Mosfet H-bridge motor driver dmv PWM

Lambiek

Special Member

Deze bij voorbeeld.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/164070/Schottky-diode-MBR2045CT-20A…

PIN_2 kan je eventueel weg knippen, die zit intern aan de montageplaat vast, (plaat met het gat erin) als dat handiger is in verband met monteren.

Hier heb je hem zonder componenten.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/print_eindtrap.gif

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Top!! Bedankt.

is het mogelijk om de diodes nog in deze printplaat te verwerken of moet ik hem daarvoor aanpassen?

Met mijn beperkte kennis denk ik dat het wel lukt :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/print_eindtrap_modified.gi…

Mag dit? Is misschien niet de mooiste oplossing....

[Bericht gewijzigd door ICcircuit op dinsdag 15 januari 2013 15:57:14 (15%)

Lambiek

Special Member

Dat gaat niet, daar zit je koelblok. Zelf zet ik ze vaak bij de motor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Ja sorry, je hebt gelijk. Dus als je denkt dat je ze daar kwijt kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Vraag me ook af op plaatsen bij de motor niet beter is. Je wilt natuurlijk dat de inductor zich zo snel mogelijk kan ontladen.

Als de stroom dan eerst door een lange kabel naar de flyback diodes moet stromen is dit misschien ook niet efficient.

Is het het beste om hier een aparte pcb voor te maken? of soldeer jij ze direct rond de motor (indien mogelijk)?

BTW: ik ga deze gebruiken:

http://shop.mat-con.net/epages/62158737.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62…

Lambiek

Special Member

Ja misschien kan je er een printje voor maken, zorg dan gelijk voor koeling ze kunnen flink heet worden. En zorg wel voor isolatie tussen je diode en koelblok, anders maak je sluiting.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt!! Ik denk dat ik dit ga doen. Ik heb vandaag de motoren en alle onderdelen binnen :)

Morgen wat blanco printplaten halen enz.. Heb je de file van de printplaat misschien ook in gerber formaat zodat ik nog het een en ander aan kan passen in eagle?

Ik wilde eerst alles op een "standaard" kaart maken maar dit lijkt mij in verband met de stroom die er gaar lopen en de dunnen banen niet handig. Ik heb besloten om de platen zelf te maken. Of kan ik dit ook op een andere manier doen?

Indien mensen geïnteresseerd zijn wil in de Conrad partlist enz.. wel online zetten! Ik zal in ieder geval wel een aantal foto's van het eindresultaat posten.

Iedereen bedankt (en Lambiek in het speciaal)!!

Hallo, ik heb de Hbrug ook gebouwd,en ik stuur hem aan met een PWM sigaal uit de ne 555 de motor draait nu rechtsom en ik kan de snelheid regelen, maar wat voor signaal moet ik nu aanbieden om de motor de andere kant op te laten draaien.

p.s. ik heb 5 volt op de vrijgave gezet.

Mijn tweede vraag is of iemand een schema heeft om de beveiliging te laten werken?

Als je het schema zoals hiervoor besproken gebruikt kan dit dmv de tweede pwm ingang.

Let wel op dat er nooit 2 pwm ingangen tegelijkertijd worden gebruikt!!!!! Dus eerst de ene pwm naar 0 en dan pas de andere activeren.

Hallo ICcircuit, bedankt voor je hulp ik heb het even getest en het werkt!

Ik wil de regeling gebruiken in een karretje om mijn visspullen naar de waterkant te brengen, ik heb nog wel een paar vragen, vraag 1 mag het pwm sigaal door middel van een wisselschakelaar bediend worden met een nul stand in het midden, dus vooruit, stop, achteruit.

vraag 2 kan ik de ingang voor vrijgave bedienen met een schakelaar die je onder het rijden ingedrukt moet houden, en zo gauw je hem loslaat de kar gelijk stilvalt.

vraag 3 is er ook iets te bedenken zodat dat de kar geremd wordt, je moet soms over een dijk heen en dan is de kar niet meer te houden.

vraag 4 is de stroom meting uitgang wat moet ik daar achter hangen, bestaat daar een schemaatje voor.

