E-mails buiten forum om

Het gebeurt me steeds vaker: forumleden die vragen stellen via het e-mail adres in mijn profiel, terwijl de vraag ook op het forum gepost is. Ik antwoord steevast niet; dat doe ik alleen als ik op het forum wat bij te dragen heb.

Het begint te irriteren, en ik heb mijn e-mail adres nu verborgen, terwijl ik wel open sta voor persoonlijke berichten via e-mail.

Zou er bij alle e-mail adressen een opmerking gezet kunnen worden dat e-mail alleen voor persoonlijke communicatie bedoeld is, en dus niet voor het dubbel stellen van vragen die al op het forum staan?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
EricP

mét CE

Men ziet het geloof ik steeds meer als een chat tool. Sommigen noemen dat MSN. Ik heb een aantal keren een headhunter aan de mail gehad. En maar blijven drammen dat je echt een keer langs moet komen voor een gesprek. Tsja... Beetje het gevolg van (semi) openbare mail adressen. Weet ook niet wat je er aan doet behalve het ding niet laten zien...

Headhunters moeten zo zijn, dat is hun vak. Anders komen ze nergens. Als jij duidelijk bent wat je wel en niet wilt, kun je op een gegeven moment gewoon niet meer reageren. Dan handel je het nog netjes af.
En dat geldt voor de CO-emails ook denk ik. Je kunt kiezen of je reageert. Klein mailtje kost je ook niet meer dan 1 minuut natuurlijk. In de trend van: "zie m'n antwoord in het forum". 10 seconden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Ik geloof werkelijk niet dat er veel aan te doen is. Het komt nou eenmaal voor. Ik verwijs in veel gevallen gewoon naar het forum.

Er zijn maar twee smaken: verbergen of niet. Als je het irritant genoeg vindt kun je je mailadres verbergen en als je het niet doet kun je af en toe ook ongewenste mail verwachten. Daar zal een opmerking ook niks aan veranderen denk ik.

Gelukkig zullen het er geen tientallen per dag zijn.
@Joris, als ze vasthoudend genoeg zijn zullen ze je toch vinden, hoewel ze dan wel tegen een tamelijk heldere verklaring aanlopen wat wel en wat niet gewenst is :-) Maar ook dat zal de brutalen of mensen met een enorme plank voor hun kop niet tegenhouden.

Dit draadje mag wat mij betreft best nog even open blijven voor het geval er iemand met een geniaal plan komt maar ik voorspel een slotje voor het einde van het weekend ;-)

Of moet echt heel vaak voorkomen maar als je beetje fatsoen hebt en zijn geen tientallen mails per dag reageer je toch even op de mail met korte zin dat je niet via mail vragen beantwoord.

Niet reageren op mede leden van fora vind ik persoonlijk gewoon onbeschoft, of je moet echt zoveel mails krijgen per dag dat het te veel word, dan geef ik je groot gelijk.

Vind hier op dit forum toch al veel mensen zitten die zich minder sociaal gedragen wellicht komt het omdat ze vaak uren alleen zitten op zolderkamertje te prutsen aan hun projecten. :D :P

High met Henk

Special Member

ericP: ik heb helemaal geen headhunters en vrijwel geen e-mails prive gehad. blijkbaar verschilt dat beetje per persoon wie/wat je krijgt.

overigens kan ik wel mededelen dat ik hele prettige ervaringen heb met de meeste headhunters, maar ook hele slechte met anderen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Mensen zouden moeten weten dat het in strijd is met de netiquette om typische forumvragen persoonlijk te stellen aan een in principe onbekende.

Ik krijg niet vaak zulke mails, maar als het een typische forumvraag is dan beantwoord ik die in principe vooral als het niet om eendagsvliegen gaat (dus ik beantwoord hem in principe wel als het om min-of-meer bekenden van het forum of in real life gaat) of als ik het een interessante vraag vind (op dezelfde manier ga ik op het forum ook alleen in op dingen waar ik op dat moment zin of interesse in heb). Soms vermeld ik er ook bij dat het misschien efficienter is of betere resultaten oplevert om de vraag alsnog op het forum te stellen, als ik iets niet met volledige zekerheid kan zeggen bijvoorbeeld.

Ik denk dat hem de netiquette vooral in die zin of interesse; door te mailen leg je de verantwoordelijkheid om te reageren bij de bestemmeling neer terwijl hij daar misschien even geen zin in heeft terwijl op het forum reageren volledig onverplicht is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 januari 2013 20:16:24 schreef High met Henk:
ik heb helemaal geen headhunters...

Met zo'n lapnaam verbaast me dat niet eens. >:)

Zelf heb ik evenmin last van headhunters - behalve dan die ene kwiet, die blijkbaar niet de moeite had gedaan om naar mijn geboortedatum te kijken... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb er ook geen last van.
Maar goed, een vreemd email adres werkt soms in je voordeel, er zijn sites die het gewoon niet accepteren als geldige email.

Toch maar even reageren,

Ik heb zelf ook wel eens mails van mede forumers ontvangen.
zelf vind ik het niet heel erg. Dit omdat het 9 van de 10 keer om vragen gaat van de projecten die ik zelf maak. Of het bijvoorbeeld mogelijk is om de print lay-outs te krijgen. Deze stuur ik dan ook zonder moeite door.

Zelf heb ik ook wel eens iemand direct gemaild.
het ging dan om een kleine vraag omtrent een schema van iets
dat de persoon in kwestie gepost had. Ik vind dat niet echt een
vraag die op het forum hord behalve als het helle schema aangepast
moest worden.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
maartenbakker

Golden Member

Dat zijn inderdaad bij uitstek dingen waarvan de moderatoren ook aanbevelen om ze per mail te doen. Heb ik waarschijnlijk weinig mee te maken omdat ik zelden zulke projecten doe.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik krijg een paar mailtjes per week ( varieert van 1 tot 10). Vaak nav mijn website, ( website mailadres) maar ik er zijn wat gevallen waarbij ik weet dat ze me via CO kennen ( maar geen lid zijn dus via mijn website) Via zendamateur.com, hamforum en eevblog gaat het meestal via PBs.
Van een aantal weet ik zeker dat het niet via CO komt ( als ze geen Nederlands schrijven ;-) )
Meestal gaat het over scopes, multimeters of iets met netwerk analyse ( of gerelateerd )

Ik vind het niet erg, tot nu toe geen vervelende ervaringen. En als ik geen zin heb of het niet weet dan mail ik even kort terug de vraag elders te stellen. Je zou op een regel in je profiel kunnen zetten dat je geen vragen per mail wilt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Ik krijg ook wel 's (niet vaak, paar per jaar) mailtjes vanwege een forumpost of een project, vind ik prima. Als ik 'n antwoord kan geven geef ik dat. Als het niet om een van mijn eigen projectjes gaat zeg ik "maak maar een topic". (Als er dan al een topic is, tsja, ik ben geen prive-helpdesk).

MSN, hmm, staat nog in m'n profiel maar ik lees op dat adres geen mail en ik zit ook niet meer op msn. (MSN is sowiso een beetje dood, gaat op in skype binnenkort, en kan (vanaf dan) imho ook uit het CO profiel)

Ik stel ook wel 's vragen per mail, gerelateerd aan een post of een homepage.

Zomaar iemand die een technische homepage heeft mailen in de trant van "m'n computer/tc/koelkast is stuk, hoe repareer ik dat" vind ik ook niet kunnen. Maar heb ik nog nooit meegemaakt.

Misschien kun je in je sig zetten "ik reageer niet op mail"? (Om je daar dan vervolgens niet altijd aan te houden).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Ook wel "rare" vragen. Ik kreeg een keer mail uit zuid duitsland, wat het zou kosten om zijn FTdx400 te repareren en of hij er op kon wachten.... . En een italiaan die vroeg of ik voor hem even een 100W wifi eindtrap wilde bouwen.
Ook diverse vragen of ik een scoop, ontvanger ect wil repareren maar daar begin ik niet meer aan.

Je houdt er vaak leuke contacten aan over. Bv iemand die me gratis apparatuur aanbied omdat ik hem ooit per mail zo leuk geholpen heb. Of iemand die ik geholpen heb een mantelstroom probleem op te lossen en ook Tek verzamelaar bleek te zijn. Van hem hen ik mijn 547 en nog wat meer Tek spul. En zo heb ik nu veel contact met een amerikaan die me wat basics vroeg over een meting mbv een brug, ondertussen heeft hij er meer dan ik en mailen we soms dagelijks. We hadden het laatst over Terman en ik zei dat een bepaalde uitgave/jaar aan aanrader was. Met een link naar de pdf. Hij heeft me net laten
Weten dat hij net als ik liever papieren boeken heeft en er twee op de kop heeft getikt. Een is nu onderweg naar Nederland.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs