stappenmotors te weinig kracht?

Hoi allemaal. wij zijn aardig opgeschoten met onze cnc frees echter nu lopen we tegen een probleempje aan. we hebben de motoren getest met een 24v 1.5 a voeding. dit ging goed, we konden de as niet tegenhouden. nu hebben we ze op de frees gebouwd en met 27 volt 6 ampere voeding op de drivers zijn de assen makkelijk tegen te houden. de assen zijn gelagerd en lopen soepel. iemand enig idee wat dit kan zijn? sorry voor t typewerk, verstuurd vanaf mobiel. alvast bedankt.

maartenbakker

Golden Member

Is het enige verschil tussen het kunnen tegenhouden of niet de voeding? Of als je wat anders veranderd hebt, wat precies?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 januari 2013 16:14:03 (74%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

er is verder niks veranderd. alle instellingen van mach3 zijn hetzelfde als de testopstelling. testen ging met die 24 volt 1.5 a voeding. testen op de machine met een pc voeding. 12 volt dus. dat ging niet echt. dus toen die 24 volt, 6 A voeding erachter gedaan. die geeft onbelast 27 volt. zou moeten werken. echter draaien de motoren wel. maar praktiscb krachtloos.

Lambiek

Special Member

Je schrijft; we konden de as niet tegenhouden, bij welke frequentie was dat? Weet je zeker dat er niets verandert is kwa instelling?

En hoe heb je het getest, handmatig, (jog functie) of met een stukje programma?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dag R-tronic,

Het koppel van een stappenmotor, zoals trouwens elk motortype, hangt af van de stroom door de spoelen. Omdat de spoelen van een stappenmotor constant worden in- en uitgeschakeld is het van belang dat de stroom zo snel mogelijk zijn nominale waarde bereikt. Zeker bij toenemende stapfrekwentie.

Jouw symptomen wekken de indruk dat de nieuwe voeding snelle stroomstijgingen (di/dt) smoort. Misschien heeft die voeding wel deze eigenschap.

Groetjes.

ik ga zometeen nog even naar de schuur waar hij staat, is namelijk niet bij mij thuis. De 24 Volt, 1,5A voeding is een soort van laptop voeding achtig iets. Die komt uit een patchkast. heb daar een stuk of 8 van liggen. De voeding die er nu achter zit is een dikke bloktrafo met het gelijkricht gebeuren ingebouwd. De frequentie (kernel) staat volgens mij op 25000 hz. bedoel je die freqeuntie of een andere? We testen het voorlopig ff op jog. omdat we nog geen eindschakelaars hebben. Ik zal zo'n voeding meebrengen en het daar eens mee proberen. kijken wat ie doet. Nogmaals excuses voor het typewerk, echt belabberd op zo'n telefoon.

Lambiek

Special Member

Ik bedoel de stap frequentie, ik weet niet of dat het zelfde is als kernel. Ik gebruik zelf USBCNC en geen MACH3, dus ik weet niet wat dat kernel inhoud. Het is wel zo dat als je frequentie te hoog is, dat dan het koppel naar beneden gaat. Als het veel te hoog is dan ga je stappen verliezen. Ik weet niet of je microstep gebruikt, of alleen hele of halve stappen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Komt er gelijkgerichte DC uit die bloktrafo?

If electronics aint your life, what r u doing here?

de stapfrequentie? dat weet ik zo niet. zou ik even moeten kijken weer. we gebruiken wel microstep. die staat op 8. uit mijn bloktrafo komt een gelijkgerichte spanning inderdaad. heb inmiddels contact gehad met harrie van stappenmotor.nl de mogelijkheid was er dat ze te licht waren. dus misschien gaan we ze ruilen tegen een setje zwaardere motoren.

Dat is symptoombestrijding.

Het KAN toch niet zo zijn dat ze op de ene 24V voeding het wel goed doen ("niet tegen te houden") en op een andere (zwaardere) het niet goed doen?

Gewoon terug naar die oude voeding en even meten of d 24V wel echt 24V is en of je niet toch die ook makkelijk tegen kan houden. Daarna weer op de "zware" voeding en weer kijken.

Botweg zwaardere motoren monteren is een dure prutsoplossing, vooral als je al weet dat de lichtere voldoende zouden moeten zijn.