Lambiek

Special Member

Vraag 1: Ja dat mag, de ingangen zijn niet zwevend dus dat kan gewoon.

Vraag 2: Ja, daar geld het zelfde als voor vraag 1.

Vraag 3: Ja dat wordt iets moeilijker in dit geval, normaal stuur je de regelaar aan via een controller dan wordt remmen niet moeilijk.
Wat je wel zou kunnen doen is een schakelaar in serie met bv een remweerstand over de motor zetten, maar die mag dan alleen bediend worden als je vrijgave niet bediend is. Dus dat moet je over elkaar beveiligen.

Vraag 4: Dat wordt normaal ook gebruikt in combinatie met een controller, dus als je die niet gebruikt heeft die uitgang weinig zin.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo Lambiek, erg bedankt voor je hulp, ik heb het even getest met een klein 24 volt motortje er aan, en het werkt prima, ik kan het nu met de grote motor gaan testen.

Misschien is een controller ook wel wat voor mij, als daar schema,s van bestaan dan heb ik daar belangstelling voor, maar ik kan nu in ieder geval weer verder, nogmaals bedankt.

Hoi Lambiek en anderen. Mijn eerste board is bijna klaar (ik ga hem vanavond testen). Als deze goed werkt ga ik van de week aan de tweede beginnen.

Gebruik namelijk 2 motoren (mbv encoders) om mijn voertuig aan te sturen.

Heb je nog een gerben file (of ander bestandstype) van de printplaat?

@ r10 Ik gebruik een Arduino due (net binnen via Conrad) voor het aansturen van de prints mbv PWM. Het meten van de stroom (dmv voltage te meten over de shunt weerstand) doe ik met een analoge input op dit boardje.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten!!

Lambiek

Special Member

Als je je email even zichtbaar maakt in je profiel, kan ik hem sturen.
Op CO krijg ik hem niet geplaatst.

Waarom ga je eigenlijk encoders gebruiken voor je voertuig?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gedaan!!

Aangezien ik twee motoren ga gebruiken wil ik het aantal rpm per motor weten.

Ik gebruik nu hamlin hall sensoren met magneetjes om het aantal rpm per motor te bepalen. Dmv een pid regeling wordt het toerental geregeld (dmv PWM).

Ik heb hier alleen nog geen mooie oplossing voor weten te vinden op dit te integreren.

[Bericht gewijzigd door ICcircuit op maandag 21 januari 2013 12:23:00 (14%)

Ter leering ende vermaeck: Wat gebeurd er als ik per ongeluk de twee pwm ingangen tegelijkertijd aanstuur? Het lijkt me dan dat alle mosfets "open" staan er er dus een flinke stroom gaat lopen. Klopt dit?

Als dit zo is, is er dan een mogelijkheid om het schema aan te passen zodat indien de twee pwm ingangen actief zijn dat de vrijgave dan niet actief is (soort van error state)?

Lambiek

Special Member

Vraag 1: ja dan heb je sluiting, en is het einde oefening.
Vraag 2: Ik vraag me af of dat snel genoeg werkt.

Er is nog wel een andere optie, ben ik vergeten bij te zetten.
Je kan ook met één pwm signaal af, en twee signalen voor de richting.

Je mag/kan ook een pwm signaal op de vrijgave zetten, en dan op de andere twee ingangen een hoog of laag signaal voor de richting.
Niet gelijktijdig natuurlijk, of links of rechtsom.

Als je dat wil beveiligen moet je dat in de software over elkaar beveiligen, zodat er altijd maar een singnaal op kan staan. Of links of rechtsom, het pwm signaal kan dan blijven staan. Of je haald dat er ook af voor de veiligheid, als je motor sitstaat natuurlijk.

En dan nog wat; de drivers mogen geen 100% pwm krijgen, maar bv 97%.
Als je ze 100% geeft, (Dus gewoon 5VDC) Dan stoppen ze er mee.
Dat zit nu eenmaal in dat type driver, kan niet anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb het eens gedaan. Het heet shoot-through. Zowel een boven-fet open en een onder-fet, en minder dan een miliseconde later Poef.

