Stroom terugleveren aan het net

Ik wil graag stroom (220v) terugleveren aan hetstroomnet. Het gaat mij erom hoe dit gaat. Kun je zo maar een stekker in het stopcontact steken en de stroom terugleveren? Ik heb een gevoel van niet omdat de stroom vooralsnog uit het stopcontact stroomt. Zit hier enige techniek achter, bijvoorbeeld een diode die ervoor zorgt dat de stroom maar één kant op kan o.i.d.
Wie kan mij hier info over verstrekken?
Hoor het graag.

En nog maar even herhalen wat ik al vaker heb gezegd: als je wil terugleveren, eerst contact opnemen met het netwerkbedrijf.
Nooit op eigen houtje gaan klungelen.

Stroom is geen 220 Volt.
Je hebt nog een lange weg te gaan.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

Om het over de diode nog maar niet te hebben.

Ik vind het wat te ver gaan om per definitie het electriciteitsbedrijf op de hoogte te stellen (afhankelijk van je meter is dat een te dure eerlijkheid), maar het is wel iets dat valt onder: als je ernaar moet vragen moet je er niet aan beginnen (tenzij met kant-en-klare goedgekeurde apparatuur).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Afgezien van een heleboel punten.
Als je terug gaat leveren, dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.
Je kunt (mag) dit niet maar zo doen.
Stel dat de netbeheerder werkzaamheden wil uitvoeren aan het kabelnet,of in het trafohuisje. Denken ze de spanning er af gehaald te hebben, ga jij het er weer opzetten.
Dat kan zeer gevaarlijk zijn.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 januari 2013 13:34:24 schreef maartenbakker:
Ik vind het wat te ver gaan om per definitie het electriciteitsbedrijf op de hoogte te stellen

Dat gaat niet te ver. Je moet het netwerkbedrijf melden dat je wil terugleveren. Je mag dat niet op eigen houtje doen en dan maar zien waar het schip strandt.

En in het geval van de topic starter, gezien de vragen die je stelt weet je er absoluut te weinig van af. Niet aan beginnen zonder basiskennis.

Op 25 januari 2013 14:51:38 schreef KlaasZ:
[...]Dat gaat niet te ver. Je moet het netwerkbedrijf melden dat je wil terugleveren. Je mag dat niet op eigen houtje doen en dan maar zien waar het schip strandt.

En in het geval van de topic starter, gezien de vragen die je stelt weet je er absoluut te weinig van af. Niet aan beginnen zonder basiskennis.

Zonneenergie is ook terugleveren. Dit is niet verplicht om te melden volgens de persoon die het hier geinstalleerd heeft. De inverter schakeld zichzelf namelijk af zodra de netspanning wegvalt. Werkt niet stand-alone dus.

GJ_

Moderator

Op 25 januari 2013 14:51:38 schreef KlaasZ:Je moet het netwerkbedrijf melden dat je wil terugleveren.

Hangt er een beetje van af natuurlijk. Ik denk dat je alleen moet melden als je er ook geld voor wil hebben. Terugvoeden terwijl je elders meer staat af te nemen hoeft niet gemeld te worden.

Op 25 januari 2013 14:31:57 schreef Toeternietoe: Stel dat de netbeheerder werkzaamheden wil uitvoeren aan het kabelnet,of in het trafohuisje. Denken ze de spanning er af gehaald te hebben, ga jij het er weer opzetten.
Dat kan zeer gevaarlijk zijn.

Daar moeten ze sowieso rekening mee houden. Voor hetzelfde geld heeft een afnemer ergens een dikke ventilator staan die door drukverschillen door blijft draaien. De energie van die motor gaat ook terug het net in. Op zich onwaarschijnlijk trouwens, als de spanning af staat zullen magneetschakelaars ook afvallen, maar als je leven op het spel staat ga je daar dan op vertrouwen? Daarom is een werkschakelaar ook geen garantie dat het stroomafwaarts spanningsvrij is.

Op 25 januari 2013 14:31:57 schreef Toeternietoe:

Stel dat de netbeheerder werkzaamheden wil uitvoeren aan het kabelnet,of in het trafohuisje. Denken ze de spanning er af gehaald te hebben, ga jij het er weer opzetten.

Hmm de meeste inversters die ik ken, draaien niet standalone en hebben netspanning nodig aan de uitgang om op te starten !
Dus welk gevaar ?
Als jij andere types weet hoor/lees ik dit graag !
en ik ben niet op zoek naar 12/24volt inverters van oa victronic oid

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hmm de meeste inverters die ik ken, draaien niet standalone en hebben netspanning nodig aan de uitgang om op te starten !
Dus welk gevaar ?

Even de startpost lezen.
De TS heeft het helemaal niet over inverters etc.
Misschien wil hij wel een gewone (Noodstroom) generator.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Heb ik gelezen :-)

Ik lees topics vanaf het begin :-)
Werd getriggerd door zonnepaneeltje met zijn link naar het topic met een net-inverter.

50/50 dus :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

De TS loopt tegen ontploffingen en vlambogen aan, en met wat pech een schok en/of electrocutie ver voordat er gevaar voor het electriciteitsbedrijf ontstaat. Vandaar mijn stellige melding dat je, als je ernaar moet vragen, uitsluitend kant-en-klare goedgekeurde apparatuur moet kopen (zoals die bij zonnepanelen geleverd wordt).

@Skysoft: in andere topics hier op het forum zijn ook voldoende achtergronden opzich. Als iemand de zoekfunctie niet gebruikt en ook geen idee heeft wat hij doet, 0 theoretische kennis van electra, ga ik simpelweg niet dieper op de stof in.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 25 januari 2013 18:47:01 (27%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien een waardevolle aanvulling.

hierboven word (terecht) gewaarschuwd. Maar niemand geeft een kijkje in de keuken voor wat ervoor nodig zou zijn om dit te doen.

Zelf heb ik er nauwelijks ervaring mee, maar het heeft alles te maken met het synchroniseren van de frequentie die op het net gebruikt word (50hz). Wikipedia heeft een mooi artikel over driefase spanning. super heel in het kort komt het er op neer dat je "jouw generator" (wat dat ook mag zijn) op dezelfde "snelheid" laat roteren als het net. Met een minuscule afwijking t.o.v. dat zelfde net.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Simpel-3-faset-generator.gif/220px-Simpel-3-faset-generator.gif

Iets dat je niet even doet, daar is echt wel een serieuze installatie voor nodig.

Dat is met een inverter heel eenvoudig; je meet simpelweg de fasespanning, en gebruikt die waarde als setpoint voor de schakelende stroombron (boost- of flyback converter). Dit is natuurlijk wel belangrijk bij synchrone en asynchrone generators die je direct aan het net hangt. Bij de asynchrone generator moet het toerental kloppen, bij de synchrone generator ook de fase.

@GJ_: zolang de motor draait en stroom levert, zal er ook spanning zijn om de magneetschakelaars dicht te houden. Ik verwacht dat het in de praktijk wel mee zal vallen, omdat de motor waarschijnlijk niet genoeg kan leveren om alle verbruikers te voorzien, en tegelijk de spanning hoog genoeg te houden voor de magneetschakelaars.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Eigenlijk moet je elektronisch een negatieve weerstand simuleren. Als je die aansluit op het net zul je vermogen terugleveren.

Op 25 januari 2013 11:24:05 schreef JBMZ:
Ik wil graag stroom (220v) terugleveren aan hetstroomnet. Het gaat mij erom hoe dit gaat. Kun je zo maar een stekker in het stopcontact steken en de stroom terugleveren?

Nee dus, het wisselspanningsnet heeft spanning die varieert, als je daarin wilt terug leveren moet je eerst op precies dezelfde manier een zelfde soort spanning maken, en dan pas kun je dat aan elkaar koppelen, dat is nog best een kunstje.

Ik heb ooit op een olieplatform gezeten en daar heb je je eigen energie opwekking d.m.v. diesel en gasmotoren, daar gaat het wat makkelijker, daar start je eerst een dieselmotor met generator op, daarmee kun j dan gas gaan produceren uit boorputten, daarmee kun je een gasmotor laten draaien waar een generator aan zit, vervolgens zin er 2 soort klokjes met een wijzer, daarmee kun je de gas motor bij sturen tot dat de wijzers op de klokjes ongeveer gelijk lopen, dan schakel je de gasmotor / generator op het net (alleen van het eiland) erbij, en dan gaan ze gelijk lopen, maar thuis mag dat niet zo.

Op 25 januari 2013 11:24:05 schreef JBMZ:
Zit hier enige techniek achter, bijvoorbeeld een diode die ervoor zorgt dat de stroom maar één kant op kan o.i.d.

Je hebt zoals je al hebt kunnen lezen daar heel veel meer voor nodig, en dit mag ook niet zomaar, als je dat al wilt gaan doen dan moet de apparatuur daarvoor eerst gekeurd zijn.

Er bestaan speciale omvormers om van een zelf opgewekte spanning een spanning te maken die je aan het net kunt koppelen, zoals voor windmolens en zonnepanelen.

zou af en toe best handig zijn als een TS even zijn geboortedatum in zijn profiel vermeld, weet je met wie je van doen hebt.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 25 januari 2013 16:35:21 schreef Gadget_inc:
[...]

Hmm de meeste inversters die ik ken, draaien niet standalone en hebben netspanning nodig aan de uitgang om op te starten !
Dus welk gevaar ?
Als jij andere types weet hoor/lees ik dit graag !
en ik ben niet op zoek naar 12/24volt inverters van oa victronic oid

Er zijn wel diverse omvormers voor standalone gebruik (denk aan de luxere zomerhuisjes met wat zonnepaneeltjes), alleen zullen die waarschijnlijk ook afvallen al ze een hele wijk aan hun uitgang krijgen te hangen.
Verder zijn er steeds meer mensen die een generator hebben en die aan willen kunnen sluiten op het moment dat de spanning uitvalt, nu maar hopen dat ze dan de hoofdschakelaar af zetten voor ze dat gaan doen.

zit sinds 2009 in de PV.

Bij ons op de RV50 (duikersinstruktie en oefenboot met decompressietank) hadden we buiten de aandrijfmotor 2 generatordiesels waarvan de 2e dieselgenerator pas inkwam bij de 3/4 vermogen vd de 1e generator , wat vaak problemen gaf
een dure jonge uit engeland (ingineur ofzo) is dagen bezig geweest .
ik kreeg het schema voor m'n neus als olroundelectriker haha maar kon het beetje volgen maar niet to the piont en zei de synchronisator is het probleem , waar ik achteraf punten mee scoorde bij m'n baas

[Bericht gewijzigd door Franssel op zaterdag 26 januari 2013 00:34:00 (37%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ik heb vroeger gewerkt in een groot bedrijf wat een maximaal meter had voor het electriciteitsverbruik, dat wil zeggen dat je niet boven een bepaald vermogen mocht afnemen, anders kostte dat veel geld aan vastrecht. Daarvoor stond er een, als ik het goed heb, 100KW generator die in kwam als we tegen de limiet zaten. Eesrt startte de generator, diesel, op en ging daarna via een gecompliceert systeem synchroniseren en schakelde dan op het lichtnet. Dat betekent dat de boel eerst op de juiste frequentie en fase moest staan wlde je stroom aan het net kunnen leveren. Bij spanningsonderbreking van het net schakelde de generator af, simpel omdat dan de fasevergelijking weg was. Het ding verbruikte 20 liter diesel per uur en er was voor 80 liter brandstof aanwezig, meer opslag mocht niet van de brandweer, en dat gaf wel steeds problemen om die tank bij te vullen. Later is er een ondergrondse tank bij gekomen met een pomp en dat werkte een stuk makkelijker.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Gezien het niveau van de startpost is de eerste reactie (van Zonnepaneeltje) al een jaar studeerwerk.
Als er tussentijds een lichtgevend skelet ergens in een huiskamer ligt, weet je vrijwel zeker dat het de TS is.

Dat kump er noe van....

ken dat probeem met de hoeveelheid bovengrondse dieselopslag ivm brandweereisen. voorheen mocht 500ltr nog en anno 2006 was 100 liter al teveel. het bleek echter dat info aanvragen bij de leidinggevende van de inspecteur dat de limieten icm omgeving ( buiten en geen muur gedeeld met een woongebouw )lonend waren want de inspectie zat er behoorlijk naast in dit geval.

er zijn best gebouwen welke hun eigen stroom draaien in de ochtend , de opstarturen zijn het duurste als grootverbruiker. een aggregaat van een 500Kva is niet zeldzaam in een kantoorgebouw ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 25 januari 2013 16:30:21 schreef GJ_:
Hangt er een beetje van af natuurlijk. Ik denk dat je alleen moet melden als je er ook geld voor wil hebben. Terugvoeden terwijl je elders meer staat af te nemen hoeft niet gemeld te worden.

Als je meter er van terugdraait dan zou ik het maar wel even melden ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
GJ_

Moderator

Project waar ik nu mee bezig ben niet in ieder geval. Daar staan 2 stuks 30kW motoren te remmen en een 50kW DC motor te trekken. Remenergie gaat terug het net in maar zonder de trekkende motor valt er niks te remmen. De energiebalans is dus altijd negatief. Da's het nadeel van een DC motor, een DC drive heeft geen DC bus en dus kun je die je die niet koppelen aan die van een FO.
Er staat dus een losse FO permanent met de motoraansluitzijde aan het net. Die kan de DC bus voeden vanaf de "verkeerde kant" en als er geremd word kan ie terugvoeden.

Beetje off topic trouwens.

Hangt er vanaf hoe hard die terug draait, mijn meter draait vanaf half februari tot eind september gemiddeld per dag genomen terug. daarna draait ie weer langzaam vooruit. afgelopen jaar netto 6kWh gebruikt uit het net. :-) en totaal toch zo'n 2400 Kwh gebruikt !

zit sinds 2009 in de PV.