Tenzij je natuurlijk nu beter grip hebt op die as, en je al denkt dat de motoren echt te licht zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hoe sneller een stappenmotor draait hoe slapper hij wordt. dus als de snelheid niet veranderd is, dan zou hij even sterk moeten blijven

en zoals eerder vermeld dingen stap voor stap veranderen

-dus terug naar losse motor en lichte voeding
-motor op machine aan de assen vast met lichte voeding maar zonder dat de assen iets bewegen
-dan de assen ook iets aan laten drijven

dit alles ervanuit gaande dat de zware voeding goed is ( dikke gelijkrichter en knappe elco )

de dikke voeding is fabrieks. die is wel goed. er zit een hele batterij aan elco's op. we zijn nu aan het overwegen om nog 1 maal geld erin te pompen. 3 x 6.4 Nm motoren erop. want als we nu al zo moeten prutsen om alleen de assen aan het draaien te krijgen, wat gebeurt er dan sttaks als we echt gaan frezen... Dus ja, ik denk dat ze te licht zijn voor onze toepassing.

Arco

Special Member

Beste altijd motor met gearbox nemen. Heeft veel meer torque en is preciezer te positioneren. (en je kunt met een kleinere motor af)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hoe zwaar zijn je motoren? en hoe groot wordt je machine, welke diameter spindel met welke spoed, kogelomloop of trapeziumdraad... maakt nogal een verschil in hoe zwaar je motor moet zijn

De machine heeft een werkgebied van 1200 x 600 x 150 ongeveer.
2 assen zijn kogelomloop. te weten de 600 en de 150 mm as.
De lange as word aangedreven door tandriem aan beide zijden van de as.

Dat motortje is gewoon te klein.
jammer maar helaas.

Heeft iemand ervaring met 6.4 nm stappenmotors?
Zonder gearbox?

Wilde zelf een vertanding gaan maken dmv grotere en kleine tandriemwielen...

Lambiek

Special Member

Ik heb het toen zo gedaan, als ik tegen het bed ga hangen kan ik hem niet tegen houden. Kijk maar eens, misschien kan je er iets uithalen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/ombouw_freesbank_naar_cnc_…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beetje late reactie, maar inmiddels contact gehad met stappenmotor.nl en we gaan de motoren inruilen tegen zwaardere types. Interessant stukje om te lezen Lambiek :D
Thnx

Arco schreef:

Beste altijd motor met gearbox nemen. Heeft veel meer torque en is preciezer te positioneren. (en je kunt met een kleinere motor af)

Een gearbox is natuurlijkniet altijd het beste. Het hangt helemaal van de situatie af. Je krijgt er in ieder geval extra speling (backlash) mee. Als je een kogelomloopspindel hebt met een niet te grote spoed heb je geen gearbox nodig. Waarschijnlijk voor die tandriem wel. Reken maar eens uit hoeveel je as verplaatst voor een omwenteling van die stappenmotor.

Goed, omdat ik de nare gewoonte heb niet meer te reageren op topics als het inmiddels gelukt is, wil ik dit doorbreken bij dit topic :P

Inmiddels hebben wij de 6.4 Nm motoren bevestigd.
We hebben al een paar dingen gefreesd met de machine en tot mijn genoegen mag ik meedelen dat we "slechts" een speling hebben van 0,05 mm op de Y-As. Dit omdat de tandriem nog iets strakker moet.

Verder zit op die as een 20-tands tandwiel, en aan de andere kant een gelagerde spanrol. Dit werkt goed, zo goed zelfs dat ik met een kleine 80 kilo(...) er aan kan gaan hangen zonder dat de motor slipt of stappen mist.

Binnenkort als we de nieuwe motorsteunen gefreesd hebben, zodat alles er een beetje netjes uit ziet ook, gaan we filmpjes en foto's plaatsen.

Iedereen bedankt voor de suggestie's, tips en verdere hulp.
Super!

R-Tronic

Ps: Aantal steps per mm is in te stellen in Mach3. Dus geen vertraging nodig.

Een vertraging kan je nodig hebben om de kracht te vergroten, of om de snelheid binnen de juiste grenzen te kunnen instellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/