Ik had de boel op een lipo batterij aangesloten. Formeel: "max stroom 120A kortstondig 150A". In de praktijk levert dat ding genoeg stroom om een "kan kortstondig 1200A aan" mosfet kapot te krijgen. Gewoon stevig montagedraad werkt prima als gloeidraad en zekering kan ik je verzekeren. :-)

De minder obvious manier om de boel kapot te krijgen is als volgt: Je stuurt "A-hoog", besluit dat het daarmee genoeg is geweest. En kort daarna stuur je "A-laag" aan. Het uitzetten van een mosfet duurt wel eens wat langer dan het aanzetten. Gevolg: shoot-through.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de info.

Ik heb dus de keuze uit twee smaken voor de aansturing:

PWM L (dmv PWM signaal motor linksom laten draaien)
DI Vrijgave (controller vrijgeven)
PWM R (dmv PWM signaal motor rechtsom laten draaien)

2 PWM signalen en 1 DI poort.

en

DI L (Richting linksom instellen)
PWM (dmv PWM signaal motor in ingestelde richting laten draaien)
DI R (Richting rechtsom instellen)

1 PWM signaal en 2 DI poorten.

Nou maakt het voor mij mbt beschikbare poorten niet uit (heb voldoende voor allebei de situaties). Maar probeer te bedenken of er een veiliger is dan de andere (of iig makkelijk veiliger te maken dmv programmatuur)?

Mijn voorkeur gaat op een of andere manier uit naar de eerste optie maar kan nog niet goed beargumenteren hoezo....

Hebben jullie tips/inzichten welke beter/logischer/"common practice" is?

Bedankt!!

Lambiek

Special Member

Nou ik denk dat de tweede optie makkelijker te beveiligen is. En je hebt maar één pwm signaal nodig, werk zelf met pic's en daar gooien ze je niet dood met HPWM kanalen.

Je kan veel makkelijker zeggen als één kanaal hoog is dat het andere kanaal laag moet zijn, wel met een kleine pauze er tussen natuurlijk.

Maar goed als jij het andere makkelijker vindt kan dat ook natuurlijk.

Op 23 januari 2013 09:49:32 schreef rew:
Ik heb het eens gedaan. Het heet shoot-through. Zowel een boven-fet open en een onder-fet, en minder dan een miliseconde later Poef.

Het is net wat rew zegt, je kan het niet voor kijken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo, ik heb nog een vraag over de Hbrug, ik zit met het probleem dat ik niet aan de juiste diodes kan komen, nu heeft de leverancier de mbr2545ct gestuurd, op het zakje staat ( 30A 2x15A )mag je de diodes parallel zetten? pin 1 en 3 aan elkaar knopen om aan de 30A te komen?

Het probleem met diodes (bijvoorbeeld LEDs) parallel te zetten is dat als ze niet precies dezelfde temperatuur hebben, de warmste het 't zwaarste te verduren krijgt. Dat moet je nu net niet hebben, want dan krijgt hij het NOG warmer!

Als ze in 1 behuizing zitten is dat probleem veel minder waarschijnlijk. Als het vrijloop diodes zijn, dan zit je ze als het goed is toch niet warm te stoken,dus zal het ook wel los lopen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo rew.

Bedankt voor je reactie, kun je mij ook zeggen of het type MBR2545CT ook geschikt is voor de Hbrug, mij is het niet duidelijk of de diode nu 30 Amp. aan kan of maar 15 Amp. Mijn kennis is niet zo geweldig meer op het gebied van electronica, ik zie wel dat het een dubbele diode is op de data sheet, maar de rest van de gegevens zegt me niets!

Hallo,ik zit nog met een probleempje, om de diodes op een koelblok te plaatsen moet ik de aansluitingen met ± 10cm. verlengen, kan ik dit doen zonder problemen te krijgen?