   |_|
        ||    variomatic
        ||
        ||
      __||__
      [    ]
      [blik]
      [    ]
      [    ]
      ------
GMT+1

Een vliegwiel is zeker een goed idee, maar heb je zo'n variomatic ook echt nodig? Een elektromotor heeft van zich zelf bij lage toeren al een hoog koppel.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Op 11 januari 2013 12:20:53 schreef Jan klaasen:
Een buisje, met rubberen kop voor de afdichting. Die kop zet je op de opening van het lege blikje. Als je op het buisjes drukt schakelt een vacuum pomp in en verschrompelt het blikje in een.

http://www.plaats.nl/delft/videos/wuEMUkBELN0/tu-delft-storm-ewi/
Eerste paar seconden van het filmpje zie je het "kunstobject" voor het EWI gebouw van de TUDelft. Dat is ook zo gemaakt. Wat blijkt? Na heel even draaien ontstaat een gaatje waardoor het vacuum niet meer lukt. De kunstenaar heeft nog geprobeerd om het op te lossen door z'n kauwgom er op te doen, maar het hele proces stopte al veel te snel. Dat verwacht ik met een blikje ook.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

misschien is het nog wel een idee om hydraulisch te gaan

via een klein motortje de hefboom van een 2 tons hydraulische autokrik aanzwengelen, enorme krachten en dan bijv 25 blikjes tegelijk pletten

2000kg/25 blikjes = 80 kg per blikje, het hoeft dan ook niet snel te gaan, je doet er wel meteen meerdere tegelijk

of natuurlijk de magnetic can crusher..... paar hele dikke condensatoren, dikke spoel, en er een flinke stroom doorheen jagen, blikje zo plat als een dubbeltje.....en een hoog spektakel natuurlijk
dit apparaat zit in dezelfde catagory als de coin-crusher

Mag het ook een andere manier van persen worden ? Anders kun je bijvoorbeeld een contructie maken met gewichten die je bv omhoog takelt met de motor en vevolgens laat vallen en zodoende het blikje perst.

Inspiratie genoeg in ieder geval in het topic :)

[Bericht gewijzigd door Beginner.. op maandag 28 januari 2013 16:06:59 (11%)

Bij de Chinezen bijvoorbeeld.

http://www.alibaba.com/

Degene waar ik al wat bij besteld heb, was tot nu toe vlekkeloos en positief verlopen.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple